GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Kiinteistönhoitaja
Viestit: 21
Liittynyt: 23.12.2019 13:40

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Kiinteistönhoitaja »

Hei THI-900. Sain yksityisviestisi mutta en saanut lähetettyä vastausta niin täältä kysyn. Paljonko tulisi suurinpiirtein maksamaan uudehko Vesta avaimet käteen periaatteella sieltä Saksanmaalta kotiovelle Suomeen toimitettuna. Mikä on hintahaitari?
Avatar
THI-900
Viestit: 1695
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Moi Kiinteistöistönhoitaja,

Soita minulle niin jutellaan mistä kaikesta auton kokonaishinta koostuu. 0503556705.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
10x2101 1x2102 2x2103 2x2104 2x2105 5x2107 5x2108 2x2109 7x2111 2x2112 1x117 2x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuo etupään narina oli ominaisuus alkusarjojen Vestoissa. Sitä alettiin tutkimaan oikein tehtaan toimesta, mutta en tiedä mikä sen aiheutti ja päästiinkö siitä koskaan eroon.Varmaan vaan jokin kohta vastii vähän rasvausta.

Halvimmat merkkiiikkeen tekemät ruostesuoja käsittelyt maksavat Etelä-Suomessa 700-800 euroa. Kalliimpiakin löytyy. Käsittelyyn kuuluu mm. alustan pesu, kuivaus, pohjan käsittely jonkinlaisella primerilla ja sen päälle itse suoja-aine. Tosin käsittelyn laatu riippuu aineen levittäjästä.

Jos auton voi saada jossain ylös nostettua, voi tuollaisen suojuksen tehdä halvemmalla itse.

Tällöin pohjan pesu vedellä, alkava pintaruoste poistetaan ruosteensyöjällä, tai laimealla fosforihapolla. Pohjamaalia vauriokohtiin, ja ruosteensuoja-aineen levittäminen paine-ilma kompessorin avulla. Paras levitys lämpötila on alle 20 astetta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Flaiman
Ylläpito
Viestit: 1601
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Samoja hintoja Keski-Suomessakin. Mutta senverran monipuoliselta näytti suojaus Jyväskylän alueella, että en jaksa alkaa itse tekemään ilman nosturia. Ja menisi työvälineisiinkin pelkästään rahaa. Lisäksi saavat asentaa sisälokarit paikalleen, ja sanottiinpa nettisivuilla alkavien ruosteiden hiekkapuhaltamisestakin.
Pitää nyt tiedustella vielä mitä kaikkiaan maksaa.
Sisälokareita en ole vielä saanut niin en ole viitsinyt kysellä.

Tämän Vestan oston tarkoitus kun oli, että jäisi käyttiksen huoltaminen vähemmälle ja jaksaisi ja ehtisi pitää combin paremmassa kunnossa.
Kuva
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juu, selvä. Tuo oli tarkoitettu yleisohjeeksi vähän niinkuin kaikille. Sisälokarit ovat hyvä juttu.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2769
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Porissa tässä mun lähellä on yksi suojaamo, joka tekee öljymassausta auton pohjaan. Pesee alustan, kuivaa ja levittää aineen. Auto on 2-3 päivää operoinnissa. Maksaa noin 200€. Toki on kevyempi vaihtoehto, kuin täysi massaus, mutta parempi, kuin olla tekemättä. Suojautin nappikseni siellä noin 13v.sitten ja silloi se oli satkun kauppa, nyt hinta on korkeampi.
21013 -88, 21023 -84, 2171 -10, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Flaiman
Ylläpito
Viestit: 1601
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Aamulla vaihdoin oman akun Lada-Jussilta saadun laina-akun tilalle. Saa nähdä miten kauan toimii Bilteman musta 60ah akku tässä autossa, akku on kyllä lähes käyttämätön, kun kanttilamppuun sen alunperin syksyllä ostin vara-akuksi latausvian takia, mutten sitä sitten siihen jättänyt.

Moottoriöljyt vaihdoin iltavuoron jälkeen yöllä. Ajattelin ne nopeasti vaihtaa mutta eipä meinannut suodatinta saada auki helpolla.
Takapotkuun nähden ahtaassa paikassa suodatin ja käsin ei auennut. Onneksi nappiscombissa ja isän ooppelissa oli suodattimet joskus tiukassa niin on tullut hommattua räikkään tuleva suodatinavain. Kännykkäkin meinasi siinä nujutessa tippua öljyastiaan kun sitä työvalona pidin. Jäi onneksi pohjapellin päälle.
Kuva
Avatar
Flaiman
Ylläpito
Viestit: 1601
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Raitisilmasuodatin tuli vaihdettua. Vähän huonot ohjeet löysin ekalla yrittämällä, jossa käskettiin irrottamaan hanskalokero.
Jalkatilasta piti irrottaa lisäksi yksi verhouspaneeli minkä takana suodatin olisi mutta sepä ei meinannut irrotakaan. Etsin sitten parempia ohjeita missä näytettäisiin miten se on oikein kiinni. Hyvä kuva löytyi ja samalla löytyi myös youtubelinkki missä näytettiin miten suodatin rypistetään ja saadaan pujahtamaan hanskalokeron ohi paikalleen.

Onneksi kerkesin ainoastaan irrottamaan hanskalokeron ruuvit, joten kasaaminen uuden suodattimen vaihdon jälkeen onnistui nopeammin. Vaikka ihan tarpeeksi kauan sai yhtä ruuvia laittaa paikalleen, kun sen verran oli lokero nitkahtanut alaspäin ettei ruuvi osunut vastakappaleeseen.
Raitisilmasuodatin2.jpg
Raitisilmasuodatin1.jpg
Kuva
Avatar
KSE 1995
Viestit: 856
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Yogi kirjoitti:Porissa tässä mun lähellä on yksi suojaamo, joka tekee öljymassausta auton pohjaan. Pesee alustan, kuivaa ja levittää aineen. Auto on 2-3 päivää operoinnissa. Maksaa noin 200€. Toki on kevyempi vaihtoehto, kuin täysi massaus, mutta parempi, kuin olla tekemättä. Suojautin nappikseni siellä noin 13v.sitten ja silloi se oli satkun kauppa, nyt hinta on korkeampi.
Tarkoitatko Autohuolto Keskistä? Siellä minä käyn autoni suojaamassa.
Avatar
pressa
Viestit: 9465
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja pressa »

https://www.youtube.com/watch?v=MItnm5Qzsyg&vl=en-US
Hyvin yleistä tuo että joutuu "rypistellen" vaihtamaan, mutta todella vähän tarkistaa että suoristuiko kunnolla. Monasti tulee vastaan näitä rypistämällä vaihdettuja, että pois ottaessakin on vielä rypyssä kun edellinen vaihtaja ei ole suoristellut, sisään vaan ja luukku kiinni...
Käytitkö valkoisia hanskoja?
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Onko Vestassa se perinteinen VAZ 16V moottori vai Rellun 16V? Googlettamalla ei moottorin tietoja oikein löytynyt. Ei siinä muuta eroa ole, kuin että rellun tekemä kone on varmasti hiljaisempi käynniltään. Päältäpäin kuvattuja esittelyvideoita löysin, mutta ei siitä paljon näy, kun on suojamuoveja edessä.
Kaunis korimalli tämä kuitenkin on, ei uskoisi Ladaksi. :) Kasko on oltava kunnossa, ettei kateelliset vandaalit naarmuta maaleja.
Avatar
Flaiman
Ylläpito
Viestit: 1601
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kyllä yritin käsin tunnustella että meni ihan suoraan paikalleen, ilman valkoisia hanskoja näppituntuma oli parempi. Minusta sitä ei ihan noin paljoa tarvinnut rypistää kuin videolla.
Ladassakin tarvitaan jo torx-avaimia. Olikohan näin jo Grantoissa..

Tässä on vielä Ladan oma kone, 21129.
Kuva
Avatar
KSE 1995
Viestit: 856
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Priorastakin löytyy Torxeja :D.
Avatar
THI-900
Viestit: 1695
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kiinteistönhoitaja kirjoitti:Hei THI-900. Sain yksityisviestisi mutta en saanut lähetettyä vastausta niin täältä kysyn. Paljonko tulisi suurinpiirtein maksamaan uudehko Vesta avaimet käteen periaatteella sieltä Saksanmaalta kotiovelle Suomeen toimitettuna. Mikä on hintahaitari?
Olen laittanut YV:n sinulle useampi päivä sitten...
samaraxx kirjoitti:Onko Vestassa se perinteinen VAZ 16V moottori vai Rellun 16V? Googlettamalla ei moottorin tietoja oikein löytynyt. Ei siinä muuta eroa ole, kuin että rellun tekemä kone on varmasti hiljaisempi käynniltään. Päältäpäin kuvattuja esittelyvideoita löysin, mutta ei siitä paljon näy, kun on suojamuoveja edessä.
Kaunis korimalli tämä kuitenkin on, ei uskoisi Ladaksi. :) Kasko on oltava kunnossa, ettei kateelliset vandaalit naarmuta maaleja.
Tässä on Ladan oma moottori - eli 2112 alkuinen.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
10x2101 1x2102 2x2103 2x2104 2x2105 5x2107 5x2108 2x2109 7x2111 2x2112 1x117 2x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Ylläpito
Viestit: 1601
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Meinasin aiemmin jo mainita, että kerrankin hyvät aurinkolipat, kun tuulilasissa taustapeilin ympärillä on lasi mustana, eikä auringolle ole jätetty mitään rakoa mistä häikäistä.
Mutta taidanpa perua ajatukseni. Eilen paistoi aurinko etuviistosta ja A-pilarin ja aurinkolipan väliin on jäänyt lipan typerästä muotoilusta johtuen kunnon rako.
Vähän jo vertasin aurinkolippoja keskenään, että onko tullut moka tehtaalla ja asennettu ristiin, kun ei tuollaista pyöristystä ole kuin uloimmissa nurkissa, mutta moka käynyt jo suunnittelupöydällä. Kuskin lippaankin olisin enemmän kaivannut jotain taskua kuin peiliä
Aurinkolippa.jpg
Aurinkolippa2.jpg
Nyt on jo useampi tankkaus takana niin näyttäisi keskikulutus olevan siinä noin 6,6l/100km. Matka-ajossa pääsin 5,9l/100km lukemaankin.
Jätin tilaston ulkopuolelle tuontimatkan, kun Saksassa ajo vääristää aika paljon ja Ruotsin jälkeen tuli pidettyä pitkään tyhjäkäynnillä akkuvian takia.
Nopeusmittari heittää nykyautomaisen vähän eli kesä- ja talvirenkailla vain 2kmh. Tankkaukset pistin exceliin ylös, mutta tuntuisi ajotietokonekin näyttävän samoja lukemia.

Lada.h.s mittasi jäähdytinnesteen pakkaskestävyydenkin, kun ihan ei luottoa ollut, että minkä vahvuista nestettä Saksassa on.
Hyvää näytti olevan, joten eipä tarvitse helmikuun mahdollisia pakkasiakaan pelätä vaan saa ajaa jakopäähuoltoon asti, jolloin samalla saa lohkolämmittimenkin pistää paikalleen.
Kuva
Vastaa Viestiin