Sivu 1/2

VAZ-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 18.7.2017 2:02
Kirjoittaja veli samara
Velipoika päätti hommata pienen projektin(eli velipoika maksaa ja ajaa, minä korjaan ja kiroan), kun edellinen 2106 oli liian isotöinen lahovikojen takia. Nyt pihaa koristaa metsän vihreä, kärsämaskilla varustettu sarana. 1,3 litraisella moottorilla ja 5-lovisella askilla. Autolla oli paalituomio, mutta päätettiin "pelastaa" hirvitys hirveältä kohtalolta. Ja siinä on vielä peltisarja ja 2" putkistokin. Ja jotain muutakin hienouksia tuli mukaan
Pohja näyttää hyvältä, ja ulkokuori vielä paremmalta kun sammaltakin kasvaa jo kovasti. Sopii hyvin auton väriin.

No onhan tuossa kyllä hieman tekemistä, kun kytkin ei irroita ollenkaan. On ilmeisesti levy tarrannut vauhtikseen kiinni tai jotain muuta kivaa. Jarrut oli tottakai umpi jumissa, mutta aukesi kun näytti hellästi moskaa vanteille. Pienen vetämisen kera.
Eipä tuo kyllä käyntiinkään lähde, niin muut ongelmat on vielä toistaiseksi sivuseikkoja. Sitten löytyy kaikenlaisia pienempiä ongelmia esim ovien kanssa.

Tulevaisuuden suunnitelmat olisi saada neuvostorauta katsastettua, kun siitäkin on jo yli 4 vuotta. Ja sen jälkeen keksitään jotain tyylikästä, eli todennäköisesti jotain todella matalaa.

Mutta nyt tuo pitäisi saada käyntiin. Ja tähän ongelmaan olisi kiva saada apua.
Laitettu uusi akku paikalleen, ja startti pyörittää oikein iloisesti. Bensaa saa, eli pumppu on ehjä. Mutta ilmeisestikkin kipinät on päässyt loppumaan kun ei edes lupaa. Ja ilmeisesti tämän syyn takia jäänyt pihan perälle seisomaan. Kaikkiin sähkö osiin jotka liittyy sytkään on laitettu kontakti spraytä ja katsottu ettei ole hapettunut. Eli virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, virranjakajan liitin, sytkäboksin liitin, sen vieressä oleva boksi josta ei ole mitään hajua. Ja sitten puolan napoihin.
Noista ei ollut apua, joten otettiin vieressä olevasta 240 volvosta ehjä sytkäboksi, joka pitäisi olla sama kuin samaraan saatava boschilainen. Ei tälläkään tullut eloa koneeseen.

Seuraavaksi otetaan syyniin maajohdot ja puola. Puolan luulen olevan ehjä kun se on ennen seisomista vaihdettu bilteman suurtehopuolaan. Tulpanjohdotkin on melko vähän ajetut, mutta pakko vaihtaa kun on metallisilla hatuilla.
Miten tuon puolan toimivuuden pystyisi mittaamaan/testaamaan, saati hall anturin kun kärjettämässä systeemissähän pitäisi olla ihan oma puolansa eikä kärjellisen, jonka luulen sen olevan.

Takavetoiset on tutumpia kapistuksia, joten pääsempä valaisemaan itseäni tästä etuvetoisten maailmasta.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 18.7.2017 11:36
Kirjoittaja veli samara
No käyntivika osoittautui halvaksi ja helpoksi. Virranjakajan liittimen pinnit oli karannut. Vaihdoin uuden amp liittimen ja laakista käyntiin. Venäläiset amp liittimet on muutenkin ärsyttäviä kun niissä ei ole vapautusta rautalangassa. Joutui aina ruuvimeisselillä kääntämään rautalangan päät irti. Nyt on kunnollinen liitin. Vielä kun sytkäboksille sais samanlaisen.

Ja kytkintä pitäis tutkia seuraavaksi että pääsisi liikkumaan.
Kuvia pitää myös jossain vaiheessa laittaa...

Edit: kaasarin sähköistä piti vielä kysyä. Vasempaan laitaan menee yksi johto, joka on siis tyhjäkäynti suuttimen avaava johto. Mutta mikäs se on joka on siellä toisessa reunassa, ja menee tulipeltiin?
Se piuha on nimittäin irti.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 20.7.2017 14:01
Kirjoittaja veli samara
Laitetaan nyt muutama räpsy mitä kerennyt autosta ottamaan.
Trailerin päällä.
Kuva
Kuva
Kuva

Pääsi se kotipihaan muiden autojen viereen.
Kuva

pannuhuone
Kuva

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 25.7.2017 22:28
Kirjoittaja veli samara
No nythän se kytkinkin rupes pelaamaan. Auto käynnissä ja kytkin pohjassa tönin kolmosta sisään. Ja ykskaks se menikin silmään eikä auto liikahtanut. Ykkönen tupaan ja kytkintä ylös. Rahinan säestämänä auto liikkui. Rahinakin kyllä loppui hetken kokeilun jälkeen.
Vaihtoon kytkin kuitenkin menee kun ottaa ihan ylhäältä. Säädöstä en tiiä oisko apua, tuskin.
Sisäpuhallinta ei päässy kokeilemaan kun nappula kadonnut koetaulusta. Mutta eiköhän siihen jotain keksitä.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 25.7.2017 22:35
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Joutessasi voit vaikka säätääkin kytkintä. Tuossa taisi olla vielä säädettävä kytkin mutta kytkimen mallihan muuttui myöhemmin.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 25.7.2017 23:01
Kirjoittaja veli samara
Voishan sitä kokeilla. Kummispäin se säätö nyt menee, että sais sen ottamaan aikaisemmin.
Edellinen omistaja sanoi puhaltimen esivastuksen olevan entinen. Mutta saatan sitä kyllä epäillä...

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 26.7.2017 18:27
Kirjoittaja veli samara
Epäilys puhaltimestakin oli aiheellinen, koska katkaisija oli kymmenessä osassa koetaulun sisällä. Napoja yhdistelemällä puhallin toimi normaalisti.
Laitetaan siihen perus kolme asentoinen katkaisin kun liitinkin oli päreinä. Eli jätetään 2 asento kokonaan pois nyt, kun sitä tule muutenkaan käytettyä. Ja tuttuun tyyliin näinhän puhallin toimii takavedossakin.
Samalla tuli vaihdettua tupakansytytin parempaan ja setvittyä(nakattua roskiin) aikaisempia hifi järjestelmän piuhoja ja osia.

Kuskin oven lukko ei pelaa, olisko jollain kuvia miten siellä pitäis osien olla. Lukkopesä ei siis ole millään tapaa yhteydessä itse lukkolaitteeseen. Muuten ovet tuntuu pelaavan, paitsi takakontin lukkopesään ei avain mene.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 26.7.2017 22:02
Kirjoittaja pressa
Tässä linkki missä on hyvät kuvat ovesta ja järjestys missä puretaan: http://www.autoprospect.ru/vaz/2109-sam ... -dver.html


ja tässä kuvässa nuolella merkitty avas ja lukitus vivut (alempi avaus ja ylempi lukko)
Kuva

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 27.7.2017 20:02
Kirjoittaja veli samara
Nyt on puhallin laitettu kuntoon. Töötti piti uusia kun edellinen oli antautunut 30v jälkeen(mikää nykyää kestä :lol: )
Sitten vaihdettiin tulpat ja jakohihna. Näillä eväillä lähdetään huomenna kiusaamaan katsastusmiestä.
Eli jarruille ei ole tehty mitään, kytkimelle ei tehty mitään ja kaasariin ei olla puututtu. Ainoastaan korjattu pikkuvikoja, mitä neljän vuoden seisomisesta tullut.

Huomenna tiedetään paremmin oliko tässä järkeä olleskaan. Korjauksiin on nyt mennyt 35 euroa rahaa ja auto maksoi sen 50 euroa, joten pienellä ollaan toistaiseksi selvitty.
Matkalla täytyy hieman jarrutella että ruosteet häviää levyistä :lol:

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 28.7.2017 17:22
Kirjoittaja veli samara
Oikea takajarru pitää avata, kun oli tehottomampi. Taustapeili liimata paikoilleen. Kytkintä pitää säätää toiseen suuntaan ja kokeilla vieläkö luistaa. Pyyhkijän sulat vaihtaa. Vasen etu umpio pitää uusia Ja kuulemma ohjauskaan ei palauta.
Siinä oli vika lista. Peili on paikoillaan, kytkintä säädetty mutta pitää vielä kokeilla toimiiko. Pyyhkijät on vaihdettu. Nyt sitten umpion vaihto ja takajarrun tsekkaus. Mitäs tolle ohjaukselle kannattais tehdä?

Edit: kytkin saatu pitämään, ja ohjaus kyllä palauttaa, mutta rasvataan hieman niveliä. Näillä mennään

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 28.7.2017 18:22
Kirjoittaja mush
Ja jarruvika ei välttämättä ole siellä takajarrussa itsessään, vaan jumivassa paineensäätimessä.

https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... 13&t=28138

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 28.7.2017 20:40
Kirjoittaja veli samara
Oikean puolen taka jarru sylkkä on puoliksi jumissa, eli toinen mäntä ei liiku ollenkaan. Vaihdetaan se huomenna niin sitten luulisi olevan hyvä. Kengät on hyvät ja rumpukin kuin uusi.

Ja jos jollain on ehjää umpiota kuskin puolelle niin tarjotkaa. Vanhasta heijastin pinnat hävinneet 30v aikana pois.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 29.7.2017 9:35
Kirjoittaja Joen musikka
Minulta saisit vaikka molemmat umpiot.Muutakin Samara-kamaa(jotka ei käy satakymppiin)on ylimääräisenä.Tänne pohjoiseen Karjalaan taitaa vain olla liialti matkaa. :-|

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 29.7.2017 14:24
Kirjoittaja veli samara
Takajarru sylkkä vaihdettu uuteen. Tehostajan alipaine letku vaihdettu. Ohjauksen niveliä rasvailtu. Nyt vielä umpiot vaihtaa niin leiman pitäis tulla.

Re: Vaz-2108 - 1987 - green hornet - projekti

Lähetetty: 1.8.2017 20:40
Kirjoittaja veli samara
Uusilla umpioilla huomenna katsastukseen :arrow: Katsotaan josko leima irtoais

Sitten mites näissä tuo vilkunpalautus systeemi pelaa? Kun nyt ei siis pelaa ollenkaan, ja meinaa unohtua ottaa vilkku pois. Takavetoisissa viiksipaketti liikkuu edestakas, jolloin liian alhaalla oleva paketti ei vilkkua palauta, onkos näissä samanlainen systeemi vaiko erilainen totetus? Ei olla sitä vielä purettu, kun ollut muita hommia.
Ja DGV meinattiin laittaa imusarjan päälle, vakion tilalle. Katsotaan miten se näissä toimii. Madallushommatkin pitäis jossain vaiheessa saada selville.