Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Nyt on sitten hankittu edellisen Skodan tilalle 330 000 ajettu HB malli korkealla varustetasolla. Pumppusuutin-dieselin ansiosta tehoja 11 kW enemmän kuin edellisessä. Riskialtista automaattilaatikkoa ei ole, vaan kestävä manuaali, tosin siihen liittyvänä miinuksena löytyy surullisen kuuluista kaksoismassavauhtipyörä.

Miinukset:
- jakopää huollettava pikaisesti, edellistä huoltoa ei ole merkitty ylös, kun edellistä edellinen omistaja oli ollut Puolustusvoimilla töissä ja tehnyt huollot työpaikan korjaamolla, eikä ole vaivautunut huoltokirjaan mitään kirjaamaan
- nokka-akselin asentotunnistin rikki: joutuu sahaamaan startilla moottoria käyntiin aika pitkään, vaihdettava jakopään yhteydessä (merkkikorjaamolla edellinen omistaja hakenut diagnoosin)
- edellinen omistaja ajanut 30 000 km rikkinäiselä tunnistimella, eli startilla sahattu reilusti, voi vaikuttaa jo kestoikään
- pari pientä kolhua ja joku korjaillut maalipintaa niin, että sumurajan sijaan näkyy selvät maalarinteippirajat
- vaalea verhoilu suht likainen, täytyy tehdä täydellinen sisustapesu, kun ilmat lämpenevät ja saa penkit kuivumaan
- apukuskin niskatuki rikki, heiluu hervottomasti ja naputtaa ikävästi niskaan
- käyttöohjekirja puuttuu, tilasin 10 eurolla purkaamolta jo "uuden"
- ne edellisen auton yhteydessä jo mainitut Falkenin nastarenkaat, lähes uudenveroiset, mutta TM:n testissä toiseksi viimeisellä sijalla
- kesärenkaat lähes lopussa ja niiden alumiinivainteet kärsineet väärien pulttien käytöstä
- molemmat renkaat aluvanteilla, mikä näillä huonoilla kuoppaisilla hiekkateillä ei ole hyvä (rapaantuvat ja hapettuvat ruman näköisiksi ja helposti menevät kieroiksi)
- syö öljyä n. litran / 10000 km
- vaihdettava katkennut etujousi ja rekisterivalon polttimo ja käytettävä uusintakatsastusksessa
- peruutusnäkyvyys huonompi kuin farmarissa

Plussat:
+ todella vakaa ajaa jopa noilla huonoilla renkailla
+ vähän hiljaisempi kuin edellinen korimalli
+ sähköinen ohjaustehostin todella hyvin toteutettu, kun vertaa Kalinaan, ei tämä edellisen sukupolven Octavian ohjaukselle häviä
+ paremmin varusteltu kuin edellinen Octavia ja kaikki lisävarusteet jopa toimivat
+ kulutus pienempi kuin edellisessä Octaviassa, sekalaisessa paljon kaupunkiajoakin sisältäneessä 300 km mittaisessa ensimmäisessä reissussa keskikulutus 5 l / 100 km (edellisellä oli vastaavassa 6,5 l luokkaa tällä kaupunkiajon määrällä)
+ penkit mukavammat kuin edellisessä mallissa
+ todella reilu tavaratila, ei paljoa häviä ainakaan edellisen sukupolven farmarimallille
+ huomattavasti pirteämmän oloinen moottori kuin edellisessä, vaikka tehoero onkin suht pieni

Jospa plussat painavat enemmän kuin miinukset. Olisi ehkä vielä mennyt pidemään harkintaan tämän osto, jos olisin päässyt paremmin tutustumaan autoon ennen ostoa ja edellinen Octavia ei olisi näin yllättäen hajonnut käyttökelvottomaksi. Toivotaan vähintään 2 vuoden kestoa sen jälkeen, kun jakopää laitettu, niin sen jälkeen ei väliä, vaika jotain hajoaisikin. Maksaa itsensä takaisin, diesel-verokin pienempi kuin edellisessä ja pienempi kulutus tekee säästöä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vien ammattikouluun tämän ohjauskulmien tarkistukseen sekä ilmastoinnin täyttöön, halvempaa siellä kuin muualla. Samoin tekevät rengastyöt tasapainotuksineen pilkkahintaan. Tässä tuli kesärenkainta loppuunajetut Imperialit, joten vaihdatan vanhan Skodan Ässät tämän uudemman vanteille, eli tulee nyt sitten vekslattua vanhasta romusta niin kesä- kuin talvirenkaatkin tähän.

Viikonlopun aikana putsaisin verhoiluja moneen otteeseen, ensin hyväksi osoittautuneilla puhdistusvaahdoilla ja myös verhoilun ja kokolattiamattojen puhdistukseen tarkoitetulla imurilla. Tulokset aika heikot. En tiedä, mikä likaisen työn raataja auton on aiemmin omistanut, mutta lika on kuin öljyä tai nokea, ei pahemmin varsinkaan kuskin penkistä irtoa. Toisaalta ei viitsisi uusia penkkejäkään tähän ostaa, sen verran rahaa menee tuon jakopään yms. kanssa vielä. Apukuskin rikkinäisen niskatuen tilalle vaihdoin ehjän, onneksi niskatuen kangast on helppo vaihtaa tuesta toiseen, ei tarvinnut siis elää vääränvärisen niskatuen kanssa. Vanhasta olivat muoviosat sisältä ihan säpäleinä, eli ei ihme, että heilui aivan hervottomasti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Fleetari
Viestit: 30
Liittynyt: 3.2.2018 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja Fleetari »

Onnea ”uudelle” autolle!
Saab 9000 CS 1997
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ennen joululomalle jäämistä tämä jätti tielle. Tai siis alkoi polttaa koneessa moottoriöljyä ja oletin turbon hajonneen. Hinattiin korjaamolle, missä sitten olikin yli kaksi viikkoa. Tuli sitten ostettua Dacia Sandero tätä korvaamaan ja yritetään päästä Skodasta eroon. Turbo olikin lopulta ehjä, mutta cooleri oli jäätynyt ja vika johtui siitä. Samalla selvisi, että toinen etujousista oli nyt katkennut ja sekin vaihdettiin. Auto ei ole ollut soveltuva tänne haja-asutusalueelle ja huonosti auratuille teille, kun maavara liian alhainen ja pohjamuovit ottavat aina osumaa, irtoavat ja alkavat laahaamaan maata.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tämä varsinainen murheenkryyni. Kun olin ajamassa autoa korjaamolta ostajalle, niin iski vika uudelleen, eli alkoi polttamaan moottorissa öljyä. Meno tuntui myös tehottomalta, eli on turbossakin jotain vikaa. Outoa, ettei merkkiin erikoistuneen korjaamon mielestä näyttänyt siltä, että turbon kautta olisi öljyä moottoriin syöttänyt. Korjattu turbo maksaisi 399 euroa ja asennussarja 85 euroa. Sitten takaiskarit ovat myös entiset. Turbon vaihto useamman tunnin työ, ja onko vika kuitenkaan siinä... Ostaja olisi maksanut autosta tonnin. Ei kannata varmaan korjata, täytyy ottaa renkaat ja akku itselle ja purkaa loppu auto osiksi ja yrittää saada ainakin nuo lähes uudet startti ja laturi myytyä. Huonoin autokauppa ikinä, kun laskee, että 2200 euroa maksoin autosta, sitten jakopäästä lähtien kaikkea tarvinnut laitatta ja kun korjaamolla suurimman osan teettänyt, niin varmaan on tullut yli kolme tonnia rahaa autoon laitettua kiinni. Ja näemmä kaikki täysin hukkaanheitettyä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Auto pistetty kuntoon, katsastettu ja myyty 1300 eurolla. Varmasti elämäni huonoin autokauppa, ei olisi tätä pitänyt ikinä ostaa. No, aina ei voi voittaa. Tarkoituskaan ei ollut tätä pitää kuin maximissaan kaksi vuotta ja ajella "halvalla dieselillä", kulutus kun olisi ollut pieni. Toisaalta käyttömaksu käyttövoimaveroineen on 605 euroa vuodessa ja dieselin hintakin noussut lähes samalle tasolle bensiinin kanssa. Taidan dieselautot jättää rauhaan tulevaisuudessa.

Minua edeltänyt omistaja pääsi auton kanssa helpolla, häntä edeltäneellä taas oli pelkkiä ongelmia. Omana aikanani tuli laitettua jakopää, laturi, startti, nokka-akselin asentotunnistin, johtosarjan korjaus, molemmat etujouset, takaiskunvaimentimet... Aika monta hommaa teetetty korjaamolla. Huoltoihin ja korjauksiin meni jo saman verran rahaa, mitä autosta myymällä sain ja sitä ennen oli jo maksanut sen 2200... Tämä oli muutenkin pilattu edelliseen korimalliin verrattuna, monet korjauksista paljon hankalampia ja suunnittelussa paljon pielessä. Kaiken lisäksi vielä kaksoimassavauhtipyörä, jossa jo alkoi olemaan vähän sanomista. Ostaja pärjännee kuitenkin vielä sen kanssa pitkään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 HB Exclusive

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Niin tosiaan tarkennusta, minua edeltäneellä auton omistajalla oli ehkä onnea auton suhteen, mutta muuten kävi onnettomasti, kun kuoli yllättäen ja aivan liian nuorena. Ei nyt varmaan kuitenkaan tämän auton tuomaa epäonnea. Loppujen lopuksi auto ei tarvinnut uutta turboa, vaan vika todellakin oli jäätänyt välijäähdytin. Ongelma oli, ettei korjaamossa oltu saatu sieltä kaikkea kosteutta pois, vaan autoa ostajaehdokkaalle viedessäni välijäähdytin jääti uudelleen. Ja huonona onnena vielä sitten nuo takaiskarit, jotka piti uusia katsusta varten. Katsastuksessa tuli vielä korjauskehotus, toisen sivupeilin vilkku pimeänä, 30 pv aikaa korjata. Sitten tuo kaksoismassavauhtipyörä ilmoittelee itsestään aika ajoin. No, ostaja tietää viat ja sen, paljoko rahaa kaikkiin korjauksiin on mennyt. Toivottavasti auto palvelee paremmin häntä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin