VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

No nyt tämä on jo jonkin aikaa lämmennytkin paremmin. Kun en muuta saanut aikaiseksi niin tein termostaatin "itse". Hain motonetistä takaisin Vernetin termostaatin (kun olin sen ehtinyt sopimattomana palauttaa) ja vaihdoin siihen ne pidemmät siivet yhdestä vanhata romutermostaatista.

Nyt kun auto käy paikoillaan joitain minuutteja alkaa mittarikin nousta jo. Ei tämä vieläkään normaalilämpöön ihan niin nopeasti lämpene kuin esim 111, mutta nyt luonnehtisin tahtia jo normaaliksi.

Master-Sport merkkistä termostaattia ei jatkossa enää minun vehkeisiin ainakaan tule.

Aika tahtia on tällä jo kärrätty, kun on ollut töitä ja muuta kärräämistä paljon, 9tkm tuli täyteen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Olikos se Venäjän vai Suomenkielellä se 119 kirjanen... minun on Venäjänkielinen kirjanen ja Suomen kielellä irtolehtinen..siis Johnilla..
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

Venäjänkielinen löytyy myös auton papereista, se on ihan siisti "tehdastekoinen" kirjanen. Suomenkielinen on sitten se kopionippu, jota ei viitsi edes pitää autossa.

92tkm mittarissa, tullu vähän ajoja... Pakkasilla lämppärin puhallin rääkyy vähän aikaa, muuten ei mitään kerrottavaa. Öljynvaihtoa kaipaisi taas.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Mitenkä on mittaristossa, kun sammuttaa ja on vaikka ulkolämpötila tai kulutusmittaus..niin vaihtaako aina saman virrat päälle laittaissa..tämä yleensä on vaihtanut ulkolämpötilan, mutta tänään aina kellon...
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

VDO:n mittaristo tässä, vaihtaa itsekseen lämpötilan jos ulkolämpötila on nollan tuntumassa ja saattaisi olla liukasta. Muuten olen pitänyt kelloa ja se säilyy jos lämpötilavaroitus ei sitä jyrää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joo..pitää vähän seurailla.. nyt onkin ollut plussan puolella....
Joen musikka
Viestit: 1638
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Nökeröperzeen näyttö alkoi näyttämään ulkolämpötilaa enkä ole saanut vaihdettua aikanäytöksi muuten kuin joka startilla erikseen.
Akun vaihdon yhteydessä ilmeisesti resetoitui.Nyt pelaa normaalisti.
Viimeksi muokannut Joen musikka, 9.4.2020 8:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2112,-02,sininen
2112,-04,hopea
1119,-08,hopea
2110,-99,vihreä
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110,2108,2111x2,2112,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

Ei se alkuperäinen vesipumppu kestänytkään sitten kuin 94tkm, onneksi ei suurempaa vahinkoa saanut kuitenkaan aikaan, vaikka päätti antautua. Tilalla on nyt vanhanmallinen Samaran vesipumppu joka löytyi omista arkistoista. Samaran pumppu (vanhempi pyöreähampaiselle hihnalle) kun on muuten sama kuin tämä uudempi 16v, mutta yksi jakopään kotelon korvake siitä pumpun rungosta puuttuu, mikä 16v pumpuissa on.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

Yhtenä pakkasaamuna käynti oli puputtavaa ja ykkössylinterin suunnalta tuli valitusta sytytyskatkoksista. Puola oli antautunut, oli jo näköjään kertaalleen vaihdettu, kun oli tarvike. Uudet tulpat hain samalla ja vaihdoin käytetyn Boschin puolan tilalle. Varapuola olikin jo autossa valmiina odottamassa.

Mitä tutkin tuota mittariston näyttöä, niin tosiaan kello tulee aina normaalisti kun virrat laittaa. Paitsi silloin jos lämpötila on nollan tuntumassa, niin lämpömittari jyrää, samoin tekee kesken ajon jos lämpötila muuttuu.

97tkm mittarissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Puolat näissä ihmeesti antautuvat. Mikä lie syynä? Olen kirjoitellutkin, että aikanaan kun omistin vain 19 000 km ajettuna ostamani 117:n, niin siinä alle 50 000 km antautui jo yksi puola. Ja nyt kun omistan tämän reilun 100 000 km ajetun, niin siihen vaihdettu puolia moneen kertaan. Ja nyt taas käy tyhjäkäyntiä putputtaen, pitäisi tutkia, mitä vikakoodeja on, kun tässä ehtii. Nythän tuo ei ole liikenteessä juuri tällä hetkellä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

Ilmeisesti nuo puolat ovat vain heikkoja. Tutulla korjaamolla kun vaihdatin tähän kaikki nesteet heti alkuun, niin saman tien sanoi että jos löytyy ylimääräinen puola niin heitä kyytiin, tulee hajoamaan ennen pitkää. Eikä ole mitenkään näihin vehkeisiin vihkiytynyt. Joten kai tuon tyyppinen puola on heikko lenkki, ja aika lämmin paikkahan se on, joutuu kestämään aika rankkoja lämmönvaihteluita. Tuokin hajosi yön aikana, jolloin oli pitkästä aikaa reilummin pakkasta.

Niin ja nopeusanturi on alkanut taas pottuilemaan. Alkuun se pätki, mutta korjaantui laittamalla varaosa hanskalokeroon. Nyt tarvitsee varmaan laittaa oikeasti paikalleen se varaosa.

Pitkästä aikaa tankkasin myös etanolia 30l, oli houkuttelevan hintaista, hieman alle 0,9€/l.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Joo, itselläkin on pari varapuolaa takakontissa.

Sitä ihmettelen, kun Mansemotorsilla väittivät, ettei näistä puolat ikinä hajoa ja oma kokemus vain kahden auton perusteella aivan muuta. Tosin taas jostain syystä tuossa 16v 1,6 l Lada 112 HB:ssa ei ole ollut puolaongelmia koskaan. Ja puolat kuitenkin käytännössä samanlaiset.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään vaihdoin kesärenkaat ja samalla vetonivelen vasemmalle. Oli talven aikana suojakumi revennyt ja nivel napsuttanut jo jonkin aikaa. Toinen kerta minulle näiden etuvetojen kanssa kun ei irronnut nivel akselin päästä suosiolla ja taas samasta syystä. Oli lukkorengas ollut vähän löysä ja renkaan toinen pää kiilautunut poikittain. Edellisen kerran sama on käynyt joskus vuosia sitten Eurosamaran kanssa. Näköjään se nivelen kuulia ojennuksessa pitävä rengas on sen verran kovaa tavaraa, että murtuu kun vasaralla napakasti napauttaa, näin sain vanhan nivelen purettua ja lukkorenkaan irti akselin päästä.

Mittarissa karvan alle 100tkm.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja mush »

UPS:n lähetti oli jättänyt paketin oven taakse perjantaina, nyt olisi sitten vetokoukku odottamassa asennusta. Saksasta tuli ja noin viikossa ilmestyi oven taakse. Vähän kalliimpi oli kuin Mansen myymä koukku, mutta Mansen koukun saatavuudesta ei tässä maailmantilanteessa ole oikeastaan mitään tietoa.

Sen verran kävin jo auton alla möyrimässä, että kaivoin esille koukun kiinnityspaikat. Siellä on massan alla valmiit reiät kierteineen palkeissa, joten sen suhteen asennus pitäisi olla helppo.

102tkm mittarissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 9461
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kannataa sitten puhdistaa todella hyvin ne kierteet, paskamaista on kun pultti hirtttää kiinni puoleen väliin kun asentaa koukkua. Toki joku väitti että kyllä se sinne kerran menee vaikka kuinka, mutta...
Vastaa Viestiin