VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Fleetari
Viestit: 30
Liittynyt: 3.2.2018 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja Fleetari »

On kyllä nätti Samara.
Saab 9000 CS 1997
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Ei kyllä mitään muistikuvaa mittarivalojen vaihtamisesta, hankala irroitettava tuo mittariston kehys on toki aina ollut. Matalakojelautaisessa tai 110:ssä todella paljon helpompaa. Noh, irti se lähti kuitenkin mitään hajottamatta, kuten koko kojelautakin :lol: Kasaaminen onkin sitten taas oma projektinsa, ajattelin kuitenkin purkaa ajovaloautomatiikan johdotukset vielä pois ennen sitä, releet jo poistinkin ja irti kytkettynä nuo on ollut siitä asti kun tämän hankin.

Uutta kojelautaa täytyy raiskata hieman jotta saa nuo GM:n boksit tuonne hanskalokeron alapuolelle, vanha oli takareunastaan avoin, uusi on umpinainen kuten Bosch ruiskullisissa joissa tuo hylly on jopa käytettävissä.. jollei sitten laita bokseja ylösalaisin ja jätä näkyville hyllyn alle.
Liitteet
IMG_20180715_164446.jpg
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hienostihan se lähti. Se oli sitten joku toinen, muistelen jonkun kertoneen joutuneensa purkamaan "puoli kojelautaa" vaihtaessaan mittarivalon polttimoita korkeakojelautaiseen Samaraan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Konehuoneen puolelta laitettu kaikki nippuun, pitäisi olla kaikinpuolin valmista. Lämppärin hanan jouduin vielä vaihtamaan, glykolin hajut ja tahmaiset ikkunat eivät johtuneetkaan kennosta vaan hanassa oli vuoto, nyt on uusi keraaminen paikoillaan, olipahan helpompi nyt vaihtaa kun kojelauta on vielä irti.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kojelauta oheishiluineen vihdoin paikoillaan, kaikki jopa toimii kuten pitääkin. Haastavan kokoinen yksinään käsitellä ja tästä johtuen ottikin muutaman yrityksen, milloin jäi hätävilkkujen johto muihin johtoihin solmuun niin ettei ylettänyt painikkeelle tai sitten lämppärin vaijeri jäi johonkin puristuksiin ettei ilmavirran suuntaa pystynyt muuttamaan.. noh, kolmannella kerralla meni jo kaikki kohdalleen :lol: Löytyipähän se ajotietokoneen pistokekin, reititin sen radion taakse ja otankin tuosta virrat radiolle, aiemmin tuli tupakansytyttimeltä.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

"uusi" radio laitettu paikoilleen, vastaavanlainen kuin tuo Sony jonka aiemmin hankin mutta osoittautui vialliseksi, nyt on ehjä ja väritys sattuu mukavasti kojelautaan. Taaksekin laitettu samanlaiset JVC:n kaiuttimet kuin edessäkin oli sekä vedetty niille johdot, nyt voi soitella Samarassa oman aikakautensa musiikkia :lol:

Kotkasta meinasin purkaamolta hakea tähän vielä kattoverhoilun, nykyinen on tuollaista juuttikangasta joka roikkuu, tuolta löytyisi uudemman mallinen valkeanukkainen :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tämä katsastettu tänään onnistuneesti. Huomautukset tuli toimimattomasta töötistä ja takasumuvalosta. Näköjään nykyään tulee vain viikko aikaa korjata, ennen oli kuukausi. Etujarruissa oli eroa 29% ja päästöissä HC 99. Etujarrut olen juuri uusinut joten on vain asettumista vailla. Päästöt voi johtua vain 1,5v seisonasta, toki venttiilinvälykset pitäisi säätää kun naputtaa, mutta tähän ei itsellä taito riitä, missähän moinen nykyään onnistuisi, mansella juu, deltassa ehkä..
Pohjan ja helmat kävin ennen leimaa läpi, vaihtoon meni myös ruiskun lämpötila anturi ja kaasuläppäanturi. Tyhjäkäynnin säätimen ja takajarrut puhdistin. Termostaatti, jäähdytysnesteet, peruutusvalokytkin ja vaihteistoöljy meni myös vaihtoon.
Otetaan tämä nyt ajoon tuon turhan rujon 21099:n tilalle.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Minkälainen säätö näissä venttiileissä on?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

32,7tkm. Pitikin eilen kehuskella käyttöauton osia purkaamolta hakiessa ettei tässä ole vikoja ilmennyt, alkoi tänään vasemmalta edesta kuulua pauketta kääntyessä. Uloimman vetonivelen suojakumin pienempi kiristeside oli löystynyt, suojakumin sisässä vettä, itse kumi oli ehjä. Huolellinen puhdistus ja uudet rasvat sisään ja meno jatkuu ongelmitta.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tämäpä tuhrii kytkimen öljyllä jos seisoo vähänkään pidempään.. Kampiakselin tai kytkinakselin stefa siis finaalissa. Kytkinpaketti menee vaihtoon, kitkapinta kun ei öljystä tykkää. Mitenkäs kun tällaiseen tarjotaan kahta erilaista kytkinpakettia, toisessa irroitinlaakeri on 13,5mm paksu ja toisissa 21mm paksu, kumpi mahtaa olla oikea? Olettaisin että tuo paksumpi on näihin uudempiin joissa välyksetön irroitinlaakeri. Kytkinlevyäkin tarjotaan 190mm ja 200mm versioita, mutta eikös näissä ole kaikissa 190mm levy?
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Vaihdettu sulakerasia uuteen jossa lattasulakkeet, ei vaikuttanut töötin toimimattomuuteen.

Poistettu tieliikennekäytöstä, pesty ja laitettu talliin talvisäilöön. Talven aikana tarkoitus säätää venttiilinvälykset, herättää töötti eloon, uusia kytkin sekä uloimmat vetonivelet.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Etupuskuri säädetty suoraan, apukuskin puolella on roikkunut noin sentin alempana kuin kuskinpuolella.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Venttiilinvälykset mitattu, neljässä säädettävää, kaksi meni ristiin vaihtamalla, yksi pala tilattu manselta, yksi uupuu.. (3.87 tai 3.85)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Venttiilinvälykset säädetty, venttiilikopan tiiviste uusittu, vaihdettu moottoriöljyksi valvoline maxlife 10w-40 jonka pitäisi vanhoja tiivisteitä elvyttää, saapahan nähdä, vaihdettu samalla myös ilmansuodatin, tulpat ja tulpanjohdot.
Viimeksi muokannut mikko853, 20.12.2019 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse joskus kaverin takavetoisesta öljyn tihkumisen/syönnin korjasin pesulla ja tuolla maksilaiffilla. Eli ensin käytin koneen kuumaksi ja sitten öljyn joukkoon 0,5 litraa polttoöljyä, annoin käydä reilua tyhjäkäyntiä 20 min ja siten öljyn vaihto, öljyt pois ja uusi suodatin, jotain öljyä koneeseen alamerkin tuntumaan ja käyntiin vartiksi, sitten huuhteluöljyt pois ja maksilaiffit sisään. Keran piti maksilaihhia kymppitonnilla lisätä ja seuraavissa vaihdoissa ei enää, eli se joka tankkauksen öljyn tarkistelu loppui kun ei enää kadonnut.
Vastaa Viestiin