VAZ-2111 - 2002 - Heräteostos

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Antti_J
Viestit: 59
Liittynyt: 6.11.2019 15:59
Paikkakunta: Orimattila

VAZ-2111 - 2002 - Heräteostos

Viesti Kirjoittaja Antti_J »

Kesälomareissulla Pohjois-Savossa, tuli saunan ja muutaman oluen jälkeen taas huvikseen selailtua nettiauton lada-tarjontaa ja vastaan tuli tuommoinen hyvä (halpa) yksilö. Kuvat olivat vähän epäselviä ja myyntitekstistäkään ei nyt kovin paljoa irti saanut, mutta kai sitä nyt katsomassa vois käydä, jos ei muuta niin näkeepähän vähän maisemia ajellessa.

Seuraavana päivänä hyvin pikaisen koeajon jälkeen tuli tehtyä kaupat. Ilmeisesti viime vuosina tuolla ei paljoa ollut ajettu, oli ollut vanhalla miehellä kauppakassina jonka kuolinpesästä tämä myyjä oli sen sitten saanut. Kytkin ja jakohihna on kuulemma uusittu muutama tuhat km sitten ja tämä myyjä oli sitten lämppärin kennon vielä vaihtanut katsastukseen. Pahoja ruosteita ei näkynyt, ja talvirenkaat olivat vanhat, mutta melkein käyttämättömät, että ei tätä hirveästi ole talvella suolassa uitettu.

Ulkonäkö on aika rujo, ja pikkuvikoja löytyy kyllä, mutta tekniikaltaan tuntuu olevan kunnossa. Kulkee suoraan, ei kilise eikä kolise ja jarrutkin tuntuu pitävän tasaisesti.

Tästä seuraavana päivänä, kotimatkalla, muutamat pikkuviat alkoivat ilmoittaa olemassaolostaan. Lämmityslaitteen puhallin tuottaa lähinnä ääntä, olisikohan tuon kennon vaihdon yhteydessä jäänyt joku läppä jumiin. Tämä nyt ei olisi niin paljoa haitannut jos edes yksi ikkuna olisi suostunut aukeamaan…

Auringon paistaessa täysillä, lämpömittarin näyttäessä varjossa yli kolmeakymmentä alkoi 400 km kotimatka. Ilmeisesti sympatiasta kuljettajaa kohtaan lada sytytti moottorin vikavalon noin sadan kilometrin jälkeen, ajoon tämä ei kyllä vaikuttanut millään lailla. Tutkitaan kun viitsitään.

Kaiken kaikkiaan ihan hintansa arvoinen peli, ei tästä näyttelyautoa saa kyllä, mutta käyttöpelinä menee oikein hyvin.

Plussat:

+Vähemmän ruostetta kun ulkonäkö antaa ymmärtää
+Alusta tuntuu olevan hyvässä kunnossa
+Ajoasento ja penkit mukavammat kuin samarassa
+Kone tuntuu ihan pirteälle, vaikka onkin se perus 1,5 8v
+Kulutus jäi alle 6l/100km vaikka tuli ihan huolella päästeltyä menemään
+Sisältä ihan siisti

Miinukset:

-Punainen ajoneston patukka puuttuu (tarviiko tätä edes oikeasti mihinkään?)
-Se puhallin ja ikkunat. Kuskin ikkunamekanismi tilattu jo manselta.
-Vaihteet samaraakin epämääräisemmät. 1-2 linja tarvii tarkkuutta.
-Takaluukun nappulaa saa painaa n 10 kertaa ennen kun luukku aukeaa
-Korjattu tätä kyllä on muttei huollettu, jarruneste ja öljy muistuttavat väriltään pannun pohjalle jäänyttä eilistä kahvia. Jäähdytysneste on tummanruskeaa. Bensansuodatin vissiin alkuperäinen.
-Kolhuja, naarmuja, lommoja
-Keskuslukitus ei toimi, yrittää kyllä kun lukkonupit kaikissa ovissa heilahtaa, mutta lukkoon asti eivät jaksa.
-Takaluukkuun on joku liimannut bemarista numeroita, täytyy kokeilla saisko jollakin varovasti irti.
OI0000081.JPG
OI0000101.JPG
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkista/puhdista keskuslukon sulake ja voitele kaikki lukkomekanismit (siis sieltä oven sisältä). Ellei näillä ala toimia niin sitten uudet lukkojen ovimoottorit, yleismallin kiinalaisetkin käy. Takaluukun avaukseen samat voitelu ja/tai lukkomoottorin vaihto (on sama kuin ovissa).
Antti_J
Viestit: 59
Liittynyt: 6.11.2019 15:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja Antti_J »

Lauantai oli sitten huoltopäivä. Öljyt ja suodatin vaihtoon. Vanha öljy oli täysin mustaa ja suodatin näytti olleen paikallaan jo hyvän aikaa. Uudeksi öljyksi meni Teboil Goldia kun oli tuossa tokmannilla tarjouksessa.

Sitten jäähdytysjärjestelmän kimppuun. Vanha neste oli varmaan pelkkää vettä, sen näköistä ruostemönjää ulos ainakin valui. Pesu kidesoodalla ja huuhtelu useampaan kertaan, välillä aina käyttämällä kone niin lämpöiseksi että termostaatti aukeni.

Tulpat oli aika karmeessa kunnossa, saattoivat jopa olla ihan alkuperäisetkin. Kärkivälitkin seilasivat hieman, pienimmillään 0,7 mm ja suurimmillaan 1,9mm! Uusien tulppien myötä tyhjäkäyntikin tasaantui.

Lämmityslaitteen onneton ilmavirtauskin sai loppujen lopuksi selvityksen. Purkamisen jälkeen todettiin että kaikki ohjausläpät liikkuvat oikein, moottori pyörii, eikä mitään suuria tukoksia näy. Puhaltamalla paineilmaa siitä aukosta mihin puhallinmoottori sen työntää, suuttimista tulee hyvä virtaus. Moottori takaisin ja kokeilemaan. Ei mitään. Tässä kohtaa alkoi jo oikeesti käydä mielenterveyden päälle, mutta vielä kerran huolellisesti käymällä koko systeemin läpi tuli yhtäkkinen ahaa- elämys. Moottori pyörii väärinpäin. Seuraamalla johtoja, löytyi pari sokeripalaa. Jossain vaiheessa moottori oli vaihtunut tarvikemalliin, alkuperäinen johtosarja oli katkaistu ja kytketty moottoriin väärinpäin. Vaihtamalla johtojen paikkaa, alkoi ilmaa tulla kunnolla.

Herää vaan epäilys siitä että miten tämä on edes saatu talvella katsastettua ilman toimivaa lämmityslaitetta, ja vielä oletettavasti useampaaan kertaan, ei tuo tarvikemoottori ihan uusikaan ollut. No, tulipahan ainakin putsattua roskat ilmakanavista ja kennon päältä. Samalla rasvasin pyyhkijöiden vivuston kun olivat sopivasti esillä.

Takaluukun lukkolaite jumitti huolella, mutta putsauksen ja rasvauksen myötä lähti tuokin pelaamaan kunnolla. Ovien lukkomoottorit saa nyt toistaiseksi odottaa, käyn samalla läpi muutakin kun otan ovipahvit irti.

Jarrunesteet jäi nyt vaihtamatta, kun autotalli on näköjään syönyt kaksi avaamatonta purkkia, eikä tuo +30 asteen helle oikein inspiroinut muutenkaan ihan tuhottomasti tuolla ulkona puuhailemaan. Ilmausnippoihin kuitenkin suihkutin öljyä vaikuttamaan, jos vaikka aukeaisivat nätisti.

Vikavalokaan ei ole nyt enää palanut, kun nollautui akun irroituksen aikana. Syyttäisin noita tulppia tästäkin, on saattanut muutama sytytyskatkos olla.
Antti_J
Viestit: 59
Liittynyt: 6.11.2019 15:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja Antti_J »

Viime viikolla tuli taas vähäsen puuhasteltua tämänkin kimpussa. Mansemotorsin paketti saapui just sopivasti matkahuoltoon, niin siirryin kuskin ikkunan kimppuun.

Ovipahvi irtosi helposti kun vain kolme niistä kiinnitysnastoista oli enää ehjänä. Ikkunan sai tuettua hyvin kun ujutti ohuen kuormaliinan ulkopuolelta oven sisään, lasin ali ja päät yhteen oven päälle. Mekanismi irti lasista ja ovesta, koko hökötys moottoreineen mahtuu tulemaan siitä lukkopesän kohdalla olevasta reiästä helposti.

Syykin ikkunan toimimattomuuteen selvisi, vaijeri oli puoliksi poikki ja kerääntynyt sykkyrälle sen käyttörullan ympärille. Moottori pyöri hyvin, mutta kun kerran olin uudenkin ostanut niin tuo vanha saa päätyä varastoon odottamaan jos joskus tulee tarvetta. Uudesta ikkunamekanismista rasvasin vaijerit kunnolla nyt kun sen vielä helposti pystyi tekemään.

Kokoaminen tapahtui sitten päinvastaisessa järjestyksessä, aika nopea ja helppo homma loppujen lopuksi. Nyt samalla kun ovipahvi oli irti, niin putsasin roskat ja ruiskuttelin kotelosuojaa sinne oven pohjalle. Sitten vielä lukko sai kunnon kylvyn aseöljyssä.

Loput ovet seuraa perässä sit kun viitsin, ei niillä muilla ikkunoilla ihan niin kiire ole. Vasen takaikkunakin alkoi pelaamaan itsestään, hitaasti kylläkin.

Kun yhden asian saa kuntoon, niin toinen hajoaa, oikean takaiskarin yläpää heiluu ympäriinsä. Näköjään se iso prikka siitä on ruostunut puhki. Meinasin ensin tehdä jonkin väliaikaispatentin, mut sitten huomasin että vasen takaiskari vuotaa, niin tehdään sit kunnolla uusilla iskareilla ja osilla.
Antti_J
Viestit: 59
Liittynyt: 6.11.2019 15:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja Antti_J »

Taas on parin viikon aikana jotakin saatu aikaan, uudet takaiskarit nimittäin. Puukkosaha ja dremeli tuli tarpeeseen kun noita iskarin kiinnityspultteja irroitteli, sen verran olivat ruostuneet kiinni. Samalla tuli paikattua pari ruostereikää, kun yllättäen oli molemmat tolpat päässeet hapertumaan.

Eniten aikaahan tuossa kului siihen kun pellistä väänsi ne paikkapalat, kun totta kai se ruoste oli siinä missä on useampi pelti päällekkäin, ja ne pellit kaartuu jokaiseen mahdolliseen suuntaan.

Ja kaiken lisäksi turvavyöt kelaantuivat irti ollessaan aivan tappiinsa asti, eikä meinanneet millään vapautua.

Parin tankkauksen ajalta keskikulutus on pyörinyt siinä 6,5 l/100km, josta jotain 20% on kaupunkiajoa, että ei tätä ihan hirveän isoruokaiseksi voi sanoa. Tai sitten matkamittari valehtelee..

Moottorin lämmöt nousee välillä melkein punarajalle, mutta taitaa olla mittariston ongelma, koska jos vääntää mittarivalot minimiin, niin lämpömittari laskee. Selvästi samaran jälkeläinen, kun siinä bensamittari tekee samaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mittariston maadoituksen ja juotokset tarkistaisin.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Antti_J kirjoitti: 28.6.2020 21:48 Herää vaan epäilys siitä että miten tämä on edes saatu talvella katsastettua ilman toimivaa lämmityslaitetta, ja vielä oletettavasti useampaaan kertaan, ei tuo tarvikemoottori ihan uusikaan ollut.
Itse olen huomannut, että katsurit usein kokeilevat vain, että puhallinmoottori pitää ääntä, eivätkä sen kummemmin kokeile ilmavirran määrää saatikka sen lämpötilaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Antti_J
Viestit: 59
Liittynyt: 6.11.2019 15:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vaz-2111 2002 Heräteostos

Viesti Kirjoittaja Antti_J »

Taas voisi vähän päivittää tämänkin kuulumisia.

Reilu kuukausi sitten alkoi latausvalo palamaan himmeästi tyhjäkäynnillä, meinasin että hiilkket alkaa olla lopussa, ja tilasin sitten sen uuden jännitteensäädin-hiilipaketin. No, tätä odotellessa lataaminen loppui kertaheitolla kuin seinään. Tottakai keskellä yötä ja kaukana kotoa, juuri ja juuri sain ajettua kotiin niillä virroilla mitä akussa oli. On muuten kivaa ajaa himmeillä lyhyillä kunnon vauhtia säkkipimeässä.

Noh, sitten katsomaan että mitä laturi on syönyt, vika ei nyt sitten ollutkaan hiilissä, vaan jossain ilmeisesti oli ollut pieni oikosulku kun takakannen alta paljastui sulanutta muovia. En jaksanut mitään räpellystä virittelemään, vaan suoraan motonetistä uutta laturia hakemaan. Sitten laturinhakumatkalla puhkesi vielä volvosta rengas.
Laturin vaihto olikin sitten helppo homma, kunhan vaan tajusi että missä perhanan asennossa sen sai pujotettua paikalleen. Nyt lataa taas hyvin, ja silloin tällöin esiintyneet käyntihäiriötkin katosivat. Varmaan käynyt välillä jännite vähän alhaalla.

Nyt viikonloppuna askarreltiin sitten vähän lisävalaistusta. Kuskinpuolelle taakse puskurin alle tuli kapea led-työvalo lisäperuutusvaloksi. Virran ryöstin omilta valoilta ja johdot vedin sieltä sivumuovien alta siististi. Jos alkaa katsastuksessa napisemaan, niin tuon irroittaa minuutissa.

Eteen sitten aikaisemmin volkkarissa kiinni ollut ledbar, pikkuisen joutui maskin alareunaa sahalla muokkaamaan että sai ylätuen kiinni, mutta muuten nopea asentaa. Isoin homma oli löytää sopiva läpivienti katkaisimen johdolle, loppujen lopuksi porasin vaan reiän matkustajan puolelle tulipeltiin. Johdot siististi kojelaudan sisälle ja nappulan upotin siihen valokatkasimen yläpuolella olevaan tyhjään paikkaan.

Nyt näkee ajella eteen ja taaksepäin. Eihän nuo nyt hirveän kauniit ole mutta käytännölliset.

Öljytkin vaihdoin vaikka ei noilla paljon kilometrejä ollut takana, niin alkoi väri olla jo aika musta.

Vielä joku suodatin pitäisi viritellä tuonne ilmanottoon että pysyisivät ainakin isoimmat roskat poissa lämmityslaitteesta.
Vastaa Viestiin