Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Pistetään tännekin muutama sana ja kokemus uusimmasta menopelistäni, eli Toyota Avensis sedan vm. 2013. Autossa on siis 16v bensiinimoottori jossa on jakoketju. Ahdinta ei tässä ole.

Kuva

Äkkiseltään kun tuota moottorin kuvaa kun katsoo, voisi erehtyä luulemaan satakympin moottoritilaksi. Vähän samanlainen tuulilasi ja tuulilasin edusta autossa on.

Auto on mitoiltaan iso ja korkeuttakin löytyy kun verrataan vaikka Audi A4 malliin. Tavaratila on kooltaan iso. Auto oli ostaessani sisään ajettu, mutta vastannee kai täysin uutta autoa. Auto on "karvahattu" malli varustetasoltaan Life.

Nykyaikaisimmat varusteet autossa ovat mm. automaattinen sähköinen käsijarru jota voi käyttää mäkilähtö avustimena. Ilmeisesti vanhemmissa vuosimalleissa käsijarrusta puuttui tuo automaattisuus. Lämmitettävä tuulilasi, rengaspaineen tunnistimet ja seitsemän turvatyynyä kuuluvat varusteisiin.

Itse olen tyytyväinen ettei autossa ole liikaa hienouksia, sillä käyttämättä ne jäisivät. Onneksi autossa ei ole Stop-start systeemiä, käynnistys hoidetaan onneksi avaimella ja virtalukolla. Ovet saadaan auki tarvittaessa avaimella, jos kauko-ohjaus ei toimisi. Tuulilasin pyyhkimissä ei sadetunnistinta.

Muut varusteet ovat sitten tuiki tavallisia: mm. edessä sähköisesti avautuvat sivulasit ja takana harvinaiset kammet, helmoissa on muovisuojat, kurakaarissa jonkunmoiset lokarit ja vain takana on roiskeläpät mutta vain takarenkainen edessä. Manuaalinen lämmitys-, ja ilmastointilaite. Jarruista puolestaan löytyy ABS, hätäjarrutehostin, luistonestojärjestelmä. Päivävalojärjestelmä, jossa edessä palaa halogeenivalo LED-koristeella. Pykälää korkeammassa varustetasossa on päivävaloissa pelkät isot LED-valot.

Kuva

Kulutuslukemat asettuvat normaaliajossa sinne 6,5-6,7 luokkaan sekä kesä-, että talvirenkailla, joskin maantiellä pitkillä matkoilla päästään sinne jonnekin 5,5 litran kulutuksen. Kulutusta voidaan pitää siedettävänä kun otetaan huomioon auton koko ja paino.

Ajotuntuma on tehostimen takia vähän tunnoton. Autossa on nykyautojen tapaan valonuoli joka neuvoo vaihtamaan isommalle vaihteelle aina kierroksien noustessa 2000 r/minuutissa. Tällä tavoin säästyy benziiniä. Sisämelultaan todella hiljainen nasta-, ja kesärenkailla. Oikeastaan nastarenkailla rengasmelu on vain karvan verran kuuluvampi kuin kesärenkailla. Ajokäytös on rauhallinen, ja kaasupoljinta painettaessa on siinä sekunnin viive ennen kuin alkaa tapahtumaan mitään. Ajotietokone on siinä polkimen ja moottorin välissä eikä anna ilmeisesti tehdä mitään nopeita, äkkinäisiä liikkeitä jotka voisivat vaikka suistaa auton vaikka ojaan. Eli eipä tämä mikään urheiluauto ole.

Kuva

Hieman käytettynä Avensiksen saa halvemmalla kuin uuden, vähän pienemmän Toyota Corollan joten hinta -laatu suhde on vähintäänkin kohdallaan. Tämän auton korimalli on ehkä jo vähän vanhahtava. Uuden korimallin pitäisi olla Avensiksesta tulossa Suomeen v. 2016 joskin tuleva korimalli lienee äärimmäisen moderni ja ruma. Jos siis ensimmäiset kuvat uudesta mallista pitävät paikkansa.

Samarasta tähän hypättyä vaatii pitkän totuttelun, kun uusia nappuloita oli paljon ja auto paljon isompi. Hyvin on käynyt ja kukkunut tähän mennessä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jouska kirjoitti:Kulutuslukemat asettuvat normaaliajossa sinne 6,5-6,7 luokkaan sekä kesä-, että talvirenkailla, joskin maantiellä pitkillä matkoilla päästään sinne jonnekin 5,5 litran kulutuksen. Kulutusta voidaan pitää siedettävänä kun otetaan huomioon auton koko ja paino.
No kuinka paljon suurempi ja painavampi tämä on kuin satakymppi? Jonka kulutus asettuu samaan luokkaan, eli desien eroista ehkä puhutaan niin paljonko pitää avensiksella aja että "säästää itsensä". Oman satakympin kun käytettynä ostin niin laskin että reilu 100tkm ajettuna on säästänyt polttoaineen hinnassa itsensä takavetoon verrattuna (siis siitä mistä satakymppiin siirryin). Nyt olen ajelut jo reilusti yli sata ja matka jatkuu...
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

En kyllä löydä mitään asiavirhettä tuosta kirjoittamistani tekstistä. Joten eikös ihan turhat kommentit/lainaukset kannattaa jättää kirjoittamatta?? Eikös sitä nuo säännötkin edellytä??

Hyvä on että laajennetaan koeajojuttuja muihinkin autoihin. Sehän juuri pitää foorumin mielenkiintoisena. Tässä topicissa voi keskustella Toyota Avensis merkkisistä kulkupeleistä ja niihin liittyviä juttuja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jouska kirjoitti:Älä nyt nettikiusaamista harrasta... Taidat olla narsisti??
Missä viitattiin johonkin asiavirheeseen? Ja anteeksi että unohdin ettei sinun kirjoituksiisi saa vastata tai sinulta mistään mitään kysyä. Löydän kyllä googlella anjoviksen koon ja painon...
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Hae nyt ensin Googlella, jos et löydä niin minä autan.

Taisi olla jokin massa siinä 1500 kg, jos oikein muistan. Enkä edellekään löydä mitään virhettä lainauksistani.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuossa Iltalehden pikakoeajo Avensiksesta faceliftin jälkeen:

http://www.iltalehti.fi/autot/2011121914969906_au.shtml

Massat näyttävät liikkuvan autossa 1500-2020 kg välissä, joten ei ihan kevyimpiä autoja.

Esimerkiksi Samarassa tyhjäpaino 980 kg
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Toyota Avensis säilyttää arvonsa parhaiten neljä vuotta vanhojen autojen joukossa. Se on aika kova saavutus, kun joukossa on näitä saksalaisiakin merkkejä.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288643815576.html

Se kertonee arvostuksesta, tai sitten taitavista automyyjistä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Viiden kuukauden lisäkokemukset nykykorisesta Avensiksesta. Autoon totutteluahan tämä on ollut suurimmaksi osaksi.
Hyvin on Avensis toiminut tähän asti, totta kai kun lähes uudesta autosta puhutaan. Kaikki sähkövempeleet ovat toimineet odotusten mukaisesti. Myös tuo sähköinen käsijarru jaksaa avautua kovillakin pakkasilla vesisateiden jälkeen.
Tähän asti äänettömäksi todettu kojetaulukin hitusen narahtelee, ainakin kovimmalla pakkasilla.

Auton korin yläosa kuuluu ”elävän” ajettaessa jonkun verran. Nimittäin nyt talvella, kun auton katto on jäässä ja lumessa, kuuluu sellainen jännä ”ritsahdus” kun jää halkeilee tai irtoaa kattopellistä. Tuolloin tavallisesti olen kääntymässä ja silloin tulee koriin kai vääntöä. Tuollaista ilmiötä en kyllä muista olleen aikaisemmissa autoissa.

Koska moottori on täysin koteloitu, on sisätilojen lämmityslaite todella tehokas kylmemmilläkin ilmoilla. Nerokas keksintö on myös, että tuulilasin huurteenpoistossa tuo ilmastointilaite osallistuu tuulilasin kuivatukseen kosteimmilla ilmoilla kun lämpötila on alle +5 astetta.
Takaluukku avautuu kätevästi sähkönapilla luukun alta, avaimelle ei ole ollenkaan mitään lukkoa tai reikää joka voisi jäätyä. Bensaluukku avautuu myös sähköisesti kojetaulusta, hätätilannetta varten on tavaratilassa naru josta bensaluukun saa manuaalisesti auki.
Hassua on, että tässä autossa käytetään vielä tavallisia, perinteisiä hehkupolttimoita näissä erilaisissa valoissa. Samanlaisia siis kuin autoissa on käytetty iät ja ajat. Led-valoihin on kai jo siirrytty aivan uusissa autoissa.

Isossa bensiinimoottorissa on sen verran jo vääntöä, että auto kiihtyy pehmeästi huomaamatta kuin taikamatto. Välillä tuntuu kuin autossa olisi Diesel moottori.

Minulle tuntematon Bluetooth valmius autossa on unohtunut kokeilla. Ilmeisesti siis Bluetooth kytketään kännykästä päälle ennen ajoa ja puhelimen soidessa sen kuulee auton kaiuttimista.

Poltto-aineen kulutus on jäänyt sinne jonnekin 6,7 litraan per 100 kilometriä, taajama ajoahan nämä ajoni ovat suurimmaksi osaksi. Näyttäisi tuo bensiinin hinta pudonneen täälläpäin 40 senttiä per litra. Se on todella paljon, varsinkin kun en muista että onko hinta laskenut koskaan edes 15 % verran. Nythän se on jo reilut 20 % täälläpäin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Talvella teetin ruostesuojauksen tähän kun nää tuppaa ruostumaan. Aion pitää tätä vielä pitkään. Nyt sitten on kesärenkaat alla ja meno on hiljaista kuin E-sarjan mersulla. On nämä nykyautot hienoja kun matkustus mukavuus on erinomainen. Ja tarvittaessa voi antaa voiman puhua.

Geneven autonäyttelyssä julkistettiin uusi Avensis. Oikeastaan korimalli on edelleen sama, keula ja takavalot ainoastaan muuttuvat ensi vuonna pikkuisen.

Näillä mennään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuttu oli luopumassa tässä aikanaan (taitaa olla 2 vuotta sitten) vm 2006 Avensiksesta ja sen koeajoin, ohjaustuntuma tosiaan aika huono, mikä näemmä on säilynyt ominaisuutena uudempiinkin malleihin (no, kaikki Toyotat kuulemma muutenkin ovat ohjaukseltaan vähän etäisiä). Itse koeajamani auto oli farmarikorimallia ja pitkä akseliväli lisäsi kääntösädettä, eipä tullut autosta silloin kauppoja, en innostunut tarpeeksi ja tuttukin sai autokaupassa kuitenkin tarpeeksi hyvän hyvityksen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuo vanhempi malli on kuitenkin ihan eri korimalli. Ainakin ihan rumin kaikista korimalleista. En sanoisi että huono tuntuma ohjauksessa. Kyllä Tää Samaran voittaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Jouska kirjoitti: Kyllä Tää Samaran voittaa.
No, siihen ei nyt paljoa vaadita. Ootko muuten ajanut itse E-Mersua kun vertasit sen hiljaisuuteen? Huvittavaa vaan on se, että jo 90-luvulla Mersut olivat erittäin hiljaisia ajolle... Tosin E-Mersustakin saa äänekkään väärällä rengastuksella :lol:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Siinä just mun pointti tuohon edelliseen John Doen kommenttiin. Omia tässä vaan kehun, ei niistä pidä hernettä vetää nenään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samara oikoo parhaillaan väsynyttä jalkaa. Viikonloppuna ajeltu tällä Avensiksella lähes 500 km kanta-, ja pikkuteitä pitkin 70 km/h - 100 km/h nopeuksilla. Poltto-aineen kulutus karvan alle 6 litraa / 100 km.

Ohittaminen pitää oikeasti opetella tällä, koska kierrokset ovat aina ajettaessa 2000 paikkeilla. Ohittaessa täytyy heittää pientä vaihdetta sisään jotta kierrokset saadaan nostettua ja voimaa saadaan peliin. Loistava matka-auto kunhan tiessä ei ole uria ja sivutuulta ei kummemmin ole. Olisihan se diesel aina parempi, mutta sellaista ei nyt ole.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Avensis 1,8i sedan vm. 2013

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Eipä siinä ohittamisessa ole Avensiksella mitään ongelmaa kun mittarissa 130 km/h, todellinen nopeus siis 120 km/h, ja kierrokset 3000 per minuutti. Viikonloppuna 250 km moottoriteitä enkä ole löytänyt ajo-ominaisuuksista moitittavaa. Suosittelen tällaista käytettynä kunhan katsotte pohjan kuntoa ennen ostoaikeita.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin