1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Team1119
Viestit: 4
Liittynyt: 15.10.2020 0:25

1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Team1119 »

Eli kertomus eräästä Vazista. Mutta annetaan kohteen itse esitellä persoonansa.

Olen Avtovaz tarhunhoihtoisesta Venäjästä, syntymä on merkitty 2007. Rekisteriin minut kirjattiin Suomenmaassa 2008-05 Deltan toimesta. Kutsuvat minua monilla nimillä; latuska, 119, 1119 tai kaverien kesken Kotteroksi. Omistajia on vasta ollut pari, nyt sitten kolmas kerta toden sanoi - kuulema oikea Lada-mies ja legendaarisesta Lada-kerhosta. Hienoa on se. Mittariin on kertynyt yli 150.000 Suomen virstaa, eli kilometriä. Kuulema minussa olisi vikoja, ei kai se ole totta - ne ovat vain niitä ominaispiirteitäni. Mutta nyt haluaa Lada-mies puheenvuoron, joten jään ihailemaan taustalle pyöränjälkiäni.

Siinäpä kohde omituisen ominsanoin. Auto tuli minulle tutunkauppaa nyt kesällä. Olin muutama vuosi sitten mukana ostamassa sitä edelliselle omistajalle. Joten olen aika tiiviisti seuraillut Kotteron edesottamuksia. Siihen on vaihdettu jos jonkinmoista osaa. Oven ulkokahva irtosi melkeen kättelyssä, tyhjäkäyntisäädin tai sen moottori on vaihdettu kun ei tahtonut pysyä käynnissä ollenkaan, oli kylmä tai lämmin. Laturi vaihdettu kertaalleen, vissiin kolmas laturi jo menossa. Pakosarja halkesi myös aika nopeasti oston jälkeen. Pakoputkisto vaihdettu kokonaan kahdesti 2-3 vuoden aikana. Takajarrut korjailtu ja vaihdettu monet kerrat, käsijarru korjattu myös katsastukseen vielä erikseen - ei pitänyt alkuunkaan. Nyt sitten todettu että vaijerit meinaa tippua kiinnityksistä pois. Siinä vain pieni otanta mitä on vaihdeltu muutamassa vuodessa. Osa lienee johtuneen siitä että edellinen omistaja tai siis joka ostanut auton aikonaan uutena, jättänyt lähes kaikki huollot tekemättä. Huoltokirjassa vissiin ensimmäinen ilmaishuolto tehty Delta-autossa ja tuon jälkeen onkin tyhjää.

Senjälkeen kun auto tuli minulle todettu seuraavaa. Takalasinpesurin putki poikki, vesi valuu takaluukun sisälle - poistettu käytöstä. Kun laittaa vilkun vasemmalle, menee kaukovalot päälle samalla. Vilkku pois ja pitkät pimeiksi. Viikseä kun painaa kevyesti alas, niin pitkät toimii oikein vilkutuksenkin aikana. Ruostetta helmoissa, lokasuojissa ja varsin pahasti konetilan sisäpelleissä, joka on pienoinen yllätys. Ruosteet hiekkapuhallettu, hiottu pois ja maalattu pohja sekä pintamaalilla. Eli pitäisi tovi mennä ettei tule reikiä sentään.

Viimeisin riesa, käyntiongelmia ja moottoriin vikavalon vilkuttelua. Ilmenee välillä niin että syttyy käynnistyksessä palamaan, tai alkaa vilkkumaan satunnaisesti. Myös hetken ajon jälkeen niin epätasainen käynti että tuntuu kaikki koriosat irtoavan tärinästä. Paras lääke ollut, moottori sammuksiin ja hetkinen hiljaksiin, uudestaan tulille eikä täristä tai valot vilkuttele.

Onkohan nämä niitä ei ongelmaa, tavan katastrooffi asioita. Lueskelin toisten kilinöistä ja Kalinoista, pakko sanoa että moni vikakuvaus vai oliko ominaisuus kenties turhankin tuttu.

Kaikkeen toki kai tottunee, mutta tuo käyntiongelma pitäisi saada pois päiviltä. Arvon jäsenet ja jäsenettäret, voitteko vinkkiä antaa siihen, ehkä.

Kottero pyöriään pyörittelee Turunseudulla, joten erityiskysely menee eritoten tämänsuunnan Latisteille.

Mietin, josko vaihdataisi kaikki nesteet vesistä, jarruista, koneen kautta vaihrelootaan. Suodattimet uusiksi; ilma, öljy, pentsiini...jäikö joku pois? Tulpat vielä uusiksi... Olisiko siinä perusteltu perushuolto jo. Vaan mitä mahtaisi kustantaa, maksaako paidan ja liivistä hihat. Ei sunka Turuust tai lähitienoolt kukka haluis tehrä tommost huoltoo?

Saa ja suorastaan pitää kommentoida ym. tätä

Kiitos ja anteeksi...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vilkkuviiksi maksaa ehkä kympin niin kannataa varmaan vaihtaa ja raitisilmasuodatin ei ollut listassa. Missähän näitä kahdenkolmen viimevuoden korjauksia on tehty?? kun ei ole onnistuneet?
Ensimmäisenä vikakoodien luku ja tarkistaa ettei sytytystulppien koloissa ole öljyä.
Team1119
Viestit: 4
Liittynyt: 15.10.2020 0:25

Re: 1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Team1119 »

pressa kirjoitti: 15.10.2020 7:13 Vilkkuviiksi maksaa ehkä kympin niin kannataa varmaan vaihtaa ja raitisilmasuodatin ei ollut listassa. Missähän näitä kahdenkolmen viimevuoden korjauksia on tehty?? kun ei ole onnistuneet?
Ensimmäisenä vikakoodien luku ja tarkistaa ettei sytytystulppien koloissa ole öljyä.
Tuo kaukovalo-vilkku hässäkkä on poistunut omia aikojaan. Varmaan sen hämmentimen vois vaihtaa, vaan itse en osaa sellaista tehdä. Eipä ollut raitisfiltteriä tosiaan listassa, kun en ole sellaisesta edes tietoinen - mistäs sellainen löytyy 1119?

Noita remppoja tehnyt *henkilö jota ensimmäisen omistajan sukulainen suositteli autoa myydessä. Oli kuulema tämä *rasvari kova lata-miäs. No pihassa pari vanhempaa latuskaa, mitään varsinaista näyttöä ei muuten mistään. Auto vietiin aina ukkelin pihaan ja parin päivän päästä haettiin. Aina ei ollut edes ukkeli paikalla. Pihalla parikin autotallia, jotka aina niin ettei sisälle edes nähnyt. Ilmeisesti autoa laitettiin jossain muualla. Ei tuosta korjaajasta paljon irti saanut. Parisataa otti aina *töistä* ja osat päälle. Tämä rasvari kyllä hukkasi ja unohteli osia aina laiton yhteydessä. Ties mitä verhoilu nuppeleita, malli läpysköjä ym ym. jäi aina johonkin. Viimesin homma oli ruostekorjauksia ja maalausta, jonka jälkeen auto oli osin kurjemman näköinen hakiessa kun viedessä. Senjälkeen ei ole käyetty tuota ukkelia. Ei olisi vissin pitänyt käyttää kertaakaan siellä.

Pitäisikö tulpat ottaa pois, vai mistä sen öljyn näkee jos sitä on niissä koloissa. Eli OBD lukijalla, sieltä vaihdekepin viereisestä konsolista? Kannattsiko tuollainen OBD-härpäke ostaa omaksi jostain Biltemasta tai Motonetistä? Paljonkohan koodin luku maksaa vs. laitteen hinta. Entä kun tuo merkkivalo ei jää palamaan, niin jääkö siitä mitään tietoa muistiin.

Muistu mieleen pari juttua vielä. Taka-akseli menee varsinkin talvella melkeen itsestään lukkoon kun koskeekin jarruun. Kotterossa ei ole ABS'ää toki merkkivalo löytyy, muttei sitä tekniikkaa. Eli jokin optio ollut kai. Muutenkaan ei ole mitään extraa, ei sähköpeilejä, ei istuinlämppäreitä - pelkkiä umpitulppia, eli paikkoja missä voisi olla niitä namiskoja. Täysin perus 1119 siis.

Pääavain, eli missä ovien sulku ym ei ole ikinä toiminut. Avaimen virtalukkoon menevä osa väännetty mutkille ja lähes irti. Käytössä vara-avain, eli tuo missä se punainen merkki/siru. Toki auto käynnistyy ja sammuu ihan mallikkaasti silläkin. Vara-avaimesta teetetty toinen vara, jonka Suutari tunaroi liian lyheksi, josta seuraa se että mikäli tuota avainta käyttää - jää rattilukko auki vaikka ottaa pois avaimen virtalukosta. Eikä tuo kelvoton avain maksanut kun satasen (100), kannattaa kiertää Raisiossa kyseinen Tunari-sutari kaukaa.

Näyttää tuo 1119 vetävän puoleensa ties mitä Härskejä ja Sörsseleitä. Olisi mukavaa vaihtelua löytää joku joka osaa muutakin kun rikkoa ja laskuttaa.

Sanotaan ettei vara venettä kaada, eikä varmaan Ladaakaan. Eli pitäs hinausköysi, apukaapelit ja ristikkoavain hommata takapaksiin. Muistaakseni ristikkoavaimessa on koot 17-19-21-23 mm vai mitkä ne oli. Muistaakos kukaan mikä on pyöränmutterin/pultin koko 1119, meinaan kun Biltemassa on ristikko jossa on kolme (3) kiinteää ja yksi tyhjä paikka irto-hylsylle. Eli ettei juuri puut Kalinan koko siitä, muutenhan niissä markettiversioin ristikoissa on ne neljä (4) kokoa, eikä tyhjää ollenkaan. Kumpi kampi, muuten Bilteman ristikko voisi olla perusteltu, kun saa sen yhden valinnaisen. Ollut joskus moinen, ei nyt kauhean hyvä - muttei täysin kelvotonkaan. Kaapelit varmaan saa olla 220 Ah ja hinausköysi 2000 Kg kestävät. Halvimmat on alle 200 Ah ja 1400 Kg... Muutama euro kipaleelta kalliimmat nuo ensinmainitut. Taittuva kenttälapio varmaan lisäksi hyvä investointi. Varsinkin talveksi. Tuleeko jotain muuta mieleen? Etulasinsuoja sekä lumirapa/harja combo-mysteeri löytyy.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ohjaamon suodatin löytyy siitä apukuskin puolelta tuuluilasin alta, joutuu purkamaan muoveja edestä. Ja jos oikein arvaan niin mustaa multaa on jo kompostoitunut sinne, näin oli ainakin omassani kun oli aika "osaavassa" paikassa huollettu.
Kerrotko miten muka ei rattilukko toimi kun avaimen ottaa pois?? Pois oleva avain ei vaikuta rattilukon toimintaa, rattihan menee lukkoon vasta sitten kun sitä käännetään ilman avainta ja lukitus tappi napsahtaa reikään. Jos taas rattilukko takeltaa niin kannataa se voidella hyvälaatuisella paksulla öljyllä, mitään ohutta crc tyyppistä pesevää enkelinpissiä sinne ei saa laittaa.
Pyörän pultit ovat kannaltaa joko 19mm tai 17mm, voi olla kummat vaan kun Delta laittoi noita fiiatin vanteita ja pultteja moniin.
Perus OBD-lukia maksaa muutaman kympin ja korjaamolla veloittavat 20-30e vikakoodien luvusta (toki siihen sisältyy yleensä joku arvio mikä voi olla vikana ja tiestysti koodien nollaus). Nyt on tarjous motonetin motomaatilla 9e.
Sytytystulppien koloihin voi katsoa kun ottaa tulpanjohdot (vai onko jo erillispuolilla kun en muista) pois ja katsoo, sytytystulpat ovat sylinterin kannessa.
Jos takajarruja on "korjattu" useita kertoja eivätkä toimi kunnolla niin ehdottomasti avata ja tarkistaa että ovat oikein kasattu ja tarkistaa paineensäätimen toiminta ja ehkä sen säätö. Mutta näitä tehdessä pitää oikeasti tietää mitä tekee ja osata. Jarrut on sellien turvallisuus asia mitä ei saisi osaamattomat tehdä.
Team1119
Viestit: 4
Liittynyt: 15.10.2020 0:25

Re: 1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Team1119 »

pressa kirjoitti: 16.10.2020 7:20 Ohjaamon suodatin löytyy siitä apukuskin puolelta tuuluilasin alta, joutuu purkamaan muoveja edestä. Ja jos oikein arvaan niin mustaa multaa on jo kompostoitunut sinne, näin oli ainakin omassani kun oli aika "osaavassa" paikassa huollettu.
Kerrotko miten muka ei rattilukko toimi kun avaimen ottaa pois?? Pois oleva avain ei vaikuta rattilukon toimintaa, rattihan menee lukkoon vasta sitten kun sitä käännetään ilman avainta ja lukitus tappi napsahtaa reikään. Jos taas rattilukko takeltaa niin kannataa se voidella hyvälaatuisella paksulla öljyllä, mitään ohutta crc tyyppistä pesevää enkelinpissiä sinne ei saa laittaa.
Pyörän pultit ovat kannaltaa joko 19mm tai 17mm, voi olla kummat vaan kun Delta laittoi noita fiiatin vanteita ja pultteja moniin.
Perus OBD-lukia maksaa muutaman kympin ja korjaamolla veloittavat 20-30e vikakoodien luvusta (toki siihen sisältyy yleensä joku arvio mikä voi olla vikana ja tiestysti koodien nollaus). Nyt on tarjous motonetin motomaatilla 9e.
Sytytystulppien koloihin voi katsoa kun ottaa tulpanjohdot (vai onko jo erillispuolilla kun en muista) pois ja katsoo, sytytystulpat ovat sylinterin kannessa.
Jos takajarruja on "korjattu" useita kertoja eivätkä toimi kunnolla niin ehdottomasti avata ja tarkistaa että ovat oikein kasattu ja tarkistaa paineensäätimen toiminta ja ehkä sen säätö. Mutta näitä tehdessä pitää oikeasti tietää mitä tekee ja osata. Jarrut on sellien turvallisuus asia mitä ei saisi osaamattomat tehdä.
Terve. Siis kuinka pahassa paikassa se suodatin on? Pitääkö tyyliin puoli kojelautaa purkaa.

Juu, tiedän miten rattilukko toimii, tai pitäisi toimia. Mutta esimerkki valaisee aina. Eli se oma vara-avain kun otetaan pois, pikkasen kääntää rattia niin naps lukkoon. Teetty Susi-suutari-avain, avain pois ja saat kääntää rattia laidasta laitaan, ei tasan mene lukkoon. Eli tämä satkun avain jumittaa tai saa lukon luulemaan että avain on paikallaan. Ikinä en ole vastaavaa tavannut. Ja siis vain satkun avain aiheuttaa tämän, toinen avain - niet problema.

OBD lukija jos on muutama kymppi voisi hankkia. Onko Ladassa normi lukija vai joku neukku-spesial. Lukija varmaan antaa vain jonkun ABCD1234.. ilmoituksen, eli mistä tietää mitä tarkoittaa. Nollausta tuskin tarvii tai pystyy tekemään, kun ei jää palamaan. Jääkö muuten nämä vilkutukset johonkin muistiin. Ainoa kokemus OBD luvusta on katsastus, ukkeli etti vimmatusti missä se paikka on - Googletus ja löyty. Motonetin 9 euron luku, eikös se ole joku katsastus hommeli max. 10 vuotiail autoil, tarkoitan siis selviikö sillä mitään. Pahuksen OBD, ei tollasia ole muissa autoissa ollut mulla.

Eli tulppia ei irroiteta, vaan johto irti ja kurkitaan onko öljyä näkyvissä. Olennainen kysymys on, mitä se öljy tai ettei öljyä ole näkösällä kertoo. Taas kerran koska Dieseleistä kokemusta, nämä sytystulppa hommelit tuntemattomia.

Veikkaisin että jarrut kasattu väärin. Vaan ite en noista ymmärrä ja ei ole edes paikkaa missä niitä katella. Mutta kuten mainittu tarvitaan se joka oikeasti osaa ja viitsii tehdä työn oikein, onko tietoa kuka Turunseudulla olisi tällainen? Muutenkin noita fiksejä tarvis tehä tyyppi joka jotain tietää, käsienlevittelijöitä ja peukalonpyörittäjiä on täällä nähty riittävästi. Pakkohan nuo kuntoon on saada.
Leima on jarruista "aina" tullut katsastuksessa, paitsi se käsijarru joka laitettiin. Tyyppi joka sen laitto selitti jotain ettei muka ole erillistä säätöä vaan pitää kaikki säätää kerralla. Oliko se säätö muka takajarruissa niin en muista. Sitten oli joku toteamus että Latuskan käsijarrun jotkut kiinnityslenkit aukeilee.

No niin, eli muutama vastaus ja usea lisäkysymys esitetty. En ole tosiaan mikään automonttööri, joten outoja on monet näistä hommeleista.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Perus asiat ensin. Viestiin voi vastata tuosta vasemmalla alhaalla olevalla napilla, vai toistatko puhuessakin kaikki mitä keskustelukumppani sanoo??? Toki sitten jos on joku erillinen asia mihin kommentoi tai parin viestin päässä niin sen kohdan voi lainata, ei aina eikä koko kirjoitusta.

Raitisilma suodattimeen pääsee käsiksi pihanpuolelta kun alkaa avaamaan sitä tuulilasin alareunan muovia, apukuskin puolella muovikotelossa.

Joko voitelit virtalukon, uusi avain tehdään ykleensä hivene isommaksi kuin malli (kompensoidaan kulumista ja siksi pitää kertoa jos vie vara-avaimen malliksi) Oletko avaimen kanssa käynyt liikkeessä joka sen teki?? Kyllä avain jonka teettää tulee toimia, vastuu on heillakin tehdystä tuotteesta.

OBD järjestelmä on tullut pakolliseksi 2001 ja on kaikissa sitä uudemmissa autoissa, ei ole Ladan vika että sinulla on aiemmin ollut vain vanhoja autoja. Vika koodi jää muistiin jos vikavalo on palanut. Lukijasta riippuen ilmoitus on esim: P0301 ja lisänä voi olla tieto Sytytyskatko sylinteri yksi. Se että johtuuko sytytys katskos sytytystulpasta, johdosta puolasta, imuvuodosta jarrutehostimessa tai rikkinäisestä öljykorkin tiiivisteestä on sitten tutkittava.

Jos sytytystulppien koloissa on öljyä niin silloin voi se kipinä kulkea siinä likaisessa öljyssä maihin eli siksi tulla sytytyskatkoksia, kunnollinen puhdistus ja seurata miten nopeasti sinne sitä öljyä kertyy.

Ihan perus itsesäätyvä sylinteri on takajarruissa, eli ollut jo 1985 vuodesta lähtien sama sylinteri ja toimintaperiaate. Jos ei asentaja ole sellaista ennemin nähnyt niin ei ole ollut kauaa vielä autojen kanssa tekemisissä. Säätö siis tapahtuu ihan vain jaarrupoljinta voimakkaasti painaen. Mitähän kiinityslenkkejä Ladan jarrusta aukeilee?? Itse en ole tälläisiä tavnnut mutta aivan neljää kymenntä vuotta en ole Ladojen kanssa ollut tekemisissä.
Liitteet
vastaa.JPG
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1119 - 2007 - VazKottero - käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

OBD on standarri ja molempien pitäisi käydä. Toki varmuudeksi tekee avokaupan tai käy pihalla vaikka myyjän kanssa testaamassa että toimii ennen kuin ostaa.
Joko sinne virtalukkoon olet paksua öljyä laittanut? Ilmeisesti joku haitta painuu hivenen syvemmälle eikä siksi palauta heti.
Vastaa Viestiin