VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko kaasuläpänasentoanturia vaihdettu?
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tulipa ihan mielenkiinnosta venttiilivälykset tarkistettua. Kaikki oli sallittujen arvojen sisässä joten mitään niille ei tarvinnut nyt tehdä. Kyllähän multa löytyy noi venttiilin säätöpalojen työkalut joilla homma on helppoa, mutta nyt ei niitä tarvinnut.

Ja edelleen vaivaa sama vika tuon kaasun kanssa, tutkiskellaan ja katsellaan missä vika.

Ja tuo ryyppyvaijeri ei nyt kovin hyvä ole tuossa ilmansäätöläpässä, tuppaa läppä menemään itsekseen kiinni kun ajelee. Pistin sitten tilaukseen iha takaveto ladasta tutun säätö vivuston, se toimii huomattavasti jäykemmin joten se voisi tässä toimia. Laittaa sen sitten tuohon lämmönsäätöyksikön tilalle, puhaltimelle tosin joutuu uuden nappikytkimen hommaamaan, mutta se ei juuri haittaa harrastusta
Avatar
LADACAT
Viestit: 631
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Tyhjäkäyntimoottori kannattaa tarkistaa.Sen kara likaantuu ajan myötä.
Helpoin tapa irroittaa ensin kaasuläppäkotelo,sen jälkeen saa tk-moottorin ristipääruuvit helposti auki.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tyhjäkäyntimoottori on jo muutamaan otteeseen tullut puhdistettua ja sillä tuntuu että toimii vain vähän aikaa normaalisti. Tilasin kyllä uuden samalla kun tuli tilattua muutakin osaa tuolta tuningsport.ru sivustolta
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Reilu 1000km takana ja hyvin toimii. Check engine valo syttyi jokusen kerran ensimmäisellä tankilla, johtui varmaan vanhoista bensoista vain. Vikakoodeja en ole saanut ulos vielä millään mittarilla ja hyppylangoilla. Uusi ajotietokone on tulossa venäjältä niin sillä pitäisi saada.

Aika höyräillä tää kulkee, kulutus ollut 6,5 - 7 litran välillä ja oma ajotyyli on aika verkkaista. Vähän vaan tuntuu että ei yli 4000 oo koneessa enään ketään kotona ja tästä lueskelin että on aika normaalia tälle. Ohitustilanteissa melko häiritsevää itselleni.

Joten tähän varmaan tulee sitten hommattua hieman suuremmat suuttimet ja vähän enemmä painetta antava bensapaineensäädin jossain välissä kun niitä saa venäjältä melko edullisesti. Ja varmaan puhdas E85 käyttökin onnistuu hieman paremmin noilla
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Syksyn pimeät tulevat ja kun vettä sataa ja on pimeää niin on oikeasti pimeää. 110 pitkät valot tuntuivat hieman heikohkoilta kun tottunut kirkkaampiin niin utli sitten vähän valoja laiteltua keulille. Tuolla etupuskuri on nuo paikat ilmeisesti joillekin tarvike valoilla ja noita varmaan venäjältä saa. Nyt tuli tosin laitettua tollaset jotka hyllystä löytyi, pari vuotta sitten noi tuli ostettua motonetistä reilulla parilla kympillä. Sinne piiloon ne sai näppärästi asennettua niin ei näitä ollenkaan typerän näköiseltä.

Johdotuksissa tuli käyteltyä ihan kolvia ja tinaa sekä kutistesukkaa tuli laiteltua moneen paikkaan, joten tehty paremmin kuin yleensä nämä lisävaloasennukset tehdään :lol: Releeksi valitsin laadukkaan neuvostoliitossa tehdyn releen, huonoja kokemuksia noista uusista releistä. Kanttilampussa oli ihan perus rele mitä saa motonetistä niin välillä se jätti kärjet kiinni ja välillä taas toimi normaalisti. Ei mukavaa vastaantulijoilla tuollainen :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Joen musikka
Viestit: 1924
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Näyttävät mukavammilta kuin nämä"kiiltomadot"
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli tuossa tuningsport.ru tilattua vähäsen tavaraa ja ne tuli perjantaina mulle. Eli iskarien yläpäitten välillä tollanen tukirauta ja toinen tukirauta tuli tuonne alas tukivarsien välille ja sitten tuollainen 2,5mm alumiinista valmistettu pohjapanssari. Eipä noi maksanu juuri mitään niin ei edes käynyt mielessä että ois yrittäny ite tehdä. Tuos alapuolen tukivarresta ei nyt oo kovin hyvää kuvaa itellä, mutta pistä tohon linkit alas kääntäjän kanssa niin sieltä voi kattella hieman tarkemmin mihin se tulee ja miten se vaikuttaa. Nyt ainakin auton etupää tuntuu erittäin hyvältä omaan ajotyyliin ja pohjapanssarin kanssa ei tarvitse pelätä niin paljoa että öljypohja tai loota ottais johonkin kiinni. Ja konehuonekkin pysyy siistimpänä kun on jotain suojaa kun aikasemmin ei ollut yhtään mitään.

Tulihan tuolta tuningsportilta tilattua myös uusi tyhjäkäynti moottori, nakutuksen tunnistin ja kaasuläpän asentotunnistin. Nyt on kaikki anturit varaosana ja kulkevat aika mukavasti tuolla takakontin lokerossa ja siellähän ne säilyvät hyvin. Tuli myös hieman isompi kaasuläppä tilattua. 52mm halkaisijalla oleva kun vakio on 46mm. Tätä en vielä vaihda tilalle, meinasin että tilaan hieman suuremmat suuttimet ja paineensäätimen joka päästää painetta hieman enemmän kuin sen 3 bar. Eiköhän noilla parannuksilla sitten päästä eroon siitä tehonpuutteesta 4000rpm jälkeen ja voisi toimia E85 polttoaineella hienosti.

Ja vähän tämä on jotain narinaa päästänyt edessä kun on ratin kääntänyt ääriasentoon. Tänään tuli sekin huomattua ja narina kuuluu kuskinpuolelta ja se tulee isakrin yläpään laakerista. Meinasin että tilailen kokonaan uudet iskarit joissa jouset ja uudet laakerit valmiina kiinni ja vaihdan paikalleen. Vähän meinasin tuonne taaksekkin vähän kallistuksen vakaimia laittaa vai mikä tuki nyt onkaan. Ainakin rakenteen perusteella pitäis vähentää voimaa juuri tuosta kohtaa mistä yleensä näitten etuvetoisten taka-akselit ruostuvat ja menevät poikki.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja vielä ne tuningsport linkit kääntäjän kanssa
http://translate.googleusercontent.com/ ... jvNyVKOBNQ
http://translate.googleusercontent.com/ ... cLlYy47lLQ
http://translate.googleusercontent.com/ ... DHWwvV7Hcw
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ja autolla on nyt vain ajettu ja ajettu, reilu 4000km kerennyt kertymään jo mittariin. Tuli ajotietokone asenneltua ja sillä näkee sitten vikakoodit jos niitä joskus tulee. Manselta tuli tilattua uudet konepellin kaasujouset ja moottorin päälle tollanen suojamuovi niin näyttää vähän siistimmältä ja nykyaikaisemmalta :lol:

Uudet nastarenkaatkin tuli ostettua, Profil merkkiset pinnatut renkaat. Ja mitä tässä on nyt ajeltu talvisissa olosuhteissa niin kyllähän noi vaikuttaa ihan hyviltä renkailta, ei mitään pahaa sanottavaa ainakaan vielä. Hintakaan ei ollut huima, 30€ per renkaalta.

Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tällä on ajettu ja ajettu. Reilu 7000km tullu jo mittariin kun tämän osti. Niistä tosin vain noin 2000km on tullut suomessa. Viroa kulkenut eessuntaa töitten takia ja ihan mukava auto ajaa. Yllättävän paljon puhtia tässä 8 venttiilisessä on tälläiseen normiajoon, aina on päässyt turvallisesti ohittamaan
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Reilu 8000km takana. Sähköikkunoitten nappi temppuili yhdessä vaiheessa ja lopulta ei enää kuskin ikkuna auennut, kiinni kyllä meni. Muutenkin takaikkunoiden napit joku hajottanut jo joskus ja apparin oli ainut mikä toimi normaalisti. Tilasin sitten manselta kokonaan uuden paketin ja vaihdoin sen tilalle. Nyt napit toimii hyvin eikä ole yhtään epävarmuuden tunuta niinkuin aikaisemmin.

Keskuslukitus tässä ei toimi ja uuden ovimoottorin kuskin oveen ostin ja asensin, mutta eipä se silläkään lähtenyt toimimaan. Pitäisi varmaan tutkiskella tuota itse ohjainboksia. Tosin tilasin jo ebaysta kauko-ohjaimella toimivan keskuslukituksen, joten sellaisen asentelen tuon alkuperäisen tilalle.

Etuiskarien yläpään laakerit pitivät jo narinaa silloin kun tämän auton ostin ja nyt repsikan puolella väljyyttä tuntuu pystyasennossa normaalia enemmän. Tilasin kokonaan uudet iskarit, jouset, yläpäänlaakerit ja sun muut tarvittavat osat niihin.

Pikkuhuoltoa, kohtahan se joutuu öljytkin jo vaihtamaan

Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olethan tarkistanut sen keskuslukituksen erillisen putkisulakkeen?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

10 tkm kilometriä jo takana ja öljynvaihto pitäisi tehdä. Kerkeän kyllä vasta joulun hujakoilla vaihtamaan, eiköhän nuo vielä muutaman tuhat kilometriä kestä. Manelta tuli tilattua suodattimet ja uudet takaiskarit niin jos vaihtaisi ne samalla. Etuiskarit on vielä matkalla.

Tässä on nyt tällä viikolla aina silloin tällöin ilmestynyt latauksen merkkivalo kojelautaan. Sen tiedän että laturi on melkein loppu, ainakin laakerit ilmoittavat siitä. Yksi käytetty laturi mulla on kotona, mutta meinasin huomenna kävästi kattomassa jos tosta yhestä varaosaliikkeestä löytyis laturia näihin uudempiin ladoihin
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Vähän tuli huollettua autoa. Moottoriöljyt vaihdettu ja suodatin samalla. Moottorin tukikumit sekä vasemmalle että oikealle, oli tuo oikeanpuoleinen jo aika loppu niin ihan hyvä että vaihdoin. Laturi tuli vaihdettua ehjään käytettyyn, ei enää pala latauksen merkkivalo eikä laakeri rohise.

Taakse tuli uusittua iskarit ja jouset. Tämäkin tuli ihan hyvään vaiheeseen kun siellä yläpäässä on se metallikuppi joka estää ettei iskari tule sisään, niin se oli ihan ruostunut puhki molemmilta puolilta. Aikalailla pyhällä hengellä oli kiinni. Iskaritolpat tuli tarkistettua ja ne eivät ole ruosteessa ainakaan vielä, näissähän on tyyppivikana että ruostuu puhki tuolta.

Etuoviin tuli lisättyä molemmille puolille muki/pullo telineet. Helpottaa elämää huomattavasti :lol:

Samalla tuli tutkiskeltua tuota keskuslukitusta. Ebaysta tilasin kauko-ohjattavan mallin ja sen laittelin kiinni, helppo asentaa kun ovista löytyy jo moottorit. Takaovien lukot eivät kunnolla toimineet, mutta kun avasi ovipahvit ja ruiskutteli WD-40 niin alkoi toimimaan. Ilmeisesti käytönpuutetta vain. Ja nyt ei ole sitä ongelmaa että voisi vahingossa ovet pamahtaa lukkoon, vaikka kuskin oven lukkonapin painaisi alas.

Vielä pitäis etuiskarit vaihtaa kun niistä tuo yläpäänlaakeri on loppu ja repsikan puolella itse iskarikin on aika loppu. Ei kerennyt vielä tulemaan mutta jos tammikuun aikana tulisi

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2111 - 2001 - Käyttis

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Etuiskarit/jouset vaihdettu uusiin. Sai kätevästi tilattua koko jousi/iskari paketin kokonaisena niin ei tarvinnut kuin ottaa vanha pois ja uusi tilalle. Samalla vihdoin uudet alapallonivelet kun vanhat olivat jo vähän väljät. Vanhojen iskarien yläpään laakerissa oli välystä paljon, joku 20-30 mm ainakin heilui ylös ja alas ja voitte arvata kuinka se vaikutti ajoon

Samalla tuli uusittua etujarrut, levyt, sylinterit ja palat. Letkut olivat vielä hyvässä kunnossa joten ne jätin vielä vanhoiksi. Ihan hyvään saumaan tui näitten vaihto kun vanhat satulat jumittivat jajättivät jarrut laahaamaan

Muuta ei ole nyt tullut tehtyä, mutta jokin kolahdus silti kuuluu jostain päin kun paikaltaan lähtee liikkeelle. Seuraillaan ja tutkitaan kun kerkeää. 12tkm omaa ajoa jo takana

Kuva
Vastaa Viestiin