Sivu 3/10

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 26.1.2020 21:20
Kirjoittaja Yogi
KSE 1995 kirjoitti:
Yogi kirjoitti:Porissa tässä mun lähellä on yksi suojaamo, joka tekee öljymassausta auton pohjaan. Pesee alustan, kuivaa ja levittää aineen. Auto on 2-3 päivää operoinnissa. Maksaa noin 200€. Toki on kevyempi vaihtoehto, kuin täysi massaus, mutta parempi, kuin olla tekemättä. Suojautin nappikseni siellä noin 13v.sitten ja silloi se oli satkun kauppa, nyt hinta on korkeampi.
Tarkoitatko Autohuolto Keskistä? Siellä minä käyn autoni suojaamassa.
Keskistäpä hyvinkin.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 9.2.2020 18:52
Kirjoittaja Flaiman
Eipä vielä mitään hirmupakkasia ole näkynyt, mutta ei tämä sittenkään niin lämmin ollut kuin ensikokemuksena luulin.
Kyllähän tämä lämmintä puhaltaa, kun laittaa lämmöt täysille ja puhallinta isommalle.
Talvisin tulee käytettyä tuota puhallus tuulilasille ja jalkatilaan -asentoa.
Tällä asennolla vaan liian suuri osa puhalluksesta ohjautuu tuulilasille ja jalkatilaan liian vähän, kun meinaa jonkin aikaa jalkoja ihan paleltaa. Mutta parempi näinpäin niin ainakin tuulilasi sulaa nopeammin, ja saahan sen vaikka hetkeksi puhaltamaan pelkästään jalkatilaankin jos enemmän lämpöä sinne haluaa.

Ovien rajoittimet aika huonot näissä Vestoissa ja netin selaaminen tuki tätä huomiota. Löysin Youtubesta yksinkertaisen parannuskeinon, eli laitetaan 12mm laakerikuula oven rajoittimessa olevan huonommanmallisen kuulan paikalle, jolloin rajoittimesta tulee sopivasti napakampi. Yksinkertainen työ mutta oviverhoilun joutuu purkamaan.
Kaksi kuulaa per ovi, eli kahdeksan kuulaa pitäisi löytää. Olisikohan takavetoisen vaihdelaatikon laakereissa käytetty 12mm kuulia, niin ei tarvitsisi laakerikauppaan lähteä.

Kojelaudan yksi muovipaneeli tuntuu olevan aika huonosti kiinni. Ei kuitenkaan rämise niin saa olla tuollain vielä ennenkuin jaksaa tutkia paremmin.
Siinä on peräkontin avausnappi niin muistuu aina välillä mieleen, kun paneeli joustaa nappia painaessa.

Peruutustutkaan ei saa liikaa tottua. On se vielä toiminut mutta eipä tuollaisiin härpäkkeisiin saa liikaa turvautua. Lisäksi tuli sellainen huomio tehtyä mikä pitääkin muistaa, että jos alamäkeen viettävään parkkiin peruuttaa ja ekalla yrittämällä ei osukkaan ruutuun vaan joutuu ottamaan hieman eteenpäin niin itse tulee sen jälkeen valutettua autoa kytkin pohjassa ja vaihde ykkösellä, jolloin tietenkään tuo tutka ei ole aktiivisena.

Mäkilähtöavustin jää turhan pitkäksi aikaa pitämään jarruja lukossa. Etenkin ahtaaseen väliin mentäessä tympii, kun pitää ottaa lähtemisessä ennakkoa pari sekuntia niin ehtii se joku kolmen sekunnin avustusaika kuluu loppuun. En tiedä tuon toimintaperiaatetta, että olisiko kytkinpolkimessa joku anturi mikä ei oikein toimi kunnolla.
Tähän asti ainakin kaikki mäkilähdössä johtuvat sammumiset on johtuneet tuosta, kun kevyellä kaasulla yrittää lähteä liikkeelle mutta auto ei sitten liikukkaan.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 10.2.2020 18:21
Kirjoittaja Kiinteistönhoitaja
Hei. Paljonko Vestallasi on nyt ajettu?

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 10.2.2020 19:15
Kirjoittaja Flaiman
30tkm tuli toissapäivänä mittariin.
Noin 6tkm itse ajanut ongelmitta.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 10.2.2020 22:39
Kirjoittaja 110 kuski
Huolettomia nuo uudet ladat ovat meillä kalina 2 ja 37tkm takana. Huollot tehty siinä kaikki. Ei murheita

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 14.2.2020 22:02
Kirjoittaja Flaiman
Keskiviikkona vein ruostesuojaukseen ja nyt perjantai aamupäivästä sain pois. 870€ maksoi käsittely, johon kyllä sitten sisältyi sisätilan imurointi ja pesu ulkoa.
Täytyy joskus innostua ja tunkkailla autoa ylös, että saa kuvia otettua.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 1.3.2020 11:09
Kirjoittaja JohnDoe
Hieno hankinta! Täytyy itsekin miettiä tällaisen tai Kalina 2:sen hakua Saksasta. Sitten kun budjettia on. Aina tullut vähän tuhlattua muihin asioihin, lähinnä mennyt monen muun merkin kanssa rahaa paljon hukkaan ja kun vanhemmilla ajelee, niin sitten tulee kuitenkin tilanteita, ettei olekaan kahta ajokuntoista autoa omaan ja vaimon käyttöön, vaikka noita autoja pihassa on useita. Talviaika haasteellista, kun ei pihalla viitsi korjailla vaan täytyy odotella kesää.

Onkin hyvä tietää, että THI-900 on kokenut tuosta Saksasta tuomisesta. Täytyy olla yhteyksissä, kun asia tulee budjetin kannalta ajankohtaisemmaksi. Kielitaito itsellä on aikanaan ollut kiitettävääkin tasoa, mutta autokauppaa en taitaisi uskaltaa alkaa varsinkaan enää nyt ruostuneella saksallani vääntämään.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 1.3.2020 21:39
Kirjoittaja t tulppu
Ainiin on jäänyt Onnittelematta Uuden ostoksen Hankkimisesta, joten tässä se tulee..Vois sanoa että vähä kade...

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 6.3.2020 23:43
Kirjoittaja Flaiman
Kiitokset onnitteluista.

Tänään sain aikaiseksi aloittaa ovirajoittimien parannuksen. Pressa toimitti jo Mobiliassa minulle läjän laakerikuulia, mutta huonon kelin takia lykännyt aloittamista aina myöhemmäksi. Tämänkin päivän tavoitteeksi otin vain yhden oven lämpimän tallin puuttuessa.
Valitsin apukuskin oven ihan siitä syystä, että jos jokin meneekin pieleen ja jää homma kesken niin sen ovipahvin puuttuminen ei haittaa ajamista niin paljoa kuin kuskin oven.


Youtubesta löytyneitä ohjeita seuraamalla ovipahvin irrotus kävi helposti. https://youtu.be/g77XP7SOn_Y
Vaikka Vestan ovipahvi tuntuu hiukan parempilaatuisemmalta kuin aiempien Lada-mallien niin silti etenkin sisäkahvan pienet kiinnikeklipsit tuntui melko heiveröisiltä. Näin on tietty varmaan kaikissa nykyautoissa. Mutta ei selvästikkään kannata useaan kertaan aukoa ettei ala natisemaan tai repsottamaan jostain kohtaa.

Pressan kuulissa ei isointa mahdollista, eli 12mm kuulia ollut. Oli tyytyminen 11mm kuuliin. Mutta ihan hyvin se näilläkin toimii. Pistin kuitenkin varuilta prikan toisen jousen alle. Ja sinne myös sen jätin vaikka ei se tuntunut enää lisäjäykkyyttä tuovankaan. Mutta nyt toimii sillein niinkuin pitäisi. Eli ei repsahda ovi ihan selälleen kun irti päästää vaan välissä on pari kohtaa mihin pysähtyy.

Jotta rajoittimen saa irti niin pitää hieman oven äänieristettä raottaa. Ja aukon päälle kun oli laitettu minulla levy bitumia niin sehän mureni palasiksi ja irroitinkin sen kokonaan.
Tässä vaiheessa oli tietty hyvä hetki kurkata ja katsoa miten runsaasti ruosteenestokäsittelyssä oviin ruiskutetaan kotelosuojaa.
No, eipä sitä ollut kuin oven alaosassa noin 20cm korkeudelle asti. Tämän kyllä tiesinkin kun sitä silloin käsittelyä tilatessa kysyin.
Hain sitten kotelosuojapurkin ja suihkin koko oven niin ylös asti kuin sai menemään.

Kauppareissuksi meni siinä kohtaa kun piti jostain saada uutta äänieristettä tuhotun tilalle. Valitsin sitten 5mm paksua jotain superlonimattoa tai mitä lie,
Ensimmäinen moka kävi siinä että ovipahvi ei ollutkaan ihan tasainen vaan pullistuukin sinne syvälle aukon sisään ja olin laittanut äänieristeen kireälle aukon päälle.
Äänieristeen uudelleen muotoilua ja sitten mahtuikin ovipahvi paikalleen. Sen verran oli kuitenkin aluksi liikaa intoa, että yhden kiinnikeklipsun sain rikottua.
Jos olisin tiennyt niin varmaankin Motonetistä olisi voinut klipsuja löytyäkin, kun saattane olla Renaultissa samanlaisia.
Alanurkka jäi nyt ilman klipsua mutta eipä se tuntunut haittaavan. Kaikenkaikkiaan kun ovipahvi tulee kuudella klipsulla kiinni ja kuudella ruuvilla.

Youtubevideokin sen paljastaa mutta hieman näytti olevan eroa ovipahvien irroitustavoissa riippuen onko kuskin ovi vai joku muu, mutta yhtä helppoja vaikuttaisi kaikki olevan. Työkalujakaan ei paljoa tarvitse tässä hommassa.
Ovirajoitin.jpg
kuulanvaihto.jpg
suojausraja.jpg
äänieristeet.jpg
työkalut.jpg

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 19.3.2020 20:45
Kirjoittaja Flaiman
Veropäätöskin tuli tiistaina, 2160€. Joku nettilaskuri näytti jotain 1700€ hintaa silloin, kun ostopäätöstä suunnittelin, mutta autoverohaku -sivustolta kun katseli vastaavanlaisten autojen veropäätöksiä niin tuota päälle 2000€ ne oli ellei sitten katsonut jotain sähköhybridihärpäkettä.
Sen verran kuitenkin korkeahko hinta, että onneksi en ostopäätöstä tehdessä tiennyt, olisi pian jäänyt ostaminen vain haaveiluasteelle.

Tänään maksoin veron ja sain hakea kilvet.
Muoviset torx-kantaiset ruuvit olisin halunnut kilpien kiinnittämiseen mutten löytänyt kuin talttapääkannalla ja muutenkin epäilin vähän muovisten kestämistä. Ostin sitten teräksiset mutta niissä sitten arvelutti valkoisten hattujen kiinni pysyminen.
Etupuskuriin onnistui ihan hyvin mutta taakse sitten viimeistä hattua en saanut pysymään.
Hommasin ladashopista kilvenpohjan ja kiristin ehkä vähän liikaa, ettei jää tärisemään, niin upposi ruuvin kanta kilpeen ja hattu ei enää nouse kannan päälle.

Eteenkin aioin kilvenpohjan laittaa mutta se olisi jäänyt hieman ilmanottoaukon päälle ja puskuri muutenkin hieman kaareutui niin olisi vaatinut tukevampaa kiinnittämistä, kahdella ruuvilla jäi alakulmasta repsottamaan. Sen takia vissiin saksankilvenpohjakin oli kuudella ruuvilla kiinni, joista neljä reikää jäi näkyviin. Orkkis venäjänkilven reiät olisivat olleet ihan nätit mutta saksankilven reiät oli vähän rumat. Tungin sitten verhoiluniitin muovitapin porareikään ja tuli melko huomaamaton.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 20.3.2020 7:47
Kirjoittaja Lada-Jussi
eikös kaikki aina valita noista veropäätöksistä ja sit voi vaikka saada muutaman satasen alennusta, jos keksit hyvät perustelut?

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 19.4.2020 18:21
Kirjoittaja Flaiman
Kesärenkaat vaihdoin tänään alle ja samalla sain rengaspainevahdinkin hälyttämästä. Eli taitaa näissä onneksi olla fiksu tuo painevahtijärjestelmä, kun ei tarvitse koodailla uusiksi mikäli pyörän paikkoja menee vaihtamaan. Kun summassa vaan renkaat laitoin paikalleen tietämättä mikä missäkin viimeksi oli ollut. Yleensä olenkin merkannut mikä missäkin oli, mutta näitä en vielä ollut merkannut.

Edit: Kesärenkaiden koon tiesinkin, että on 195/55R16 mutta laitetaan tähänkin nyt näkyviin. Merkkiä en ollut painanut mieleeni mutta näytti olevan Matador Elite ja pintaa noin 8 mm.
Ja lisätään nyt renkaanvaihdon yhteydessä otetut pari kuvaakin. Tuo sumuvalon aukko pitäisi vielä tukkia, kun molemminpuolin puuttuu joku lätkä siitä.
Silloin Saksassa autoa tutkiessa katsoin kiireessä väärin ja luulin, että takapyöränkotelossa ei ole lokareita vaan jotain äänieristettä olisi laitettu suoraan peltiin kiinni. Vasta jonkin aikaa ruostesuojakäsittelyn jälkeen kiinnitin huomiota asiaan uudestaan ja onhan takana ihan kunnon lokarit. Edessäkin on jonkinlaiset mutta turhan paljon jää suojaamatonta pintaa näkyviin.
Etupyöränkotelo2.jpg
Kesäpyörä2.jpg

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 27.4.2020 21:41
Kirjoittaja THI-900
Kaikkiin vannekuviin pitää sanoa että "rumat vanteet" :D

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 28.4.2020 12:19
Kirjoittaja Uitukki
Onko muuten takana levyt vai rummut?

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Lähetetty: 28.4.2020 13:02
Kirjoittaja Flaiman
Tässä on takana rummut mutta siinä SW Crossissa oli levyt takana. En ole perehtynyt miten ne näissä oikein menee.

Ja onneksi rumpu on semmonen huomaamattoman pieni eikä takavetoisen kokoluokkaa, niin ei tule 17.8 x epäkomijaa rumat vanteet+näkyvä rumpu yhdistelmästä.