VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Kesäloma meni ja lada jäi koko loman ajaksi huomiotta.
Oma käyttöauto sen sijaan on ollut ladan sijasta telakalla nyt 2vko joka luonnollisesti syö intoa laittaa ladaa.
Varaosia odotellessa olen yrittäny saada nopeusmittaria toimmaan, josta löytyy juttua huolto puolella etuveto osiosta.
Lyhyesti kerrottuna mittari ei pyöri kun kaikki osat on asennettu paikalleen. Akkukoneella pyörittäessä toimii ja kun mittarin ottaa irti ja painaa vaijeria sormella niin alkaa pyörimään kun auto liikkuu. Tämä on työn alla. muuten auto toimii hyvin. takajarrujen balanci on vielä kysymysmerkkiä, mutta auto piirtää mustaa tasaisesti jarruttaessa asfaltilla. takarenkaat jarruttaa, muttei mene lukkoon kumminkaan. jää nähtäväksi mitä leimasetä tuumaa jarruista aikanaan.
Jatketaan harrastusta pikkuhiljaa.
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

auto käytetty vianorilla jarrudynossa josta tuli tuomio että takajarrujen paineen säädin ei toimi oikein. lisäksi löysivät "uuden vian" alapallonivelestä joka oli väljä. nopeus mittarikin toimi, mutta lakkasi toimimasta jälleen kun auton hain huollosta :-D harmaita hiuksia aiheuttaa nopeusmittari ja jarrut. mittarin osalta en ole perehtynyt että mikä siellä antautu, mutta jarrupaineen säädin sekä pätkä jarruputkea tilattu manselta. muuten auto pelittää hienosti ja on mukava ajaa. josko seuraavalla kerralla leimalle, nyt kun tietää että vika on paineensäätimessä vaikka se näyttäisi toimivan normaalisti. testin aikana takajarrut jarruttaa, mutta menettää tehonsa heti kuorman kasvaessa. kyllä tästä vielä auto saadaan vaikka väkisin 8)
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

curtiswolfe kirjoitti: 17.8.2020 23:58 testin aikana takajarrut jarruttaa, mutta menettää tehonsa heti kuorman kasvaessa.
En tiedä, että millainen jarrupaineen säädin Samarassa on, mutta noin yleisesti ottaen säätimen toiminta pitäisi olla päinvastainen, joten onko säädin asennettu oikein?
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

toppahattu kirjoitti: 18.8.2020 20:00
curtiswolfe kirjoitti: 17.8.2020 23:58 testin aikana takajarrut jarruttaa, mutta menettää tehonsa heti kuorman kasvaessa.
En tiedä, että millainen jarrupaineen säädin Samarassa on, mutta noin yleisesti ottaen säätimen toiminta pitäisi olla päinvastainen, joten onko säädin asennettu oikein?
Säädintä ei voi asentaa väärin oikein mitenkään. Tai sitten pitää olla jo todella taitava ja tukevassa humalassa :D
Säädin ei jaksanut pitää paineita. Uusi säädin paikallaan ja nyt toimii.
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Auto ei vieläkään ole leimassa pienen takaiskun jälkeen...
Jarrujen säätö ja leimareissulla auton takajarrut saatiin toimimaan uudella paineensäätimellä 8)
Jotakin kumminkin tapahtui Nopeusaanturille ja se sanoi kaput ja on nyt kahdessa osassa. Lisäksi siitä katkesi vaijeri hammasrattaan sisälle... Anturi oli uusi, kuten myös hammasratas.
Joten Leimalle ei siis menty :lol:
Osia ei tietenkään ollut hyllyssä, joten manselta odotellaan jahka niitä saa lisää. Onnekseni osat menevät takuuseen, mutta jospa tää ennen lumia olis ajossa. 8)
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Asiasta kolmanteen: Miten olet saanut vikakoodinlukijan toimimaan, ja minkä merkkinen vikakoodinlukija sinulla on? Kyselen, koska samarassani on lukihäiriö. :(
viewtopic.php?f=26&t=46517
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

pahoittelen myöhäistä vastausta. Mulla toimii kaikilla lukioilla mitä oon kokeillu. elm327 + torque pro sovellus ja sitten mulla on delphie vikakoodi vehkeet kannettavassa. kaikilla toimii.
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Vuosi siinä meni auton ostosta ja nyt "satasen samara" useamman satasen jälkeen meni puhtain paperein leimalta läpi.
Autoon tuli uusittua leimalle loppujen lopuksi: kaikki jarrut, paineensäädin ja pääsylinteri sekä takajarrujen sylinterit, sekä
nopeus anturi ja ratas jotta leima herkesi.
Ison tappelun jälkeen sain nopeusmittarinkin vihdoin ja viimein toimimaan. Viaksi paljastui anturin ja rattaan harmaa kiinnitysholkki jolle oli tapahtunut jotakin ihmeellistä/kamalaa vuosien aikana :D 6 nopeusanturia katkesi ja 3 ratas tappia katkesi muovin ja metallin liitoskohdasta. nyt taas toimii.

Leiman kunniaksi kävin asennuttamassa alle uudet kesärenkaat yli 27v vanhojen venäläisten kivikovien pallojen tilalle.
Seuraavaksi tiedossa on laturin hihnan vaihto ja sisusta parantelua ja radion asennusta.
Leimalla auto keräsi insiltä kehuja että ei ole pitkiin aikoihin näin puhtain paperin ladaa vielä leimannutkaan. :lol:

Auton ulkopinta on lakkavaurioinen, lommoja sielä täällä, muttei kovin pahasti ruosteessa joten sen osalta en ole vielä päättänyt mitä autolle teen. värimailmaksi olen miettinyt PV vihreää ja matta mustan sekoitusta, mutta voi olla settä jää tekemättä.
Nyt paahdetaan kesä tällä ja korjataan jos vikoja ilmenee 8) 8) 8)
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Edellisestä kirjoituksesta on kohta vuosi. Talvi ei ollut parasta aikaa ladailla. Se meni remontin korjuun parissa. Sähköviat ja käynti häiriöt on rassannut jatkuvasti. Nyt se taas tuntuisi jotenkuten toimivan pienen nakutuksen ja naputuksen kera, mutta ilman koodeja! Edellisen leiman jälkeen autoon on asennettu poppi vehkeet, uudet kesärenkaat ja uusittu jäähdytyspuoli. Jäähdytys anturit ei toiminut ja flekti poltti jatkuavsti sulaketta. Nyt on uusi budjetti jäähdytin biltemasta ja rakennettu vesiletkuun uusi jäähdytin anturi+flektille pakko katkaisin kabiiniin varmuuden vuoksi. nähtäväksi jää riittääkö bilteman flektissä potku. Kampiakselin asentotunnistin aiheuttanut päänvaivaa ja viaksi palajstui viallinen liitin. Kampiakselin tunnistin vaihdettiin myös. Talvella auto pääsääntöisesti seisoi. Nyt elvytetään taas leimalle ja leimallehan laitetaan uudet öljyt, polttimet ja pyyhkijänsulat sekä varret kun joku seppä oli päättänyt modata niitä joskus. Päästöt huolettaa että meneekö läpi, mutta jaetaan lohko punaiseksi leimalle nii eiköhän se mene :D KAtstotaan tulevaisuudessa laitetaanko paaliin ja ostetaan sähköauto vai jatketaanko ladailua :D
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo bilteman yleismallinen flekti on kyllä tehokas mutta ei välttämättä kovin pitkäikäinen. Torossa (ruohonleikkuri) ollut kaksi kesää ilmastoinnin lauhduttimen flektinä ja laakerit huutaa jo todella pahasti eli joutunee nyt tulevan kesän aikana vaihtamaan taas. Kallishan tuo ei kyllä ole. Myönnettäköön että käyttö on paljon rajumpaa kuin jäähdyttäjän flektinä mutta kuitenkin.

Ja noihin pyyhkijänvarsiin niin jos haluaa koukkupäiset niin kakkos samaran varret sopii suoraan paikoilleen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Kiitos tuosta pyyhkijän varsi infosta. Koukulliset olisi olleet paremmat, mutta tuli manselta tilattua originalit. Bilteman flekteistä ei itsellä ole kekemusta, mutta oletan että samaa tavaraa kuin motonetin halvimmat, eli kestää mitä kestää ja sitten uusitaan. :D

Sitten ihan päivitys pläjäys tähän. LAdahan meni puhtain paperein ilman huomautuksia leiamsta läpi. Eli taas saa vuoden harrastaa. Jos jollakin olisi tarjota keskisuomen alueelta/lähettyviltä uutta kojelautaa niin saa ilmottautua.nykyinen on 5 eri kohtaa halki, eikä tahdo oikein pysyä paikallaan. Paikattu nyt lasikuidulla, eikä se ihan hirveän nätiksi tullut :lol: HArkinanssa on tehdä lasikuidusta kokonaan uusi kojelauta, mutta koitetaan josko nyt saatais ehjä alkuperäinen tilalle.
Ongelmaksi on myös tullut ratti, joka hinkkaa reisiä ajaessa. ymmärsin että rattia ei oikein saa nostettua, mutta mielessä kävi josko asentaisi irroitettavan ratin. En kumminkaan mitään sporttista ralli rattia ole etsimässä, mutta jos jollakin on ylimääräisenä niin saa kaupitella. 8)
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Taas hetki on vierähtänyt ja käyttöautotkin vaihtuneet ja hajonneet, mutta onneksi on lada. Talvenaikana autolla ei tullut ajeltua seka rengastuksen takia. Nyt kumminkin pakon edestä on jouduttu lada ottamaan ajoon käyttöauton rikkouduttua. woihan wanha wihtahousu saksalaiset... Käyttöön otto oli yllättävän helppo. Avaimesta käyntiin :lol: ihmettely herätti miltein tyhjä akku ja juuri ja juuri jaksoi startti pyöriä mutta se käynnistyi :o Ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Autoon ilmestynyt ei edes lievä vaan kova hajuhaitta. haisee aivan homeelle kokoajan mutta syytä ei ole löytynyt. ilmapuoli puhdistettu kokonaisuudessaa nsyksyllä. Lisäksi huoamsin että akku tyhjenee itsekseen ja viaksi paljastui takalasinlämmitin. Sulake on nyt pois niin akkukin tykkää, mutta vikaa ei ole paikannettu, että missä se ottaa maihin. Harmikseni keuln maski on ottanut itseensä niin pahasti että oli paukkunut rikki. siellä komeilee nyt volvo s80 keulamaski aiheuttamassa kanssa autoilijoille hämmennystä (näyttää etäisesti volvon 360). Katsotaan montako viikkoa tai kuukautta tässä ladaillaan.
Vastaa Viestiin