VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja jta »

Proppu näyttäisi olevan ihan normaalisti. Tuo ei kiristy kantaan asti kun on kartiolla oleva proppu. Voihan tuota kokeilla 13mm listalla että on kunnolla kiinni mutta ei tuo kyllä näytä vuotaneen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

jta kirjoitti:Proppu näyttäisi olevan ihan normaalisti. Tuo ei kiristy kantaan asti kun on kartiolla oleva proppu. Voihan tuota kokeilla 13mm listalla että on kunnolla kiinni mutta ei tuo kyllä näytä vuotaneen.
Joo kiinnihän se on. Kuulemma 110-sarjalaisilla kestää pitkään jäähdytysjärjestelmän täydellinen ilmautuminen eli
voi joutua jopa useamman kerran lisäämään nestettä.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Ajoin eilen yli 100 km ja nyt nestettä ei juuri ole kulunut.
Pidin vielä neuvon saatuani lämppäriä täysillä Tampereen reissulla.
Alkaa olo helpottua "nestevuodon" suhteen.

Kolme kertaa on "Check engine" syttynyt ja joka kerta lämpimänä
tyhjäkäynnillä. Vikakoodi on ollut P0443 eli hiilipöntön säätöventtiili.

Kerran olen päässyt laskemaan melko tarkan kulutuslukeman
535 km:n matkalta ja se oli huomioimatta mittarivirhettä 7,4L/100km.
N.230 km oli kaupunkiajoa/lyhyttä ajoa ja 300 km maantieajoa.

(Päivitys:) Mittarivirhe on +4,9%, joten keskikulutus oli 7,8L/100km
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Ihmettelin kun yllättäen jäähdytinnestettä alkoi häviämään ja paisuntasäiliön alapuolella
näkyi selvää tahmanestettä pellissä.

Vaihtaessani aiemmin paisuntasäiliötä ja nesteitä, jouduin katkaisemaan pätkän syyläriltä
paisuntasäiliölle tulevasta letkusta. Nyt vuotoon syyllinen kohde oli paisuntasäiliön alin ja paksuin
letku joka tulee termostaatin lähellä olevasta letkukeskittymästä. Pätkäisin palan pois letkusta ja nyt
saattaa vihdoin nestevuoto olla ohi.

Koeajolla oli nautittavaa kun vaihteisto pelasi moitteettomasti. Aiemmin ykkönen oli kovin hankala saada
kytkettyä mutta nyt se loksahtaa kerrasta silmään.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Kuvassa Ladani laturin pitkä alapultti, joka järkytyksekseni oli irtoamassa
kunnes taannoin huoltojen yhteydessä havaitsin sen. Pultissa ei ollut lainkaan
mutteria ja se oli päässyt "valumaan" ainakin 3 cm ulkona.

Autossani on oletettavasti alkuperäinen laturi, joten tämä voisi vaikka
olla näitä "tehtaan erikoisia" eli mutteri jätetty jo Vladimirin toimesta löysälle
ja se on vähitellen päässyt irtoamaan ja pultti siten lähtenyt pakenemaan kolostaan.
Liitteet
Lada112.laturin.pultti.jpg
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja mush »

Oliko se holkkiviritelmä, joka keskittää ja kiristää laturin jalkaan kuitenkin vielä tallella? Kuuluu siihen mutterin alle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yksi mahdollisuus on että auton apulaitehihnaa on joskus kiristetty tai vaihdettu, silloin on säätämisen takia alamutteria löysätty mutta unohdettu kiristää.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

mush kirjoitti:Oliko se holkkiviritelmä, joka keskittää ja kiristää laturin jalkaan kuitenkin vielä tallella? Kuuluu siihen mutterin alle.
Se oli tallella ja toimi normaalisti kun vaihdoin hihnan.
Hihna vaikutti halkeamien perusteella alkuperäiseltä, mutta tokihan sitä on saatettu jossain vaiheessa kiristää.

Autossani saattaa olla vielä alkuperäiset takaluukun kaasujouset. Arvaan että Ladan takaluukkua ei juuri ole käytetty
alkuperäisomistajan aikana, sen verran siistissä kunnossa se on.
Liitteet
Lada.takal.kaasu.jpg
Lada.takal.kaasu..jpg
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Kesärenkaat, jotka on valmistettu 2008, vaihdettu alle ja satulat, palat ja liukutapit
rasvattu. Jotain meni pieleen tässä vaativassa hommassa sillä toisesta etujarrusta
kuuluu melkoista rahinaa jarrutettaessa. Täytyy ottaa huomenna auki.

Kulutus 598km todellisella matkalla 6,7L/100km. Arviolta 430 km oli maantietä
ja loput 170 lähinnä kaupunkiolosuhteita.

Keskikulutus talvirenkailla n. 1100 km matkalla oli 7,2L/100km.

Saakeli paisuntasäiliön letkut ovat heikkoa materiaalia. Olen lyhentänyt
niitä mutta vuoto vain jatkuu. Mansesta täytyy tilata uudet, onneksi eivät ole kalliita.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Kesärenkaiden vaihto oli viikko sitten. Otin samalla satulat auki ja rasvasin
kuparitahnalla liukupinnat.

Laskettuani oikean puoleisen eturenkaan maahan, aloin kiristää pultteja.
Yksi pultti alkoi yllättäen pyöriä tyhjää ja ehdin jo rukoilla Lentävältä Spagettihirviöltä,
että navan kierteet olisivat säilyneet. Hänen Nuudelinen Ulokkeutensa kuulikin rukoukseni
ja ainoastaan pultin kierteet olivat "hävinneet". Eipä ole koskaan moista sattunut minkään muun auton
kanssa. Sieltä oli jo ennestään yksi pultti uusittu, joten ehkä alkuperäiset pultit eivät ole parasta laatua.
Paikallisesta Fixuksesta kävin hakemassa korvaavan pultin.

Kesärenkailla mittarivirhe on ensimmäisen mittauksen mukaan +4,6%, talvirenkailla se oli +4,9%.
Vastaa Viestiin