Sivu 8/8

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Lähetetty: 1.4.2020 9:22
Kirjoittaja JohnDoe
Tuli sitten vielä talvi. Ajoin Kalinan takaisin talliin pihalta, missä oli ollut tuulettumassa ja Elixair-tyyppinen ilmanpuhdistin ilman aktiivihiilisuodatinta useamman päivän auton sisällä käymässä (tuottaa otsonia eli toimii ilman suodatinta otsonaattorina, tosin ei läheskään niin tehokas kuin varsinainen otsonaattori). Täytyy ottaa ajoon, kun lumi tästä sulaa ja lämpötila ulkona nousee. Muihinkin autoihin tullut jo kesärenkaita vaihdettua, mutta näin etätyöläisenä ei paljoa ajon tarvetta toistaiseksi maailmantilanteen vuoksi olekaan.

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Lähetetty: 2.8.2020 10:48
Kirjoittaja JohnDoe
Kalinalla ajeltu nyt kesällä ja katsastettukin. Joku täällä kirjoitti aikanaan, että 10 v iässä alkaa Lada ruostua ja olisihan tässä vielä näin syyskesäksi pieniä korjaushommia, oikeaksi sävytettyä maalia ostinkin jo. Mielenkiintoinen helmiäissävy, kun helmiäistä menee pulloon harvinaisen paljon, kallista maalia maalikaupan mukaan.

Öljynkulutus vielä vähän mysteeri: 2000 km on ajettu vuoden aikana yhteensä ja öljyä taas kulunut litra. Päästöt olivat katsastuksessa erinomaiset eikä mitään öljyvuotoja päällisin puolin näy. Ei tämä edelleen savutakaan. Nyt meni STP:n erikoisainetta öljyn sekaan, seuraavan öljynvaihdon yhteydessä Forte-pesu tai vastaava, katsotaan auttaako, jos olisi kuitenkin jumittavasta männänrenkaasta kyse.

Enemmän pitäisi näillä autoilla ajaa kyllä. Vuosi sitten katsastusta varten meni toinen takajarrusylinteri uusiksi. Nyt sitten katsastuksessa meni toiselta puolelta jarru niin jumiin, että jouduin jättämään auton korjaamolle. En viitsinyt noin pahasti laahaavalla pyörällä ajaa kotiin asti 30 km päähän. Lopulta piti vaihtaa korjaamon vielä se vuosi sitten vaihdettu sylinterikin uuteen, että jarrut alkoivat pitää tarpeeksi tasaisesti. Tämän jälkeen heittoa katsastuksessa olikin vain 1%.

Apukuskin airbagiin ei saa taaskaan yhteyttä. Kirjoitanpa tähän ohjeen ongelman diagnosointiin. Reilu vuosi sittenhän vikakoodi luettiin Mansella, mutta silloin ongelma hävisi itsekseen enenn kuin ehdin sitä enempää alkaa tutkimaan. Nyt sitten palasi eikä enää hävinnyt. Aika työlääksi on tehty päästä airbagiin käsiksi, mutta tapa testata, onko vika bagissa vai johtosarjassa on seuraava (ja airbagia diagnosoidessa aina akun miinusjohdin irti ja johtoja ei saa mittailla yleismittarilla, jos ovat airbagissa kiinni, Ladan viralliset korjausohjeet myös vaativat silmäsuojien ja suojahanskojen käyttöä).
- liitin irti airbagista ja liittimeen kiinni 3Ohm vastus. Jos vikavalo jää tämänkin jälkeen palamaan, itse airbagissa ei hyvin todennäköisesti ole vikaa, vaan se on ohjain/laukaisinyksikössä tai johtosarjassa.
- vaihdekepin vasemmalta puolelta keskitunnelin vierestä maton ja keskikonsolin muovin alta löytyy toinen liitin, josta johdot jatkavat eteenpäin apukuskin airbagille. Seuraavaksi voi tämän liittimen ottaa auki ja liittää sinne 3Ohm vastuksen. Mikäli nyt vikavalo ei jää palamaan, on vika tämän liittimen ja airbagin välillä (kuten omassa tapauksessani on).
- ja kun nyt liitin on irti niin airbagilta kuin vaihdekepin vierestä, voi johtimiakin mitata, kumpi on poikki, vai ovatko jopa oikosulussa
- 3 Ohm vastusta voi käyttää myös ratin airbagin diagnosoinnissa samaan tapaan.
- Airbagin merkkivalosta sanotaan, että jos järjestelmä toimii normaalisti, niin virrat kytkettäessä syttyy, palaa noin 3 sekuntia ja sammuu sitten. Mikäli sammumisen jälkeen parin sekunnin päästä uudelleen, on vikaa airbagissa tai johdoissa. Mikäli valo taas ei syty ollenkaan tai jää virtojen kytkemisen jälkeen palamaan lainkaan sammumatta, vika on ohjain/laukaisinyksikössä.

Kalinan johtosarja on sen verran ikävä, että kiertää konetilankin kautta ja johdot teipattu tosi tiukasti yhteen koko matkalta. Ennen kuin alan itse rakentelemaan airbagilla uusia johtoja, on kysely vetämässä, jos Mansen kautta saisi liittimineen tuon johdon, joka tulee vaihdekepin luota airbagille. On kuitenkin erikoisjohtoa, jossa päällä paksu eriste ja senkin päällä vielä haitarimallinen suoja.

Flekti myös taas oireilee. Täytyy tarkistaa, onko liitin jostain mystisestä syystä jälleen irti, alkoi nimittäin keittämään, kun oli pidempään tyhjäkäynnillä. Tämän tempun tehnyt kerran aiemminkin ja syynä oli irronnut flektin liitin. Liitin kyllä puree niin kovaan kiinni, että en käsitä, miten on mahdollista, että itsekseen irtoaisi.

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Lähetetty: 2.8.2020 20:17
Kirjoittaja JohnDoe
Unohtuipa mainita, että jakohihna tuli tähän kanssa vaihdettua, kun vuodet täynnä, kilometrien puolesta olisi vielä ajanut kolmekymmentätuhattakin lisää. Gatesin sarja Manselta. Kiristinrulla piti säätää vähän ohjeesta poiketen eli hihna ohjetta vähän löysemmälle. Ohjeen mukaisesti olisi ollut varmasti liian kireällä, koska oli kireämpi kuin vanha hihna ja rullat pitivät pahaa ääntä tuossa kireydessä.

Jakohihna kannattaa vaihtaa ajoissa, kun tämä 1,4l 16v Kalina tosiaan tuntuu olevan siinä maineessa, että jakopäävaurioita sattunut Suomessa paljon, vaikka autoja myyty määrällisesti tosi vähän ja hihnan katketessa seuraa aina venttiilivaurio - tässäkin autossa kerran jollain edellisellä omistajalla niin käynyt ja venttilit uusittu.

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Lähetetty: 20.9.2020 20:58
Kirjoittaja JohnDoe
Eipä ole Nikolailta kuulunut vastausta vielä airbagin johdosta. Huomasin, että myös lada-auto.fi on mennyt alas. Onkohan merkin maahantuonti nyt jälleen ohi? Täytynee varmaan kokeilla vielä, saisiko sitä johtoa muualta, vai alanko rakentelemaan itse. Nyt on matkustajan airbag pois käytöstä siihen asti ja itse autokin pois liikenteestä, kun pitäisi ottaa tuo 112 ajoon välillä.