Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

30. SYYSKUUTA 2020
Ehdin tässä tuumia, että laakeri ja kompurarempan jälkeen, että mitähän seuraavaksi?

Se selvisi kun käytin tätä tänään leimalla, ja vasen raidetangon pää oli väljä ja siitä tuli sitten viimeistään kuukauden päästä jälkitarkastus. Olinkin kuulevani etupäästä jotain vaimehkoa klonksahtelua. Siksi veinkin kissan jo reilusti etuajassa (vajaa 2 kk), kun en itse tallilla onnistunut täysin paikallistamaan ääntä.

Huomautuksena oikean puolen etukoiranluun alapään kiinnitys väljä. Ihan itse kiristin uuden osan keväällä kiinni, mutten näemmä hirvannut vetää tarpeeksi tiukalle, vai vedinköhän tallin pulttipyssyllä (joka ei ole ihan kaikkein tehokkain). Mutta täytyypi kirrata se.

Raidetangon pää maksaa parikymppiä ja pitääpi alkaa jo ruikkia irrotusöljyä sinne.

16. LOKAKUUTA 2020
Raidetangon pään vaihto tehty. Uudeksi osaksi meni Lemförder joka maksoi hurjat 20€. Työ sujui helposti kun kaikki aukesi vaivatta kuin youtube-videossa :lol: Kiristin samalla koiranluiden mutterit kun oikealla puolella oli selkeästi löysällä ja hieman vasemmaltakin. Kaikkineen meni kolme varttia siihen kun ajoin nosturille ja ajoin nosturilta alas. Piti oikein ihmetellä että näinkö helposti tämä meni :lol: Ei enää kolise ja naputa.

30. LOKAKUUTA 2020
Tämä kävi alkuviikosta kaverin pajalla ohjauskulmien säädössä. Herkistin oikean puoleisen säädön asentajaa varten ja myös tällä puolella aukesi säätö helposti. Kelpaa ajella, mittarissa ihan kohta 263 tkm eli 33 tkm kohta yhteistä taivalta takana.

19.MARRASKUUTA 2020
Tein hankintoja joku aika sitten ns. vastaisuuden varalle. Kissakulmassa tuttu myyjä kaupitteli loppua osavarastoaan edullisesti. Tärkein hankinta oli oikean puolen etunapa, jossa vain 3 tkm ajettu pyöränlaakeri ja alapallonivel (hinta osa + korjaamontyöna n. 300€) Tästä kun on nyt kahden vuoden sisään vaihdettu napojen kanssa molemmat takapyöränlaakerit sekä vas. etupyörän laakeri. Huoltokirjasta luntattuna lukaisin että edellisen kerran kun tähän on vaihdettu eteupyöränlaakereita, niin molemmat uusittu samaan aikaan. Päättelin että oletusarvoisesti ei mene enää kovin kauaa kun oikealta puoleltakin laakeri kyrvähtää. Ja nyt kun on lähes uusi jo hankittu napoineen päivineen, niin vaihto onnistuu nyt tarvittaessa vaikka sorapiharemonttina. Mukaan lähti myös vähän käytetty öljyn lämpötilatermostaatti (a' 45€ ja on marmoritistitavaraa) sekä etu- ja takaluukun kaasujouset (a'10€). Eli summattuna n. 400€ paketille tuli sitten hintaa 50€.

3. JOULUKUUTA 2020
Deja vu! CDI-mersuista tuttu vieno diisselin käry on alkanut yhä pahemmin tunkemaan nenään ja tarkan tutkiskelun jälkeen tuttua mustaa pikeä näkyy hitusen verran yhden suuttimen tienoilla. Ei paljoa mutta sen verran että sen huomasi kunnon lampulla valaistessa. Eli kysymys kuuluu, että uusitaanko näistä Fordin diisseleistä pohjatiivisteitä samaan tapaan kuin cdi mersuista? Ehkä hölmö kysymys tietäjien mielestä, mutta muistaa täytyy että olen vasta opettelemassa näitä uusia diisseleitä sekä Fordin TDCin ja Mersun CDIn eroja.

10. TAMMIKUUTA 2021
Mitä tulee tämän vehkeen suuttimiin, niin ei siellä vielä taida mitään uusittavaa olla... Ford Clubin forumin puolella vinkattiin, että pikemminkin vika voisi olla polttoainelinjan paluupuolella ja nyt merkit viittaisivat siihen. Palaan asiaan kun selvyyttä on tuohon saatu.

Niin, ja nyt mittarissa kohta 269 tkm eli jokusen tuhatta on saanut päästellä ilman remppaa. Saa nähä kuin kauan
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos diesel haisee niin silloin vuotaa paluupuoli, kun haisee kitkerä pakokaasukäry niin silloin vuotaa pohjatiiviste. Pohjatiivisteiden tarkistus siten että kaataa vaikka vettä kannen suuttimien kolot täyteen ja katsoo auto käynnissä kupliiko. Ja onhan suutin helppo kairata henkilö mersuun, kairaappa viton tai v-classin takimmaiset suuttimet, kun kaira ei mahdu yhtenä kappaleena menemään vaan pitää koloon päin kasata.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

18. HELMIKUUTA 2021
Vanja-eno kirjoitti: 10.1.2021 11:21 Mitä tulee tämän vehkeen suuttimiin, niin ei siellä vielä taida mitään uusittavaa olla... Ford Clubin forumin puolella vinkattiin, että pikemminkin vika voisi olla polttoainelinjan paluupuolella ja nyt merkit viittaisivat siihen. Palaan asiaan kun selvyyttä on tuohon saatu.

Niin, ja nyt mittarissa kohta 269 tkm eli jokusen tuhatta on saanut päästellä ilman remppaa. Saa nähä kuin kauan
Jaaha, 271 mittarissa ja oikean puolen etujousi yläpäästä poikki -naps ja boing- noin puolitoista kierrosta. Pienet ikävän kuuloiset ääntämiset kääntäessä ja tallilla huomasin että tuo puolitoista kierrettä makaa jäljelle jääneen jousen sisällä. Taidan tällä kertaa jättää vaihdon ammattilaiselle ja vaihdattaa samalla sen oikean puolen etunavan, kun tuli se varaosanapa lähes uudella laakerilla ja alapallolla niin olisi sekin vaihdettu. Tai jätän ratkaisun asentajalle, saa tsekata missä kunnossa alapallo ja laakeri on. Samaan syssyyn saavat tsekata sen paluulinjan ja laittaa vuodon kuntoon.

27. HELMIKUUTA 2021
Tämä meni nyt pajalle. Jätin auton samalle korjaamolle mistä ostin rouvalle Focuksen. Edullinen tuntihinta ja hyvä asiakaspalvelu vaikutti päätökseen.

6. MAALISKUUTA 2021
Kissa tuli muutama päivä sitten pajalta. Etujouset vaihdettu kuten myös korjaamon ehdotuksesta etuiskunvaimennuksen yläpään laakerit, hyvä huomio heiltä kun osat eivät olleet kallita. Sanomattakin selvää oli että ajolleen tuntuu heti paremmalta.

Aloittivat myös polttoainevuodon selvittämisen ja samalla tsekkasivat moottorin vikavalon aiheuttajan ja löysivät vuotavan EGR:n alipaineletkun. Eli se tuli nyt kuntoon sitten kanssa. Vuotoa ei vielä löydetty, mutta pesivät koneen ja sanoivat että ajele muutama päivä ja tuo sitten takaisin. Eiköhän se vuoto jostain löydy. Samalla mainitsivat että venakopan tiiviste vuotaa myös ja tottahan se onkin, hieman on pihalla ollut tiputtelun jälkiä.

Etunapaa en vielä vaihdattanut, kun laakeri eri äännä eikä alapallossa ole väljyyttä.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

JA NYT OLEMME NS. ON-LINE ELI PÄÄSSEET TÄHÄN PÄIVÄÄN!!!

11. MAALISKUUTA 2021
Tämä kävi uudestaan pajalla ja hain se eilen pois. Tällä kertaa tutkittiin mistä tämä vuotaa polttoainetta. Viime viikon käynnillä pesivät moottorin ja nyt ajettiin muutama sata kilsaa ennen paluuta pajalle, että vuoto löytyisi helpommin. Löytyihän sieltä kaksi vuotoa liitoksista (korkeapainepumpun määräsäädin ja paineputken "krymppi"), jotka korjattiin. Pitäisi olla nyt kunnossa. Huomauttivat myös että venakopan tiiviste alkaa olla vaihtokunnossa.

Ostin tähän myös uuden ratin eBayn kautta. Täysin samanlainen (jalopuu / musta nahka) hyväkuntoinen ilman bagia olisi kustantanut 160€ + postikulut. Päädyin kuitenkin täysnahkaiseen mustaan rattiin jossa oli bagi mukana, kun hinta houkutti. Ratti oli myynnissä Latviassa ja hinta oli huimat 25£ + postikulut 24£ eli yht. 49£ mikä euroissa tekee jokusen sentin vajaat 60€. Olin kyllä hieman epäluuloinen vaikka myyntikuvat olivat hyvät, että onkohan kuvassa myytävä ratti. Otin kuitenkin riskin ja tilasin sitten sunnuntaina, maksoin PayPalilla ja ratti oli keskiviikkona kotiportailla. Ja kas, oli oikein hyväkuntoinen ja siisti. Palaan tähän kuvien kanssa kun olen saanut ratin vaihdettua.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

5. HUHTIKUUTA 2021
Tämä on nyt toiminut erinomaisesti eikä vikavaloa ole enää näkynyt. Myös polttoainevuoto on pysynyt kurissa ja auton takapää puhtaana. Jahka rouvan Focus palaa pajalta, niin tämä mennee sinne jossain vaiheessa venakopan tiivisteen vaihtoon, ei jaksa itse alkaa värkkäämään.Kulutusta olen nyt myös mittaillut. Mun ajo käsittää pääsiassa kaupunkiajoa tai moottoritieajoa hieman yli 100km/h nopeudella. Viimeisin lukema oli tasan 6,5 ltr/100 km kun se tätä aiemmin on liikkunut järjestäen 6,8-7,0 ltr lukemissa. Eli tuon verran vaikutti vuodon korjaus.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

20. HUHTIKUUTA 2021
Kilometrejä kertyy mittariin ja toimii hyvin. Rattia yritin vaihtaa, mutten omistanut sopivaa työkalua jolla olisi mahtunut vääntämään airbagin lukitusrautaa että se olisi irronnut. Nyt olisi semmoinen värkätty, sas nähdä milloin ehtii yrittää seuraavan kerran.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

21. TOUKOKUUTA 2021
Vanja-eno kirjoitti:
Ostin tähän myös uuden ratin eBayn kautta. Täysin samanlainen (jalopuu / musta nahka) hyväkuntoinen ilman bagia olisi kustantanut 160€ + postikulut. Päädyin kuitenkin täysnahkaiseen mustaan rattiin jossa oli bagi mukana, kun hinta houkutti. Ratti oli myynnissä Latviassa ja hinta oli huimat 25£ + postikulut 24£ eli yht. 49£ mikä euroissa tekee jokusen sentin vajaat 60€. Olin kyllä hieman epäluuloinen vaikka myyntikuvat olivat hyvät, että onkohan kuvassa myytävä ratti. Otin kuitenkin riskin ja tilasin sitten sunnuntaina, maksoin PayPalilla ja ratti oli keskiviikkona kotiportailla. Ja kas, oli oikein hyväkuntoinen ja siisti. Palaan tähän kuvien kanssa kun olen saanut ratin vaihdettua.
Sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa ratin.

Lähtökohta oli tässä. Kulunut alkuperäinen ratti jonka maalaisin beesistä mustaksi. Maali vaan ei tahtonut kestää ja ostinkin sitten e-baysta kokomustan nahkaratin, kun nuo jakopuu-nahka mallin ratit olivat törkeissä hinnoissa. Eli nahkamaalilla maalattu ratti näytti vastamaalattuna tältä:

Kuva

ja tälläinen siitä tuli:

Kuva


Yleisilme ennen ratin vaihtoa:

Kuva

Ratin vaihdon jälkeen yleiilme kabiinissa näyttää nyt tältä.

Kuva

Näyttäähän tuo jalopuinen paremmalta, mutta kuluneena se näytti karmeälta kun vaalea vanha väri näkyi alta mistä kohtaa maalit olivat kuluneet tai irronneet pois.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

8. KESÄKUUTA 2021
Tänä aamuna töistä lähtiessä tuli 280 tkm kissalle mittariin. Sehän tarkoittaa sitä että syyskuussa 2019 alkanutta yhteistä taivalta on nyt takana aika tasan 50 tkm.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

15. KESÄKUUTA 2021
Tässäpä taas syttyi tuo ABS ja luistoneston valo. Nämä tuikut paloivat jo viime kesänä ja ilmastoinnin kompuran laakerin kyrvähdettyä kissa meni korjaamolle jossa luettiin vikakooditkin. Tulos oli silloin tämä:
Vanja-eno kirjoitti: 21.8.2020 14:26 Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys vai oliko se pyörähdysanturin vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?
No, lähdettiin sitten kesälomareissulle kun kompurakin oli nyt kunnossa, niin nämä valot sitten sammuivat ja jäivät sammuksiin joten unohdin koko asian, Tuumin että kyse oli jostain kontaktihäiriöstä joka korjaantui itsestään. Mutta nytpä nuo valot alkoivat taas palamaan. Ensin vain hetken mutta nyt ne palavat koko ajan. Jagge palstalla eräällä toisella X-typen omistajalla oli sama vika ja diagnoosi oli seuraava:

"Lopputulema oli, että Yaw Date Sensor no. 0 265 005 236 / 1S7T-14B296-AD (sijaitsee keskikonsolin sisällä-vaihdemekanismin etupuolella sen alaosassa."

No, laskin viime kesän vikadiagnoosin ilmoituksen ja tämän tiedon yhteen niin nyt on vahva epäilys että sama vika itselläkin. Anturin hinta on kuulemma alkaen 20€ ja kotimekaanikon vaihdettavissa. Halpuus houkuttaa joten täytyy pistää tilaukseen ja vaihtaa niin onpa sitten aikakin se mahdollisuus tsekattu jos valot eivät sammu.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

4. SYYSKUUTA 2021
Vanja-eno kirjoitti: 11.3.2021 4:17 19.MARRASKUUTA 2020
Tein hankintoja joku aika sitten ns. vastaisuuden varalle. Kissakulmassa tuttu myyjä kaupitteli loppua osavarastoaan edullisesti. Tärkein hankinta oli oikean puolen etunapa, jossa vain 3 tkm ajettu pyöränlaakeri ja alapallonivel (hinta osa + korjaamontyöna n. 300€) Tästä kun on nyt kahden vuoden sisään vaihdettu napojen kanssa molemmat takapyöränlaakerit sekä vas. etupyörän laakeri. Huoltokirjasta luntattuna lukaisin että edellisen kerran kun tähän on vaihdettu eteupyöränlaakereita, niin molemmat uusittu samaan aikaan. Päättelin että oletusarvoisesti ei mene enää kovin kauaa kun oikealta puoleltakin laakeri kyrvähtää. Ja nyt kun on lähes uusi jo hankittu napoineen päivineen, niin vaihto onnistuu nyt tarvittaessa vaikka sorapiharemonttina.
No nyt oli sitten aika vaihtaa tuo hantin puolen etupyörän laakeri, sen verran alkoi ääntämään. Koska tallin pylväsnosturi alkaa olla tiensä päässä niin piti tehdä pukkien päällä sorpiharemontin tyyliin, joskin kuiva betolilattia ja seinät ympärillä inhimillistää olosuhteet. Kaikkineen meni navan vaihtoon vajaa neljä tuntia, kun asennusvaihessa piti vähän kikkailla. Mutta nyt ei laakeri enää jollota. Pitänee viedä ohjauskulmien tarkistukseen kun ratin asento muuttui. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä aika tasan 286 tkm.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

21. SYYSKUUTA 2021
Vanja-eno kirjoitti: 15.6.2021 16:17 Tässäpä taas syttyi tuo ABS ja luistoneston valo. Nämä tuikut paloivat jo viime kesänä ja ilmastoinnin kompuran laakerin kyrvähdettyä kissa meni korjaamolle jossa luettiin vikakooditkin. Tulos oli silloin tämä:
Vanja-eno kirjoitti: 21.8.2020 14:26 Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kierähdys vai oliko se pyörähdysanturin vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?
No, lähdettiin sitten kesälomareissulle kun kompurakin oli nyt kunnossa, niin nämä valot sitten sammuivat ja jäivät sammuksiin joten unohdin koko asian, Tuumin että kyse oli jostain kontaktihäiriöstä joka korjaantui itsestään. Mutta nytpä nuo valot alkoivat taas palamaan. Ensin vain hetken mutta nyt ne palavat koko ajan. Jagge palstalla eräällä toisella X-typen omistajalla oli sama vika ja diagnoosi oli seuraava:

"Lopputulema oli, että Yaw rate Sensor no. 0 265 005 236 / 1S7T-14B296-AD (sijaitsee keskikonsolin sisällä-vaihdemekanismin etupuolella sen alaosassa."

No, laskin viime kesän vikadiagnoosin ilmoituksen ja tämän tiedon yhteen niin nyt on vahva epäilys että sama vika itselläkin. Anturin hinta on kuulemma alkaen 20€ ja kotimekaanikon vaihdettavissa. Halpuus houkuttaa joten täytyy pistää tilaukseen ja vaihtaa niin onpa sitten aikakin se mahdollisuus tsekattu jos valot eivät sammu.
No niin, tilasin tuon Yaw rate sensorin käytettynä Italiasta eBayn kautta. Vaihto ei ollut monimutkainen prosessi, mutta kun uutta osaa asensi paikoilleen niin pitää olla tarkkana. Kesdkikonsolista otetaan sivupaneelit irti, sitten kaksi mutteria auki ja nitkutella YR sensor irti. Liitin irti ja sensori vaihtoon. Moka tapahtui asennettaessa. Laitoin liittimen kiinni ja sensori lipsahti paikalleen asennettaessa ensin jumiin vaihdevaijereiden alle. Sieltä sitä ei saanut irti ennen kuin sai nitkutettua liittimen uudestaan irti. Sitten uusi yritys huolellisemmin ja onnistui. Lopputuloskin oli onnistunut, sillä abs- ja luistonestovalot sammui, eikä tosiaan tarvittu edes vikakoodien kuittausta. Samalla vaihtui öljyt ja kaikki suodattimet. Kilometrejä takana 287800 km eli kahdessa vuodessa on yhteistä taivalta takana vajaa 58 tkm.

27. SYYSKUUTA 2021
Vanja-eno kirjoitti: 4.9.2021 14:35No nyt oli sitten aika vaihtaa tuo hantin puolen etupyörän laakeri, sen verran alkoi ääntämään. Koska tallin pylväsnosturi alkaa olla tiensä päässä niin piti tehdä pukkien päällä sorpiharemontin tyyliin, joskin kuiva betolilattia ja seinät ympärillä inhimillistää olosuhteet. Kaikkineen meni navan vaihtoon vajaa neljä tuntia, kun asennusvaihessa piti vähän kikkailla. Mutta nyt ei laakeri enää jollota. Pitänee viedä ohjauskulmien tarkistukseen kun ratin asento muuttui. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä aika tasan 286 tkm.
Vanja-eno kirjoitti: 21.9.2021 19:03 No niin, tilasin tuon Yaw rate sensorin käytettynä Italiasta eBayn kautta. Vaihto ei ollut monimutkainen prosessi, mutta kun uutta osaa asensi paikoilleen niin pitää olla tarkkana. Kesdkikonsolista otetaan sivupaneelit irti, sitten kaksi mutteria auki ja nitkutella YR sensor irti. Liitin irti ja sensori vaihtoon. Moka tapahtui asennettaessa. Laitoin liittimen kiinni ja sensori lipsahti paikalleen asennettaessa ensin jumiin vaihdevaijereiden alle. Sieltä sitä ei saanut irti ennen kuin sai nitkutettua liittimen uudestaan irti. Sitten uusi yritys huolellisemmin ja onnistui. Lopputuloskin oli onnistunut, sillä abs- ja luistonestovalot sammui, eikä tosiaan tarvittu edes vikakoodien kuittausta. Samalla vaihtui öljyt ja kaikki suodattimet. Kilometrejä takana 287800 km eli kahdessa vuodessa on yhteistä taivalta takana vajaa 58 tkm.
Tosiaan etunavan ja laakerin (samassa paketissa siis myös uusi alapallo) vaihdon jälkeen oli ohjauskulmat viturallaan. Tuon Yaw rate sensosrin vaihdon jälkeen alkoi sytyttämään luistoneston valoa joka "kuittantui" aina auton sammutuksen jälkeen mutta syttyäksen pian vain uudelleen pienen ajon jälkeen. Eli pistin Jaguariin lepoon kun Corsa on tuossa pihassa vara-autona ja tilasin ajan kulmien säätöön. Kaveri on Järvenpään amiksessa autopuolen opettajana, joten teetin hänellä pyöränkulmien säädön onnistuneesti. Oli sitten itse lopulta säätänyt ne kun oppilailla oli paljon muuta työtä. Taas pelittää hyvin eikä luistoneston valo enää syty vikatilan vuoksi.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

7. LOKAKUUTA 2021
Huomasin että pari viikkoa sitten täyteen tuli kaksi vuotta yhteistä taivalta. Kilometrejä oli siis ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 288 800 km eli aika tasan 58 tkm tullut ajokilsoja täyteen tuona aikana.

Ensimmäisen vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:

13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:

17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto

03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 19

27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)

14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty

2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)

08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto

07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto

23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)

24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto

18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto

11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto

Toinen vuosi on tullessaan tuonut seuraavaa:

30.09.2020 259 880 Vuosikatsastus, hylätty

16.10.2020 262 210 Vas. raidetangon pää vaihto (Lemförder)

27.10.2020 263 000 Ohjauskulmien säätö

20.12.2020. 267 425 Etujarrupalojen vaihto

2021
18.02.2021 271 522 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr
, Öljynsuodattimen vaihto
, Ilmansuodattimen vaihto

03.03.2021 272 270 Etujousien vaihto ja etuiskunvaimentimien yläpäänlaakerien vaihto. EGR-alipaineletkun vaihto

10.03.2021 272 828 Korkeapainepumpun määräsäätimen vuodon korjaus ja paineputken krympin korjaus

04.09.2021 285 950 Oik. Etupyörän laakerin ja alapalloniven vaihto

21.09.2021 287 800 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr
, Öljynsuodattimen vaihto
, Ilman- ja raitisilmansuodattimen vaihto, Yaw rate sensorin vaihto

Eli vähemmän kuin ekan vuoden aikana, mikä oli toivottavaa ja odotettavaa. Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää. Etujarulevyt alkavat olla kohta vaihtokunnossa, täristävät aavistuksellisesti ja etupaloja vaihtaessani huomasin että sisäpinnoilta löytyy uraa aikalailla. Vaikka puuhaa on riittänyt, niin olen ollut todella tyytyväinen tähän, sillä tämä on upea auto ajaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

13. LOKAKUUTA 2021
Olisi leimaa vailla, pitäisi ehtiä varaamaan aika jahka kerkiää.
No, pari päivää sitten kerkisin. Tarkistelin valot, äänimerkit yms. pikkuviat mitä voisi olla jo edellisviikolla. Oikean puoleinen parkki oli pimeä joten se piti ennen leimaa vaihtaa. Mutta hylkypä sieltä tuli ja ihan omaa tyhmyyttä.

Varsinainen hylky oli oikean puolen etupyörän laakerissa oleva välys - katsurin kertoessa tämän, niin muistin saman tien etten ollut muistanut käydä vetämässä sitä kunnolla momenttiin. Tyhmä minä.

Lisäksi korjaukehotuksia tuli VASEN parkki - eli parin päivän aikana ehtinyt kyrvähtää oikean puolen parkin vaihdon jälkeen. Enpä ennen leimaa muistanut tarkistaa enää sitä.

Toinen kehotus tuli liian alas suunnatuista lähivaloista - en oston jälkeen ole koskenutkaan tuikkujen säätöihin, joten tämä oli yllätys. Tosin hiffasin sitten että nyt leimaan tätä ekaa kertaa kun takakontti on täysin tyhjä.

Kolmas kehotus tuli rekisterikilven valosta - olin täysin unohtanut moisen valon olemassaolon joten sehän tietty jäi tarkistamatta. Oma vika.

Neljäs kehotus tuli vuotavasta takaiskarista - enpä ollut moista huomannut, mutta piti perehtyä asiaan.

No eilen ehtoolla sitten vaihtelin palaneet polttimot ja tänään kävin paikallisen amiksen autopuolella lainaamassa momenttiavainta laakerin kirraamiseen. Löysällähän se oli, vaan eipä enää. Samalla säädin ajovalot ja tsekkasin takaiskarin, joka oli kuiva kuin brittiläinen huumori. Mutta ymmärsin mistä katsuri oli keksinyt vuodon. Tässähän oli polttoaine ruiskun krymppi vuotanut ja valutellut naftaa pitkin oikeaa puolta pohjasta joka oli sitten kerännyt kiitettävästi töfnää... no, siitä sitten suoriltaan amikselta leimalle ja läpi meni. Katsuri hyväksyi myös selitykseni iskarin vuodosta katseltuaan tarkemmin että sitä töhnää oli joka puolella eikä vaan iskarin alapään ympärillä. Sanoi että kerrankos sitä erehtyy kun oli vaan katsellut sitä iskarin alapäätä ja unohtanut tsekata enemmän ympäristöä.

Palvelu oli jälleen molemmilla kerroilla ensiluokkaista ja erittäin asiallista. Voin vain suositella Järvenpään Autokatsastamoa Wärtsilänkadulla lämpimästi.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

19. LOKAKUUTA 2021
Huomasin tänään aamulla töistä lähtiessäni, että lämpömittari näyttää liikaa +5 astetta. Keli oli nollassa ja mittari näytti sitkeästi +5 astetta. Ajaessani kotiin päin tsekkailin tien varsilla olevia lämpötilanäyttöjä ja jokainen näytti viittä astetta kylmempää kuin Jaggen mittari.

11. MARRASKUUTA 2021
Mittari näyttää entistä villimpiä lukemia. Lukema pitää paikkansa jos auto on seissyt pitkään ja kun sen käynnistää, on lukema oikea. Mutta kun lähtee ajamaan, niin lukema nousee reilusti yli +30 asteeseen...

12.JOULUKUUTA 2021
Lukemat parhaimmillaan pyörivät jo +40 ja +56 asteen vlillä. Kai se on uskottava että ulkolämpötila-anturi on sökö

13. TAMMIKUUTA 2022
En ole vielä ehtinyt tilaamaan tai edes tutkimaan tuota ulkolämpötila-anturia johtuen aika- ja rahapulasta.

Joulukuun ensimmäisten kovien pakkasten tultua huomasin pientä vikaa ajolla. Kiihdyttäessä ja ajossa nypytti hieman, vähän samaan tapaan kuin luistonesto reagoisi. No, luistonesto se ei ollut, kun luistonestonvalo ei nypyttäessä välkähdellyt. Ensiapuna kippasin tankkiin dieselin ruiskun putsausaineen, mutta eipä siitä apua ollut. Huomasin ennen vuoden vaihdetta että pölläyttää mustaa savua normaalia enemmän kiihdyttäessä ja käynnistettäessä puskee tosi ison mustan läikän pakoputken suun alle. Nypytys ja nykiminen hieman lisääntynyt, etenkin kylmällä ja viileällä koneella. Kylmänä ei paikallaan ota kierroksia yli 3000 rpm ollenkaan, mutta lämpöisenä ottaa normaalisti. Vääntö ja kiihtyvyys huonontunut. Suuttimessa / suuttimissa siis varmaan jotain häikkää kun huomasin että myös polttoaineen keskikulutus lisääntynyt 2-3 ltr/ 100 km. Tallin vieressä on hyvässä maineessa oleva dieselpaja, mutta rahapula on toistaiseksi estänyt viemästä tutkittavaksi kun auto toimii muuten ihan normaalisti.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

24. TAMMIKUUTA 2022
Jaguar palstalla tiesivät kertoa, että vika olisi ennemmin ahtoputkessa ennen cooleria. No nyt Jagge makaa talilla odottaen että selkä on paremmassa kunnossa ja ehdin tutkia onko putkessa vuotoa.

15. HELMIKUUTA
Tutkin ja ahtoputkissa ennen cooleria ei ollut vuotoa joten jäljelle jää coolerin ja egr-venttiilin välinen putkisto. Tarkemminkun netistä tutkin niin se vuoto ilmenee useimmiten heti coolerilta lähtevässä 90 steen mutkaputkessa. Coolerin puoleinen pää olisikin helppo irrottaa mutta toisessa päässä olevan putken kiristysklemmarin avauspää on tietenkin piilossa jonne ei minun käsi mahdu. Täytyis vetää klemmari poikki, mytten viitsinyt. Jätän asian hautumaan kun täytyi Jagge saada liikenteeseen
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin