Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuli sitten ostettua Dacia, joita olen aina välillä katsellut vaihtoehtona, kun Ladoja huonosti saatavilla. Niin se menee, että aina tulee yllättäviä menoja ja uuden auton hinta meni taloremonttiin tällä kertaa. Huomasin ikäväkseni myös, että Lada-auto.fi ei enää myy kuin 4x4 ja Vesta -malleja, jotka ovat reilusti yli budjetin. Käytettyjä Grantoja ja Kalina 2:sia saanee odottaa pitkään, koska kyseisiä malleja ei ole Suomessa montaa myyty. Lieneekö sitten Ladan saatavuus uutena nolla siinä vaiheessa, kun joskus on budjettia uudenkin auton ostoon, aika sen vain näyttää. Toisaalta eipä budjettia ollut uuteen Daciaankaan, Skoda Octavia vikoineen syönyt rahaa paljon omistusaikanani, jakopään remontin lisäksi mennyt uusiksi laturi ja startti.

Merkkiliike eli Autosalpa myi vaihdossa tullutta 149 900 km ajettua Sanderoa varsin kohtuulliseen hintaan. Auto oli erittäin siisti ja vielä tämä vanhempi korimalli perinteisellä 1,6-litraisella koneella, joka todennäköisesti 0,9 litran mallia kestävämpi ja polttoaineeksi käy myös suoraan E85. Huollot oli kaikki tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä. Ensin liike oli SOK-Autokauppa, sitten Savonlinnan Autokilta ja lopulta Laakkonen. Ihmettelin, miksi joku huoltaan Daciaa Laakkosella, mutta selvisi, että Laakkonen oli ostanut SOK-Autokaupan ja sen vanhoissa pisteissä säilyttänyt hetken aikaa Dacian huollon, mitä siellä ei enää näyttäisi olevan.

Plussat:
+ ruosteeton
+ hyvin huollettu
+ siisti
+ kohtuullisen hyvä ja helppo ajettava
+ ilmastointi
+ uudenveroiset Hakkapeliitta 7 -talvirenkaat
Miinukset:
-kulutus voisi olla pienempi
- punainen väri (haalistuu muita helpommin auringossa)
- huono äänieristys
- kesärenkaat lähes sakkokunnossa
- jakopää huollettava keväällä
- mukavuusvarusteita puuttuu, kuten sähköikkunat, ajotietokone, kaukosäätöinen keskuslukitus, vakionopeussäädin
- ei vetokoukkua

Öljyt oli autoon vaihdettava välittömästi ja kytkin kaipasi säätöä. Laakkosella joku oli vääntänyt öljynsuodattimen hampaat irvessä kiinni ja oli työläs saada irti. Onneksi ei mitään vauriota tapahtunut. Tilasin jo jälkiasennuskaukosäädön keskuslukitukseen, myös jälkiasenteinen vakionopeussäädin löytyy itseltäni varastosta, pitäisi jaksaa se asentaa. E85:llä ajettaessa kulutus työmatka-ajossani tuntuu olevan 9-10 litran välillä. Pakkasella moottori sammuu kylmänä helposti E85:sta käytettäessä, kun tankkaa 95:sta sekaan, niin tilanne paranee. Äänieristykseen on varmaan keksittävä kesällä jotain parannusta, jopa Kalinaan verrattuna Dacian äänieristys on olematon.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

- Mielenkiintoista, pitääpi seurata ketjua. Olikos se katsastustilastossa, jossa Dacia piteli peräpäätä ja muutenkin näissä on kuulemma ollut kaikenlaista pientä.
- Mikä moottori ja millanen hihnanvaihtoväli?
- Mitenkä tuo kylmänä E85:llä sammuminen ilmenee?
- Ehkä teet kulutusvertailun bensaan?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ohjekirjakin sanoo E85:sesta, että kovassa pakkasessa moottori ei sen kanssa käynnisty välttämättä laisinkaan. Ilmenee siis niin, että moottori kyllä käynnistyy lohkolämmityksen jälkeen, mutta pitää muistaa antaa liikkeelle lähdettäessä normaalia enemmän kaasua tai sitten käyttää tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, että moottori lämpenee tarpeeksi. Muuten sammuu liikkeellelähdössä, eikä meinaa käynnistyä helpolla uudelleen. Samanlaista ongelmaahan oli aikanaan luettavissa foorumilla, kun E85:sta käytettiin 110 Ladassa. Yksi apukeino oli antaa lääkeruiskulla bensiiniä imusarjaan kylmäkäynnistyksessä ja mitä kaikkia vippaskonsteja oli. Daciaan E85-tuki on ilmeisesti tehty lähinnä vain moottorinohjaimen ohjelmoinnissa, syynä oli, että näin auto laskettiin ekoautoksi Ruotsissa ja sikäläisillä markkinoilla hinta saatiin halvemmaksi. Uudemmat 0,9 litraiset turbokoneethan eivät E85:sta tue valmistajan puolelta lainkaan. Kolmannen osapuolen jälkiasennussarjallahan sen kyllä saa toimimaan.

E85-kulutus on noin 9 litraa / 100 km ja bensiinikulutus menee sinne 7 litran kieppeille. Samat tulokset, mitä Mikkokin sai vuotta vanhemman Sanderon kanssa (ks toinen aihe foorumilla).

Luotettavuuttahan näihin on haettu karsimalla ylimääräinen tekniikka pois ja Renaultista on valittu tähän ensimmäisen sukupolven Sanderoon koeteltu 1,6 litran 8v kone, jota käytettiin Meganessa 1990-luvun puolivälistä 2000-luvun alkuun. Alusta on hyvin pitkälle vanhasta Cliosta ja alustasta puuttuvat turhat koiranluut, pohja on aika suora ja maavaraa on hyvin. Vikoja näissä lähinnä on starttimoottorin ja puolayksikön kestävyys. Ja Renaultista polveutuu ominaisuus, että jakohihna vanhenee, eli vaihdettava ehdottomasti vuosirajan mukaan, ellei kilometriraja tule täyteen. Eli 90 000 km tai 4 vuotta. Öljynvaihtoväli on 15 000 km. Renaulteissa on jakohihnan katkeamisia tapahtunut, mikäli ei ole ajallaan vaihdettu. Naapurillani on Logan ja siinä on esiintynyt takajarrujen jäätymistä näin talvella, aika näyttää, onko Sanderossa sama ongelma. Tekniikkahan näissä on sama.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Niin Mikko voisi varmaan ehtiessään kommentoida, mitkä olivat ne viat, minkä vuoksi hän oman Daciansa vaihtoi ojasta allikkoon eli korealaiseen romukasaan. Sytytyksen kanssahan siinä oli ongelmia, mutta ihan kaikkea muuta ei foorumilta selvinnyt.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

JohnDoe kirjoitti:Niin Mikko voisi varmaan ehtiessään kommentoida, mitkä olivat ne viat, minkä vuoksi hän oman Daciansa vaihtoi ojasta allikkoon eli korealaiseen romukasaan. Sytytyksen kanssahan siinä oli ongelmia, mutta ihan kaikkea muuta ei foorumilta selvinnyt.
Kansivika, jäähdytysnesteet väheni ja öljyt "lisääntyi".. Syylärinpaikkaus aineella pysyi aineet vielä omilla paikoillaan.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ei oikein raportoitavaa, kaikki toimii, olen tankannut pelkkää E85:sta ja pärjätty kovillakin pakkasilla. Ostin sisätilanlämmittimen ja kaukosäätösarjan keskuslukitukseen. Helppo asentaa keskikonsolin sisään, kun konsolissa on vierekkäin keskuslukituksen ohjausnappi ja hätävilkkujen kytkin. Pitäisi vain tutkia, miten konsolin sisälle kätevästi pääsee. Ja onhan myös se vakionopeussäätimen jälkiasennussarja. Saa nähdä vain, milloin tässä ehtii. Ilman kaukosäätöäkin on pärjätty vielä, eivät ole lukot jäätyneet. Tosi pirteästi auto kulkee ja ohituksetkin onnistuvat, onhan tämä kevyt. Välitykset vain vähän ikävät, kovilla kierroksilla käy satasen vauhdissa vitosella. Äänieristyksiä pitää kyllä kesällä yrittää vähän parannella, ikävästi kuuluvat rengasäänet sisään ja Hakkapeliitta 7:at ulvovat ärsyttävästi. Myöskään pito ei ole niissä enää paras mahdollinen, pintaa on, mutta vuodet varmaan täynnä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Edelleen toimii. Ajanut olen vailla huolia ja murheita kohta kymppitonnin verran eli uusi öljynvaihto voisi vähitellen tulla kyseeseen. Jakopää sitten keväämmällä. Innostuin ostamaan poistotarjouksena edullisesti Ässän uusiotalvirenkaat tulevaksi talveksi suoraan valmistajalta. Kesärenkaiden suhteen tuli taas voideltua paikallista rengaskauppiasta. Vähän harmittaa, ettei kotimaisia renkaita myy, mutta kesäksi tulevat alle Falkenit, joita tarjosi suurella alennuksella. Kuulemma hänen käyttämänsä maahantuoja ko merkistä luopuu ja siksi oli todella tuntuvat alennukset. Viimeisimmissä rengastesteissäkin Falkenin kesärenkaat ovat pärjänneet erinomaisesti, vaikka talvirenkaissa sanomista onkin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Falkenit alla ja kyllä uskaltaa jo kesärenkaillakin ajella. Sain tänään vihdoin aikaiseksi asentaa kaukosäädön keskuslukitukseen. Vilkkuja tosin ei vielä välkäyttele, keskuslukituslaitteen ohjeen mukaan tarvitsisi apurelettä tuohon toimitoon (halvimman mahdollisen kaukosäädön ostin merkkiä Bene). Muuten keskuslukitus toimii mukavasti, sai laitteen johtoineen mahtumaan keskikonsolin sisälle ja venäjänkielisestä Renault Sanderon korjausoppaasta löytyi apua keskikonselin purkamiseen, opas löytyi ilmaiseksi PDF-muodossa ja vielä värikuvilla varustettuna. Keskikonsolissa ei siis ole ruuveja näkyvillä, vaan sopivasta kohtaa talttapääruuvimeisselillä vääntämällä irtoaa koristepaneeli, joka itse asiassa onkin jo suurin osa itse konsolista. Vedin keskusyksikölle syötön suoraan auton akulta, korissakin oli sopivasti yksi käyttämätön läpivientireikä valmiina konetilasta kuskin jalkatilaan. Sulakerasian taakse pääseminen olisi ollut sellaisen purkamisen takana, että helpoin näin ja sulakepitimineen oli jo valmiina keskuslukituksen kaukosäätöyksikön mukana tulevassa johtosarjassa.

Olisi peruutustutka ja vakionopeussäädinkin (molemmat yleismallisia) hyllyssä. Saa nähdä, tuleeko tähän autoon asennetuksi. Alunperin piti asentaa tutki Transporteriin ja vakionopeussäädin Kalinaan. Kaukosäätöinen keskuslukitus kuitenkin oli mielestäni tällä hetkellä se oleellisin mukavuusvaruste.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

On ollut jo sen verran lämpimiä päiviä, että ilmastoinnin kompuran toimintakin on tullut todettua. Toki voisi vielä aavistuksen kylmempää puhaltaa, ehkä edessä on ilmastoinnin täyttöhuolto. Onhan tässä muutakin huollettavaa edessä vielä. Öljynvaihtoväli on niin pitkä huolto-ohjelman mukaan, etten taidakaan vielä kymppitonnissa niitä vaihtaa vaan ajelen viisi tuhatta lisää. E85 hinta on ärsyttävästi pompsahtanut reilusti ylöspäin, mutta näyttää samoin käyneen bensiinillekin, kun kesä lähestyy.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Miten pitkä öljynvaihtoväli tässä on? E85 hinta tosiaan näyttäisi seuraavan bensiinin hintaa.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Huolto-ohjelmassa taisi olla 20 000 km. Täyryy tarkistaa huoltokirjasta, kun autossa seuraava kerran käyn.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Olin ihan unohtanut, että tämä piti katsastaa 24.5. mennessä. Tänään siis myöhässä katsastukseen ja tarkan katsastusmiehen käsissä tuntui pieni välys oikealla raidetangon ulommassa päässä. Kun katsastusaika mennyt yli, niin ei saanut ajoaikaa kuin tämän vuorokauden loppuun. Osaa ei tietenkään paikallisissa varaosaliikkeissä eikä edes Motonetissä. Merkkiliikkeessäkään ei osaa ollut kahdessa lähimmässä paikassa, mutta Lahden Autosalvasta löytyi. Siispä ajelemaan sinne. Suolainen oli hinta, 88 euroa. Motonetin hinnaston mukaan olisi 18 euroa, mutta kun ei siellä ollut saatavilla. Sitten vielä tuli ongelmaksi, että vanha pää on kuin hitsattu kiinni. Pelkkä lukitusmutteri oli kovan työn takana, että sain irti, mutta itse pää ei irtoa raidetangosta. Usempaa irroitusöljyä olen käyttänyt ja lämmittänyt pikkutoholla. No, huomenna uutta yritystä, ei tässä muu auta. Rälläkällä ei viitsisi alkaa tuota rikkomaan, liikaa riskiä, että leikkaa myös kierteisiin asti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Pikkutarkkoihin paikkoihin dremel katkaisulaikalla on näppärä, tekee vaikka vaan sen verran uraa että lattameisselillä avaa loput, ei mene liikaa :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Enpä vielä ostanut Dremeliä, vaan käytin kaverin luona, jolla oli kaasuhitsauslaitteet. Vaati punahehkuiseksi lämmityksen, mutta sen jälkeen aukesi. Mikä lie saanut jumittumaan noin kovaan, ehkä maantiesuola. Nyt kuitenkin Dacia katsastettu. Motonetistäkin tuli nyt viestiä, että lähetetty Matkahuollolla jakopääsarja ja muut seuraavaan huoltoon tarvittavat osat. Pääsee tässä huoltohommiin siis ensi viikolla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex 2010 Ambiance

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Myin Daakialaisen jonkinasteisella tappiolla pois. Sisustan haju ei sopinut yhteen vaimon astaman kanssa ja kokeeksi kävimme koeajamassa ihan uutta merkkiliikkeen koeajoautoa ja sama ongelma. Ja niin myös 2 vuotta vanha ja 5 vuotta vanha käytetty. Taitaa tämä merkki jäädä tulevaisuudessa hankkimatta. Sinällään hyvin palveli muuten vailla vikoja ja kilometrejä kertyi vähän päälle 20 000.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin