Dacia Sandero 1.6 8v -09

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Good news! It's the Dacia Sandero! :lol:

Kuva

Tällaista tällä kertaa kun Ladasta saatiin kosmisen kova hyvitys.. Hyväksi havaittua (?) Renault tekniikkaa :lol: Moottori ensimmäisestä Meganesta, alusta kakkoskorisesta Cliosta ja sekalaisia korinosia kakkoskoppaisesta Meganesta.. Uuteen Logan MCV:hen ei ollut varaa joten otettiin pienempi käytetty, tässä lisämausteena mahdollisuus käyttää E85 polttoainetta, säästöä nykyisellä hintatasolla syntyy noin 2€ per 100km verrattuna 110:n 98E:n kulutukseen, tämä oli pääsyy miksi tällaisesta kiinnostuin, tosin vaatii 100tkm ajot että maksaa itsensä takaisin.

Alusta on mukava, muttei silti juuri kallistele, liikenneympyröissä voi huoletta ajella nelosella, penkit tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta istuinosa on hieman turhan lyhyt pitkäjalkaiselle 192 senttiselle, moottori on veikeä tapaus, kierrättäminen on aivan turhaa sillä 90% väännöstä tulee jo alle 2000rpm. Ohjaustuntuma on tässä 8v mallissa ainakin hyvä, ohjaustehostin on perinteinen hydraulinen, uudemmissa 16v malleissa on jo sähköinen tehostin. Laatuvaikutelma on jotakin Ladan ja Fiatin väliltä. Moottori ja vaihteisto ovat hiljaiset, eikä tuuli suhise korvissa, mutta rengasmelu tulee hyvin kabiiniin, tästä on kiittäminen äänieristystä, tai pikemminkin sen puutetta, esimerkiksi tavaratilan lattiaverhoilun alla tai takapenkin istuimen alla ei ole minkäänlaista äänieristystä, paljas pelti loistaa. Näihin liimailin tänään STP Gold mattoa, joskus kun innostuu niin pitää vuorata myös pyöräkotelot. Toki kesärenkaatkin ovat vm. 09 Continentalit joten niilläkin voi olla oma vaikutuksensa äänitasoon, ajelen näillä vielä tämän kesän, ensikesäksi pitää jo kulutuspinnankin puolesta uusia, laitetaan jotain halpis Linglongia kehiin, sopii hyvin tällaiseen kotteroon. Toimiva manuaalinen ilmastointi löytyy, ikkunat toimivat kaikissa ovissa veivin voimin, kauko-ohjattua keskuslukitusta ei ole ja takapenkin selkänojakin kaatuu vain yhdessä osassa. Muutamia ranskalaisten kotkotuksia löytyy, kuten vararengas pohjan alapuolella sekä töötti painike vilkkuviiksen päässä. Vilkuista puheenollen, tässä ei kuulu perinteistä releen naksuntaa vaan ärsyttävä sähköinen plik-plik piipitysvastine.

Kysyntää käytetylle Dacialle ei ilmeisesti pahemmin ole, sillä tämä oli vanhentunut autokaupassa yli vuoden, siitä lie tuo koominen hyvityskin.. toki tässäkin oli sanomista, apukuskin peilinlasi oli säröillä, ostettu ebaysta pari uusia 11€ ja toinen asennettu, odotelkoot toinen tarvetta. Ratin pinnoite oli puhkikulunut vaikka mittarissa oli ostettaessa vain 99tkm, ostettu purkaamolta kolmoskoppaisen Clion ratti 42tkm ajettuna 60€:lla. Takaluukusta on poistettu 1.6 MPI kyltti josta jäännyt rumat liimatahrat joita en saanut hinkattua pois, tilattu kiinasta E85 kyltti peittämään nuo.

Ebaysta tilattu myös alkuperäiset kuraläpät eteen ja taakse sekä laitettu nämä paikoilleen. Ilmastoinnille tehty täyttöhuolto. Alkuperäinen Blaupunkt soitin vaihdettu omaan Sonyyn sekä edestä poistettu kaksoiskartio Blaupunkt kaiuttimet vaihdettu Pioneerin koaksiaaleihin. Samanlaiset kaiuttimet tuli asennettua myös taakse, mutta tämä oli työläämpää sillä kyseessä on karvalakkimalli jossa ei ole tehtaan asentamia takakaiuttimia joten johtojakaan sinne ei oltu vedetty, googlesta koitin noiden johtojen sijaintia etsiä, soittimen takaa kun kyseiset johdot kuitenkin löytyvät, Dusterissa olisi pitänyt löytyä B-pilarin uumenista, vaan Sanderosta ei sieltä löytynyt, koitin seurata johtoja kojelaudan sisällä mutta menevät ranteenpaksuiseen johtonippuun joka on mustalla teipillä niputettu eikä sen pidemmälle näe mitään kautta. Päädyin katkaisemaan johdot ja vetämään takaoviin omat johdot, näin toimii mainiosti, johtojen reititys ja läpivientikumiin pujottaminen oli vain hankalaa. Ratin vaihtokaan ei ollut niin helppo toimenpide kuin mihin on tottunut, airbag kun ei ole kiinni ruuveilla vaan kaksi jousta pitää bagin muovitapeista kiinni joten irroitus vaati rattiakselin muovien irroittamisen ja takakautta näiden jousien vapauttamisen. Konehuoneessa vaikuttaisi olevan hyvin tilaa tehdä töitä, lamput, tulpat jne on vaihdettavissa ilman minkään purkamista.

Katsotaan kauanko tällaista jaksetaan :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Muutama Dacia on ollut lähipiirissä (mm. Duster dieselkoneella ja Logan 0,9L turbolla), ja suht. luotettaviksi ovat osoittautuneet. Itsekin olen odotellut vanhimpien Dustereiden hintojen alenemista, mutta eivät tunnu halpenevan ikinä.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minkälainen pa kulutus on näillä Dacia vehkeillä? Jonkinlainen käsitys tai ennakkoluulo on ollut että kulutus lienee isonlainen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Ilmoitettu yhdistetty kulutus on bensalla 7,2l/100km ja E85:lla 9,3l/100km.. bensaa en ole edes kokeillut, mutta E85:lla mennään tasaisesti 7,5-8l välillä sekalaisessa ajossa, eli jatkuvasti alle ilmoitetun, samaan tyyliin kuin Ladallakin.. ei ole volkkareita tehty :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

101,5tkm

Pesty ja vahattu. Vaihdettu moottoriöljy (Mobil 3000 5w-40) + suodatin (Mann)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

103,5tkm. Termostaatti pitäisi uusia, tässä on tuollainen ihana digidigi lämpömittari joka näyttää 0-9 palkkia, parkissa nousee lämmöt sen 4 palkkia kuten pitääkin, kaupunkipyörittelyssä nousee neljään hyvin hitaasti ja laskee välillä kahteen, mutta 80 ja yli nopeuksissa jää tuohon kahteen.. On se kyllä kiva tuollainen digi mittari, lämmöt on aina 0, 2 tai 4 palkkia, ei koskaan 1 tai 3 :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Vaihdettu termostaatti sekä raitisilmasuodatin, nyt lämpiää kunnolla ja puhaltaakin paremmin. Takapyöräkoteloihin laitettu STP Gold vaimennusmattoa. Käyty tankilla, kylmällä koneella ajelu nosti jo kulutuksen 8,65l/100km, seuraillaan mitä se nyt on kun on termari ehjä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Etanolilla päästiin termarin vaihdon jälkeen 8,0l/100km kulutukseen kahdella edellisellä tankilla. Nyt on bensankin hinta kesästä hieman laskenut (1,39€) ja etanolin hinta vastaavasti on noussut (0,999€), kesällä ero oli parhaimmillaan 55 senttiä, joten otin ensikertaa kokeeksi 95:sta tankkiin 35l, 15l oli etanolia jäljellä, katsotaan miten vaikuttaa kulutukseen, jos pelkällä 95:lla pääsee 5,75l/100km niin olisi samanhintaista kuin etanoliajot.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tämä on alkanut ajoittain vilkuttelemaan CE valoa.. luin tuosta vikakoodit ja sytytyskatkoksia on 1. sylinterissä.. Pitää vaihtaa tulpanjohdot kerta tekee tätä vain märällä kelillä joita nyt on piisannut.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Vaihdettu tulpat ja tulpanjohdot. Kuitattu vikakoodi ja käytetty katsastuksessa, ei huomautuksia.

95E10:llä ajelin pari tankillista, keskikulutukseksi tuli 7,1l/100km eli hyvin lähelle luvattua, etanolilla taasen pääsee jatkuvasti reilusti alle luvatun, edellinen E85 tankillinen meni 7,9l/100km keskikulutuksella joten ajellaan jatkossakin etanolin voimin.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Valitteli jälleen sytytyskatkoksia, kävin hakemassa uuden puolan ja laitoin paikoilleen. Vanhassa olikin muovikuori halki neljästä kohtaa takapuolelta.. eipä ihme että kostealla tökki. Uuden kun löi paikoilleen ja lähti ajelemaan niin meno olikin paljon pirteämpää, ottaa kierroksia ihan erilailla ja tuossa 2500rpm paikkeilla tulee samantyylinen tehopiikki kuin 16v ladoissa 3500rpm nurkilla :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Mitenkä on Dacia toiminut?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Mikko on vaihtanut jo varmaan Vehjettä..
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Lattarauta kirjoitti:Mitenkä on Dacia toiminut?
Eipä ollut kehumista.. :?
t tulppu kirjoitti:Mikko on vaihtanut jo varmaan Vehjettä..
:wink:

Kuva
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
LADACAT
Viestit: 631
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: Dacia Sandero 1.6 8v -09

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Sitä on teilläkin käyttöautot samaa merkkiä.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Vastaa Viestiin