VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Semmoinen pisti silmään, että 110-sarjassa ja Kalinassa Boschin puolat olivat täysin eri mallinumerolla. Tai siis kun edellisessä Kalinassani rikkoutui yksi puola, niin ostin korvaavan osan Delta-Auton Lada-osien jäämistöä ostaneelta kaverilta, puola oli tarkoitettu 16v 110:iin, oli Boschilainen, kävi Kalinaan, mutta tosiaan täysin eri mallinumero ja oli noissa jopa fyysisessä ulkonäössäkin eroa, vaikka tuo kävi hyvin paikoilleen. Muistaakseni toinen oli vähän paksumpi kuin toinen. Liekö nuo 110-sarjassa käytetyt sitten kestävämpiä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

Olisiko joku päivitetty versio vain? Ainakin tuo Kalinan varaosakirja joka minulla on antaa saman varaosanumeron kuin satakympinkin kirja.

Puolasta luntattuna:
Boschin numero: 0 221 504 461
Ladan numero: 2112-3705010-10

Pikaisen nettihaun perusteella voisi olla, että tämä em. malli on korvattu myöhemmin Bosch numerolla 0 221 504 473.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

On muuten mielenkiintoinen Boschin numero, kotimaiset varaosaliikkeet eivät löyd tietokoneohjelmistaan mitään tuotetta tuolla numerolla tai kummallakaan niistä. Onneksi Venäjältä sentään löytyy, mutta toimitusajat pitkät.

Saksasta saisi reilulla kolmella kympillä tilattua noita. Mansella maksaa 60-80 eur, tarkkaa hintaa ei pystynyt sanomaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jos siinä puolassa lukee "Bosch Sdelano v Rossii", niin ei kannata ihmetellä, jos sitä ei ko. numerolla joka maassa tunneta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mikko853
Viestit: 2651
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Myllykoski

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Itsekin tilasin edelliseen 111 1.6 16v malliin kaikki 4 puolaa saksasta kun olivat siellä paljon edullisempia ja osanumero oli tosiaan vaihtunut kuten puolakin, ulkonäöltään olivat identtisiä ja toimivat kuten pitää, aidot Boschit olivat. Tuosta 111:stä silloin yksi puola alkoi temppuilemaan ja kuuleman mukaan noita kannattaa aina yksi ylimääräinen pitää reissussa mukana..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kestänyt ja kestänyt tämän kanssa, tammikuussa jo hain varaosat Mansemotorsilta, mutta ei vain ole ollut aikaa niitä asennella... Nyt auto on vihdoin normaalissa käyntikunnossa, loppujen lopuksi vain kolmospytyn puola piti vaihtaa, mutta onphan nyt sitten kaksi uutta puolaa varalla. Sytytystulppakin oli kyseisessä pytyssä kuumentunut niin paljon, että kärkiväli oli hitsautunut yhteen ja siksi kone kävi ainoastaan kolmella pytyllä. Tämmöinen tulpan oirehan voi ilmeisesti johtua liian laihasta seoksesta, mutta jospa tällä kertaa kyse oli risasta puolasta. Voisin varokeinona kuitenkin laittaa vielä tankkiin ruiskusuuttimienpuhdistusainetta. Yhdessä entisessä 112:ssänihän oli aika ajoin käyntiongelmia, mitkä tuo korjasi. Kaikki tulpat luonnollisesti uusittu nyt kerralla ja kauniisti käy. Ennestään oli Venäjällä valmistetut Boschin tulpat, nyt on japanilaiset NGK:t tilalla.

Samoin moottoriöljyn sain vaihdettua ja vaihteensiirtimen stefa on nyt uusi, vanhassa ei näkynyt silmin katsottuna mitään vikaa, mutta silti sen läpi vuoti selvästi vaihteistoöljyä. Katsotaan, pitääkö uusi stefa premmin. Samoin huohotinletkujen falskaavat liitokset korjattu. Ensi viikon projektiksi jäi vielä vasemman puolen alapallonivelen, vetonivelen sekä oikeanpuoleisen vetoakselin stefan uusinta, sen jälkeen uudet vaihteistoöljyt sisään ja toivottavasti huoletonta ja edullista ajoa.

Jostain tämä vuotaa öljyä sytytystulppien syvennyksiin. Vähän mysteeri mistä, näyttäisi kansi olevan reikien ympäriltä tiivistetty jollain massalla niin, että se pursuaa vähän saumoista ylikin ja luulisi pitävän. Ehkä huonosti selitetty, mutta jospa tästä ymmärsi, mitä tarkoitin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Käy ja kulkee nyt hyvin. Kaikkien osien vaihto onnistui ilman suurempia yllätyksiä, ja ABS-jarrutkin toimivat nyt, kuten pitää.Vaihteistoon meni Mobilin 80W-90:stä, voi olla kovilla pakkasilla suositeltua viskositeettia kankeampaa, mutta jospa pysyisi paremmin sisässä. Mitään silminnähtävää vikaa ei vetoakselin stefassakaan ollut, mutta sama juttu kuin vaihteensiirtimen kohdalla, oli vuotanut vaihteisoljyä sieltäkin reilusti.

Täytyy seurata tuota tilannetta tulppien ja puolien kanssa. Noin kymppitonni sitten oli kaikki puolat uusittu, mutta silti oli sitten tuo vika kolmospytyssä, eikä noilla tulpillakaan oltu paljoa ajettu. Joku syyhän tulpan kärkien yhteenhitsautumiseen on oltava, eli miksi on käynyt noin kuumana? Eivät nyt kalliita osia ole tähän periaatteessa puolat ja tulpat uusia, mutta kyllä niiden pitäisi pidempään kestää kuin kymppitonni.

Apukuskin puolella myös ABS:n hammaskehä vähän huonon näköinen, pieniä paloja hampaista lohennut, mutta ei kuitenkaan ole halkeamaa, kuten kuskin puolella ja ABS-jarrut toimivat ongelmitta. Ehkä tuonnekin puolelle kuitenkin vetonivel uusittava joskus em. syystä.

Auton voi katsastaa aikaisintaan 15.3.... Voisi oikeastaan käydä tarjoamassa katsastajalle heti silloin, niin on varmasti kaikki kunnossa.

Edit: tai kun tarkistin, niin tulpat ja kaikki puolat vaihdettu samalla kertaa, ja olihan niillä jo vähän yli 20tkm päästelty, eli tuplaten tuohon kirjoittamaani kymppitonniin verrattuna. Ja se joskus tänne kirjoittamani epäilemäni painelaakerivika, ääni kuului vaihteistosta, öljyt olivatkin lähes loppu, nyt kun on vaihteisto täynnä uutta öljyä, hävisi se ääni kokonaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vielä kommenttina, että Mansemotorsilta tulleet puolat eivät olleet boschilaisia, vaan jotain venäläistä merkkiä ja Venäjällä valmistettuja, samoin pallonivel. Vetonivel taas oli kiinalainen, näemmä sielläkin nykyään tekevät sitten Ladan tarvikeosia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Hyvin toimii edelleen. Kahlasin auton huoltohistorian kaikkien minulta löytyvien papereiden valossa läpi ja 90tkm huolto tästä on jäänyt tekemättä. Toisaalta tuli nyt 104 tkm ajettuna tehtyä aika perusteellinen huolto, joten käytännössä tekemättä on vain ilmansuodattimen vaihto. Tosin huoltokirjaan merkitystä 75tkm huollosta ei ole tarkkaa varmuutta, onko myöskään polttoainesuodatinta vaihdettu. No, ei ole suuri työ jossain välissä vielä vaihtaa noita kahta ihan varmuuden vuoksi. 75tkm huoltoon olisi kuulunut vaihteistoöljyn vaihto, mistä ei ole erikseen myöskään huoltokirjassa mainintaa, mutta sama se, kun öljyt tuli nyt vaihdettua joka tapauksessa.

Jakohihnan ja puolien kanssa tosiaan on ollut ongelmia... 65 tkm kaksi sytytyspuolaa vaihdettu, 79 tkm kaikki sytytyspuolat vaihdettu ja nyt 104 tkm kolmospytyn puola piti vaihtaa. Tämä, kuten edellinen Lada 117:ni, antoi vikakoodin kahdesta pytystä, vaikka puolavika oli vain yhdessä. Epäilen niin käyneen aiemminkin, minkä vuoksi kaksi puolaa oli vaihdettu 65 tkm ajettuna, vaikka vika todennäköisesti on ollut yhdessä puolessa. Se, miksi 79 tkm kohdalla vaihdetuista puolista jo nyt meni yksi vaihtoon, on mysteeri. Ehkä ovat niitä Motonetin italialaisia puolia, joita esim. mikko853 ei autoonsa huolinut, minkäänlaisia merkintöjä valmistusmaasta ei tuossa pois vaihtamassani puolassa ollut. Eipä ollut merkintää valmistajastakaan. 60tkm tehty jakopään remontti, 75 tkm sama uudelleen ja vielä 79 tkm kolmannen kerran. Nyt asennettuna oleva Continentalin sarja ei osoita mitään väsymisen merkkejä, joten kaipa sillä uskaltaa nyt päästellä ainakin sinne 120 tkm asti, milloin pitäisi huolto-ohjelman mukaan vaihtaa seuraavan kerran.

Varmaan nämä asiat tänne jo aiemmin kirjoitinkin, mutta tulipahan muistia virkistettyä tässä samalla. Syy noin lyhyellä ajalla jakopään remontointiin kolme kertaa tuskin koskaan selviää, todennäköisesti ainakin jollain korjaajalla mennyt jotain pieleen, ainakin sitten viimeisellä kerralla huolto on tehty kunnolla. Ja se on juuri se kerta, mistä ei löydy mitään leimaa ja tietoa, kuka ja missä huollon on tehnyt. Konehuoneesse on liimattuna myös Continentalin tarra, mihin päivämäärä ja kilometrit on merkitty.

Käytin auton myös konepesussa, ja onhan tässä vähän jo alkavia ruostepaikkoja, mitkä pitäisi nopeasti ottaa kiinni, ettei lähde niistä ruostumaan pahemmin. Lähinnä siis toinen etulokasuoja ja helmakotelot, joissa on pientä maalipinnan vauriota, joka on alkanut saamaan ruosteen vääriä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eilen ajeltu reilut toista sataa kilometriä. Ei vieläkään ongelmia, lämpöäkin sisällä riittii pakkaskelissä tarpeeksi. Tosin lämpötilansäädin täytyy pitää maksimiasennossa, puhaltimen tehoksi riittää 1 ja suuntaus tuulilasiin sekä jalkoihin. Huomenna työmatkalle eli reilut 160 kilometriä pitäisi ajaa. Katsastaa ajattelin heti ensimmäisenä mahdollisena ajankohtana eli 15.3. tai lähipäivinä. Sitä ennen OBD-ja päästötodistus hankittava, näkee myös samalla ennen katsastusta, ettei katalysaattori ole vaurioitunut käyntihäiriöiden vuoksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Noin 170 kilometriä ajeltu tänään, ajotietokoneen mukaan keskikulutus 6,8 litraa / 100 km. Lähti työpäivän jälkeen myös pakkasessa parkkipaikalla seisottunaa välittömästi käyntiin, toki pakkasta oli iltapäivällä vain 6 astetta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Pakkasen vähentyessä kulutus tuntuu tasaantuvan 6,6 litraan. Luulisi kesäkelissä pääsevän lähelle siihen 5,8:aan, millä edellinen Kalinan 16 v farmarini kulki. Jos töissä pääsisi moottoria lämmittämään, niin todennäköisesti siis olisi talvikulutuskin pienempi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Moottori kuljettaa autoa nyt yllättävän pirteästi ja ohituksetkin onnistuvat vitosella. Ennen liikenteestä pois jäämistä tämä tuntui pitkään tosi laiskalta, eli se puola ja sytytystulppa lienevät oireilleet jo pidemmän aikaa. Toivotaan, että pysyisikin kunnosa. Toistaiseksi en ole huomannut öljyvuotoja vaihteiston tai koneen suhteen, mutta hieman hankala näin tarkkaillakin. Tutkitaan tarkemmin viikonloppuna sitten, kun tosiaan viikon ollut auto päivittäisessä työmatka-ajossa.

Ajettavuudeltaan tämä on leppoisa. Ohjaustehostin vähän omalaatuinen, mutta ohjaus ei töki samalla tavoin kuin aikanaan 119:säni. Mieluummin kuitenkin ottaisin perinteisen hydraulisen tehostimen.

Takaluukun lukko on jumiutunut aukiasentoon. Tähän vielä mietinnässä ratkaisu, ettei joku keksi vielä parkkipaikalla murtautua sisään luukun kautta tai vähintään varastaa takakontissa olevat varaöljyt, tuulilasinpesunesteet ja työkalut. Lukon liittäminen keskuslukitukseen on käynyt mielessä, mutta onko kukaan toteuttanut sitä projektia? Joskushan täällä pyöri ohjeitakin...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 9468
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja pressa »

Joskus olen saanut noottia ettei millään kytkinlevyn kuvalla asetelmassa ole mitään tarvetta mutta laitan silti tähän kuvan ovimoottorista joka vetää luukunauki kun nappia painaa. Tavallisen mottorin voima riittää kun vipuun on hitsattu jatko. Eli luukku saa olla lukossa ja nappia painamalla aukee kuten satakympissä. Toki voihan moottorin laittaa kääntämään lukkosalpaa ja yhdistää keskuslukkoon...
Liitteet
IMG_20160704_141014.jpg
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

En ole tosiaan Kalinan takaluukun verhoilua irroittanut, mutta joku kirjoitti, että sinne tulisivat johdotkin valmiiksi ja moottorin kytkemällä toimisi luukun avaus kaukosäätimestä siihen tarkoitetusta napista, kuten Kalina2:sessakin... lieneekö näin? Näyttää joka tapauksessa toimivalta ratkaisulta, pitää kopioida kuvan idea käyttöön jossain vaiheessa, ylimäärisiä keskuslukon moottoreita löytyy kyllä varastosta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin