Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

On tullut oltua vaiti tällä palstalla aika kauan. Nyt ajattelin avata sanaisen arkkuni ja palata syksyyn 2019 jolloin olin ajautunut jo todella alas, eli Volkswagen Golfiin asti. Uusi auto oli löydettävä ennenkuin totaalinen rappio musertaisi minut. Koin valaistuksen joka juonsi juurensa aina lapsuuteeni asti. Joten tsekatkaa stooria ja nauttikaa & kommentoikaa. Lisään aina uuden tarinan osan päivittäin, tai ainakin parin päivän välein, joten pysykää topicissa kunnes päästään helmikuuhun 2021.

15. SYYSKUUTA 2019

Jaguar on merkkinä yksi haaveautostani siitä lähtien kun alle 10 vuotiaana näin Järvenpäässä kadun viereen pysäköidyn Jaguar XJ-6:n. Jokin siinä vaan osui nuoren pojan sieluun ja omistajan osuessa paikalle sain vielä pienen kyydinkin Jaguaarin kyydissä. Olin myyty.

Jossain vaiheessa havahduin kun eteen sattui kovasti vanhan XJ:n näköisiä "retro-Jakuaareja" ja otin selvää mistä on kyse. Elikkäs Fordin ostaessa aikoinaan Jaguarin alettiin Mondeon pohjalevylle ja tekniikalla tekemään näitä ns. "kansan Jaguaareja". Auto Wiki kertoo seuraavaa:

Jaguar X-Type on Jaguarin ensimmäinen auto keskikokoisten perheautojen luokassa. Se esiteltiin helmikuussa 2001. Mallin suunnittelussa käytettiin hyväksi emoyhtiön tuotteita ja X-Type jakaakin pohjalevyn Ford Mondeon kanssa. Muu suunnittelu on toki Jaguarin omaa, ja auto onkin aivan oma tuotteensa sekä ulkonäön, tyylin että ominaisuuksiensa puolesta.

X-Type tuotiin markkinoille vuonna 2001. Kohderyhmät olivat BMW 3-sarjan ja MB C-luokan -asiakkaat, mutta myös Jaguaristit, jotka syystä tai toisesta halusivat siirtyä pienempään malliin. Malli suunniteltiin vastaamaan Jaguariin yleisesti liitettyjä laatu- ja ominaisuusodotuksia. Alkupään mallit olivat kaikki 4-ovisia sedaneja, ja niissä oli kaikissa neliveto. Koneina käytettiin 2,5- ja 3,0-litraisia V6-koneita, 194 ja 231 hv.

Maaliskuussa 2002 mallisto kasvoi etuvetoisella 2,1-litraisella niinikään V6-koneella.

Mallisarjaan tuotiin sittemmin myös kaksi varsinaista Jaguar-uutuutta: 2-litrainen diesel (ensimmäinen Jaguarissa) sekä farmari (Estate). Dieselvaihtoehto oli tosin ollut jo mielessä AJ6-konetta suunniteltaessa ja sen materiaalivahvuudet oli suunniteltu myös dieselvaihtoehdon mahdollistavaksi. 1980-luvulla dieselvaihtoehdosta katsottiin kuitenkin vielä parhaaksi pidättäytyä. Vuonna 2006 mallivuodelle tuli vielä uusi 2,2-litrainen turbodiesel, joka on osoittautunut 2.0D:n kanssa hyvin suosituiksi vaihtoehdoiksi. X-Type on löytänyt asiakkaita ja ostajia vanhoista jaguaristeista, mutta ennen kaikkea se on tuonut merkille uusia asiakkaita. X-Typeä arvostetaan toisaalta tyylin ja sukujuuriensa takia, toisaalta järkevän 'entry level' -hinnoittelun vuoksi, yhdistettynä mainioihin ajo-ominaisuuksiin. Laadullisesti X-Type on selvinnyt erittäin hyvin. X-Typeä valmistava Halewoodin tehdas Liverpoolissa (jossa Ford aikaisemmin valmisti Escort-mallia), on jo kahteen kertaan voittanut JDPowersin tuotantolaitoksen laatupalkinnon.

Syksyllä 2007 esiteltiin mallivuodelle 2008 facelift-malli. Valmistajan mukaan kaikkiaan 500 osaa on uusittu. Uutuutena esiteltiin 6-portainen automaattivaihteisto yhdistettynä 2,2-litraiseen dieselmoottoriin. Ulkoisesti suurimmat muutokset tapahtuivat etusäleikössä ja puskureissa. Uusi malli tuli Euroopassa markkinoille maalis-huhtikuussa 2008 ja sitä valmistettiin aina vuoden 2010 kevääseen saakka


Välihuomautus: Uutena Jaguar X-type 2,0D maksoi jotakuinkin 40 000€

Kävin katsomassa aika monia yksilöitä näitä, mutta hinta oli liian korkea jos oli tyyppiviat unnossa, mutta viimein löytyi hyvä yksilö, jossa oli hinta kohdallaan ja ei mahottomasti tekemistä. Koeajossa tuntui ekaa kertaa että tämä se on, ja kun myyjnä oli viehättävä nuori neito, joka ymmärsi että hinta ei ollut kuntoon nähden kohdallaan niin pääsimme pian yhteisymmärrykseen mikä on myyntihinta.

Eli hieman tekemistä riittää, muttei mitään toistaiseksi käyttöä haittaavaa. Siitä myöhemmin lisää. Tässä pari kuvaa eiliseltä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 26.2.2021 14:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko taka-akseli palkki kunnossa?? Eli taisi olla juuri tämä malli missä putkesta tehty (ruostesuojaamaton) taka-akseli kehto ruostuu, maahantuoja tai valmistaja ei enää taka-akselistoa tarjoa ja sen korjausta hitsaamalla ei katsastus hyväksy. Eli kyseessä on sama kuin nissan sunnyissä että ruostuu, mutta ei saa hitsata eikä uutta osaa saa...
siis jos akselisto ehjä niin ruostesuojaa sisäpuolelta tai ainakin ota sisältä ne suolakurat pois.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

pressa kirjoitti: 21.2.2021 8:54 Onko taka-akseli palkki kunnossa?? Eli taisi olla juuri tämä malli missä putkesta tehty (ruostesuojaamaton) taka-akseli kehto ruostuu, maahantuoja tai valmistaja ei enää taka-akselistoa tarjoa ja sen korjausta hitsaamalla ei katsastus hyväksy. Eli kyseessä on sama kuin nissan sunnyissä että ruostuu, mutta ei saa hitsata eikä uutta osaa saa...
siis jos akselisto ehjä niin ruostesuojaa sisäpuolelta tai ainakin ota sisältä ne suolakurat pois.
Ehjä on. Täytyypä suojata talven jälkeen, kiitos vinkistä.

Jatketaan stooria:

17. SYYSKUUTA 2019

Ensin piti tehdä öljynvaihto ja suodattimien vaihto, koska edellinen omistaja oli ajanut jo vaihtokilsat ja -ajan yli. Onneksi moottorissa oli kuitenkin riittävästi öljyä. Valitettavasti tallin nosturi oli täynnä tallikaverin Väyrystä, joten tyydyin vain vaihtamaan ilmansuodattimet. Ilmansuodattimen vaihto kesti noin kaksi minuuttia ja raitisilmasuodatinkin vaihtui 10 minuutissa. Hankalampi operaatio oli vaihtaa oikealle puolelle palanut lähivalopolttimo. ABS-pumppu on pahasti edessä ja tilaa niukalti, mutta onnistui lopulta vaikka hieman tuli Citroenimainen olotila ja pari ärräpäätä.

18. SYYSKUUTA 2019

Seuraavana aamuna oli nosturi vapaa, joten porhalsin töiden jälkeen tallille öljynvaihtoon.

Hieman jännitti kun sain ekaa kertaa kunnolla nähdä Jaggen altapäin. Eikä se sitten ollutkaan mitenkään paha. Helmat olivat tosiaankin ok, mutta kaipaavaat vain pienen pientä ylläpitöhuoltoa saumasta ettei ala oikeasti ruostumaan.
Apurunko oli fordimaisesti pienessä pintaruosteessa, mutta ihan hyvässä tikissä, sitäkin tarvii varmaan hieman "öljytä ja suojata" tms.
Muuten alusta oli ok, ei mitään pahaa ja välitöntä huolenpitoa tarvitsevaa. Paria peltipintaa voisi hieman hioa pois pintaruosteista ja purskauttaa suojaa päälle.
Moottorin alla oleva suojamuovi oli parhaat päivänsä nähnyt, enkä enää laittanutkaan sitä takaisin paikoilleen kun suurin osa kiinnitysruuveista oli jäänyt maailman valtateille ja oli muutenkin hieman repsottavaa mallia.

Itse öljynvaihto sujui suojamuovin poiston jälkeen helposti. Öljynsuosatin on mallia patruuna ja suodatinkotelo autkeaa jollain 37 mm tai 1 15/32 tuuman hylsyllä, jota meillä ei tallilla ollut. Yhtä kokoa isompi kyllä oli, mutta paikallaan tuntui justiinsa siltä ylikoon hylsyltä. Onneksi ei tarvinnut ruveta sillä aukomaan kun sentään löytyi iso jakoavain joka isoimpaan kokoonsa avattuna oli just passeli suodatinkotelon "avauspultin" kantaan. Itse työ sujui sutjakkaasti sillä pohjaproppu ja suodatinkotelo molemmat olivat todella helposti sijoitettu että mahtui availemaan niitä vailla ahtautta tahi esteitä. Huomioitavaa on, että tyhjennysastia on riittävän iso ja laaja, sillä propun avattua, öljy tulee aika komealla kaarella sivulle päin. Tällä kertaa kaikki osui astiaan, juuri ja juuri. Suodattimen poisto on likaista homaa. Vaikka kotelo on helpossa paikassa, niin sieltä alkaa tulemaan ihan kiitettävästi öljyä, ennenkuin saat kotelon kokonaan irti. Sottaista puuhaa ja siksikin oli alla olla hyvä iso astia. Öljyä meni tasan 6 litraa ja huoltokirjan mukaan öljynvaihtoväli on 20 tkm tai 1 vuosi.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 26.2.2021 14:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

21. SYYSKUUTA 2019

Hieman hankintoja tehty. Fordin koneen alavääntö jättää hieman
toivomisen varaa verrattuna esim. Mersuun, joten eteen sattui
hieman yi 40% halvemmalla hinnalla kuin ovh RaceChipin S
peruslastu ostin pois, kun oli vielä ohjeiden mukaan helppo asentaa.
Tästä lisää myöhemmin kun paketti tulee ja asennus koittaa.

Huuto.netistä osui eteen Jaguaarin 2800 sivua käsittävä korjaamokirja
CD, joka piti ostaa pikkurahalla talteen helpottamaan mahdollisia
korjaustoimia.

Kuva

Yksi osatekijä siihen miksi Jaguar oli korin kuntoon nähden edullinen,
oli sisustan kunto. Yleissilmäyksellä se on siisti, mutta kun tarkemmin
katsoo, niin alkaa hieman virheitä löytymään. Sisusta on alcantraa ja
väriltään pääosin klassinen mummokalsarin beige, eli perhanan arka väri.
Tehosteena sisustuksessa on musta, joka on lattiamaton ja kojelaudan
päällisen väri. Kuskin penkki on ns. horo eli keikkuu ja on väljähkö.
Lisäksi siihen integroidun turvavyön vastakappaleen kuori puuttuu ja
toimii hieman takkuilleen, mutta kuitenkin toimii.

Kuva


Kuva

Takapenkki on koirankarvoissa ja muutenkin penkit ovat likaiset ja
nuhjuiset. Muutenkaan autoa ei olut varmaan ikinä imuroitu edellisen
omistajan aikana, ei ainkaan montaa kertaa :lol: No, penkithän voisi
pestä, ja sitä ajattelenkin, mutta eteen sattui sopivasti yksi purkujagge
jossa oli ehjät ja siistit mustat alcantra penkit, joissa kuskin penkin
turvavyön vastakappale oli ehjä. Hinta oli vähintäänkin kohtuullinen ja
mietin että kun nuo penkit pesee ihan ammattilaisen toimesta, niin lika ei
näy niin nopsaan kuin beigessä. Samasta purkuautosta myös löytyi musta
keskikonsolin takaosa jossa on kyynernoja, niin saa senkin mustaksi.
Palaan myöhemiin tähän penkkienvaihto operaatioon kun se on
aktuellimpi.

Kuva

Näyttäähän tämä hieman enemmän luksukselta kuin Mondeon kojetaulu :lol:

Kuva

Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta.
Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan
uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta.
Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.

Kuva

Vaihdekepinnupi on myös todella kulahtanut, joku hiplannut sitä urakalla
näihin kilometreihin nähden (231 tkm), eikä ole trafin papereiden
perusteella syytä epäillä lukemaa.

Kuva

Olen kovasti mieltynyt tähän mittariston ulkoasuun, il classico

Kuva

Keskikonsolissa jossa ilmastoinnin ja soittimen paneli, niin reunassa
hieman hapertumaa. Pitäisi kai jollain vinyylikitillä paikata ja samointein
sitten maalata mustaksi, niin ei paikkaus pistäisi silmään niin pahasti. Olisin
uusinut koko reunuksen, jos olisi ollut irrotettava oma osansa.
Mutta jos tuon haluaisi vaihtaa, niin pitäisi koko kojetaulun alaosa vaihtaa.
Liian iso homma.

Kuva

Tuhkakupin kanttakin on joku kynsinyt siihen malliin, että ollut kova tarve
saada kännykkä pian lataukseen :lol:

Kuva

Tässä on muuten myös alaslaskettavat takaselkänojat, jolloin tavaratilalle
tulee mittaa 180 cm. Täytyy kokeilla kuinka hyvin maastopyörä mahtuu
kyytiin :D

Vaimo oli eilen ensimmäistä kertaa kyydissä ja huomautti, että jollei
sisustuksen puutteita ja likaisen auton pahaa hajua ota huomioon, niin
hän kyllä tykkää. Tosin hieman sanoi auton väristä, että joko taas
metallihohto viininpunainen :lol: Oli tyytyväinen kun ilmoitin mitä
sisustalle tulee tapahtumaan.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 26.2.2021 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

26. SYYSKUUTA 2019

Tallinaapuri huomasi että toisessa takajarrulevyssä on halkeama, eli pistetään uusiksi sitten molemmat. Täytyy samalla tsekata ennen levyjen ostoa, että onko paloissa minkä verta pintaa jäljellä josko nekin tarviivat uusimista.

Teholastu tuli postissa ja ikävä kyllä asenusohjeet vain saksaksi. No, onneksi valmistajan sivulta netistä löytyy myös engelskaksikin.

1. LOKAKUUTA 2019

Myös sumuvalot ovat saapuneet. Allvadi lupasi toimittaa 2.10 ja jo eilen olivat perillä. eli etuajassa. Ihan ok näköiset tuikut, halvat, mutta kelpaa hyvin sinne puskurin alle piiloon.

3. LOKAKUUTA 2019

Seuraavaksi oli vuorossa uusien kitkarenkaiden osto että allelaitto. Luotto-rengasmieheni kautta päädyin ostamaan kokeeksi Sava 205/55 R 16 kitkarenkaat, niin ei tarvitse enää odotella talventuloa. Savahan on Good Yearin omistuksessa eli periaatteessa laatumerkin halpismerkki.

Alla Jaggessa oli ostohetken renkaat eli Nokian Hakkapeliitta 8 kitkat vodelta 2011. Eli vanhat, kovat ja kuluneet, kaameat kusiluistimet. Näitä pois vanteilta otettaessa kumirenttu totesi että Jaguarin original-aluvanteen sisäreuna oli hapertunut ja tubelessia ei sille vanteelle kuulemma enää voi laittaa. Tsekattiin muutkin vanteet, sama homma. Kuulemma juurikin Hakkapeliitta tekee tuota aluille. No, siihen ei mulla ollut sitten sanottavaa, muuta kuin että löytyykö nurkista Fordin tai Volvon peltivanteita. No eipä löytynyt, mutta onneksi yhdet Ford Mondeossa alla olleet alut löytyi ja jotakuinkin siedettävän näköisetkin. No, käsi taskuun satasen verran syvemmälle uusien vanteiden ja pulttien vuoksi.

Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin. Lopuksi verrokkikuva vanteet ennen ja nyt:

ENNEN:

Kuva


NYT:

Kuva
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 26.2.2021 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vanja-eno kirjoitti: 23.2.2021 16:13että Jaguarin original-aluvanteen sisäreuna oli hapertunut ja tubelessia ei sille vanteelle kuulemma enää voi laittaa...
Siis hä? Jos vanteen sisähuullos on hapettunut tarvitsee se vain hionnan ja kevyen lakkauksen, sen jälkeen pitää myös tubelessina. Jos taas hapertunut että murenee, niin eihän se kestä silloin mitään rengasta.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Totta, mutta lainasin vain asentajan sanoja, sillä hän tarkoitti alleviivata ETTEI NYT AINAKAAN tubelessia koska niitä olin hakemassa, ja eihän siihen muutakaan rengasta olisi enää saanut, oli se sen verran kaputt
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

7. LOKAKUUTA 2019

Pientä kulutusmittailua.

Otos 1 & 2: Kaupunki + muuta nurkka-ajoa 30% & työmatkat moottoritietä suurimmalla sallitulla nopeudella (ja hieman kovempaakin joskus) 70%
Keskikulutus: 6,8 ltr

Otos 3: Kaupunki + muuta nurkka-ajoa 20% & työmatkat moottoritietä suurimmalla sallitulla nopeudella 50% & Reissu Fiskarsiin rauhallisti ajellen keskim 8o km/h 30%
Keskikuluts: 6,2 ltr

8. LOKAKUUTA 2019

Kävin hakemassa ne uudet penkit tuohon, odottavat nyt pesuun pääsyä.

Penkkien noudon jälkeen vaihdoin kuskin puolelle ajovalon polttimon. Oli hieman helpompi homma kuin hantin puolelle, sillä kun otti akun koppineen pois tieltä, itse polttimon vaihto kesti pari minuuttia. Akun poisto ja paikalleen laitto vartin. Ens kerralla menee nopeammin kun tietää miten mikäkin mennee ja minne.

9. LOKAKUUTA 2019

Seuraavaksi vaihdoin keskikonsolin takimmaisen osan. Kerrankin oli kestävät ja helposti koloistaan lähtevät muovikynnet osissa ja muutenkin konsoli helppo irrottaa. Samalla vaihtui myös tuhkakupin kansi parempi kuntoiseen.

Vanhan konsolin kanssa:

Kuva


Uuden konsolin kanssa:

Kuva

Vanha tuhkakupin kansi:

Kuva

Uusi käyetty tuhkakupin kansi:

Kuva

Seuraavaksi vaihtuu penkit mustiin, jahka saan pesetettyä ne.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 26.2.2021 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

11. LOKAKUUTA 2019

Jaguaarin konepeltiin kuuluu ehdottomasti loikkaava koristekissapeto...Tuo konepellin koristekissa on lisävaruste, joka on pitänyt uutena erikseen tilata listalta. Tähän sitä ei ole tilattu. Brittiosa myy "tarjouksena" kissaa 195€, Jari Mäki Koskenkorvalla myy käytettynä 90€ ja briteistä tilattuna e-baysta halvimmillaan noin 60€.

Ehjkä vielä joskus hommaan sen, mutta leimataan tuo nyt ensin ja ajellaan että katsellaan jääkö tuo perheeseen pitemmäksi aikaa.

16. LOKAKUUTA 2019

Uudet penkit nyt pesty ja vaihdettu. Sytytti kuitenkin airbagin vikavalon. Siitä lisää alempana. Myös koko sisusta pesty ilman penkkien paikallaan olemista. Myös moottoritila pesty. Laitan kuvia sisustasta myöhemmin.

Elikkäs siis. Vaihdoin autostani penkkisarjan ja käsittäkseni ilman vaurioittamisia tekniikkaan tahi elektroniikkaan ja nyt palaa airbagin varoitus- ja vikavalo. Suoritin tapahtuman seuraavssti. Anteeksi jos on liian yksityiskohtainen sepustus, mutta ajattelin varmuudeksi selostaa kaikki vaiheet, että tiedätte varmasti miten homma tapahtui, eikä tarvitse arvalilla.

Koska istuinten selkänojissa on yhdet airbagit, katsoin tarpeelliseksi ennen apukuskin istuimen irrotusta noudattaa korjausoppaan neuvoa, että irrota akun miinuskenkä ja odota reilusti yli minuutti, ennen penkin alla olevan johtosarjan liitoksen irrotusta. Halusin kuitenkin puhdistuttaa auton lattian ja sisätilat perusteellisesti ammattilaisella, joten ajoin pelkän kuljettajan istuimen kanssa pesulaan. Heti liikkeelle lähtiessä syttyi airbag-vikavalo, mikä olikin luonnollista, puuttuihan toinen etuistuin jossa on selkänojassa siis yksi airbag. Irrotin pesulassa kuskin istuimen myös ja noudatin myös neuvoa akunkengästä sen kanssa. Puhdistuksen jälkeen ajoin tallille, akunkenkä irti, kuskin penkki pois ja uudet penkit paikalleen. Uusien etuistuinten alla oli täsmälleen samanlaiset liittimen vastakappaleet sekä airbagit selkänojissa. Lapsenomaisesti ajattelin että vikavalo tietty sammuu, kun kaikki penkit ovat kytketty. Vaan eipä siis saamu, vaan palaa vikavalo edelleen.

Eli on asia tulkittava nyt niin, että auto on tulkinnut puuttuvan etuistuimen airbag viaksi ja sytytti vikavalon, joka ei sammu ennen kuin vika kuitataan jossain korjaamolla / osaavalla henkilöllä?

NOTE! Tulkintani oli oikea, sillä kuten myöhemmin taitaa ilmetä, niin sain vikakkodin lukijan lainaksi ja homma hoitui.

19. LOKAKUUTA 2019

Ja sitten urakan tulosta... Sisusta ennen ja nyt:

Vanhat etupenkit:

Kuva

Uudet etupenkit:

Kuva

Vanha takapenkki:

Kuva

Uusi takapenkki:

Kuva

Samalla vaihtui myös vaihdekepin nuppi.

Vanha nuppi:

Kuva

Uusi käytetty nuppi:

Kuva

Lisähuomiona, että nuo alkuperäiset penkit ja nuppi 231 tkm ajetusta autosta ja uudet käytetyt osat yli 300 tkm ajetusta autosta.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 26.2.2021 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

26. LOKAKUUTA 2019

Noin 4 tkm takana ja toimii. On tosi hyvä ajaa ja nyt varsinkin uuden kuskin penkin kanssa matkan teko on kuin ei mitään. On kitkojen kanssa tosi hiljainen muutenkin äänetön sisälle. Vääntöä on ihan kivasti kuitenkin ja lähtee riittävän ripeästi ohituksiinkin. Tykkään kovasti ajo-ominaisuuksista. Toistaiseksi siis tosi tyytyväinen.

1. MARRASKUUTA 2019

Vaihdoin viime viikonloppuna takajarrulevyt ja -palat. Päädyin ostamaan Champion-merkkiset, eivät olleet pahanhintaiset, yhteensä 98 euroa. Brembotkin olivat tyrkyllä, mutta päädyin reilu parikymppiä edullisempiin, koska onhan Championkin ns. merkki tuote. Homma meni muuten ihan okei, hieman meni uusia konstruktioita opetellessa. Vain 22€ kpl maksaneita -ties-minkä-merkkisiä -halpislevyjä en edes harkinnut.

Ainoa stiplu oli jarrupalat (nekin Championin tuotteet), jotka olivat pakattu pakettiin pareittain. Käsitin että ovat pakattu kumpikin puoli omaan pakettiin. Eivätpä olleet. Sisäpuolenpalat (niissä pieni viiste) olivat omassaan ja ulkopuolelle tulevat omassaan. Joten vasemmalle puolelle meni kaksi sisäpuolen palaa ja oikealle puolelle kaksi ulkopuolen palaa. Tästäkin harmista olisi säästytty jos olisin tarkastanut kummatkin palapaketit huolellisemmin, enkä vain napannut toista pakettia ja katsonut että jaahas tämmöset, ja paikoilleen, satula kasaan ja rengas kiinni. Olin jo sen verran pitkään puuhastellut ja kiire kotiin saunaan, etten mokaani huomattuani enää jaksanut enää vaihtaa paloja oikeille paikoille. Olisi pitänyt, sillä nyt ajateltuna ei vaiva NIIN suuri olisi ollut etenkin kun auto oli kunnollisella nosturilla.

Vanhojen levyjen irotus oli aika kitkatonta sentään. Vasen puoli meinasi olla muka jumissa, mutta kun pienellä paukuttelulla aika isolla lekallakaan meinannut irrota, otin avuksi "töhön" ja pieni lämmitys irrotti levyn tuota pikaa. Oikea puoli lähti vaivatta, sillä sille puolelle oli viime vuoden leiman jälkeen vaihdettu jarrusatula ja takanapa laakereineen.

Nyt vajaan viikon ajeltuani, huomaan selkeästi eron kulmisjäljissä levyn pinnalla. Oikealla puolella jälki on levämpi ja vasemmalla kapeampi. Tänään menen vaihtamaan palat oikeille paikoilleen.

Ai niin. Ajokilometrejä on tullut kasaan jo hieman yli 5 tkm. Pakkasaamuina olen huomannut ettei lämmitettävän tuulilasin oikea puoli lämpeä enää ollenkaan. Auton ostettuani oikea puoli vielä toimi, kun kokeilin lasin lämmitystä aamukasteiseen huuruiseen lasiin. Oikean puolen sulake on ehjä, joten se ei ole vikana. Luin netistä, että lasin lämmityksen piuhat voivat vaurioitua kun irrottaa tuulilasin alareunassa olevaa suojaa kun raitisilmasuodatinta vaihdetaan. Siinä se on saattanut sitten vaurioitua. Täytyy tarkistaa kytkentä jossain vaiheessa.

4. MARRASKUUTA 2019

Jarrupalat laitettu nyt oikeille paikoilleen. Yritin hieman oikaista, enkä ruuvannut mäntiä sisään siihen tarjoitetulla työkalulla kun satula meni paikoilleen kokeilemmalla ilman sitäkin. Ei olisi kannattanut. kuskin puolelta jäi hankaamaan pahasti ja ei auttanut muuta kuin tehdä homma kunnolla. Oppia ikä kaikki, ei kannata yrittää oikoa
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

6. MARRASKUUTA 2019
Vanja-eno kirjoitti:Elikkäs siis. Vaihdoin autostani penkkisarjan ja käsittäkseni ilman vaurioittamisia tekniikkaan tahi elektroniikkaan ja nyt palaa airbagin varoitus- ja vikavalo. Suoritin tapahtuman seuraavssti. Anteeksi jos on liian yksityiskohtainen sepustus, mutta ajattelin varmuudeksi selostaa kaikki vaiheet, että tiedätte varmasti miten homma tapahtui, eikä tarvitse arvalilla.

Koska istuinten selkänojissa on yhdet airbagit, katsoin tarpeelliseksi ennen apukuskin istuimen irrotusta noudattaa korjausoppaan neuvoa, että irrota akun miinuskenkä ja odota reilusti yli minuutti, ennen penkin alla olevan johtosarjan liitoksen irrotusta. Halusin kuitenkin puhdistuttaa auton lattian ja sisätilat perusteellisesti ammattilaisella, joten ajoin pelkän kuljettajan istuimen kanssa pesulaan. Heti liikkeelle lähtiessä syttyi airbag-vikavalo, mikä olikin luonnollista, puuttuihan toinen etuistuin jossa on selkänojassa siis yksi airbag. Irrotin pesulassa kuskin istuimen myös ja noudatin myös neuvoa akunkengästä sen kanssa. Puhdistuksen jälkeen ajoin tallille, akunkenkä irti, kuskin penkki pois ja uudet penkit paikalleen. Uusien etuistuinten alla oli täsmälleen samanlaiset liittimen vastakappaleet sekä airbagit selkänojissa. Lapsenomaisesti ajattelin että vikavalo tietty sammuu, kun kaikki penkit ovat kytketty. Vaan eipä siis sammu, vaan palaa vikavalo edelleen.

Eli on asia tulkittava nyt niin, että auto on tulkinnut puuttuvan etuistuimen airbag viaksi ja sytytti vikavalon, joka ei sammu ennen kuin vika kuitataan jossain korjaamolla / osaavalla henkilöllä?
Tätä asiaa on nyt hypistelty :D ja homma on nyt hieman avoin. Kaveri kävi testerin kanssa ja sai kaikki muut vikahistorian viat kuitattua, paitsi tätä penkin air bag vikavaloa. Voimaan jää jatkuvat ilmoitukset:

C1414 - Väärä moduulin rakennetaso
C2200 - Vika matkustajan istuimen kiskojen asentokytkimen virtapiirissä

Toivoin ensin, että bagin liitimessä olisi likaa, joten puhdistin sen huolellisesti ja koitin nollata vian, muytta vika ei ollut siinä vaan samat ilmoitukset jäivät voimaan. Päättelin sitten että uuden penkin asentokytkin on viallinen tai johdossa katkos, koska liitin on nyt puhdas.

Aion ottaa vanhasta penkistä asentotunistimen, koska se on toimiva, koska vikailmoituksia ei sillä tullut. Ei kovin paha homma, en vaan saanut sitä tänään tehtyä, koska tunnistin on niitattu rosteriniitillä kiinni. Mulla on vain vanhoja tavallisia metalliteriä, jotka eivät tehonneet niitteihin. Pitää käydä kaupassa ostamassa kunnon terät ja jatkaa touhuamista.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko turvavyön kiristimet uusissa ja oliko vanhoissa? Joskus hivenen eri arvot niin sytyttää valon tai herjaa kokoonpanoa? Pikkukulmahiomakoneella lähtee niitit kätevästi pois.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

7. MARRASKUUTA 2019
Vanja-eno kirjoitti: C2200 - Vika matkustajan istuimen kiskojen asentokytkimen virtapiirissä
No juu, varmasti on vikaa, kun ei uudessa penkissä ollut asentotunnistinta lainkaan :lol: . Otin vanhasta penkistä asentotunnistimen, ja asensin liittimen moninapaliitinsarjaan, mutta jouduin itse sen asentokytkimen laittamaan aivan toiseen paikkaan kuin alunperin on tarkotettu. Tämä vika kuittaantui kun penkin alla yleensäkin nyt on asentokytkin.
Vanja-eno kirjoitti:C1414 - Väärä moduulin rakennetaso
Tämä ei kuittaantunut, oletan sen johtuvan että kytkin on nyt poikittain penkkiin nähden eikä pitkittäin oikeassa paikassa kuin alunperin. Täytyy vaihtaa koko penkin kiskopaketti vanhasta penkistä uuteen, niin saa asentokytkimen oikeaan paikkaan oikein päin ja kunnolla kiinni.

13.MARRASKUUTA 2019

Nyt on sitten vanha istuimen kiskopaketti uudessa penkissä kiinni ja penkin asentokytkin oikeassa paikassa kiinni niitattuna kuten tehtaan jäljiltä oli. Silti vikakoodi "C1414 - Väärä moduulin rakennetaso" ei kuittaannu eli vika ei ollut siinä.

Kissaforumilta epäiltiin, että sitten ilmeisesti airbagin ohjausmoduulissa (RCM) on häikkää.

Kuva
Vahva epäilys että se olisi tuo vaalealappuinen boxi tuossa kuvan yläreunassa. Tuo boxi jäi vanhaan istuimeen vielä kiinni ja siinä se toimi. Uuden istuimen boxi on siis vanhemmasta penkistä jossa voi olla erilainen moduuli joka selittäisi väärän rakennetason, tai sitten se on vaan mäsä.

Täytynee lähteä tästä tallille irrottelemaan tuota boxia ja katsoa ehtisikö sen vaihtaa autossa kiinni olevaan penkkiin.

...

Takaisin kotona.

Mitä todennäköisimmin edellisessä viestissä RCM-moduliksi epäilemäni osa oli RCM-moduli, ainakin kaikki on nyt kunnossa.

Vertasin kissan pois vaihtamani orggispenkin osaa nyt autossa olevan korvaavan penkin vastaavaan ja olivat erilaisia ja koodien perusteella eri ominaisuudet. Selittää modulin väärän rakennetaso vikakoodin. Otin modulin irti orggispenkistä ja irrotin uuden penkin autosta kokonaan (siitä kun alkaa olla jo runsaasti kokemusta ja helpompi värkätä osien kanssa). Vaihdoin modulit ja sitten tuli seuraava pulma eteen. Matkustajan painontunnistajan anturi ja sen liitoskohta RCM-modulilta tulevaan johtoon oli erilainen. Ei siinä auttanut kuin ottaa tuokin antutri orggispenkistä irti ja vaihtaa se uuden penkin vastaavan kanssa. Nämä vaihdokset auttoivat ja nyt kaikki vikakoodit ovat poistuneet.

This case closed, hope so :lol:

14. MARRASKUUTA 2019
Nyt kun bägin valo oli saatu hallintaan, niin hurautin samantien katsurille ja leima tuli paperiin että hujahti. Yksi korjauskehotus, takakallistuksenvakaajien koiranluut olivat väljät. Katsuri myös huomautti, että etupään koiranluissa oli hienon hienoista alkavaa väljyyttä, kuten kuskin puolen etupyöränlaakerissakin. Suositteli vaihtamaan jossain vaiheessa ennenkuin tulee kunnolla väljäksi. Täytyy alkaa hiljalleen tutustumaan osien hintaan ja vaihtotyön vaatimiin metodeihin.

15.MARRASKUUTA 2019
Aattelin ostaa parasta mitä rahalla saa Fixuksesta. Siellä on usein OEM laatuisia osia kuten Motonetissäkin mutta himpun halvemmalla.

18. MARRASKUUTA 2019
Panostaminen laadukkaisiin ja kalliimpiin koiranluihin saa lisäpontta kun huomasin huoltokirjasta, että edellisen kerran koiranluut ovat vaihdettu hieman vajaa 30 tkm sitten :shock: Takaluut siis jo katsurin mukaan ihan loppu ja etujluut aluillaan kohti välitöntä väljyyttä.

VUOSI VAIHTUU 2019 ->2020

5.TAMMIKUUTA 2020
Ei tosiaan kestäneet vanhat tka koiranluut kuin vajaa 2,5 vuotta ja 30 tkm. Vaihdoin Lemförderin luut tilalle, josko kestäisi pitempään. Kallit oli, 40€ kappale, mutta jos kestävät edes 60 tkm, niin jää yksi vaihtotyö tekemättä, mikä on jo postiivista. Jos kestävät yli 60 tkm, niin ollaan reippaasti plussalla. Vastaavat Lemförder tai TRW-merkkiset Mätänetissä olisivat olleet hieman yli 2 euroa kammillmat / kpl ja 10 km / suunta kauempana. Helppo ostos siis Järvenpään Fixus-putiikista. Halpis malli Mätänetistä 30€ ja Fixuksesta 20 €. Ei enää jaksa / kannata ajaa Keravalle Mätänettiin kun lähempää saa halvemmalla ja yhtä hyvää. Lisäksi jos sattuu saamaan väärän osan, niin helpompi vaihtaa.

Homma meni muuten ihan kohtuusujuvasti, mutta pahin kanto kaskessa oli kuskin puolen luun lukitusmutteri, joka oli vakaajatangossa aika kivasti kiinni. Lämpö, irrotusöljy ja kunnon lukkopihdit auttoivat asian ratkeamisessa. Olihan siinä vähän muutakin pientä, mutta vaan pientä ettei jaksa ees kirjoittaa. Taas kelpaa ajaa.

Etupäähänkin pitäisi luut vaihtaa, mutta sillä ei ole niin kiire. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin katsuri sanoi että välys oli aavistuksellinen, toisin kuin takana.

12. TAMMIKUUTA 2020
Vanja-eno kirjoitti: Kuva


Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta.
Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan
uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta.
Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.
Eli löytyi viime viikolla aikaa ja tilaa laittaa Jagge talliin seisomaan ja eikun ratin maalauspuuhiin. Koska nahkapinta oli jo hyvin kulunut, vetäisin alle kerroksen pohjamallia nahkalle ja päälle sitten Creartec Ledermalfarbete mustaa nahkamaalia pari kerrosta. Tulos oli vähintäänkin kohtuullinen ja täytti tehtävän.

Kuva

Vertailun vuoksi vielä alle kojelautanäkymä kokonaisuudessaan.

ENNEN:

Kuva


JÄLKEEN:

Kuva
Eteen metalliset luut, mitkä tässä on, maksaa M-netissä halvimmillaan 10€ ja OEM-laatuinen HD-luu 25€ on kallein. Veikkaan että Fixuksesta saa jollei samaan hintaan niin euron pari halvemmalla.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

27. TAMMIKUUTA 2020
Reilu 12 tkm kilsoja takana ja seuraavaa ilmennyt.

- Takajarrupalat ääntelevät välillä ikävästi, kulumajälki kuitenkin normaali, joten laitetaan tumpelon asetajan piikkiin, sinne ois kai jotkut kitinälevyt kuuluneet taakse. Ensi kerralla sitten huolellisemmin jne.

- Takapää kuraantuu uskomattoman nopeasti ja helposti. Pakoputki tuuttaa näemmä vielä pakokaasut kivasti että noki jumii kivasti paskaan kiinni. Ns. talven tultua annoin likaantua liian kauan, niin piti liutoinpesuaineen lisäksi hieman bräkleeniä suihkuttaa että skeida irtoaa kunnolla. Nyttemin olen aika lyhyin väliajoin käynyt tallilla putsimassa tuota painepesurilla.

- Käsijarrumekanismi on erittäin käytännöllinen kun tarvitsee irrottaa vaijereita satulasta, tämän huomasin kun pulasin takajarrupalojen kanssa. Mutta annas olla kun lämpötila vaihtuu plussalta pakkaseksi, niin ei kannata jättää käsijarrupäällä seisomaan. Jumii kivasti. Toki irrottaa kun hieman kuumenee ajettaessa, mutta on siis hieman epäkäytännöllinen. Tyyppivika, kuulemma :roll:

- Ohjaustehostin on alkaunut hukkaamaan öljyä. Huomasin tämän ekan kerran kun töihin päästyäni tehosti äänsi ikävästi pysäköidessä. Tsekkasin öljyt ja totesin että oli hieman alle alarajan. Seuraavana päivänä öljyostoksille ja täyttö. Luulin ensin että säiliöstä lähtevä letku vuotaa, mutta ei se tainnyt sitä olla kun näyttäisi siltä että puskee korkin altakin ulos. Ei se sitä öljyä solkenaan los puske, kun täyttää säliön niin semmoisen 150 km saa ajaa ennen kuin on ylärajasta mennyt alarajaan. Tämä väli on määrältään ehkä puoli desiä. Tapaus tutkinnan alla. Täytyy saada auto nosturille ja tsekata vuotaako pumppu. Näissä on kuulemma ollut tuota tehostin vikaa. Tyyppivika? :roll: No, jos pumpun joutuu uusimaan niin Fixus toimittaa vaihtopumpun hintaan 220€. Palaan asiaan myöhemmin.
palstaveli kirjoitti: 27.1.2020 17:15 Onko näissä miten tehokas lämmityslaite ? Tai eihän nyt juuri pakkasia ole ollut, mutta puhaltaa hyvin ja lämpenee nopeasti ?
Toistaiseksi on ollut todella riittävä. Tilanteesta riippuen olen säätänyt lämmöt 19-22 asteen välille riippuen siitä kuin paksusti on joutunut itse päälle pukemaan eli meneekö autolla ulkoilemaan vai ei. Eli vielä ei ole lämpö loppunut. Lämpenee hieman hitaammin kuin satalankku, mutta himpun nopeemmin kuin Väykky.

Istuinlämmittimet on hieman liiankin kuumat täydellä teholla, joten on tarvinnut vain käyttää pienemmällä teholla ja silloinkaan sitä ei voi käyttää liian kauaa... tulee kuumat paikat :lol:

Syksyn ja talven kosteilla auto-asennossa lämppäri/ilmastointi ei pidä laseja kovin auki, joten kun ottaa automaattiasennon pois ja säätää käsisäädölle tuulilasi/jalkatila, pysyy lasit auki ja tasainen lämpötila.

Penkki on tosi hyvä, kun ensin tottuu lievään selkänojan pystyasentoon. Mukava istua ja hyvä nojata, ei tunnu pitkääkään ajomatka missään.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

14. HUHTIKUUTA 2020
Vanja-eno kirjoitti: - Ohjaustehostin on alkaunut hukkaamaan öljyä. Huomasin tämän ekan kerran kun töihin päästyäni tehosti äänsi ikävästi pysäköidessä. Tsekkasin öljyt ja totesin että oli hieman alle alarajan. Seuraavana päivänä öljyostoksille ja täyttö. Luulin ensin että säiliöstä lähtevä letku vuotaa, mutta ei se tainnyt sitä olla kun näyttäisi siltä että puskee korkin altakin ulos. Ei se sitä öljyä solkenaan los puske, kun täyttää säliön niin semmoisen 150 km saa ajaa ennen kuin on ylärajasta mennyt alarajaan. Tämä väli on määrältään ehkä puoli desiä. Tapaus tutkinnan alla. Täytyy saada auto nosturille ja tsekata vuotaako pumppu. Näissä on kuulemma ollut tuota tehostin vikaa. Tyyppivika? :roll: No, jos pumpun joutuu uusimaan niin Fixus toimittaa vaihtopumpun hintaan 220€. Palaan asiaan myöhemmin.
Reilu 18 tkm ajettu ja tehostin vuotaa yhä. Kokeilin josko vuoto johtuisi tiivisteiden kuivumisesta ja loruttelin öljyn sekaan ensin Valvolinen tiivisteenturvotelitkua ja kun se ei tehonnut niin sitten uusi testi kuulemma varmasti toimivalla AT-205 re seal aineella. Kuulemma jos tämän litkun lisättyä vielä vuoto jatkuu, niin silloin tiiviste on rikki. No, vuoto jatkuu yhä ja tehostin hukkaa hiljalleen öljyjä.

Tutkin jokin aikaa sitten asiaa nosturilla ja totesin vuodon tulevan aika tarkkaan keskeltä moottoritilaa, eli tämä sulkisi pois ohjaustehostimen pumpun vuodon ja vuoto tulisi tällöin todennnköisesti hammastangosta ohjausakselin stefasta? Kuulemma Mondeossa samaa vikaa joissain, eli jos läsnä on Mondeo tietäjiä, niin saa kommentoida.

Ja jos vuoto tulee sieltä, niin kuulemma koko hammastanko täytyy vaihtaa ja kuulemma ainakin Mondeossa isotöinen homma... ja käsittääkseni kallis. Hammastanko maksaa useita satasia ainakin uutena osana ja käytettyä varaosaa ei sinne kannata laittaa, koska aion pitää tämän auton. Työnä kuulemma vielä vaivalloisempi ja tietenkin kallis. Ja koska kallis, niin perseaukinen postimies ei noin vaan voi sijoittaa toista tonnia, kun juuri tuli teetätettyä taloon ikkunaremppakin.

Hukata en haluaisi tätä, sillä olen aikalailla tykästynyt tähän ja sijoittanut aikamoisen summan rahaakin. Ja rahasta puheenollen, niin olen semmoista tuuminut, että jos pistäisi tämän seisontaan ja veisi tutulle pajalle tehtäväksi ns. luppoajan rempattavaksi. Itse en ehdi enkä voi tätä korjata, sillä kimppatallin nosturi on kovassa käytössä ja remppaaminen minun taidoilla kestäisi liian kauan.

Koska vaimo kärttää ja oikeasti tarvii jo toimivampaa autoa periaatteessa nyt, mutta ainakin satavarmasti lähitulevaisuudessa, niin sijottaisin rahat jotka liikenee ensin toimivampaan autoon vaimolle ja ajaisin itse vaimon vanhalla Focuksella sitten kun saa Jaggen pajalle. Toistaiseksihan tällä voi vielä ajaa, kunhan muistaa tarkastaa tehostimen öljyt ja lisätä sitä tarvittaessa.

Tässäpä sitä mietittävää.

19.HUHTIKUUTA 2020
Vanja-eno kirjoitti:Tutkin jokin aikaa sitten asiaa nosturilla ja totesin vuodon tulevan aika tarkkaan keskeltä moottoritilaa, eli tämä sulkisi pois ohjaustehostimen pumpun vuodon ja vuoto tulisi tällöin todennnköisesti hammastangosta ohjausakselin stefasta? Kuulemma Mondeossa samaa vikaa joissain, eli jos läsnä on Mondeo tietäjiä, niin saa kommentoida.

Errare humanum est - erehtyminen on ihnimillistä. Tänään tutkittiin asiaa uudestaan nosturilla ja paikalla oli myös jonkin verran enemmän Fordeista tietävä kuin yours truly. Lopputulema oli kuitenkin se, että tehostimen pumppuhan siellä vuotaa. Sittenkin.

Syy erehtymiseen alunperin johtuu minusta, sillä oletin pumpun olevan samalla remmillä ja koneen samassa päässä kuin kompuran pumppu ja laturi. Vaan on vesipumpun kanssa toisessa päässä konetta omalla hihnallaan. Eli hankittavan osan hinta onkin sitten 120-150€ halvempi kuin jos olisi tarvinut ostaa uusi hammastanko ja EHKÄ vaihdettavissa itse. Tämä selviää kun otan ilmaputsarin kotelon kokonaan paikaltaan pois, niin näkee paremmin koko häksättimen. Sopivasti saumaan osuu öljyn- ja suodattimien vaihtohuolto, joka pitää tehdä ennen kuin 20 tkm umpeutuu edellisestä huollosta. Tämän huollon yhteydessä voi sitten sen putsarin kotelonkin ottaa irti.

ABS ja luistoeston valo syttyi myös palamaan jatkuvasti. Renkaanvaihdon jälkeen (syy-yhteys? en tiedä?) alkoi ensin vilkuttelemaan ja sitten syttyi kokonaan. Toveri epäilee joko ABS anturi vikaa/kosketushäiriötä ja likaista ABS kehää. Pitäisi käydä kaverilta lainaamassa vikakoodin lukulaite, niin näkisi antaako jotain ilmoitusta. Ehkä esim että miltä renkaalta vika voisi löytyä.

Lopuksi kuva kesärenkaitten kanssa

Kuva

29. HUHTUKUUTA 2020
Pienen tutkinnan jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että ilmaputsarin kotelo ja akku koteloineen on hyvä poistaa tieltä. Tosiaan mielenkiintoinen on rakenne ja meinasikin asennushomma siirtyä eteenpäin kun aloin tarkemmin asioita tutkimaan. Pumppu on jo hommattu, sille tuli hintaa 220€, riittävästi uutta öljyä sekä tietty uusi pumppujen hihna. Paikallinen Fixus toimitti osat ripeästi. Pumpun vaihtotyötä tänään tutkiessani eri opastemateriaaleista, törmäsin tietoon jotta vesimumpun käyttöakselissa on o-rengas joka pitää uusia ja voidella vaihtotyön yhteydessä. Samoin tehostimen pumpulta hammastangolle lähtevä paineletkun liittimen tiivisterengas tulee uusia myös. Siis ohjeiden mukaan. Meinasin ensin luistaa hommasta kun tuumin että mitäpä niitä nyt suotta vaihtelemaan, mutta sitten sain silmiini vision. Tässä visiossa näin sieluni silmin kuinka valtavan ähräyksen jälkeen pumppu on vaihtunuta ja työn jälkeä ihastellessani ja koekäytössä huomaan että joko tuo vesipumpun o-rengas tai putjen tiivisterngas (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) vuotaa ja homma on tehtävä uusiksi.

Siis tuumasta toimeen ja kurvasin paikalliselle Ford-marmoritiskille nro 1. Siellä kyseisten osien paikallistaminen sujui kaiken kaikkiaan nopeasti ja ystävällisesti. Hieman ensin pähkäiltiin, kun kyseessä oli Jaguar eikä Ford, mutta kun tiskin taakse saatiin enemmän Ford-profiloitunut myyjä, niin homma aloi pelittämään. Pääsimme yksimielisyyteen, että samanikäisessä Mondeossa on tietenkin sama kone, joten tarvittava tieto löytyikin sitten nopsaan. Lievä takaisku oli kuitenkin, ettei heillä ei tietenkään kyseisiä osia ole hyllyssä. Tilaamalla Ruotsista kolme arkipäivää. Pahus! Palvelualtis varaosamyyjä kirjoitti osien varaosanumerot lapulle pyynnöstäni ja suuntasin paikalliselle paikalliselle marmoritiskillle nro 2 joka on enemmän korjaamopainotteinen ja profiloitunut vanhemman Ford-käyttöautojen korjaukseen ynnä huoltoon. Suureksi helpotuksekseni heiltä löytyi osat hyllystä, joten savotta on huomattavasti toteutunista lähempänä aiottuna ajankohtana.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin