VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Lumppuri

VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöauto

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Vuoden 2016 viimeisenä päivänä tuli ostettua toiselta omistajalta
kaunis metallinhohto hopea Lada 112 1,5 8V. Kokonaisajomäärä ostohetkellä 64615 km.

Ensihavaintoja autosta ostohetkellä ja pian oston jälkeen:

- Kori siisti, mutta pintaruostetta löytyy mm. ovien alareunoista
- Moottorin sivussa öljytikun alapuolella öljymöhnää.
- Kytkinpoljin on normaaliasennossa hyvin ylhäällä ja muutenkin ajossa irrottaa ylhäältä.
- Jäähdytinnestettä häviää, paisuntasäiliön päällä tahmeaa kosteutta
- Valvontataulu väittää kaikkien ovien olevan kokoajan auki samoin lasinpesunesteen vähyyttä huutaa vaikka säiliö on täynnä.
- Puskurista puuttuu pala keskeltä alhaalta
- Punainen koodauspampula puuttuu ja toinen musta pampula on mykkä.
- Takaluukun oikean puoleisessa muovikaukalossa on vettä muutama desi
- Oikea etuovi ei ole keskulukituksen piirissä.
- Kaikkien ovien stoppareiden pultit ovat löysällä.
- Takalasin pyyhin ei pyyhi, mutta yrittää kuitenkin
- Käsijarrun merkkivalo ei pala
- Trippimittarin "satametri"-pikselit sekoilevat kylmänä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Aika tyypillisiä oireita etuvetoisessa Ladassa. Tuo jäähdytysnesteen katoaminen voi johtua rikkoutuneesta paisuntasäiliöstä, ilmeisesti sieltä pellinpuolelta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Joo, luin kaikki 212 sivua "Lisäkokemukset 110:sta" ja totesin etten ole yksin.

Tein autoon laajan huollon vaihtaen kaikki nesteet, suodattimet, tulpat, laturin hihnan,
akun, paisuntasäiliön antureineen ja korkkeineen, lasinpesusäiliön anturin ja venttiilikopan
ison huohotinletkun.

Ilmansuodattimessa oli leima vuodelta 2001 ja PA-suodatinkin vaikutti alkuperäiseltä.
Tulpat oli sentään vain 38 tkm ajetut ja vaihteistossa taisi olla moottoriöljyt.

Takalasin pyyhin alkoi toimia kun kiristin mutterin akselin päältä.

Punaisen pampulan hain ensiomistajalta, 86-vuotiaalta papalta, joka omisti auton 2002- 9/2016.
Melkoista tuuria oli, että pampula löytyi häneltä sillä hänellä ei ollut käsitystä punapampulan merkityksestä.

Alkuperäiset pölykapselit on hankittu ja ehjä puskuri odottaa asennusta. Molemmat löytyivät Ladaboardilta.

Neuvoja saa esittää harrastelija-amatöörille, tarkoitus on vähitellen tehdä hyvästä Ladasta erinomainen.

Mikähän on vikana kun valvontataulu näyttää ovien olevan aina auki?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Lumppuri kirjoitti: Neuvoja saa esittää harrastelija-amatöörille, tarkoitus on vähitellen tehdä hyvästä Ladasta erinomainen.
Moi,
Minä etsisin paksua vaahtomuovia ja tunkisin sitä eristeeksi paisuntasäiliön ja pellin väliin mihin säiliö nojaa. Tällä estetään lämpö-kylmä rasitukset säiliöön ja peltiin. Näin tehden säiliö pysyy ehjänä eikä pelti ruostu sieltä kurakaaren puolelta (puhki) vuosikymmenten saatossa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Jouska kirjoitti:
Lumppuri kirjoitti: Neuvoja saa esittää harrastelija-amatöörille, tarkoitus on vähitellen tehdä hyvästä Ladasta erinomainen.
Moi,
Minä etsisin paksua vaahtomuovia ja tunkisin sitä eristeeksi paisuntasäiliön ja pellin väliin mihin säiliö nojaa. Tällä estetään lämpö-kylmä rasitukset säiliöön ja peltiin. Näin tehden säiliö pysyy ehjänä eikä pelti ruostu sieltä kurakaaren puolelta (puhki) vuosikymmenten saatossa.
Joo, tarvii kokeilla tuota. Edelleen sitä jäähdytinnestettä silti häviää johonkin. Vaihdelaatikon päällä on tahmaisuutta ja seuraava homma onkin pestä
kyseinen alue ja katsella moottorin käydessä, tiputtaako mistään liitoksesta. Vähän pelkään kuitenkin, että jäähdytinnestettä menee moottoriöljyn sekaan
eli kannentiivisteessä saattaisi olla vikaa. Asiaan perehtyneemmät kaverit eivät kuitenkaan tähän usko, kun olen heille kertonut tästä ja toivottavasti he
ovat oikeassa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ei nää ihan niin huonoja autoja ole jotta kannentiiviste menisi helposti. Vanhalle Ladalle tyypillistä että jäähdytysnestettä tihkuu jostain. Eikä se niin vakavaa ole. Joskus lämmityslaitteen kenno voi vuotaa, jäähdytinkin voi vuotaa mutta vaan reunoistaan. Kokeile joutessasi kiristää letkujen kiristyspantoja josko jossain olisi esim löysää.

Samarassani vuosi alempi jäähdyttimeltä tuleva letkun liitos, mutta vain talvella! Tämäkin johtui varmaan osittain että talvella ehkä letkujen kumi kovempaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja mush »

Onnittelut hankinnasta. Pikkuvikoja näyttää olevan, huollon ja käytön puutetta lähinnä. Vastailen vähän näkemyksiä "vikojen" perään.
- Kori siisti, mutta pintaruostetta löytyy mm. ovien alareunoista
Oven alasauma on vaikea paikka, mutta kannattaa ainakin hidastaa ruosteen etenemistä esim. tämäntyyppisellä aineella.

Joskus olen jopa avannut niitä saumoja, jotta saa kunnolla möhnät putsattua ja mömmöt väliin ja lopuksi naputellut kiinni. Kuitenkin mahdoton paikka saada kaikkea ruostetta pois.
- Moottorin sivussa öljytikun alapuolella öljymöhnää.
Sen huohotinletkun kunto kannattaa tarkistaa mikä lähtee tikun vierestä venttiilikoppaan. Usein korppuuntunut ja murtunut.
- Kytkinpoljin on normaaliasennossa hyvin ylhäällä ja muutenkin ajossa irrottaa ylhäältä.
Ensiapuna vaijerin löysäys, mutta tämähän kielii kuitenkin kytkimen kulumisesta. Varsinkin näissä papan helmissä.
- Jäähdytinnestettä häviää, paisuntasäiliön päällä tahmeaa kosteutta
Jouskan mainitseman vaivan lisäksi kannattaa tarkistaa (tai vain vaihtaa kun on halpa) paisuntasäiliön korkki. Jos ei pidä painetta, niin saattaa puklata kuumalla koneella lientä pihalle, esim liikennevaloissa. Risoja korkkeja on tullut aika usein vastaan.

Letkunkiristimetkin löystyvät ajan oloon, kannattaa käydä läpi. Tosin tihkuvia aina ei saa edes kiristämällä tiiviiksi, kun välissä on kovettunutta kökkökerrostumaa, mikä pitää putsata ensin pois.
- Valvontataulu väittää kaikkien ovien olevan kokoajan auki samoin lasinpesunesteen vähyyttä huutaa vaikka säiliö on täynnä.
Sisävalo toimii kuitenkin normaalisti?
- Oikea etuovi ei ole keskulukituksen piirissä.
Joskus ajan myötä jäykistyy mekanismi niin paljon, ettei moottori jaksa liikuttaa. Voi olla myös johtovika, yleisemmin sen kumihaitarin tietämillä missä johdot oveen matkaavat. Jossain vaiheessahan katosi 110:Stä ovimoottori kokonaan kuskin ovesta, mutta mielestäni tämän ikäisessä pitäisi vielä olla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Ruosteet on tarkoitus ottaa ajan kanssa kiinni kunnolla jossain vaiheessa(hionta, sinkki, ruosteenestopohja ja pintamaali sävy 690) ja sitten kotelonsuojat
ja massaukset. Kaaret ovat ehjät, mikä on mukava asia. Sisälokasuojat pois ja putsaus sekä massaus.

Huohotinletku tosiaan oli murtunut ja uusi on jo tilalla.

Kytkinvaijeria jo löysäsin mutta päädyin palauttamaan sen takaisin kireyteen. Kytkin ei onneksi luista mutta voi olla
että vaihdan aikanaan uuden paketin.

Paisuntasäiliö korkkeineen on jo kunnossa ja todettu vuotamattomaksi, mutta termostaatilta lähtevä letku on aika kyseenalainen
ja vaihteiston päällä oleva tahma kertoo vuodosta. Kiristin varovasti klemmareita, mutta taitaa edessä olla useamman letkun vaihto.

Sisävalo toimii normaalisti, joten näyttötaulun herjaama "ovet auki" on mysteeri.
Eihän tämä vakava "vika" ole, mutta josko se olisi helposti korjattavissa niin kiva olisi.
Liitteet
Lada 112.jpg
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja mush »

Näyttää niin yksinkertaiselta tuo valvontayksikön johdotus ovikytkimien osalta, eli varmaankin itse yksikkö hajalla.

Näissä ei välttämättä kytkin edes luista ennen kuin hajoaa kuluneisuuttaan. Se oli ainoa kerta kun yksikään 110:stä mitä meillä on ollut ei tullut omin voimin kotiin, levystä kului niitit puhki ja kitkamateriaali irtosi. Toki kuluneisuus oli tiedossa jo pitkän aikaa. En halua pelotella, mutta näinkin voi käydä.

Huuhtele jäähdytysjärjestelmä ja vaihda samalla pakkasnesteet kun letkuja availet. Nämä ovat niitä huoltoja, mitkä usein jää näissä vehkeissä tekemättä. Ikinä ei ole kyllä näihin vehkeisiin vesiletkuja tarvinnut vaihtaa, ovat kohtalaisen hyvää tekoa olleet.

Tuo 690 maali kannattaa melkein ostaa idänkävijöiltä. Esimerkiksi Motip:n valmiista ei löydy kuin vähän sinne päin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

mush kirjoitti:Näyttää niin yksinkertaiselta tuo valvontayksikön johdotus ovikytkimien osalta, eli varmaankin itse yksikkö hajalla.

Näissä ei välttämättä kytkin edes luista ennen kuin hajoaa kuluneisuuttaan. Se oli ainoa kerta kun yksikään 110:stä mitä meillä on ollut ei tullut omin voimin kotiin, levystä kului niitit puhki ja kitkamateriaali irtosi. Toki kuluneisuus oli tiedossa jo pitkän aikaa. En halua pelotella, mutta näinkin voi käydä.

Huuhtele jäähdytysjärjestelmä ja vaihda samalla pakkasnesteet kun letkuja availet. Nämä ovat niitä huoltoja, mitkä usein jää näissä vehkeissä tekemättä. Ikinä ei ole kyllä näihin vehkeisiin vesiletkuja tarvinnut vaihtaa, ovat kohtalaisen hyvää tekoa olleet.

Tuo 690 maali kannattaa melkein ostaa idänkävijöiltä. Esimerkiksi Motip:n valmiista ei löydy kuin vähän sinne päin.
Montako pakkasnesteen tyhjennysproppua lohkossa on ja missä sijaitsevat? Alavesiletkun irrottamalla
ei tullut kuin n. 3,5 l nestettä, joten moottorin puolelle jäi yli 4 l.

Mitä tarkoitat idänkävijöillä? Tällaisen maalipuljun löysin pikaisella haulla: https://www.vernicispray.co.uk/16673215 ... to_c_2.jsp
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja mush »

Lohkon tyhjennysproppu on puolatelineen alla moottorin etupuolella. Muistaakseni 13mm kannalla oleva tulppa.

Laita vaikka maalista ostetaan-osastolle ilmoitus, joku joka käy Venäjän puolella osaostoksilla voi tuoda. Ovat olleet hyvälaatuisia maaleja ja sävyt hyvin kohdallaan, lisäksi kohtuuhintaisia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Kiitos tähänastiseta tuesta, seuraavaksi yritän paikantaa jäähdytinnesteen vuotopaikat.
Liitteet
Lada112.jpg
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Ei ainakaan öljyn sekaan mene jäähdytinnesteet, se on nyt varmaa.
Paljon sitä kyllä häviää, sillä nyt jo valvontataulu herjasi vähäistä
määrää. Arviolta 0,5-0,8 litraa katoaa 100 km:n matkalla!
Jos lämmityslaitteessa olisi vuoto, niin eikö kajuutassa pitäisi
selvästi tuoksua jäähdytinneste?
Huomenna yritän paikantaa vuotopaikan.

Tänään aikaa kului kun irrotin rintapellin yläpuolella olevan
muoviritilän päästäkseni siivoamaan lehdet pois tulipellin sopukoista.
Hankalin homma oli kokoamisvaiheessa saada mutteri kuskinpuoleisen
tuulilasinpyyhkijän varren päähän.

Ehjä etupuskuri tuli vaihdettua paikalleen. Ei meinannut millään uusi puskuri
mennä kulmista kohdilleen mutta lopulta sain puljattua sen joten kuten sijoilleen.
Kuningaspultti
Viestit: 166
Liittynyt: 30.7.2015 19:09
Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Kuningaspultti »

Yevgenissä tihkuu se kulmaliitos laatikon päällä. Kosteutta askin päällä on huomattukin.
Lumppuri

Re: VAZ-211220 - 2002 - papan helmi 65 tkm - harrastekäyttöa

Viesti Kirjoittaja Lumppuri »

Tänään yritin paikantaa vuotokohtaa:
-Lohkolämmittimen proppu ei vuoda
-Lohkon tyhjennysproppu ei vuoda, vaikka näyttää olevan auki!Kuuluuko kyseisen propun olla "noin auki"?(kuvaliite)
-Ajoin koneen kuumaksi ja testasin samalla, lähteekö flekti pyörimään. Lähti tasan 100C:ssa pyörimään.
-Katsoin kaikkia liitoksia koneen käydessä ylhäältä ja alhaalta

Ei havaintoa vuodoista. Kuningaspultin mainitsema kosteus askin päältä täytyy mahdollisimman pestä pois jos
sitten varmistuisi termostaattikotelon syyllisyys.

Sitten aktiivihiilisäiliön kierrätyspönttö(?) eli takapyöräkotelossa oleva letkusysteemi.
Liitteenä kuva kyseisestä paikasta. Ilmeisesti autostani on poistettu se kuuluisa
säiliö, joka peltisenä ruostuu olemattomiin ja jonka olisi parasta olla muovinen?
Liitteet
Lada 112 akt.hiil.jpg
Lada112proppu.jpg
Vastaa Viestiin