GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1602
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuo suuri öljynkulutus taitaa olla aika yleistä vähän joka merkillä kun tehdään tehokkaammalla moottorilla oleva malli. Opelin 2.2 litranen esimerkiksi aika paljon huonommassa maineessa kuin 1.8 litraset.

Kännykällä jo kuukausia sitten yritinkin saada koodattua sadetunnistinta pois mutta en onnistunut. Nyt sitten innostuin ostamaan kannettavan tietokoneen heräteostoksena vaikkei sille paljoa tarvetta ollutkaan mutta sainpa sillä sitten sadetunnistimen poistettua käytöstä. Nyt saa tihkun nopeutta mukavasti säädettyä viiksestä.

Ja maskikin on saapunut korjaamolle, joten maanantaina pääsevät sitä asentamaan.
Kuva
Ookkeli
Viestit: 1
Liittynyt: 15.11.2020 8:27

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Ookkeli »

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1602
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tuulilasin halkeilut meinasi käydä toteen vaikkei edes sisätilat lämpiäkään :D
Torstaina huomasin särön tuulilasissa ja sitä jo loppumatkan harmittelinkin, että piti tuommoisenkin tulla ja että miten ihan varmasti särö tuosta kasvaa ja lasiakaan varmaan saa tähän mistään.
https://youtu.be/r_LbOth_vFY

Minkähän takia Pressa teki kiveniskemän korjaamisesta jutun Pravdaan jos sen näin helposti saa korjattua :D :D
Kuva
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1602
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Maanantaina vein auton korjaamolle ja ei mennyt montakaan tuntia niin sieltä tuli viesti että saa tulla noutamaan.
Tiistaina sen sitten ehdin noutaa ja lopputulos näytti olevan ihan hyvä. Eli olivat säätäneet nokkapellin asentoa ja ulompikin liimalla korjattu maski oli myös vaihtunut uuteen, sitä jo epäilin että jättävätkö vaihtamatta. Nyt on parempi kuin ennen kolaria, kun ei ole enää rumia saksan rekisterikilven jättämiä reikiä etupuskurissa.

Nyt kun loppui poutapäivät Jyväskylässäkin niin huomasin uusia ihmeellisyyksiä pyyhkijöissä.
Tämä ilmeisesti tuli sivuoireena sen sadetunnistin-koodailun jälkeen, sillä uskoisin huomanneeni tämän jo aiemmin sadetunnistimen toimiessa.
Eli siis pyyhkijät jää pyyhkimään vaikka auton sammuttaa ja avaimet nyppää virtalukosta poiskin.
Eli vähän niinkuin takavetoisissa mutta sillä erotuksella, että tässä virrantulo katkeaa noin minuutin kuluttua ja nopeimmalla asennolla pyyhkimet jäävät huoltomoodiin.
Ja sitten jos tahtoo uudestaan pyyhkiä niin riittää kun avaa oven ja liikauttaa viikseä niin taas saa sen minuutin pyyhittyä lasia. Eli virta tulee jostain samalta suunnalta kuin kattovaloon ja ikkunannostimiin.
Kätevä KGB-toiminto siis tässäkin.
Kuva
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1602
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vuosipäivän kunniaksi vaihdoin moottoriöljyt, joskin oli kyllä jo vaihdon aikakin. 50386km nyt mittarissa.
Tyytyväinen olen kyllä tähän hankintaan ollut.

Pitää taas varoa ettei tule auto ylikuntoon ja taas tapahdu jotain ikävää, mutta lootaöljyt olen ajatellut seuraavaksi vaihtaa.
Vaihtohan ei kuulu huolto-ohjelmaan mutta vaihdetaan nyt, kerta nettipalstoilla niin on monet kertoneet tekevän.
Tässä kun on se rellun loota, niin valmistaja tietty käskee sinne laittamaan jotain Elf trans öljyä, jota vaan ei mistään Suomesta tunnu saavan.
Rellupalstalta luin, että joku Totalin öljy olisi vastaavaa mutta menin ja tilasin sitten netistä öljyä. Saa nähdä milloin saapuu.

Jarrunesteetkin pitäisi vaihtaa jossain vaiheessa.

Ja se mikä tässä pelottaa on jakohihnan kesto. Huoltokirja sanoo 90tkm mutta en sinne asti uskalla odottaa, kun nytkin jo hihnalla ikää muutama vuosi.
Nyt keväällä varmaan sen vaihdatan mutta minun tuurilla se ei kestä sinne asti jos nuo muut huollot teen ennen sitä :-? :D
Kuva
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1602
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vesta-silliin sopien takaovesta oli tullut akvaario. Kiihdytyksissä kuului hassu ääni, ihan kuin joku jalkatilassa pyörinyt limsapullo, mutta pulloja ei löytynyt eikä peräkontissakaan näkynyt mitään äänen aiheuttajaa.
Ilmeni sitten, että oikean takaoven sisälle oli päässyt vettä joka tietty pakkasten aikaan oli jäätynyt ja nyt plussakelien aikana alkoi sulamaan niin että jääpala pääsi liikkumaan.
Silloin joskus ihmettelin vettä apukuskin penkin alla niin olisikohan se vesi tästä peräisin.

Kaikkien ovien alareunassa oli tulpat rei'issä jotka otin pois. Muissa ovissa ei ollut vettä ollenkaan mutta tämän verran tuli takaovesta.

Laatikkoöljy saapui jo ajat sitten mutta kovien pakkasten aikana en viitsinyt viedä autoa talliin. Enkä ollut päättänyt mitään tiettyä kilometrilukemaa milloin öljyt vaihtaisin. No nyt tuli lämpimät kelit ja mittarilukemakin 55tkm, joten aloin öljyjä vaihtamaan.
Ensin etsin täyttöpropun, jotta näin, että öljymäärä on maksimissa ja sehän oli. Sitten tyhjennysproppuun etsimään avainta.
Viime moottoriöljyjen aikaan sitä vilkaisin ja katsoin, että neliökanta. Joten luulin selviävän 3/8-koon hylsyjatkolla, mutta sellainen oli liian iso.
Sitten nettiä lukemaan, että 8mm olisi kannan koko. Kokeneimmat Renault-palstalla ovat avanneet asunnon ikkuna-avaimella. Sellaista minäkin kokeilin mutta oli vuorostaan millin väljä, joten en uskaltanut vääntää. Hain sitten kaupasta ihan oikean avaimen jollain 4 eurolla, joten sijoituksena ei ollut kallis, mutta tyhmältä tuntuu ostaa harvoin käytettäviä tavaroita talliin vastuksiksi. Lopulta ei se proppu edes tiukassa ollutkaan, että ihan hyvin varmaan sillä ikkuna-avaimellakin se olisi auennut ja mennyt tarpeeksi tiukkaan.
Kaupasta tarttui mukaan myös propun tiiviste, mutta se oli ilmeisesti tarkoitettu rellujen moottoriin, kun ulkohalkaisija oli niin iso, ettei mahtunut paikalleen, joten käytin sitten vanhaa kuparitiivistettä.
Öljyt sai käsipumpulla alakautta tosi kätevästi, ainoa että pohjapanssarin joutuu irrottamaan, Youtubessa näytti monet tekevän yläkautta, mutta en nähnyt sieltä katsoen koko täyttöreikää.

Lopuksi vaihdoin vielä ilmansuodattimenkin.

Niin ja pari viikkoa sitten tuli mukavia uutisia kun minulle tarjottiin peräkonttiin kaukalomattoa ja sellaista kun olen kaivannutkin niin tottakai sen sitten ostin.
Liitteet
lootaöljynvaihto.jpg
oviakvaario.jpg
Kuva
Avatar
Jouska
Viestit: 3002
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ihan hyvä että vaihdoit vaihdelaatikon öljyt. Nykyään ei niin enää tehdä monessakaan merkissä näissä manuaalilaatikossa.

Autotehtaat lupaavat öljyjen kestävän vaihdelaatikon iän mainiosti.

Kokeneet mekaanikot taasen sanovat että kyllä ne joskus kannattaa vaihtaa. Kestää se vaihdeloota sitten pidempään.

Itse joskus vaihtanut öljyt Samaraan, niin kyllä se vaihtaminen hivenen meni kevyemmin kun uudet öljyt lootassa. Kyllähän öljyyn päätyy ainakin pieniä metallipartikkeleita jos siellä laatikossa kulumista tapahtuu.

Sitten vaihdelaatikossa lienee huohotinreikä jossain mitä kautta voi likaa päätyä öljyn sekaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin