Autopäiväkirja 2 - Vanjan vaimon Focus mk2 2009
Lähetetty: 15.3.2021 13:46
Tästä taitaa tullakin varsinainen Via Dolorosa, mutta katsotaanpa miten tässä käy.
26. HELMIKUUTA 2021
Eli rouva tarvitsi uuden auton ja eteen osui Ford Focus 1,8 TDCi vm 2009. Paljon noita tuli selattua nettiautossa, tämä oli lähes naapurissa. Koriltaan siisti, pientä ruostetta oli takapyöräkaarien alareunojen kanteissa sekä pikkurillin kokoinen rupi takaluukun alareunassa. Pohjastaan fordmaisen pintaruosteessa. Ajettu 265 tkm ja siihen on juri tehty koneremppa. Tarina kertoo että kiertokangen laakeri oli alkanut naputtaa mutta ajo jatkui ja lopulta loppui kuin kosahti. Uutta koneessa koko jakopää hihnoineen, männät, kiertokanget laakereineen, nokan ja kampuran laakerit sekä perhanasti tiivisteitä niin koneessa kuin turbossa. Termostaattikotelo ja termostaatti uusittu, EGR putsattu ja uudet tiivisteet. Takajarrut rempattu samalla. Just leimattu. Kytkin tarkistettu koneremontin yhteydessä. Auton myyjänä toimi autokorjaamo asiakkaan lukuun ja ko. korjaamo on tehnyt konerempan eli ammatilainen on ollut asialla eikä sorapiha-asentaja. Mukaan tuli uudet kesärenkaat ilman vanteita. Sisustan siisteys ja auton yleisilme vakuutti ja hinta oli mielestäni kuntoon nähden enemmän kuin kohtuullinen. Focuksella on neljä aiempaa omistajaa, joista eka omistaja piti autoa noin viisi vuotta.
Miinuksina oli katsastuksessa tullut huomautus oikean puolen ajovalon korkeudensäädön toimimattomuudesta, antenni on katkennut ja vanha kanta on jalan sisällä ja kojelaudalla olevan säilytyslokeron lukkotappi on katki ja luukku on jatkuvasti auki. Valitettavasti tän Focus mk2 faceliftin valon korkeudensäätö on integroitu umpion sisään, joten koko umpio menee vaihtoon. Myyjä lupasi tilata firmansa kautta uuden umpion heidän sisäänostohintaan. Antenni jää minun harteille ja luukku korjataan myyjän toimesta jollen viitsi itse.
Tämmönen siis tarttu matkaan...
6. MAALISKUUTA 2021
Ajossa tullut pari Engine Malfunction ilmoitusta, pari rouvalle ja yksi minulle. Myös lohkolämppärin haarakappale oli kadonnut konerempan yhteydessä. Kun noudin Jaguaria korjaamolta, niin käytettiin tätä vielä nosturilla. Konerempan tehnyt asentaja tsekkasi lohkon haarakappaleen puuttumisen, korjasi muutaman repsottavan pakoputkea yllä olevan lämpösuojan kiinnityksen ja huomautti että moottorin alatukikumi on tiensä päässä. Sovittiin että tuon Focuksen seuraavalla viikolla tukikumin vaihtoon, samalla asentavat puuttuvan haarakappaleen, lukevat vikakoodit ilmaiseksi (syyn selvitessä jatkotoimenpiteistä sovitaan erikseen) ja korjaavat kojelaudan säilytyslokeron rikkinäisen kiinnityksen. Samalla otin matkaan uudet kesärenkaat jotka kuuluivat kauppaan. Olivat jotkun mitkälie. merkkiset, kerron myöhemmin kun nyt muista nimeä. Toistaiseksi olen tyytyväinen kyseisen korjaamon asiakaspalveluhenkisyyteen niin Focuksen kuin Jaguarinkin osalta.
Muuten Focus on ollut ihan passeli vekotin. Rengastuksesta sen verran, että allaolevat Gislavedin nastarenkaat ovat aika karmeat. Paistoleima oli 2015 eli kuusi vuotta vanhat ja sen huomaa. Hieman täristää alhaisilla nopeuksilla ja ovat äänekkäät, näin kitkoihin jo tottuneille.
8. MAALISKUUTA 2021
Tilasin tänään luottorengasmieheltäni tähän uudet kitkat, samanmerkkiset (Sava) kuin ovat Jaggessakin ja osoittautuneet erittäin hyviksi. Kuvaillessani kaverilleni nyt alla olevien Gislavedien ominaisuuksia, epäili että on vyö poikki jostain renkaasta. Ens viikolla käyn laitattamassa alle, kun samasta paikasta löytyi myös Fordin omat peltivanteet, joille uudet renkaat tulee. Gislavedit joutaa roskiin ja aluvanteille laitatan auton mukana tulleet tuliterät Kiinan kumit, merkiltään Sailun Aterezzo Elite. Kesällähän se sitten näkee onko niistä mihinkään.
10.MAALISKUUTA 2021
Focus meni korjaamolle moottorin tukikumin vaihtoon ja samalla tehdään sovitut muut korjaukset joista edellä olen maininnut.
12. MAALISKUUTA 2021
Hain eilen Focuksen korjaamolta ja sovitut hommat olivat tehneet. Vikailmoitusten tekijäksi epäilivät oikokulkuun mennyttä ajovalon korkeudensäätömoottoria, joka oli siis jo katsastuksessa havaittu ettei toimi. Saas nähdä loppuuko vikailmoitukset?
Tänään alle uudet kitkat ja jopa loppui pompotus ja tärinä alhaisilla nopeuksilla. Hiljaisempikin on nyt. Posti toi myös orggis Ford-pölärit, mutten ehtinyt vielä hakemaan. Palaan asiaan kuvien kanssa.
13. MAALISKUUTA 2021
Hain postista pölärit jotka piti sitten laittaa heti alle. Kuva ennen:
ja jälkeen
Sitten tapahtuikin käänne pahempaan. Pöläreiden asennuksen jälkeen läksin käymään kaupassa, niin kaupassa käytyäni yritin startata. Eipä startannut, piippasi vain Engine malfuctioinia eikä inahtanutkaan. Ei auttanut vanha avain virtalukosta pois ja ovet lukkoon, minuutin odottelu ja uusi yrityskään. Annoin sitten seistä tunnin verran ja uusi yritys, eikä inahdakaan, vaan piippaa engine malfunctionia. No, mikäs siinä, soitto vakuutusyhtiöön ja hinuri paikalle. Hinautin Focuksen tallin pihaan, kun eivät suostuneet hinaamaan Hyrylään Focuksen myyneelle korjaamolle, koska lähempänäkin oli korjaamoita. En viitsinyt soitella myyjälle kun oli viikonloppu, pitää yrittäjänkin saada pitää vapaata.
Tämähän ei ollut eka kerta kun tämä teki näin. Nimittäin kun oltiin rouvan kanssa menossa katsomaan tätä, niin myyjä soitti että varttukaa hetkinen, auto ei käynnisty. No, silloin olivat läppärillä lukeneet koodit, kuitanneet vian ja auto käyntiin. Pian tuli soitto, että auto käy taas, halautteko tulla katsomaan. Mentiin sitten kuitenkin katsomaan tuota kun auto kerran taas kävi ja kukkui, myyjä vakuutti että auto käydään läpi ja vika korjataan, että hän ei myy sitä ennen kuin se on läpikäyty. Kovasti olivat silloin sitten käyneet liittimiä läpi, tsekanneet ja putsanneet niitä kun epäilivät tilttauksen johtuneen kosteudesta, silloin oli nimittäin aika märkä keli... kuten muuten oli nyt lauantaina kun tämä nyt sitten tilttasi. Vikojen piti olla korjattu, joten ostettiin sitten tuo...
No, takaisin asiaan. Kun Focus kyörätään pihaan hinurilla, niin tokin paikalla sattui juuri olemaan tallikaverini, joka näistä Fordeista tietää jos jonkin verran. Avauduin hänelle mikä on auton historia ja mitä on tapahtunut, niin sanoi epäilevänsä että pumppuvika aiheuttanut koko ongelman ja auto on toki korjattu mutta pumppu jätetty korjaamatta. Eli vähän niinkuin vertauskuvallisestai, että jos olis kansipahvi palanut kun syylarissa on reikä, tehdään kansiremppa muttei korjata syylaria. Paikalla saapasteli naapuritallin Fordeista vielkä enemmän tietävä ja kuultuan mitä on tapahtunut, niin epäili myös pumppuvikaa ja höpötteli vajaista rail-paineista yms.
Että semmoista. Lähdin sitten rouvan kanssa ystävien luo saunomaan ja kaljoittelemaan ja päätettiin maanantaina soitella myyjälle.
26. HELMIKUUTA 2021
Eli rouva tarvitsi uuden auton ja eteen osui Ford Focus 1,8 TDCi vm 2009. Paljon noita tuli selattua nettiautossa, tämä oli lähes naapurissa. Koriltaan siisti, pientä ruostetta oli takapyöräkaarien alareunojen kanteissa sekä pikkurillin kokoinen rupi takaluukun alareunassa. Pohjastaan fordmaisen pintaruosteessa. Ajettu 265 tkm ja siihen on juri tehty koneremppa. Tarina kertoo että kiertokangen laakeri oli alkanut naputtaa mutta ajo jatkui ja lopulta loppui kuin kosahti. Uutta koneessa koko jakopää hihnoineen, männät, kiertokanget laakereineen, nokan ja kampuran laakerit sekä perhanasti tiivisteitä niin koneessa kuin turbossa. Termostaattikotelo ja termostaatti uusittu, EGR putsattu ja uudet tiivisteet. Takajarrut rempattu samalla. Just leimattu. Kytkin tarkistettu koneremontin yhteydessä. Auton myyjänä toimi autokorjaamo asiakkaan lukuun ja ko. korjaamo on tehnyt konerempan eli ammatilainen on ollut asialla eikä sorapiha-asentaja. Mukaan tuli uudet kesärenkaat ilman vanteita. Sisustan siisteys ja auton yleisilme vakuutti ja hinta oli mielestäni kuntoon nähden enemmän kuin kohtuullinen. Focuksella on neljä aiempaa omistajaa, joista eka omistaja piti autoa noin viisi vuotta.
Miinuksina oli katsastuksessa tullut huomautus oikean puolen ajovalon korkeudensäädön toimimattomuudesta, antenni on katkennut ja vanha kanta on jalan sisällä ja kojelaudalla olevan säilytyslokeron lukkotappi on katki ja luukku on jatkuvasti auki. Valitettavasti tän Focus mk2 faceliftin valon korkeudensäätö on integroitu umpion sisään, joten koko umpio menee vaihtoon. Myyjä lupasi tilata firmansa kautta uuden umpion heidän sisäänostohintaan. Antenni jää minun harteille ja luukku korjataan myyjän toimesta jollen viitsi itse.
Tämmönen siis tarttu matkaan...
6. MAALISKUUTA 2021
Ajossa tullut pari Engine Malfunction ilmoitusta, pari rouvalle ja yksi minulle. Myös lohkolämppärin haarakappale oli kadonnut konerempan yhteydessä. Kun noudin Jaguaria korjaamolta, niin käytettiin tätä vielä nosturilla. Konerempan tehnyt asentaja tsekkasi lohkon haarakappaleen puuttumisen, korjasi muutaman repsottavan pakoputkea yllä olevan lämpösuojan kiinnityksen ja huomautti että moottorin alatukikumi on tiensä päässä. Sovittiin että tuon Focuksen seuraavalla viikolla tukikumin vaihtoon, samalla asentavat puuttuvan haarakappaleen, lukevat vikakoodit ilmaiseksi (syyn selvitessä jatkotoimenpiteistä sovitaan erikseen) ja korjaavat kojelaudan säilytyslokeron rikkinäisen kiinnityksen. Samalla otin matkaan uudet kesärenkaat jotka kuuluivat kauppaan. Olivat jotkun mitkälie. merkkiset, kerron myöhemmin kun nyt muista nimeä. Toistaiseksi olen tyytyväinen kyseisen korjaamon asiakaspalveluhenkisyyteen niin Focuksen kuin Jaguarinkin osalta.
Muuten Focus on ollut ihan passeli vekotin. Rengastuksesta sen verran, että allaolevat Gislavedin nastarenkaat ovat aika karmeat. Paistoleima oli 2015 eli kuusi vuotta vanhat ja sen huomaa. Hieman täristää alhaisilla nopeuksilla ja ovat äänekkäät, näin kitkoihin jo tottuneille.
8. MAALISKUUTA 2021
Tilasin tänään luottorengasmieheltäni tähän uudet kitkat, samanmerkkiset (Sava) kuin ovat Jaggessakin ja osoittautuneet erittäin hyviksi. Kuvaillessani kaverilleni nyt alla olevien Gislavedien ominaisuuksia, epäili että on vyö poikki jostain renkaasta. Ens viikolla käyn laitattamassa alle, kun samasta paikasta löytyi myös Fordin omat peltivanteet, joille uudet renkaat tulee. Gislavedit joutaa roskiin ja aluvanteille laitatan auton mukana tulleet tuliterät Kiinan kumit, merkiltään Sailun Aterezzo Elite. Kesällähän se sitten näkee onko niistä mihinkään.
10.MAALISKUUTA 2021
Focus meni korjaamolle moottorin tukikumin vaihtoon ja samalla tehdään sovitut muut korjaukset joista edellä olen maininnut.
12. MAALISKUUTA 2021
Hain eilen Focuksen korjaamolta ja sovitut hommat olivat tehneet. Vikailmoitusten tekijäksi epäilivät oikokulkuun mennyttä ajovalon korkeudensäätömoottoria, joka oli siis jo katsastuksessa havaittu ettei toimi. Saas nähdä loppuuko vikailmoitukset?
Tänään alle uudet kitkat ja jopa loppui pompotus ja tärinä alhaisilla nopeuksilla. Hiljaisempikin on nyt. Posti toi myös orggis Ford-pölärit, mutten ehtinyt vielä hakemaan. Palaan asiaan kuvien kanssa.
13. MAALISKUUTA 2021
Hain postista pölärit jotka piti sitten laittaa heti alle. Kuva ennen:
ja jälkeen
Sitten tapahtuikin käänne pahempaan. Pöläreiden asennuksen jälkeen läksin käymään kaupassa, niin kaupassa käytyäni yritin startata. Eipä startannut, piippasi vain Engine malfuctioinia eikä inahtanutkaan. Ei auttanut vanha avain virtalukosta pois ja ovet lukkoon, minuutin odottelu ja uusi yrityskään. Annoin sitten seistä tunnin verran ja uusi yritys, eikä inahdakaan, vaan piippaa engine malfunctionia. No, mikäs siinä, soitto vakuutusyhtiöön ja hinuri paikalle. Hinautin Focuksen tallin pihaan, kun eivät suostuneet hinaamaan Hyrylään Focuksen myyneelle korjaamolle, koska lähempänäkin oli korjaamoita. En viitsinyt soitella myyjälle kun oli viikonloppu, pitää yrittäjänkin saada pitää vapaata.
Tämähän ei ollut eka kerta kun tämä teki näin. Nimittäin kun oltiin rouvan kanssa menossa katsomaan tätä, niin myyjä soitti että varttukaa hetkinen, auto ei käynnisty. No, silloin olivat läppärillä lukeneet koodit, kuitanneet vian ja auto käyntiin. Pian tuli soitto, että auto käy taas, halautteko tulla katsomaan. Mentiin sitten kuitenkin katsomaan tuota kun auto kerran taas kävi ja kukkui, myyjä vakuutti että auto käydään läpi ja vika korjataan, että hän ei myy sitä ennen kuin se on läpikäyty. Kovasti olivat silloin sitten käyneet liittimiä läpi, tsekanneet ja putsanneet niitä kun epäilivät tilttauksen johtuneen kosteudesta, silloin oli nimittäin aika märkä keli... kuten muuten oli nyt lauantaina kun tämä nyt sitten tilttasi. Vikojen piti olla korjattu, joten ostettiin sitten tuo...
No, takaisin asiaan. Kun Focus kyörätään pihaan hinurilla, niin tokin paikalla sattui juuri olemaan tallikaverini, joka näistä Fordeista tietää jos jonkin verran. Avauduin hänelle mikä on auton historia ja mitä on tapahtunut, niin sanoi epäilevänsä että pumppuvika aiheuttanut koko ongelman ja auto on toki korjattu mutta pumppu jätetty korjaamatta. Eli vähän niinkuin vertauskuvallisestai, että jos olis kansipahvi palanut kun syylarissa on reikä, tehdään kansiremppa muttei korjata syylaria. Paikalla saapasteli naapuritallin Fordeista vielkä enemmän tietävä ja kuultuan mitä on tapahtunut, niin epäili myös pumppuvikaa ja höpötteli vajaista rail-paineista yms.
Että semmoista. Lähdin sitten rouvan kanssa ystävien luo saunomaan ja kaljoittelemaan ja päätettiin maanantaina soitella myyjälle.