VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Lada Samara 1.1L City, punainen. N. 200 000km (?)

Ensimmäinen Lada. Kehut Ajo-ominaisuuksista huonoilla teillä sai hankkimaan budjettimaasturin.. :)
Toiminut tässä paremmin kuin edellinen väline, Suzuki Swift..
Tällä nyt on asfaltin ulkopuolella tullut pari kuukautta mentyä, nukuttua takapenkillä, retkivarusteet mahtuu hyvin kyytiin eikä syö bensaakaan liikaa vaikka häviääkin Suzukin kolmepyttyselle..

Neljävaihteinen vaihtuu jossain vaiheessa 5vaihteiseksi, kun tulee vaihteiston vaihto muutenkin eteen.
Siistikuntoinen, kovapeltinen yksilö.
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Metsälotja kirjoitti:Lada Samara 1.1L City, punainen. N. 200 000km (?)

Neljävaihteinen vaihtuu jossain vaiheessa 5vaihteiseksi, kun tulee vaihteiston vaihto muutenkin eteen.
Siistikuntoinen, kovapeltinen yksilö.
Moi,

Taitaa olla turhaa hommaa vaihtaa 5 vaihteiseksi. Viitosvaihde on kai sellainen ylivaihde. 1,1 litraisessa moottorissa ei taida riittää vääntö viitosvaihteelle kuin alamäessä?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Tuommoista tullut mieleenkään. Tulisko tuon kanssa muita ongelmia sitten vielä? Välityseroja paljonkin sitten..
Sillä nyt lähinnä kun muutamalla kympillä tarjottiin nurkissa pyörinyttä varalaatikkoa, kun kuulemma kävisi tuohon.
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Voihan sen varalle aina ostaa jos halpa on. Samaran 1300:kin on liian väännötön viidelle vaihteelle, kulutus on mäkisessä maastossa jopa pienempi nelosvaihteella, ääni ei. Viitosella jaksaa juuri ja juuri kaasu pohjassa pitää vauhtinsa ylämäissä, mutta nelosella saattaa kiihtyäkin ylämäkeen. Mielestäni viisi ja nelivaihteisessa on nelosvaihteen välitys melko sama ellei täysin sama.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Voihan sinne viisvaihteisen vaihtaa, eihän sitä viidettä vaihdetta pakko ole käyttää. 4 vaihdehan on suora jokaisessa ladan lootassa
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Kiihtyy kyllä jopa nelosella ylämäkeen.
Pitää katsella, jos niitä 4laatikoita ois tarjolla jossain. En oo edes ettiny vielä. Vois olla syytä korjauttaa toi ettei jää äkkiä tielle tuon takia ainakaan. Tässä elämäntilanteessa ei nappaa jäädä nyt ilman autoa.. tai seisottaa tätä jossain.
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

4-vaihteista voi olla vaikea löytää, 5-vaihteisia ollut käytännössä kaikki vuodesta 91 alkaen.. 1.3 on tosiaan hyvin ponneton menijä vitosella, kulutukseen ei oikeastaan vaikuta onko 4- vai 5-vaihteinen, molempia on ollut.. Välityksethän on kaikissa samaran laatikoissa samat, vitosvaihde on vain ekstraa.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Okei, semmosia tuo 5vaihteisen tarjoaja juttelikin ettei nelosia välttis löydä. Siinä olisi näppärästi öljyntarkistuskin.
Saa nyt kuitenkin nähdä mitä tän kanssa käy ja kuin pitkään pidän tätäkin autoa..vaihtoväli ollu pari vuotta aina. Sitä kun ei kannata 250e autoihin mitää tonnin remppoja tehdä ainakaan oma pussi ei kestä. Ois kätevä kun olisi talli ja tai edes pihalla paikka varaosa autolle ja tilaa puuhata. Kerrostaloasumisen puolia..Mut näillä mennään nyt.
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
tallentaja
Viestit: 13
Liittynyt: 25.4.2014 23:52

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja tallentaja »

Jarkko_I kirjoitti:4 vaihdehan on suora jokaisessa ladan lootassa
Onko..?
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

tallentaja kirjoitti:
Jarkko_I kirjoitti:4 vaihdehan on suora jokaisessa ladan lootassa
Onko..?
Eipäs ookkaa, jos tarkkoja ollaa niin 0,941. Takavetosissahan se nelonen on suora
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Kaverin kanssa tuossa pähkäiltiin sitä vikaa. Toi ääni joko vaihteistosta tai kytkimestä.
Sitten sieltä tuli ahaa-elämys: mitenkä muka vaihteisto voi pitää mitään ääntä paikallaan seisoessa?!
:lol:

Kytkinhän tossa on vaihtokunnossa.


Kunnon talvisia olosuhteita ei ole vielä ollut, kunnon lumessa päässy viel menee, mut kaikki jotka on istunu kyydissä viimeaikoina on valittanu et on kuuma.
Onhan toi äkkilämmin :)
Lumia ootellaan lähinnä vetokoirien takia :)
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
Avatar
pressa
Viestit: 10184
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ 21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Metsälotja kirjoitti:mitenkä muka vaihteisto voi pitää mitään ääntä paikallaan seisoessa?!
Kuuluuko ääni kun kytkin on painettu pohjaan ja auto käy tyhjäkäyntiä? vai sitten kun kytkin on ylhäällä tyhjäkäynnillä? Kun kytkin on ylhäällä niin vaihteisto pyörii (vaikka on vapaalla).
Avatar
Metsälotja
Viestit: 51
Liittynyt: 1.7.2017 15:56
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Metsälotja »

Ääni kuuluu silloin kun kytkin on ylhäällä ja häviää painaessa. Toi on pitänyt tuota ääntä jo edellisen omistajan aikana. Hänelle tämä tuli joskus syksyllä -16. Itse ostin tämän keväällä -17.
Jossain vaiheessa laitettava kuntoon, kunhan sopiva tilanne osuu.
Sieltä ollaan suomalaisetkin - Volgan mutkasta :lol:
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21081 - 1990 - Metsälotja - Retkiauto arkikäytössä

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

En ole vielä sellaista autoa nähnyt, jossa vaihteisto ei pitäisi vapaalla pyöriessäänkin jonkinlaista ääntä. Samaran vaihteisto on yleensä sieltä äänekkäämmästä päästä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin