VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

On pyörinyt mielessä ottaa tähän 112:sta 1.6 8v moottori sekä vaihteisto ja pitää tuo GM:n ruisku. Onko tässä mitään erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon? Jakopään koppa pitäisi ottaa vanhasta kun 1.6:ssa on moniurahihnan kiristinrullalle reikä.. samaten venttiilikopan kansi jollei tuota muovikoristetta halua koneen päälle.. Onko vaihteistossa eroa, kiinnikkeet käy suoraan? Kytkin kymppisarjassa 10mm suurempi.. käykö samaran nopeusmittarin vaijeri suoraan 110:n laatikkoon kun nopeusmittarin anturin ruuvaa pois? Onko vetoakselit samat?

1.5:n käyntiääni on edelleen melko säksättävä vaikka venttiilinvälykset on säädetty, laatikossa vitonen viheltää ja lisäksi on tuo öljyvuoto kytkimelle..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tutkailin tänään hieman tuota toimimatonta tööttiä. Tuo on siis toiminut kun virtalukko on 0-asennossa, mutta toiminta lakkaa heti kun virrat kääntää päälle.

Töötti toimii myös virrat päällä jos releen ottaa pois ja yhdistää pinnit 30 ja 87. Releessä on lisäksi pinnit 85 ja 86. Yleismittaria en tietysti löytänyt, mutta eikös 85 ole maa ja 86 on plussa virtalukolta? Eli luultavasti ei saa rele virtaa pinniin 86 ja siksi ei toimi..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
LADACAT
Viestit: 631
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Laitoin YV:n.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Releen liitin 86 ei saa maata jos virrat on päällä. Virrat päällä jos maadoittaa liittimen 86 hyppyjohdolla niin töötti raikaa iloisesti.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Syy töötin toimimattomuuteen löytyi, nuo ratin takana olevat jousikuormitteiset liittimet, niiden johdot olivat puristuksissa korin ja kojelaudan välissä, eli jääneet huonosti kojelaudan vaihdon yhteydessä.. syyllinen löytyy siis peilistä.. johtojen eristeet vaurioituneet ja sai tuolta maata.. johtojen uudelleen reititys, kutistesukkaa päälle ja toimii. :)

Seuraava rasti voisi olla nuo vetonivelet.. yök :?
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Vaihdettu bensansuodatin. Vaihdettu takaluukun tiiviste. Vaihdettu lämpötila anturi, kävi aiemmin selvästi rikkaalla ja tyhjäkäynti lämpimänä oli noin 1100rpm.. Katsastuksessakin oli viimeksi HC 99. Nyt pysyy tyhjäkänti hieman alle 1000rpm ja käy nätimmin.

Vetonivelet edelleen vaihtamatta.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Uusittu kytkinpaketti, kampiakselin takastefa, vetarit, öljypohjan tiiviste, öljyt ja suodatin, vaihteistoöljyt ja nopeusmittarin vaijeri.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Sittenhän auto alkaa olla kunnossa ja sen voi myydä pois ja hankkia uuden projektin? :D
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Lattarauta kirjoitti: 16.2.2021 17:13 Sittenhän auto alkaa olla kunnossa ja sen voi myydä pois ja hankkia uuden projektin? :D
Paljonko tarjoat? :lol:

Ei kannata myydä, parempaa yksilöä tuskin enää löytää, ainakaan gm ruiskuna, eikä näillä rahallista arvoakaan juuri ole.

Vaihteensiirtotangon ristinivel vaihdettu kalina malliseen.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Katsastettu tänään huomautuksitta 2v seisonnan jälkeen, pitikin yllättäen ottaa ajoon kun fiat hyytyi tienposkeen eilen, sai Samaralla hinata kotipihaan.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Ana
Viestit: 219
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste

Viesti Kirjoittaja Ana »

Kiinnostaisiko sinua 14 tuumaset aluvanteet mustaksi maalatut ET on jotain 32-36 väliltä ? Saat siihen hintaan mitä tarjoat :)
Vastaa Viestiin