Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

1. TOUKOKUUTA 2020
Mutta mitä tulee Jaguaariin niin se on nyt potilaana tallilla. Toistaiseksi alku sujunut hyvin. Koneen suojakopan lisäksi purin tieltä akun koteloineen, ilmanputsarin kotelon ja putken koko matkalta, sekä egr-putken. Nyt on tilaa ja näkyväisyyttä. Tehostimen ja vesipumpun hihna oli vaihtokunnossa, täynnänsä halkeamia, joten sen vaihto olisi ollut edessä kuitenkin vaikkei pumppu olisikaan hajonnut. Homma jumiutui kuitenkin kun tehostimen korkeapaineputken (välillä pumppu-hammastanko) pumpun puoleinen pää on kiinni ihan jumalattoman lujaa. Ja kun se pitää vielä avata kiintoavaimella, niin on kokoajan vaara, että mutterin kanta pyöristyy. Tilaa vääntövarren lisäämiseen ei oikein ole. Joten jätin homman tuohon ja lähdin välillä kotiin syömään ja kaffittelemaan. Saa samalla pohtia keinoja mutterin aukaisuun.

Toinen pohdittava asia on, vaihdanko myös nyt samalla vesipumpun kun kaikki on esillä? Vaihtuisi nyt samalla kätevästi eikä varmaan seuraavaan 250 tkm:n tarvisi sitä vaihtaa. Motonetissä olisi tarjolla ns. koteloineen 90€ ja jos haluaa jumpata vanhan kotelon irti, niin selviää 26€ halvemmalla. Jos vaihdan pumpun, niin ostan kyllä sen kotelomallin, niin pääsee helpommalla.

3. TOUKOKUUTA 2020

Kaupassa käyty, ostin 18 mm jarruputkiavainen ja remppa etenee hitaasti mutta varmasti. Päätin sitten vaihtaa vesipumpun myös sillä nyt on kaikki tarvittava esillä hyvin ja ei tarvitse sitten myöhemmin enää alkaa pulaamaan sen kanssa. Ja kun kerran jäähdytysjärjestelmän joutui nyt tyhjäämään niin ostin samointein myös uuden termostaatin, kun kissa on käynyt hieman alilämmöllä.

Oikeankokoinen avolenkkiavainkin tuli hommattua (oikein aito ja kallis Kamasa) mutta eipä auennut silläkään vaan pyörähti ympäri. Tämä korkeapaineputki on kierreholkilla kiinni semmoisessa isossa 22 mm mutteri murkulassa ja nimenomaan se kierreholkki pitäisi saada irti. Se murkula on myös kierteillä kiinni ohjaustehostimen pumpussa eli siitä pitää pitää vastaan 22 mm avaimella.

Kuva

Päätin kokeilla irtoaako se 22mm kantainen murkula irti tehostimen pumpusta että saa edes letkun irti ja pumpun vaihdettua. No, murkula aukesi helpommin. Yritin sitten kääntää murkulaa kiinni ja samaan aikaan holkkia auki, ideana että saisi lisää poweria aukaisuun. Vaan eipä riittäneet voimat. Eikä auennut.

Kun ei auennut, niin tuumaus- ja ruokatauon jälkeen jatkoin remonttia etukoiranluiden vaihdolla. Se sujui sentään kohtuudella, vain kuskin puolen alapään joutui vetämään rälläkällä poikki kun mutteri oli loppupäästä niin jumissa.

Nuo siis eilen ja tänään jatkui puuha. Tyhjensin ensin jäähdysjärjestelmän. Korjausoppaassa mainittu jäähnyttäjän tyhjennys proppu oli kyllä hyvin piilossa ja ahtaassa paikassa, mutta sain sen auki kuitenkin. Kun en tiennyt putoaako proppu kiinnityksestä vai jääkö se kokonaan avattuna vielä paikalleen, niin avasin sitä niin paljon kuin uskalsin. Neste vaan valui toooosi hitaasti pois, mutta lopulta valuminen loppui. Vaihdoin termostaatin, mikä oli varmaan koko rempan helpoin homma ja tarkastelin hieman vanhaa. Ei se ainakaan auki näyttänyt juminneen.

Koska tehostimen pumppu oli vielä tukevasti paikallaan, niin päätin seuraavaksi irrottaa pulttipyssyllä siitä hihnapyörän, koska uuden pumpun mukana sitä ei tullut. Sen jälkeen jatkoin pumppujen irrotuksella. Avasin sen murkulan johon korkeapaineletku tulee ja otin sen letkun ja holkin kanssa irti pumpusta. Irrotin tehostimen pumpun ja sen jälkeen vesipumpun. Vanhasta pumpusta piti ottaa irti yksi letkuliitos-osa (joka sittemmin paljastui Haynesin oppaan mukaan "oil temperature control thermostat" nimetyksi osaseksi, tuolloin en vielä sitä tiennyt) koska uudessa pumpussa ei sitä ollut.

Kuva

Tuota osaa irrottaessani otin enin irti 8mm kannalla olevan kiinnityspultin, mutta osapa ei tahtonut irrota. Kurkkasin pumpun sisään ja huomasin jonkun jousihäkkyrän ja termostaatin ja näytti hieman siltä että siellä oli jotain muovikilkkeitä jotka pitivät osaa paikallaan. Puolihuolimattomasti sörkin sinnen varovasti ruuvarilla ja -boing- toinen muoviosa kimposi jonnekin mistä en enää sitä löytänyt ja irtosi toinenkin varovaisemmin. Sitten tajusin että ne pitivät termostaarin jousta paikoillaan ja osa olisi vaan pitänyt nitkuttaa irti vähän miehekkäämmällä nitkutuksella. Tajusin hajoittaneeni osan. Meinasi ruveta hitsit kunnes lukaisin pahimman kiukun laannuttaakseni Jaguar-palstaa jossa osui seuraava keskustelu silmiin:
anjulou kirjoitti Kissakulma-foorumilla kirjoitti:Hei
Ongelma Jaguar X-type 2.0D vm 2006 lämpiävyys: Letkut ja paisuntasäiliö lämpimät, muttei kuumat ja auton lämpömittari tuskin nousee neulan leveyttäkään. Automaatti-ilmastointi, pyynti sisälle 30C, tuotto kojelautareunasuuttimesta mitattuna 32C vaikka pitäisi tietysti olla paljon enemmän. Mikä lämmityksessä vikana? Lisälämmitintä ei ole ja entinen omistaja, tuttavani, kertoi lämmityksen heillä toimineen ennen kuin seisoi vuoden vara-autona.

Jäähdytinnestettä on. Termostaatti on vaihdettu. Samoin lämpötila-anturi. Kakkostermari menossa vaihtoon. Osa, Jaguarin oma, on jo, mutta mistähän tuo mahtaa löytyä? Jossain britti Ford Mondeo-videossa se oli auton oikealla puolella heti flektien jälkeen aika lähellä öljyn mittatikkua. Jotain joutunee purkamaan edestä, että saa näkyviin, vai onko siellä päinkään? Tämä lienee salaista tietoa, ainakaan en ole löytänyt mistään ja korjaamokaverini kun kysyi sikäläiseltä paikalliselta Fordiltakin väittivät varaosatiskillä, ettei he tiedä kun ei Mondeossa sellaista ole (vaikka kyllä videossa youtube Ford Mondeo motor runs cool sellainen näkyy heti parin ensimmäisen minuutin aikana). Vika ei kaiketi voi olla paisuntasäiliön korkista kiinni (rikki (kahdessa osassa) ja uusi jo tilattu ja tullut muttei vielä haettu) vai voiko? Vikakoodit luettu, ei infoa niissä ainakaan Motomaatin versiolla.

Lisäehdotuksia ongelman ratkaisuun?
heri kirjoitti Kissakulma-foorumilla kirjoitti:Hei.

Toinen termostaatti on öljylle joka useimmiten jumittaa. Tunnetaan Ford MOndeo mk3 korisessa nimellä oil valve. Se pitää jäähdytinnesteet kylmänä jos jumissa. Omakohtaisesti kokeilleena voin suositella että haet Fordin tiskiltä vain alkuperäiset osat, harakirit toimi viikon. Alkuperäisillä termostaateilla nyt lämpömittari nousee karvan alta puolivälin ja testeri näyttää keskimäärin 88 astetta ajaessa. Alkuperäiset numerot Oil valve XS7Q6L635 AE, jäähdytysnesteelle XS7Q8575 AA.

Oli valven voi vaihtaa ilman imusarjan irroitusta kun sopivat avaimet etsii. Valve sijaitsee moottorin kyljessä edessä kun konepelti avattuna katsoo moottoria kohti, oikeassa reunassa vesiletkun kopan ja imusarjan välissä lohkossa. Riittää kun moottorin päällyskopan ottaa pois että pääsee käsiksi.
Nesteitä ei tarvitse ottaa pois, kiireesti vain pukkaa uuden termostaatin sisään ja katsoo, että alkaa kiertämään ja lisää jos tarvetta.
Tajusin että tuohan on se osa jonka rikoin. Ymmärsin myös, että tuo osa pitää samalla itseltäkin kuitenkin vaihtaa kun alilämpöä Jaggessa on ollut, semminkin kun nyt sen vaihto on helppoa. Eli kävi onni onnettomuudessa.

Osanumero ainakin täsmää:

Kuva

Ja se tulee tuohon isohkoon reikään minkä vieressä törröttää tuo 8mm pultti.

Kuva

Kun jatkan remppaa niin täytyy niin voin siis näemmä asentaa uudet pumput paikoilleen ja lopuksi ennen tieltä purettujen osien paikalleen laittoa muljauttaa uuden osaan paikoilleen ja letkut kiinni ja vettä pannuun. Toivotaan näin.

4. TOUKOKUUTA 2020
Eilen laitoin vielä vesipumpun ja ohjaustehostimen pumpun hihnoineen paikoilleen. Holkkiliitos ei auennut vaikka oli kaveri apuna vääntämässä, kuumaa annettiin myös, mutta ei niin ei. Sitten sai asennus riittää.

Aamupäivällä kävin marmoritiskillä tilaamassa uuden "oil temperature control thermostat'in". Lupasivat keskiviikko iltapäiväksi, hintaa hieman yli 40€. Sitten ostin letkunpidikepihdit, koska halusin alkuperäiset ford-mallin kiristimet pitää, niillä kun harvemmin saa letkua rikki, toisin kuten aba'lla. Yhdistelin kaikki vesiletkut, lukuun ottamatta tietenkin sitä yhtä, mistä puuttui vielä osa. Ohjaustehostimen kanssa päätin ottaa harkitun riskin ja ruuvasin uudesta pumpusta sen "murkulan" irti ja kiinniitin paineletkun holkin ja vanhan murkulan kanssa kiinni uuteen pumppuun. Jos vuotaa, niin sitten pitää tilata uusi paineletku ja vaihtaa se. Sen saa korjaamo tehdä, sillä toinen pää on niin veemäisessä paikassa hammastangossa ettei mun hermo riitä siihen. Mutta jos pitää niin sitten mennään sillä. Nyt vaan odotellaan sitten. Huomenna tosin käyn vaihtamassa jo valmiiksi raitisilmasuodattimen uuteen, että jos auto on uuden osan saatuaan liikuntakykyinen, niin jää enää öljyn ja suodattimen vaihto jäljelle.

6. TOUKOKUUTA 2020
Tilattu osa tuli keskiviikko iltapäiväksi kuten oli luvattu, joten ei kun asentamaan. Asennus ja purettujen osien kokoaminen sujui vailla isompia hermeja. Kun olin saanut kaikki nippuun, lukaisin korjausoppaasta varmuudeksi onko jäähdytysjärjestelmän täytössä jotain ilmaamista helpottavia niksejä. No oli. Heti eka oli että avaa vesipumpun päällä oleva ilmausruuvi ja pura sitä varten ilmanputsarikotelo pidikkeineen pois tieltä. Olin hieman, että häh? Mutta vilkaisu vanhaan lattialla lojuvaan entiseen vesipumppuun vahvisti infon, että siellä on ilmausrruvi. Jaahas ja taas purkuhommiin. No, purettua tarpeelliset pois edestä, ilmausruuvi auki ja nestettä säliöön. Reilun parin lirtan jälkeen alkoi ruuvinreiästä tulla nestettä. Ruuvi kiinni ja puhalsin paineilmalla ylivaluneita vesiä pois, mutta nesteen valuminen ei ottanut loppuakseen. Auto nosturilla ylemmäs ja havainto että jostain valuu. Katsoin ensin, että sen "oil temperature control thermostat'in" letkuliitos falskaas, mutta rätillä kuivattuani ja loput paineilmalla kuivattua, ei se vuotanutkaan. Kunnon megaledillä katsoin että vesipumpun vasemmanpuoleisen alakiinnitysruuvin luota valuu. Olisko jääny löysälle? Kiintoavain käteen ja kiristys, ei ollut. Tiiviste falskaa, jassoo.

En käyttänyt mitään liimaa tiivisteen kanssa, koska missään ohjeissa ei sitä neuvottu ja vanhaakin (metallista) tiivistettä poistaessani ei missään näkynyt liimajäämiä. Veikkaan että väliin on jäänyt jotain paskaaroskaa tai tiiviste on ottanut kipeää. Koska yöksi piti lähteä taas töihin, niin päätin pistää asennustyön tauolle ja mennä kotiin syömään. Otan loppuviikon vapaata ja asennus jatkuu torstain. Purkaa pitää koko paska, tosin nyt voi ohjaustehostimen ja vesipumpun ottaa yhtenä könttinä pois.

Saas nähä mitä tästä vielä tulee. Pitäisikö vetää ohuelti Hylomaria tmsv siihen tiivisteeseen vai ei? Kas siinä pulma.

7. TOUKOKUUTA 2020

No, nyt on vesipumppu liimojen kanssa paikoillaan, mutta jännittävin vaihe on vielä edessä. Nimittäin se ns. koeponnistus.

8. TOUKOKUUTA 2020

En tiedä tuliko turhaan heitettyä liimat sinne vesipumpun jalkaan. Nimittäin lyhyesti ja ytimekkäästi tarina meni sitten jatkossa näin...

Kun vesipumppu liiman ja tiivisteen kanssa oli mennyt yllättävän hyvin paikalleen, sujui loppu kokoaminen jo rutiinilla. Sitten vesipumpusta ilmausruuvi auki ja --- liri lori --- samasta kulmasta näytti vuotavan yhä. Meinasi itku päästä. En luovuttanut vaan tutkin kunnon valon kanssa pitkään ja hartaasti vuotoa ja lopulta havaitsin että itse asiassa isoin vuoto on tämän uuden "oil temperature control thermostat'in" kantturoilla eikä ehkä sittenkään tiivitseen jalan välistä. Annoin valua nesteet rauhassa pois kunnes se lopulta laantui. Sitten "oil temperature control thermostat" irti ja sitä tutkimaan. Osa oli identtinen vanhan kanssa, mutta loppujen lopuksi huomasin eroa uuden ja vanhan osan O-renkaassa. Vanhassa se oli siisti paksu ja tasainen ja täytti koko uran, uusi oli hieman kapoisempi ja kas, ihankuin joku pieni hiertymä tai kiertymä olisi siinä ollut. O-renkaat irti ja pöydälle tutkimaan. Lopputuelmana pistin vanhan osan O-renkaan uuteen osaan ja kiinni vesipumppuun. Ja kas! Vuotoa ei enää ollut.

En jaksa enempää kyllästyttää teitä pitemmällä loppustoorilla mutta tiivistettynä, lämmöt nousivat koneessa nyt normaaleiksi, vesi ja ohjaustehostimen öljyt pysyvät sisällä omissa kanavissaan ja koeajolla auto toimi hyvin. Ainoa miinus oli että EGR-putken toisen pään tiiviste (se paperinen) oli tiensä päässä ja korvasin sen tilapäisesti tiivistemassalla kunnes saan uuden kunnon tiivisteen. Huomenna vielä öljyn ja suodattimen vaihto.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 2.3.2021 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

11.TOUKOKUUTA 2020
Lopuksi vielä pari kuvaa päättyneen rempan tiimoilta.

Kuva

Työskentely olosuhteissa ei valittamista. Harrastetalli on pk-seudulla aika kallista lystiä, mutta tälläisissä hommissa hintansa väärti.


Kuva

Potilas kita auki.


Kuva

Uusi vesipumppu paikoillaan. Keskellä pumpun yläosaa ilmausruuvi, jolla järjestelmä ilmautuu vaivattomasti.


Kuva

Yleiskuva työmaasta, ohjaustehostimen pumppu ei vielä paikallaan, se tulee sovittaa tuohon vesipumpun akselin päähän. Oikealla näkyy termostaatti kotelo, joka on asentajaystävällisessä paikassa.

Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.

Huoltohistoriasta katselin, että tässä on vaihdettu noin 100 tkm sitten uusi imusarja, eli ei liene vielä ihan tukossa. Olen hieman harkinnut EGR:n tulppaamista, mutta... Koska hehkujen vaihtokin lienee kohta ajankohtainen, niin tsekkaan samalla kuin likainen tuo imusatsi on. Eli jos ei 100 tkm:ssä ole paljon töfnää kerännyt, niin laitetaan tuo tulppaus taka-alalle.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

19. TOUKOKUUTA 2020
Vanja-eno kirjoitti:Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.
EGR-putken tiivisteet vaihdettu ja moottorin vikakoodi että vikavalo kuittaantui tällä. Vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto sujui myös ongelmitta, mutta vika ei korjaantunut sillä. Nyt vaihtui vikakoodi ja ilmoitus. En muista mikä se edellinen vikakoodi oli, mutta ei sanamuodon muistan ja se ei ollut sama kuin nyt. Eli nyt antaa:

C1310 -Häiriö vasemman etupyörän jarrun hydraulipaineanturin virtapiirissä

Eli tämä lienee käsitettävä siten, että siellä on nyt jossain joko liitoksessa ja tai johdossa tod. näk. vikaa kun anturi itsessään on uusi. ABS- ja luotoneson vikavalo palavat välillä molemma, valillä vain luistonesto ja välillä ei kumpikaan.

Lisäksi vikailmoituksissa myös

P1000 - OBD II, jakso kesken

Tuosta ei tarvine välittää kun leimalla ei vielä lueta vikakoodeja.

31. TOUKOKUUTA 2020
Taitaa paisuntasäiliön pohjassa olla snadi halkeama, muttei kovin paha. Olen hieman seurannut paisarin nestepinnan tasoja ja se vajennut hiljakseen. Täytyy tutkia. Lähdettiin lyhyelle pikalomalle telttailemaan. Piti ensin mennä korponnistamaan Kotkan leirintäalue, mutta lähdettiinkin Turun saaristoon kun lupasivat kaakonkulmalle viileämpää kuin Turun seudulle. Tukikohtana tuttu Sollidenin leirintäalue.

Kuva

1. KESÄKUUTA 2020
Tänään Las Pargasin keskustassa kieltäytyi kissa tottelemasta virta-avainta. Virtaa riitti akussa mutta mitään ei tapahtunut. Kun edes solenoidi ei edes naksahtanut, niin tuumin olisko kyseessä klassinen solenoidijumi. Työkalut esiin ja ilmanputsari kotelo ynnä sen jalusta pois. Aikani tiirailtuani osui solenoidi näkökenttään. Pitkä hallitunkin varsi noin puolen sentin päähän solenoidista ja napakka isku vasaralla tunkin varren päähän. A vot ja taas starttasi. Toivottavasti ei ota tavaksi.

5.KESÄKUUTA
Vanja-eno kirjoitti: Toivottavasti ei ota tavaksi.
Tämähän oli sitten silkkaa toiveajattelua. Seuraavana aamuna Kissa lähti käyntiin vaivatta, kuten ekalla pysähdyspaikallamme Kuusiston linnan raunioilla. Myös Piikkiön ABC:n pikapysähdyksen jälkeen pääsimme matkaan ongelmitta. Halikon Shellillä pysähdyimme syömään ja aikoessamme jatkaa matkaa, ei startti meinannut ensin pyörittää, mutta lopulta vaivalloisesti käynnistyi. Tummat pilvet alkoivat kerääntyä huolettoman ajelun taivaalle. Vihdin kirkonkylän kaffepaussilla sitten Kissa ei inahtanutkaan. Työkalut esiin ja normaalia solenoidijumppaa eli putsarinkotelo pois tieltä jne. Samalla aikaa parkkeerasi viereiseen ruutuun ystävällinen rouvasihminen, joka kyseli onko avuntarvetta? Kiitin ja totesin ettei ainakaan vielä. Kävi ilmi, että ko. rouvan perhekunnassa on ollut jokunen X-type ja paraikaa ykkösautona S-type, joten sympatiaa riitti meillekin :D Ruva poistui asioilleen ja annoin sitten tunkinvarsi vasara combolla napakat iskut startin perään että solenoidiin. Jo vain Kissa käynnistyi ja matka jatkui kotio asti.

Kotiin päästyämme purimme matkatavarat ja ajattelin siirtää Kissan pari metriä edemmäs autokatoksen varjoon. Vaan eipä inahatanutkaan. Annoin vekottimen jäähtyä hieman lisää ja sitten tein solenoidijumpan. Nyt naksahti solenoidi, muttei enää startti pyörinyt. Jassoo. No,koska lomalla ollaan ja rouvan Focus toistaiseksi toimii kohtuullisesti, niin ajattelin että olkoon siinä huomiseen, kokeillaan uudestaan kunnolla kylmänä. No eihän se seuraavanakaan aamuna inahtanutkaan ja sukelsin Googlen ihmeelliseen maailmaan. Sieltä heti Jaguar-palsta Kissakulman hausta löytyi kohtalontoveri ja oletettavasti syykin selvisi. Hänelläkin oli ohjaustehostimen pumppu vuotanut ja vaihtanut sen.
Linkki Kissakulman viestiketjuun

Eli summa summarum. Koska tuo tehostimen pumppu sijaitsee startin yläpuolella, niin sieltä vuotaneesta öljystä osa valuu väistämättä starttiin ja solenoidiin. Starttiin valuva öljy tuhoaa käämityksen. Tämä lienee mitä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtunut myös minulle. Mitä tulee solenoidin kiukutteluun (mitä kohtaloteverilla ei ollut), niin otaksun että solenoidiin vuotanut öljy kerää aikansa pölyä joka jumittaa sitä kivasti. Tästä saan syyttää itseäni, sillä ajoin aika kauan tuolla vuotavalla ohjaustehostimen pumpulla. Joten heti jos huomaa vuodon, niin kannattaa se pumppu vaihtaa jos vuoto on sieltä.

Eilen kävin sitten jälleen luotto Speed-shopissani, josta yllättäen löytyi startti (made in Germany) suoraan hyllystä ja sopuhuntaan eli 135€. Joten kohtasillään kun aikaa löytyy niin menee startti vaihtoon.

6.KESÄKUUTA

Harmittaa tavallaan, että kun olisi hyvät puitteet (talli ja kunnon nosturi), niin vähänkin isomman autorempan tekeminen viikolla on lähes mahdotonta pitkää päivää tekevälle yöduunarille, jolla on pitkä työmatka. Kuten tässäkin tapauksessa tuon ohjaustehostimen suhteen. Ei riittänyt vapun vapaat ja aiemmin ei ehtinyt. No, onneksi ei startti ollut kallis, mutta hieman jo jännitän tulevaa hehkutulppien vaihtoa.

Hehkut ovat saaneet jo pari viikkoa liota WD:ssä ja mikäli hiemankin hehku kanittaa, vihellän pelin poikki ja vien ammattilaiselle jolla on vehkeet katkenneen hehkun poistamiseen. Huoltokirjan mkaan, tästä on ne vaihdettu viimeksi reilu kolme vuotta ja n. 50 tkm sitten. Syy miksi noi nopsaan vaihdan hehkut on, että lähtee huonosti kuumana käyntiin. Päädyin aloittamaan hehkuista tämän otsikolla X-type 2.0D vm. 2006 man. huono käynnistyvyys lämpöisenä Kissakulmassa olleen viestin perusteella, kun itsellä tekee samaa:
JaSa kirjoitti Kissakulma-palstalla kirjoitti:Minulla on vastaava ongelma omassa x type 2,0 d mallissa. Kylmänä starttaa hyvin, lämpimänä starttaa mutta kierrokset ei nouse kuin 500, ei vastaa kaasuun, laturin valo palaa sekä moottorin vikavalo, tätä vaihetta kestää 5-10 sekuntia kunnes kierrokset nousevat normaaliksi, ylimääräiset valot sammuvat. :shock:
ja siihen vastattiin:
Hdjanne kirjoitti Kissakulma-palstalla kirjoitti:Loisin katseen hehkutulppiin. Vaikuttaisi siltä, että ainakin yhden pytyn tulppa rupeaa olemaan elämänsä ehtoopuolella.
Lämpimän koneen hehkutus on niin lyhyt, ettei oikein viallinen ehdi lämmetä, minkä vuoksi kone oireista päätellen käy tuon 5-10s kolmella.
Lienenkö oikeilla jäljillä? Ostin ainakin laadukkaina pitämäni Boschin-hehkut (Orig. Motorcraft), joten katsotaan...

Eli onhan tässä saanut huoltaa tätä, mutta kun pitkästä aikaa on alla auto jonka ruosteettomuus, maalipinnan kunto & väri ja ajo-ominaisuudet miellyttävät, niin yritän kovasti huoltaa ja korjata tätä, että ajan tällä ainakin mahdollisimman pitkään.

8. KESÄKUUTA
Uusi startti paikallaan ja nyt starttaa taas sähäkästi. Urakka ei itsessään ollut kovin vaativa, mutta yhden asian pieni tökkiminen venytti urakkaa.
Purin startin poiston tieltä enemmän kuin ehkä olisi pitänyt, mutta nyt riitti näkyväisyyttä ja paremmin tilaa. Alapuolelta piti poistaa yksi alipainesolenoidi liittimineen että telineineen ja hieman siirtää letkuja sivuun. Yläpuolelta otin pois akun koteloineen, ilmanputsarikotelon putkineen ja EGR-putken. Hankalinta ei ollut startin irrotus vaan solenoidin päästä toisen virtapiuhan irrotus, jossa oli 10 mm mutteri pitämässä johtoa kiinni. Starin paikallaan ollessa tuntui tehtävä mahottomalta, joten irrotin ensin startin ja toisen solenoidille tulevan johdon ja käänsin startin perän kohti taivasta ja silloin sai mutterin helposti auki. Ajattelin olla näppärä ja kiinniitää tuon hankalan johdon vielä kun startti oli irrallaan, mutten katsonut ja ajatellut huolellisesti miten sen tein. Nimittäin kun sain sitten startin paikallee niin huomasin johdon olevan kiinnitetty niin, että sojotti aivan väärään suuntaan tehden oudon mutkan takaisin päin. En viitsininyt ottaa starttia enää irti vaan sain lopulta taiteiltua mutterin auki ja johdon irti, sekä käännettyä sen paremmin. Mutta sen 10 mm ohuen mutterin takaisin paikoilleen laittaminen on haastavaa. Oli nääs ahdas ja pimeä paikka johon ei saanut kunnolla suunnattua valoa. Lopulta sain mutterin paikoilleen kun tein pienen 10 mm hylsyyn roudariteipistä "pesän" johon upotin mutterin ja varovasti kiertelin sen paikoilleen. Loppu kasaus meni aika rutiinilla ja kun kaikki oli paikoillaan niin helpotuksen huokaus oli suuri kun koekäynnistys oli onnistunut.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Typerää tähän ketjuun on kommentoida kun jälkeenjäänyttä juttua. Mutta taas ihmettelen, miten öljy tuhoaa käämin lakkauksen?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

pressa kirjoitti: 3.3.2021 16:46 Typerää tähän ketjuun on kommentoida kun jälkeenjäänyttä juttua. Mutta taas ihmettelen, miten öljy tuhoaa käämin lakkauksen?
Jaa-a, riippuu kai öljystä, tulee mieleen esim 2000-luvun Mersuissa sähköohjattujen automaattilaatikoiden johtosarjat ja ohjainpanelit, jotka ovat vikautuneet kun automaattilaatikonöljy on pistokeessn kautta noussut johtosarjoja myöten... tiedä häntä. Lienen kai yksinkertainen, mutta jos kaataa startin sisään toista litraa öljyä, en usko se kovin hyvää laitteelle tekevän.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Olen työssäni vaihtanut useita startteja ja latureita jotka ovat saaneet öljyä. Käämit ovat olleet ehjät mutta hiilet ovat olleet tuhoutuneet, laturitkin on korjaantuneet hiilipäädyn/säätimen vaihdolla ja laakeroinnilla. Väitän vahvasti että startti hajoa ensin muuten, ennekuin käämien lakkaus ehtii liueta öljyllä.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

En väitä vastaan. Toimintakunnoton startti kuitenkin oli, ja se on vielä mulla tallessa, niin ehkä joku päivä avaan sen ja tutkin mitä on tapahtunut.

Jatka kommentointia, ammattilaisen mielipidettä kaivataan aina vaikka sen kuulisikin jälkikäteen, tietoa ei ole ikinä liikaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

11. KESÄKUUTA 2020

Välillä ulkonäön kohennusta, koska konepellilltä puuttui jotain olennaista:

Kuva

Ei puutu enää.

12. KESÄKUUTA 2020

Eikä se (m)asentaminen tähän lopu. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin hehkut pitää vaihtaa kohtapuoleen. Sen teen itse, jos lähtevät helposti auki. Lisäksi kesälomarahoista pitää ostaa ainakin vas. etupyöränlaakeri (lievä klappi tuntuu jo) ja vaihdattaa se ammattilaisella (ei jaksa kaikkea itse tehdä). Osan hinta n. 40-50€ (aion ostaa ns. laatulaakerin) + työ. Veikkaisin että paikallinen Ford-korjaamo tekee sen napa paikallaan olevan, jolloin työtä ei pitäisi olla niin paljoa kuin vanhalla napa irti-metodilla. Ilmastointi vuotaa joten täytyy käydä näyttämässä tuota myös ammattiliikkeessä. Ostoslistalla on ainakin ilmastoinnin kompura, hinta n. 230-250€. Kuivain olisi samalla kai hyvä vaihdattaa, kun ei paljoa maksa, jotain 60-70€. Kenno sentään taitaa olla ehjä. Paisuntasäiliö taitaa vuotaa myös, joten se ehkä täytyy vaihtaa ja ratin nahkaisia osia täytyy pikkuisen paikata. Eli rahan menoa tiedossa, mutta nyt on hyvä korjata ja korjauttaa, kun ei varsinaisesti tarvitse autoa koko kesänä, kun toukokuussa suunnistaessa vammautunut jalka olikin pahemmin rikk kuin luultiin. Saikkua elokuulle, eli kesä kotona.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

20. HEINÄKUUTA 2020

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 1.

Mainitsin jokin aikaa sitten tuossa edellisissä viesteissäni, että X-typestä pitäisi vaihtaa hehkutulpat ja etupyörän laakeri. Näistä kiireellisempi oli tuo laakerisavotta. Siispä viime tiistaina meni meidän kylää lähellä olevaan oikeaan kaupunkiin, jossa oli uusiin ja vähän vanhempiinkin Fordeihin erikoistunut autokorjaamo. Päästyäni asiakaspalvelutiskillä vuorolleni alkoi mielenkiintoinen keskustelu joka meni osapuilleen seuraavasti:

- Pitäisi tuohon mun Jaguar X-typeen vaihtaa hehkut ja etupyöränlaakeri
- Yhym, ei meillä Jaguaareja korjata
- Tuossa on kyllä Mondeon alusta ja Fordin TDCi diesel ja on kyllä anakin ennen ollut teillä korjattavana ja teiltä osiakin ostanut siihen.
- Jaa, no anna rekisterinumero
Kerrottuani sen asiakaspalvelija mutisee:
- No joo, näyttää tämä kerran meillä olleen viisi vuotta sitten. Mutta siellä on ainakin yksi hehku niin hankalassa paikassa että ei me sitä aleta puljaamaan...
- Älä viitsi, kun ottaa ilmanputsarikotelon ja imusarjan pois, niin siinä ne on hehkut kuin tarjottimella.
- Jaa, no varmaan ovat aika jumissa
- Voisikohan se olla se syy että turvaudun autokorjaamoon. Osaisin sen itsekin tehdä jos lähtisivät vaan normaalisti hylsyavaimella avaamalla kuten bensa-autojen tulpat.
- Jos se katkeaa avatessa niin ei me sille mitään voida tehdä sitten.
- Jaa, minä kun ajattelin että kun tämä on merkkikorjaamo niin teillä olisi pelit ja vehkeet miten homma hoituu...
- Ei meillä mitään semmosia ihmevehkeitä ole...
- No entäs edes se etupyörän laakeri?
- Mjaa voisihan se onnistua jos se on sama kuin Mondeossa.
- Se on sama ja minulla on jo laakeri hankittuna, että koska olisi aikaa ottaa se työn alle?
- Viikon päästä keskiviikkona tai hieman vielä myöhemmin...
- Tuota jos nyt tehdään niin että palaan huomenna uudestaan asiaan niin selvittelen perheen menot että milloin auto joutaa oikeasti tuoda tänne niin sovitaan sitten tarkemmin...

Rupesi olemaan hermo nimittäin hieman pinnassa kun oli niin töykeän oloista ja tylyä tuo palvelu, että ajattelin vetää henkeä päivän ja oikeasti myös tosiaan tarkistaa mitä suunnitelmia rouvalla on kun jotain lomareissun tynkää oli ollut ilmassa.

... jatkuu
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 8.3.2021 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

21.HEINÄKUUTA 2020
Tiedossa on, että tämän valitsemani korjaamon asiakaspalvelu on kuin Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Tässä tarinassa oli ensin tiskin takana Mr. Hyde ja kun palasin seuraavana päiväna, oli onnekseni tiskin takana Dr. Jekyll.

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 2.

Palasin korjamolle sitten rauhallisena ja kaiken zeniläisyyden perikuvana vastaanottamaan mitä eteen tulee. Suureksi riemukseni tiskin takana oli ko. firman toinen asiakaspalvelija ja keskustelu meni tällä kertaa näin:

- Jahas, päivää, mitäs sinulla oli ongelmana?
- Kävin täällä eilen ja oli puhetta josko etupyöränlaakeri vaihdettaisiin mun Jaguar X-typeen.
- No sehän onnistuu, annappa rekisterinumero.
Annoin rekisterinumeron ja keskustelu jatkui:
- No niin, tämähän on ennenkin ollut täällä ja näemmä omistajakin vaihtunut välissä ja sinä olet nyt sitten varmaan meiltä osiakin ostanut tähän. Onko puhelinnumero vielä tämä XXXX-XXX XXX?
- Kyllä vaan
- Onko sinulla laakeri omasta takaa vai otatko meidän kautta?
- Laakeri on jo hankittuna.
- No hyvä, koskas sinulla olisi aikaa tuoda se tänne
- Mjaa, eilen käydessäni oli jotain puhetta että jo viikon päästä keskiviikkona olisi ainakin vapaata...
- Jaa jaa, katsotaanpas... tuota... tässäpä on joitain isoja hommia meiltä päässyt valmistumaan, niin olisi jo huomennakin mahdollista ottaa työn alle ja saada kello 16 mennessä valmiiksi.
- Käy loistavasti, mihin aikaan tuon auton huomenna?
- Noo, veikkaan että tuo pääsisi työn alle aikaisintaan klo 11 kantturoilla, joten kun reilusti ennen sitä tuot niin homma onnistuu.
- Tuon auton aamukymmeneen mennessä.
- Hieno juttu, tervetuloa ja nähdään huomenna.

Poistuin hyvin mielin paikalta ja vein auton seuraavana päivänä ajoissa paikalle.

...jatkuu
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 8.3.2021 17:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

22. HEINÄKUUTA 2020

ILTAPÄIVÄ AUTOKORJAAMOLLA OSA 3.

Vein tosiaan aamupäivällä auton sovitusti ja Dr. Jekyll oli onneksi taas vuorossa ja hän varmisti vielä että puhelinnumeroni on se mikä heidän papereissaan seisoo, soittelee sitten kun on valmista, kuulemma klo 16 mennessä varmasti mutta ehkä aiemminkin.

Olin sitten iltapäivällä lähdössä anoppia kuskaamaan hammaslääkäriin ja puhelin soi. Keskustelu meni tällä kertaa näin:

- "Dr.Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä morjesta. Siitä sinun Jaguaarista. Laakeri on hyvä ja laadukas sekä varmasti tähän sopiva, että sen puoleen ei ongelmaa. Mutta kun saatiin paikat esille, niin sen lisäksi että vanha laakeri oli tosiaan aivan loppu, niin napa on myös erittäin huonossa kunnossa. Se on sekä halki että pahasti urittunut ja naarmuilla.
- Jaahas, tuo oli hieman huono uutinen. Mites homma etenee?
- No kun meillä ei sattunut olemaan napaa hyllyssä, niin soittelin tukkureita läpi ja yhdeltä löytyi laadukas ja kohtuuhintainen napa, joka olisi perillä huomenna puolenpäivän maissa.
- Luonnollisestikin olen kiinnostunut siitä kohtuuhinnasta.
- No juu, napa maksaisi hieman alle satasen.
- No se on kohtuuhinta tässä tapauksessa.
- Otin vapauden tilata sen jo ja nyt kysynkin että annatko luvan asentaa sen tilaamamme navan. Jollet anna, niin palautetaan se huomenna takaisin ja keskustellaan sitten jatkosta, että miten toimitaan.
- Asentakaa vaan juu, turhaa tässä ruveta etsiä kymppiä tai paria halvempaa napaa jostain. Saadaan autokin nopsemmin valmiiksi.
- No niin, hyvä juttu, niin kyllä me saadaan Jaguaari huomenna valmiiksi iltapäiväksi joskus kahden maissa kai viimeistään.
- Mutta sehän olisi hieno juttu. Kiitos oikein paljon.
- Olkaapa hyvä ja soittelen sitten huomenna kun auto on valmis.

23.HEINÄKUUTA 2020
No, näinhän sen homman pitää mennäkin. Olin erittäin tyytyväinen. Seuraavana päivänä kahden maissa soi puhelin sitten ja keskustelu meni seuraavasti:

- "Dr. Jekyll" korjaamo Hxxxxx:ltä, nyt on sitten etulaakerin osalta homma kunnossa. Napa saapui ajallaan ja asennus sujui niinkuin pitikin. Mutta nosturilla pojat teki vielä pientä tsekkausta muista renkaista, niin huomasivat että tuosta on vasen takapyörän laakeri myös aivan loppu. Itse asiassa niin loppu, että eivät haluaisi tuota päästää liikenteeseen ilman remonttia.
- Jaahas, no hieman tuollaista epäilinkin kyllä, kun tuntui että takapäästä kuuluu jotain ylimääräistä ääntämistä.
- Niin että mites me tehdään tämän kanssa?
- Tehdään silleen että minä kyllä nyt vaihdan itse sen takanavan kun sen pystyn itse kohtuuhelposti omalla tallilla tekemään. Mutta tulen hakemaan sen kohta niin keskustellaan lisää.
- Asia selvä, otetaan auto alas nosturilta ja nähdään piakkoin.

EPILOGI

Menin sitten korjaamolle, jossa sain asiallisesti eritellyn laskun, sekä kännykällä otetut hyvälaatuiset valokuvat vahingoittuneesta etunavasta. Myös videolta esitettiin kuinka paljon takana on klappia ja kuinka pahaa ääntä takanapa pitää. Laskussa luki myös huomautuksena että takanapa on viallinen ja että korjaamon mielestä auto ei ole liikennekelpoinen ennen takanavan vaihtoa. Eli just niinkin pitääkin. Vakuutin "Dr. Jekyllille" että ajan auton matkan varrella olevan varaosaliikkeen kautta suoraan tallin pihaan odottamaan korjausta. Kiitin kohteliaasti hyvästä työstä.

Yllätyksekseni paikalliselta Fixus-liikkeelltä löytyi takanapa (FAG) suoraan hyllystä hintaan 193€. Napapaketti sisälsi itse navan, laakerin ja kiinntyspulttien lisäksi myös paikallaan olevan uuden ABS-anturin. Takanapa vaihtui paikalleen myöhemmin samana iltana, mutta se on sitten jo oma juttunsa se ja siitä lisää myöhemmin.

Kaiken kaikkiaan huonon alun jälkeen homma sujui niinkuin pitää ja varmaa on että jos jatkossa joudun viemään Jaguaarin samaan paikkaan, en asioi kuin Dr. Jekyllin kanssa.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 8.3.2021 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

24. HEINÄKUUTA 2020
Mutta se takanapa laakereineen ja sen vaihto...

Kuten jo tuossa hieman aiemmin kerroin, niin ajettuani korjaamolta varaosaputiikkiin oli heillä hyllyssä laadukas (FAG) takanapa, joten kovalla tohinalla sitten heti päivällisen jälkeen toiveikkaana taallille "vajaan parin tunnin" pajotukseen.

Teoriassa homma sujuu näin jos osaa että tietää (lue = muistaa) ja on kunnon vehkeet, eikä tarvitse kauheasti etsiä työkaluja:
1. Takarengas irti - max 5 min
2. Käsijarruvaijeri irto jarrusatulasta - 1 min
3. Jarrusatulan irrotus - max. 5 min
4. Jarrulevyn irrotus - 1 min
5. ABS-anturin irrotus takanavasta - 1 min
6. Takanavan kiinnityspultit (4 kpl) auki - n. 16 min (ovat yleensä tiukassa ja naaras-torx pulttien pesän putsaus vie aikaa)
7. Takanapa irti - 1 min
Työaikaa kulunee n puoli tuntia

ja sitten sama toisin päin eli yhteenä ammattilaisella aikaa mitoitettu 1 tunti, jos sitäkään.

No tietty minulla meni hieman yli kolme tuntia kun oli työkalut hukassa ja piti muistella että mites tää homma menikään.

Rengas tietty lähti hyvin irti. Kässärinvaijerin irrotuksessa menikin sitten oudon paljon aikaa, kun ei ollit ensin kunnon pihtejä - ne piti etsiä kun oli aikansa turannut huonoilla. Satula oli tiukasti tuossa edellisessä proseduurissa napannutkin sitten jo kunnolla kiinni levyyn, joten sitä sai sitten kikkailla aikansa, mutta lopulta päästiin navan pulttien irrotukseen. Torxien huolelli puhdistus ja hieman WD:tä, pikkuisen lämpöä ja kunnon jatkovarsi niin kolme ekaa narskahti kohtuu helposti auki - neljäs ei. Viimeisessä tietty avain pyörähti kun tiukassa oli. Siinä sitten tuli pähkäiltyä ja viriteltyä vaikka mitä, mutta lopulta oti kuitenkin kunnon lämmöt pulttiin ja wd:tä sekä paineilmakäyttöisen pyöränmutterinavauskoneen jolla sain nojattua päin pulttia, ettei kanta pyörähtänyt enää vaan lopulta narskahti auki kun sille oli annettu enemmän kuin tarpeeksi kuumaa. Ja täytyihän niitä muitakin pultteja nitkutella ees taas hiljalleen auki ja kiinni ennen kuin aukesivat.

Asennus sujui kohtuu helposti mutta aikalailla sai satulanmäntää työkalulla kiertää sisään ennen kuin meni levyyn paikalleen. Ja tulipa samalla tarkistettuja että liukutapit toimivat.

Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 8.3.2021 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

2. ELOKUUTA 2020
Vanja-eno kirjoitti:Näyttäisi tulleen H:n tekemät hommat valmiiksi kerralla, tässä reilun toista tuhatta kilsaa ehtinyt ajaa tuolla...

...Mutta siellä se uusi napa nyt köllöttää ja tuntuu toimivan.
Ja toimiihan se, sillä oli testiajon paikka. Viikko sitten lähdettiin heti etu- ja takanavan sekä laakereiden vaihdon jälkeen pieneen reissuun Loviisa - Pyhtää suunnalle. Meillä oli varaus Seaside hotel Mäntynimeen joka sijaitsi Munapirtin kylän kyljessä upealla merenrantatontilla kuten olettaa nimestä jo saattoi. Voin suositella paikkaa etenkin niille jotka kaipaavat hiljaisuutta ja rauhaa. Todella hyvä palvelu, siistit huoneet ja lisämaksusta sai todella maukkaan aamiaisen.

Tulihan siellä lähimaastossa hieman kierreltyä ensin lauantaina, kuten esim. Munapirtin kotiseutumuseo Hinkapyölin pihalla, kun museo sattui nyt olemaan kiinni. Paikalla on upea tuulimylly, joka on tietojen mukaan toinen jäljellä oleva 1800-luvulla rakennettu tuulimylly joka yhä pystyssä alkuperäisellä paikallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kissa sai lekotella varjossa...

Sunnuntaina lähdimme hotellista ja tutustuimme Pyhtäällä Strukan sulkuun, joka on yksi harvoista 1800-luvulla rakennetuista käsivoimin toimivista kanavasuluista jotka ovat yhä käytössä.

Kuva

Kuva

Kuva

Pyhtään kirkonkylällä kävimme sitten ihailemassa 1400-luvuta peräisin olevaa kivikirkkoa. Sielä Loviisaan jossa kruisailimme puutalokorttelissa ja sieltä Valkoon merenrantaan. Matka jatkui Valkosta Pernajan kautta Ilolaan, josta ajoimme Porvooseen. Porvoossa oli niin paljon väkeä liikkeellä että ajoimmekin suosiolla pysähtymättä läpi ja palasimme lopulta kotiin Kerkkoon ja Askolan kautta vanhoja asfalttiteitä ajellen. Jagge pelasi hyvin, mitä nyt ilmastoinnin toimimattomuus hieman harmitti.

Ilmastoinnista puheenollen, niin siitähän on kompurasta hiljalleen vuotanut mehut ulos, joten taitaisi olla aika laittaa sekin kohta kuntoon vaikka syksy on kohta ovella.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

6.ELOKUUTA 2020
Sitten se ilmastoinnin kompura...

Huomasin jo viime syksynä pian Jaguaarin ostamisen jälkeen tallin nosturilla että kompura taitaa vuotaa. Ilmastointi kuitenkin pelasi syksyn loppukylmiin asti, ja lopulta otin sen pois päältä ja ajattelin saastää loput mehut kevääseen ja käyttää kompuraa vain hetkellisesti talven aikana että se voitelisi tarvittavat tiivisteet sisällään. Jo alkukeväästä huomasin että kompura ehkä tiensä päässä. Sattui kuumempi kevätpäivä toukokuussa ja laitoin ilmastoinnin päälle. Olimme Lohjalla ja ajelimme kaupungilla hiljalleen katselemassa keskustan meininkiä. Äkisti pölähti ikävän tuoksuinen käry nokkaan ja pellin alta näytti nousevan savua. Jagge parkkiin ja pelti ylös. Kompuran tienoilta nousikin savua ja totesin rouvalle että taisi tulla kompurasta vainaa. Hetken aikaa odoteltiin savun hälvenemistä ja kompuran jäähtymistä. Sitten auto käyntiin ja ilmastointi pois päältä ja homma meni sillä ohi.

En ole nyt käyttänyt ilmastointia sen jälkeen lainkaan ja meinasin antaa asian olla, sillä uusi kompura maksaa reilu parisataa euroa ja kuivain vajaan satkun. Kävin alustavasti kyselemässä myös remonttihintaa ja se oli noin viiden sadan seutuvilla. Tuumin unohtaa ja ajella sitten ilmastoimattomalla autolla. Hankin kuitenkin jo varuiksi uuden moniurahihnan, jos sattuisi se menemään poikki. No, noin viikko sitten olimme taas rouvan kanssa ajelemassa ympäri Uuttamaata ja oli kuuma päivä. Olimme ajelleet reilun toista sataa kilsaa siellä sun täällä ja ajattelimme sitten kotimatkalla käydä vaihteeksi Keravalla kaupassa. Ajelimme ensin hiljalleen ympäri Keravaa tsekkaillen muuttuneita maisemia. Sitten pölähti klyyvariin taas ikävä käry ja katsoin heti onko ilmastointi mennyt vahingossa päälle. Ei ollut. Eikun Jagge parkkiin ja pelti ylös. Taas nousi savua kompuran tienoilta. Mietin ensin että olisiko kompuran hihnapyörä hirttänyt kiinni. Pistin Jaggen käyntiin mutta hihnapyörä pyöri normaalisti. Sammutin auton ja käytiin välillä kaupassa ja mietin samalla mitä voisi olla tapahtunut. Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon. Kuntoonhan se ilmastointi on nyt sitten laitettava.

No, tulihan onneksi veronpalautukset, ja päätin sitten uhrata osan niistä ilmastointiremppaan. Kompura ja kuivain maksavat noin kolme sataa. Moniurahihna ja sen kiristin sekä ohjainrullat maksoi pari sataa ja merkkikorjaamo H antoi kaikkien osien vaihtotyölle, ilmastoinnin täytölle ja testaukselle hinta-arvion viidelle ja puolelle sadalle. Eli hieman yli tonnin kaikkineen, mikäli kenno on ehjä, tulee lysti kustantamaan.

No, elämä ja auton omistaminen on kallista. Tämä viimein vahvisti sen, että tuo auto tulee pysymään nyt tässä perheessä pitkään. :lol:

21.ELOKUUTA 2020
Vanja-eno kirjoitti:Sitten se ilmastoinnin kompura...

...Ainoa selitys mitä keksin, oli sellainen, että kompura on kuumentunut hiljalleen. Kun lopulta hiljennettiin köröttelyvauhtiin ei edes ajoviima jäähdyttänyt sitä niin joku lämpöreaktio on varmaan laukaissut kompuran magneettikytkimen ja kompura on alkanut pyöriä. Ja kun kompurassa ei ole mehua niin laakerit alkaneet käryämään siellä. Tunnin jäähtymisen jälkeen ajoimme kotiin eikä mitään enää tapahtunut. Pari päivää sitten teimme n. 50 km mittaisen koeajon, eikä mitään tapahtunut. Sen huomasin kyllä että moniurahihnan joko kiristin tai ohjainrulla/-rullat rallattavat kylmänä tosi paljon.
Tämä!

Hieman selvyyttä asiaan. Reilu viikko sitten olin taas liikkeellä Jaggella Stadissa. Käväisin levykaupassa Kalliossa ja kun piti jatkaa matkaa, ei Jagge lähtenyt enää käyntiin. Pyöritti starttia ja hörähti mutta siinä kaikki. Annoin vempeleen jäähtyä muutaman tunnin ja hoidin sillä aikaa loput asiat joukkoliikenteen avulla. Palattuani takaisin autolle, yritin jälleen startata sitä. Sama vika. Lopulta alkoi olemaan hieman akun hyytymisen oireita, joten luovutin ja soitin vakuutusyhtiöön. Puolen tunnin päästä tuli ensin tiepalvelu, muttei hekään saaneet sitä käyntiin. Kolmen vartin päästä sitten tuli hinausauto ja vei kissan pajalle. Onneksi lähin korjaamo sattui olemaan frendini ANT-Auto Merihaassa, joten pyysin kuskaamaan Jaggen sinne.

Tämän viikon alussa saivat työn alle ja paljastui syyksi ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri joka oli kyrvähtänyt kiinni. Teki tenää kampuralle joten ei käynnistynyt. Vaihtoivat sen ensiapuna ja bonuksena tsekkasivat vikakoodeja. Nyt Jagge pelittää, eikä mikään enää rallata konehuoneen puolella.

Päätin kuitenkin laitattaa ilmastoinnin kuntoon, sillä fakta on että kompura vuotaa. Ja uusi kompura on jo hankittu sekä kuivain tilattu. Moniurahihna on tosi kuluneen näköinen, eikä huoltokirjassa ole merkintöjä hihnan kiristimen ja ohjainrullien vaihdosta merkintöjä. Eli menköön nyt, ei jaksa ruveta nuukailemaan. Pitkään tämä mulla kuitenkin on, joten laitetaan kuntoon.

Loppuun pari kysymystä.

Vikakoodinlukija antoi ABS- ja luitonestojärjestelmän vikakoodiksi jonkun kieräshtys vai oliko se pyörähdynanturin vian. Se sijaitsee jossain keskikonsolin alla. Onko jollain parempaa tietoa tarkalleen missä siellä ja minkä näköinen osa?

Vetokoukku. Pitäisi varmaan semmoinen hankkia, mutta käykö esim. X-type farkun vetokoukku sedaniin?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Autopäiväkirja - Vanjan kissapeto kaasuöljyllä

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

13.SYYSKUUTA 2020

Tänään tulee tasan vuosi täyteen yhteistä taivalta. Kilometrejä oli ostettaessa 230 800 km ja nyt aika tasan 257 800 km eli tasan 27 tkm tullut täyteen.

Vuoden aikana tullut tehtyä seuraavaa:

13.09.2019 - 230 800 - Omistajan vaihto:

17.09.2019 - 231 000 Moottoriöljyn vaihto 6 ltr; Öljynsuodattimen vaihto; Ilmansuodattimen vaihto; Raitisilmansuodattimen vaihto ja Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto

03.10.2019 - 232 700 - Uudet kitkarenkaat Sava 205/55 R 19

27.10.2019 - 235 565 - Takajarrulevyjen ja -palojen vaihto (Champion)

14.11.2019 - 237 179 - Vuosikatsastus, hyväksytty

2020
05.01.2020 - 241 460 - Takakoiranluiden vaihto (Lemförder)

08.05.2020 - 249 500 Etukoiranluiden vaihto (Moog); Ilman- ja raitisilmasuodattimen vaihto; Moottoriöljyn ja –suodattimen vaihto; Ohjaustehostimen pumpun vaihto; Vesipumpun vaihto; Öljyn lämpötilatermostaatin vaihto; Termostaatin vaihto; Vas. etupyörän ABS-anturin vaihto ja EGR-putken tiivisteiden vaihto

07.06.2020 - 250 960 - Starttimoottorin vaihto

23.07.2020 - 253 600 - Vas. etupyöränlaakerin ja -navan vaihto (FAG)

24.07.2020 - 253 600 - Vas. takapyörännavan ja –laakerin vaihto (FAG) sekä ABS-anturin vaihto

18.08.2020 - 255123 - Ilmastointikompressorin magneettikytkimen laakerin vaihto

11.09.2020 - 257 734 - Ilmastointikompressorin ja kuivaimen vaihto, ilmastoinnin täyttö, moniurahihnan, hihnakiristimen ja toisen apurullan vaihto

Mitäköhän seuraavaksi? Ainakaan oikean puolen etupyörän laakeri ei vielä äännä eikä siinä ole yhtään välystä, mutta se on pyöränlaakereista tod. näk. se joka vaihdetaan. Suuttimet? Hehkut olis valmiina mutten oo vielä vaihtanut kun en oo varma johtuuko lämpimänä esiintyvä käynnistyshäiriö siitä. Mutta aika epätodennäköisesti on hehkuilla mitään tekoa asian kanssa, kun ei se hehkuta lämpöisenä. Eikä kylmänäkään kesälämpötiloissa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin