Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja sitten lähti vilkkujen rakentelu käyntiin. Wandamotorilta löysin kampanjahintaiset LED-vilkut, joita luonnollisesti ostin kaksi paria.
KuvaKuva
Paketin mukana tuli myös Wandan tyttökalenteri ja tarra-arkki. Mukava bonus molemmat.
Tänään hain myös Kellermann R2 - vilkkureleen Storm-Motorilta Pirkkalasta. Hintaa 29,95 eli aika tyyris, mutta tuolla toimii melkeinpä vilkku kuin vilkku. Tällä releellä ei tarvitse LED-vilkuille etuvastuksia, joita tarvitsisi olla esim. hehkulankavilkuille meinatun releen kanssa.
Kuva
Tutkitaanpa vielä mopojen ja moottoripyörien vilkkuihin liittyviä katsastussäädöksiä, jotka tulevan systeemini pitää toteuttaa:
MP:ssä vilkut ovat pakolliset, mutta mopossa vapaaehtoiset. Jos vilkut ovat kumminkin mopossa, pätee edelleen:
Vilkkuja on oltava neljä, eli edessä kaksi ja takana kaksi. Joskus esiintynyt idea PV-foorumilla vain takavilkuista on siten laiton.
Valon on oltava vilkkuvaa ja väriltänsä ruskeankeltaista, ja sen taajuuden on oltava 90 +-30 vilautusta minuutissa. Tuo rele toteuttaa tämän. Saman puolen vilkkujen on vilkuttava samaan aikaan minun tapauksessani.
Vilkkujen keskinäinen etäisyys valaisevien pintojen sisäreunojen välillä on oltava vähintään 240 mm edessä ja 180 mm takana. Lisäksi riippuen vilkun valotehosta sen pitää olla tarpeeksi etäällä etulyhdystä. Isoin määritelty etäisyys on 75 mm, joten ajattelin PV:n vilkkujen tulevan olemaan ainakin niin kaukana lampusta. Tokkopa ne niin tehottomat vilkut ovat, jottei tuo etäisyys riitä ja tuolla luulisi vilkkujen erottuvan.
Korkeusmääräykset toteutuvat minun tapauksessani mainiosti, ja nuo vilkut toteuttavat myös vaatimukset sivuttaisnäkyvyydestä sekä korkeussuunnan näkyvyydestä. Vaakatasossa vilkkujen on näyttävä 80 asteen kulmassa ulospäin sekä 20 astetta sisäänpäin. Ylä- ja alapuolelle vilkkujen pitää näkyä 15 astetta ylös ja alas.
Vilkkujen pitää toimia riippumatta muista valoista. Myös vilkkujen merkkivalo on pakollinen. Merkkivalokin asennetaan luonnollisesti. Itse asiassa laitan molemmin puolin oman valon, eli systeemistä tulee takavetoladaa kehittyneempi. Merkkivalon pitää vilkkua myös. Hätävilkkusysteemi ei ole pakollinen.
Vilkut on siten simppeli homma rakentaa nuo vaatimukset täyttäen. Suzuki EPO:ssa on vain yksi merkkivalo vilkuille, ja se vilkkuu eri tahtiin kuin itse vilkut johtuen kytkennästä. Omassa systeemissäni merkkivalot vilkkuvat samaan tahtiin. Tilauksessa ovat myös muut vilkkuihin tarvittavat osat, joten niiden saavuttua lisää stooria luvassa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Onkohan tuo vilkkujen merkkivalo kuitenkaan pakollinen? Oliko tuon vuosimallin japanin sisämarkkinoiden mallissa sellaista?

Hieno idea nuo vilkut, olisin itse tosin valinnut vilkkujen malliksi jotain retrompaa.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Suomen katsastussääntöjen mukaan merkkivalo on pakollinen. Se on mukana kaikissa Epo-malleissa mittarin taustassa ja on väriltään punainen vuodesta 1979 lähtien. Merkkivaloja on vain yksi. Itselleni tulee kummallekin puolelle omansa. Huomatkaa, että merkkivalon väriä ei ole määritelty.
Kuva
Tuossa näkyy EPO:n mittari, jossa tuo merkkivalo on tuo TURN/OIL -valo.
Kuva
Tuon näköinen on EPO:n vakiovilkku. Mielestäni nuo ovat todella rumat, ja samaa saagaa edustavat kaikki tuollaiset suurella umpiolla olevt vilkut. Jonkinlaiset nuolenpäävilkutkin olisivat toki olleet varteenotettava vaihtoehto, mutta nuo ostamani vilkut muodostavat hienon kuvion eteen ja taakse.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Joo, kyllä mäkin toisaalta tykkään ledien luomasta fiiliksestä. Laita kuvia kun saat kiinni!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Naturalement, mon ami. Kunhan saan loput murkulat, joiden tulossa kestänee viikko tahi kaksikin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Unohdinpa mainita aikaisemmin, että myös valopuola pitää vaihtaa kaksijohtimiseen malliin, jota käytetään akun kanssa. Tilasin jo muuan ulkomaisesta kaupasta sellaisen, mutta sieltä tuli kahdeksan päivän kuluttua tilauksesta rahojen palautus. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseistä puolaa ei heidän kauttaan enää saa. Niiden valmistushan on siis ilmeisimmin lopetettu, mutta kappaleita on vielä saatavilla, joskin sangen rajoitetusti. Pitääpä kokeilla erään toisen kaupan kohdalla. Suomesta noita ei saa mistään. Varaosanumero on muuten 32120-28B01 (tai 32120-28B00) jotka ovat käytännössä yksi ja sama puola.
Vilkkujen merkkivalot saapuivat Kiinasta hienossa jätesäkkipakkauksessa:
KuvaKuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Akku saapui Tampereen Yamaha-Centeriin ja tuli haettua se. Merkki on GS, made in Japan eli laatutavaraa. Tuon kokoisia akkuja on Suomesta hieman hankala saada, koska tuo on niin pieni (110 mm x 38 mm x 86 mm ), että tuon kokoista ei ole kovin monessa Suomessa myydyssä moottoripyörässä tahi mopossa. Tuo on Yamaha TTR 50E:n akku, mutta just tuo sama sopii myös peeveeseen kokonsa ja jännitteensä puolesta. Akku on myös suljettu huoltovapaa, eli ei itse hapotettava ja siksi sen voi kääntää pystyyn. Sähköjärjestelmään liittäminen tarvitsee lippuliittimet, jotta ne eivät osu satulan runkoon.
KuvaKuvaKuva
Hommasin myös sähköisen äänimerkin, joka on vuosimallin 2000 peeveen vakiotöötti. Mopo-Sportissa oli yksi kappale ja korjasin sen parempaan talteen. Tämän voi päivitettyjen sähköjen myötä ottaa käyttöön. Kokeilin ääntä Ladan akulla; komea ääni ja varmasti kuuluu. Soittokello lähtee siten veks, eikä sillä ole mitään virkaa muutenkaan. Eihän sen ääntä edes kuule mopon pärinän alta.
KuvaKuvaKuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja lisää tuli jobinpostia liittyen tuohon valopuolaan. Valopuolaa 32120-28B01 ei taida olla enää saatavana yhtään mistään, kun tuo toinenkin verkkokauppa ilmoitti, että eivät saa kyseistä puolaa. Pitää siis metsästää tuo 28B00 -versio. Toinen päänupissani vähitellen kypsynyt ajatus on se, että taidan keväällä ajokauden alkaessa irrottaa tuon 80 cc malossin kaasareineen ja vaihtaa tekniikaksi vanhanmallin RM50 -sylinterin, joita on vielä yllättäen saatavilla. Kaasutinkin saa vaihtua 16-milliseen mikuniin. Tekniikan muutos on aiheellinen siksi, että tuo 80 cc malo ei välttämättä miellytä poliisia huolimatta peeveen esimerkillisestä kunnosta muutoin. Jos päättävät lähteä testaamaan ja huitaisevat 90 tutkaan, lähtevät kilvet armotta ja kaupan päälle kortti kuivumaan. Tuolla toisella pannulla pääsee sopivasti välitettynä semmoisen 60-65 ja vääntöä on silloin kosolti tarjolla läpi kierrosalueen eikä tota nopeutta kovempaa tarvitse päästäkään käytännön ajossa. Putkenkin voisi vaihtaa vakioksi ja pistää Arrow vitriiniin harvinaislaatuisena reliikkinä. Tuo RM50-pannu on laadukas Made In Japan -vaihtoehto taiwanilaisille tarvikeläppiksille, jotka leipovat sisäänajossa helposti liian pienen välyksen vuoksi. Toisekseen se on kestävämpi yleisesti ottaen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Valopuola saapui ja kiitokset Kreikan pojille erääseen moottoripyöräliikkeeseen siitä.
KuvaKuvaKuvaKuva
Tuo on rakenteellisesti alkuperäistä puolaa monimutkaisempi, sillä siitä lähtee kaksi johtoa kohti laitteistoa. Molempi tarvitaan akulliseen järjestelmään, sillä jos akun laittaa ilman tuota puolaa, se purkautuu ajon aikana, koska yksijohtoinen puola ei riitä lataamaan akkua ja polttamaan valoja. Tässä valopuolassa on nähtävästi latauskäämi ja ns. valokäämi erikseen. Tuollainen puola on vuosimallin 2000 peeveessä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Aamulla toi posteljooni Suzuki EPO:n kytkinkahvarungon, jossa on vilkun käyttökytkin. Tämän orkkiksemmaksi ei enää voi peeveen kohdalla mennä. Mitäs se kahvarunko sitten sisältääkään?
Jostain syystä toinen kahvan kokoonpanon kiinnitysruuveista puuttui, mutta onneksi kierteet ovat tallessa. Aika likainenhan tuo on sisältä:
KuvaKuvaKuvaKuva
Tuossa kahvassa on vain kaksi valokytkimen asentoa, kun Suomen malleissa on kolmaskin eli OFF. Onneksi ei liene tarpeen purkaa aikaisemmin tinaamaani valokytkintä, koska se sopinee sellaisenaan tuohon ja yksinkertaisesti OFF-asentoa ei enää saa päälle. Pitää tutkia tarkemmin, kun pääsen mopon tykö.
Johtoja tuossa kahvassa on peräti seitsemän. Suomen malleissa on vain neljä. Itselleni tullee kahdeksan johtoa.
Vilkkujen vipu pois ja tämä näky kohtaa:
Kuva
Äänimerkin "piirilevy" on ikävästi murtunut, joten se pitää vaihtaa. Minulla on noita levyjä, joten tämä ei tuota ongelmia.
Vilkkujen johdot ja systeemi pois ja näkymä on tämä:
Kuva
Tuo keskellä oleva musta kortsu on tärkeä, koska se estää vilkkujen johtojen hankautumisen kahvarunkoon.
Naku kahvarungon pohjaosa on luonnollisesti erilainen kuin Suomimalleissa.
Kuva
Tuon näköiset ovat alkuperäiset EPO:n systeemit tinattuna. Esittelemme myös vilkkujen käyttövivun.
KuvaKuvaKuva
Tässä on se osa, jota vipu liikuttaa. Tärkeä palikka on tuo pieni eristelevy, jonka ansiosta kytkimelle tuleva jännite ei pääse runkoon. Jos tuo osa puuttuu, vilkkurele on oikosulussa.
KuvaKuvaKuva
Kuula tulee noista rei'istä ulos ja sen ja jousen ansiosta vivun tuntuma on sama kuin valokytkimen, eli ei mikään liukukytkin vaan selkeä kliks-klaks.
Putsattu vilkkujen kontaktipalikka ja johdot poikki. Tästä päästäänkin sitten...
KuvaKuvaKuva
...tähän. Nuo johdot olivat kovaa korppua ja joutavat vaihtua niinkuin piti alunperinkin. Tuo vilkkujen virranjakopalikka on hieman taipunut, mutta yleismittarikokeella se toimii moitteetta. Aikain saatossa saattaa tuo kuitenkin murtua sen jousen vuoksi, niinkuin kävi töötin piirilevyllekin. Hyvästä muovista voi kuitenkin muotoilla tuohon tarpeen tullessa uuden kehyksen, johon nuo kuparikontaktit upotetaan.
Uudet johdot ja putsattu kahvarunko:
KuvaKuvaKuva
Samassa paketissa oli vuosimallin 2000 peeveen orkkisjännitesäädin, joka kiinni tulee myös. Seuraava vaihe onkin lähteä peeveen luo ja jatkaa roplaamista.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Huolellisen oloista työtä!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Pääsiäisenä menin sitten mopeedin tykö ja aloitin asennustouhut. Etsin töötin piirilevyn ja juotin siihen uudet johdot kiinni ja kiinnitin kahvarunkoon. Samalla juotin EPO:n valonvaihtimeen uudet johdot ja otin sen käyttöön, koska sitä neljättä johtoa en loppujen lopuksi halunnut siihen ja kahdeksas johto jäi pois.
Tilaakaan ei enää hirveästi ollut. Värit olivat samat kuin aikaisemmin. Harmaa johto taka- ja mittarivalolle putosi pois. Johtoa on vain seitsemän kieppiä kahvassa.
KuvaKuvaKuvaKuva
Seuraavaksi juotin johdot kiinni valopuolaan. Värein keltainen ja violetti-keltainen. Samalla esitän vertailua vanhan puolan kanssa.
KuvaKuva
Uusi puola kiinni staattorissa ja staattori moottorissa:
KuvaKuva
Kahvarunko on nyt asennettu tankoon, mutta johdot liittämäti.
KuvaKuva
Sähköinen äänimerkki saatu paikalleen. Violetti-vihreä johto on 12 voltin tasasähkölinja ja pinkki lähtee töötin napille. Lopputulos on aivan hyvännäköinen.
Kuva
Sitten pääsin laittamaan vilkkujen merkkivaloja. Porasin reiät mittarin aluslevyyn ja viilasin sopivan kokoisiksi.
Kuva
Nopeusmittarin valon johdoissa oli aikaisemmin ollut muovinen koppurainen suojus, mutta vaihdoin sen tilalle tommoisen punamustan sukan, joka on sievempi ja joustavampi.
Kuva
Jännitteensäätimen liittimeen tulevista sähköistä saatiin monimutkaisemmat kuin aiemmin:
Kuva
Violetti-keltainen tulee valopuolalta, kuten keltainenkin. Punavalkoinen lähtee akun plusnavalle sulakkeen kautta sekä virtalukolle. Virtalukolta lähtee sitten violetti-vihreä tasasähkölinja, joka jakelee jännitteen sinne minne kuuluu. Keltainen johto on vaihtosähkölinja, joka syöttää ajovaloja, takavaloa sekä mittarin valoa. Kahden viimeksimainitun valon johdot ovat harmaat ja ne haaroittuvat tuosta keltaisesta. Jarruvalo, töötti ja vilkut käyttävät tasavirtaa ja ne on kytketty siis violetti-vihreään.
Vilkkureleelle on sopiva sijoituspaikka akkukotelon korvakko, jossa olisi kiinni alunperin jännitteensäädin.
Kuva
Lopulta akkukin saatiin kiinni. Sen plusnavan johtoa pitää vielä vähän asetella ja vielä suojata.
Kuva
Jarruvalo toimii, kun painaa kahvaa ja poljinta:
Kuva
Etuvilkkujen lopullinen asennus on tässä:
KuvaKuva
Löysin kiinnitysraudoiksi tuollaista mainiota rosteria, joka on sen verran jäykkää, että pysyy ryhdissä, mutta kumminkin joustaa. Vilkkujen johtoja pitää vielä asetella edessä ja takana.
Takavilkut ja toinen kuva etuvilkuista:
KuvaKuva
Lisäsin oikealle puolelle peilin.
Kuva
Kaikki laitteet toimivat, kun kokeilin. Akkukin latautuu, sillä mittasin sen navoista 14 volttia reilulla puolikaasulla. Kaikki kytkennät onnistuivat ensiyrityksellä ja nyt kelpaa vilkutella. Kumminkin jälkikäteen vilkun merkkivalot mahtuivat juuri ja juuri paikalleen. Jos niiden rungot olisivat pienemmät, ei olisi ongelmia. Pieni ledi mahtuisi kyllä tuohon hyvin. Jos laittaisi nuo isommat valot, sijoittaisin ne ohjaustankoon tuppien viereen käyttäen pientä asennuslevyä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Kuningaspultti
Viestit: 166
Liittynyt: 30.7.2015 19:09
Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Kuningaspultti »

pitäs omaan S1:seen vetää uudet sähköt 12-volttiseksi :D
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Onko tarkoitus tehdä yksinkertaisesti vai monimutkaisesti kuten minulla?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Kokeilenpa LED-tekniikkaa peeveessä:
Kuva
Tilasin ebaystä edulliset led-polttimot kuhunkin valaisimeen. Etuvaloksi ostin kaksi erilaista: tuo pitkulainen on 20W polttimo ja lyhyt 12W. Kukin polttimo maksoi kuljetuskuluineen joitakin euroja. Sähköä nuo kuluttavat huomattavasti vähemmän kuin hehkulankapolttimot. Sähköihin pitää tehdä pieni muutos noita varten, ja se suoritetaan siten, että keltainen valojen johto yhdistetään violetti-vihreään virtalukon taakse, jolloin myös valot saavat 12 VDC energiansyötön.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin