VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Lohkolämmityksen yhteydessä taitaa vähän vuotaa jäähdytysnestettä. Täytyy tutkia kun on seuraavan kerran nosturilla. Lada-Jussin vanhasta Samara sedanista purettu aktiiviantenni ei tunnu toimivan kunnolla. Ledi syttyy, mutta minkäänlaisia radiokanavia ei kuulu. Täytynee vielä investoida uuteen antenniin. Radio ja neljä kaiutinta siis on nyt asennettuna.

Nikolan vinkin mukaisesti tutkin vihdoin lämmityslaitteen kennon: ei vuoda. Lisäksi kennon ja moottorinohjaimen välissä on kyllä muovisuoja, en tiedä, puuttuuko tämä vanhemmista Kalinoista, vai päästääkö suoja sitten mahdollisesti vuotavan jäähdytysnesteen sitten moottorinohjaimeen ja ohjaimen siirto muualle olisi sittenkin järkevää. Tutkitaan joskus lisää, kiirettä ei lieni.

Mutta sitten pieni ongelma: kuulostaisi siltä, että painelaakeri on alkanut pitämään rahinaa, MUTTA mitään ääntä ei kuulu, kun kytkin on pohjassa. Ääni alkaa kytkimen ollessa ylhäällä, oli sitten vaihde päällä tai vapaalla. Mitenhän tämä lienee mahdollista, kun painelaakerin äänen pitäisi käyttäytyä juuri päin vastoin, eli olla kovin polkimen ollessa alhaalla. Vai jäisikö laakeri nyt syystä tai toisesta jotenkin kantamaan kytkintä nostettaessa? Ei nyt helposti keksi selitystä, pitää asiantuntevamman kaverin kanssa varmaan tätäkin tutkia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

En ole asiantuntija. Mulla kävi kerran Samaran kanssa tuolla lailla kun oli ajettu jotain yli 400 km putkeen. Oireet taisivat olla samat. Ei siitä mitään vakavampaa seurannut vaan samoilla laakereilla mennään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja samarai »

Veljen 110:ssä piti aikoinaan vaihteiston joku laakeri pahaa jurinaa kytkin ylhäällä mikä loppui kuin painoi kytkimen pohjaan. Jurisi kyllä ajossakin, pitkään veli sillä jurisevalla lootalla kuitenkin ajeli.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

^todennäköisimmin se on se vitosvaihteen puoleinen kuulalaakeri kun rallattaa enempi ajetuissa.

Välyksetön painelaakerihan näissä on, eli käytännössä mikään ei irrota laakeria varsinaisesti asetelmasta, vain asetelman oma jousi. Painelaakerin ääntelyn saanee haarukoitua pois kun ottaa laatikon kyljestä kytkimen käyttövivusta kiinni ja vetää poispäin vaijerista, jolloin viimeistään painelaakeri irtoaa asetelmasta ja lakkaa pyörimästä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kalina oli pitkään poissa ajosta, useampi ongelma, mitä nyt yritetään vähitellen saada kuntoon. Aika on siitä, kun olen tästä kirjoitellut ja auto olikin poisssa ajossa koko kesän. Jäi aikanaan seisontaan, kun flekti ei toiminut ja alkoi keittää, lisäksi tietysti tuli käyntiongelmia ja vikakoodiksi sytytyskatkoksia pytyissä 1 ja 3, joiden ansiosta viimeinen ajomatka kotiin oli aika tuskaista.

Flektiongelman syyksi nyt syksyllä paljastui niinkin yksinkertainen asia kuin irronnut liitin, joku seppä oli aikanaan rikkonut liittimen lukituksen. Olihan tässä autossa näitä vastaavia ongelmia mm. pakosarjan pahimmassa paikassa sijaitseva pultti puuttuu, johtosarjat olivat irti pidikkeistään, ilmanputsarin hankalassa ja ahtaassa paikassa oleva ilman sisäänottotorvi oli rikottu ja poistettu, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmään tehty jotain tulppausvirityksiä jne. No, nyt flekti toimii, pitää seurailla liittimen kiinni pysymistä.

Sytytysongelma on mystinen, autoon huoltohistorian mukaan vaihdettu puolia näihin kilometreihin (noin 108 000) mennessä pariinkin kertaan, viimeksi vaihdettu kaikki neljä puolaa. TIetysti, jos ne on vaihdettu käytettyihin osiin tai muuta, kun Mansemotorsin mukaan puolat rikkoutuvat harvoin, mutta toisaalta minulla edellisessä saman tuotantosarjan Kalinassa meni myös yksi puola jo alle 50 000 km ajettuna. Nyt on tilattu kaksi uutta alkuperäispuolaa, toimitusaika vain pitkä.

ABS-jarrut alkoivat oireilla tutulla tavalla, kuten kävi edellisessäkin Kalinassa. Jarruongelman syyksi paljastui haljennut hammaskehä, mitä on Mansemotorsillakin tullut näissä vastaan. Ilmeinen tyyppivika. Alkaa mietityttää, olisiko Delta-auto aikanaan lukenut edellisestä Kalinastani vikakoodin väärin ja olisi ollutkin vika etu- eikä takapyörässä. Sopisi hyvin nimittäin sen auton oireiluihin tämä sama vika, ja itse sitten etsin vikaa vain takaa, kun Delta väitti testerin takapyörää näyttävän. Jokuhan oli tuon vanhan autoni saanut kuntoon, kun oli katsastettu ja Nettiautossa taannoin kovaan hintaan myynnissä.

Mutta sitten pari muute vikaa. Auto syö öljyä, niin moottori- kuin vaihteistopuolella. Vaihteistoöljyä hukkuu toisen puolen vetoakselin stefasta ja vaihteensiirtimestä! Vaihteensiirrinpuolta ei ole vielä tutkittu tarkkaan, onko siellä kanssa stefa, vai onko kyse vaihdelaatikon sisäisestä O-renkaasta, jonka vaihtaminen on työläämpi juttu. Toisaalta suurin vuoto tapahtuu juurikin vaihteensiirtimestä, kun juuri tuonnepäin on vaihteisto kallellaan. Olivat jo vaihteistoöljyt niin vähissä, ettei niitä näkynyt enää mittatikussa. Siinä mielessä hyvä, ettei auto ole ollut nyt ajossa muiden vikojen vuoksi. Moottoriöljyä hukkuu taas huohotinletkujen välistä, minne puolelle ei kyllä pitäisi näin suuria paineita tulla - olisiko männänrenkaissa sanomista? Toisaalta letkuista puuttuivat kiristimet, täytyy kiristää ne kiinni ja seurata tilannetta. Ja sitten mitattava puristuspaineet.

Näyttää tässä projektia olevan. Olisi pitänyt nämä asiat näemmä saada tutkittua heti auton oston jälkeen, niin olisi Rinta-Joupilla ollut korvausvelvollisuuksia, nyt toki ei enää ole.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

No ei nuo viat aivan mahdottomia ole.. kuluttaako öljyä litroittain vai desittäin...moottorista.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vaihteisto se huolestuttavampi on tällä hetkellä sen suhteen, jos on o-renkaalla toteutettu tuo vaihteensiirtäjän puolen tiiveys, nimittäin se vuotaa ihan kunnolla. Käytin auton oston jälkeen moottorin pesussa, jotta pystyisi seuraamaan, missä vuotoja on, kun oli tosi öljyinen koko pohjapanssari jne. Nyt oli laatikko vuotanyt lähes tyhjäksi, onneksi huomattiin.

Moottori vuotaa päälleen sitä öljyä sanottaisiinko desilitroja muutamien satojen kilometrien ajossa. Huohotinlehtkuihin ei pitäisi kyllä painee öljyä paineella niin, että niiden liitoksista sitä valuisi, kuten on nyt käynyt, moottorin öljynkulutus tosiaan tapahtuu tuota kautta, ei polta eikä hukkaa öljyä sanottavammin muualle. Jumissa oleva männänrengashan voisi tuota tehdä. Toisaalta muistaakseni Mikko joskus kirjoitteli täällä 8v koneella olevasta Kalinasta, jossa oli jokin huohotusongelma ja öljysi tulppia niin, että sai jonkun kilometrin ajon jälkeen putsailla niitä, tai alkoi sytytys katkomaan. PItää varmaan tulpat tarkistaa tässä omassakin, onko niissä jotain sanomista, oireet ja vikakoodit ovat kyllä samat kuin puolaviassa edellisessä 16 v Kalinassani ja tulpatkin tähän on hiljan vaihdetut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

JohnDoe kirjoitti: Flektiongelman syyksi nyt syksyllä paljastui niinkin yksinkertainen asia kuin irronnut liitin, joku seppä oli aikanaan rikkonut liittimen lukituksen. Olihan tässä autossa näitä vastaavia ongelmia mm. pakosarjan pahimmassa paikassa sijaitseva pultti puuttuu, johtosarjat olivat irti pidikkeistään, ilmanputsarin hankalassa ja ahtaassa paikassa oleva ilman sisäänottotorvi oli rikottu ja poistettu, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmään tehty jotain tulppausvirityksiä jne. No, nyt flekti toimii, pitää seurailla liittimen kiinni pysymistä.
Mitä ihmettä näille autoille on oikein tehty ja missä. Meidänkin Kalinassa tuntuu olevan vähän rempallaan joka paikka, mitä on joskus "korjattu" ja toisaalta kaikki tärkeät huollot on jätetty tekemättä.

Varaosakirjan mukaan ainakin siirtäjän sisäänmenossa on akselitiiviste: 21080-1703042-01 -> D30 d16 B7.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Lada-auto.fi eli maahantuojan sivustoa lainaten: "Kannattaa kuitenkin huomioida, että korjaamoalalla on töissä monenlaista viheltäjää, ja sotkut ovat moninaisia. Ikävimpiä ovat tietysti tapaukset, joissa uudehko auto hajoaa asiantuntemattoman huollon takia. Auton valmistaja tai myyjä ei tuolloin ole velvollinen korvaamaan vahinkoa, vaan korvausvelvollinen on työn väärintehnyt korjaamo."

Sentään tämän autoni papereista näkee, missä huollatettu, joten tietää kertoa ko. yrittäjien ammatitaidosta eteenpäin. En kuitenkaan viitsi täällä kirjoitella firmojen nimiä, varsinkin kun valitettavasti sitä ei pysty aukotta todistamaan, missä firmassa noita typeryyksiä tarkalleen tehty... Määräaikaishuollot siis tässä on hoidettu ja niissä firman leimat ja monista remonteista myös laskut tallessa. Tosin autoon vaihdetusta tarvikelambdasta ei mitään paperia, ei myöskään mainintaa pakosarjan irroituksesta yms. Eli voi olla, että tökeröimmän korjauspaikan tiedot puuttuvatkin täysin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Mansemotorsilta tilattu nyt tähän lisää osia, eli kaiken kaikkiaan tulossa:
- oikeanlaiset lattiamatot (Delta on laittanut näihin 110:n mattoja)
- ulompi vetonivel, kun kuulemma helpompi vaihtaa koko nivel kuin se rikkinäinen ABS:n hammaskehä
- vaihteiston stefat, nin vetoakselien kuin vaihteensiirtäjänkin
- kaksi kappaletta sytytyspuolia
- yksi alapallonivel

Jospa näillä päästäisiin eteenpäin. Kuskin puoleisesta alapallosta siis kumi rikki, en muistanut mainita täällä aiemmin. Toimitusaika osille muutamia viikkoja, mutta eivätköhän jouluksi kaikki saavu, pisin toimitusaika oli puolilla.

Mansemotorsin mukaan tosiaan sytytyspuolat hajoavat todella harvoin näistä. Voi olla, että tämä Kalina on ollut viallista mallisarjaa, samaa maahantuontierää kuin edellinenkin, mistä puola hajosi. Ja vaikka tähän on puolia vaihdettu aiemminkin, niin jos ovat käytetystä saman sarjan autosta peräisin (kun ei voi tietää), niin voisi viat selittää. Tai sitten on moottorissa ongelmaa ja öljyää tulppia, eikä vika olekaan sittenkään puolissa.... Mutta selvitellään, kun osat saapuvat. Nyt saa auto odotella jonkin aikaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hyvä siitä tulee...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tulee, jos käyntihäiriöä vain ratkeaa luotettavasti ja pysyvästi. Aiemmin siitä pois myymästäni vihreästä 110:stä ei koskaan ratkennut. Epäilyksiä oli kyllä, tämähän ei kanssa käynyt kaikilla pytyillä ja vaihdetuksi tuli puola johtoineen pariinkin kertaan, tulpat, ruiskusuuttimet, bensapumppu- ja suodatin, lambda.... Suutinten vaihdon jälkeen toimi hetken ok, samoin bensapumpun vaihdon. Ostajan hakiessa kävi taas kolmella pytyllä, GM:n ruisku ei niin tarkkoja vikakoodeja antanut, mutta sytytyskatkoksia kanssa herjasi. Lopullinen arvioni oli, että bensaputkistoissa tai tankissa jotain roskaa, joka pääsisi jotenkin ruiskuun asti, kun suutinten vaihdon jälkeen pelasi, mutta sen jälkeen hajosi alkuperäinen bensapumppu, uudella ei taas menty kuin hetki...

Täällä ei varmaan kellekään ole tullut vastaan noita 16 v koneen suorasytytyspuolien ongelmia? Sen verran harvinaisia kai Suomessa myydyissä autoissa, eli näitähän oli 110:ssä 1,6 l 16 v koneessa Kalinan 1,4 l koneen lisäksi. Uusissa Ladoissa käytetään kanssa, mutta niitä ei ole tainnut kukaan foorumilainen vielä ostaa? Itsellä hankintalistalla joskus, kun asuntolainasta pääsee eroon.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

Ihan mielenkiinnosta, minkä merkkiset puolat? Omassa HB:ssä on Boschin puolat (Made in Germany) ja samanlaiset oli myös vihreässä purkufarkussa. Kaikki samannnäköisiä, eli todennäköisesti niitä ei ole ikinä vaihdettu (ainakaan tarvikemallisiin).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

mush, onko sinulla siis HB-Kalinassa 16v kone tai 8v koneessa suorasytytyspuolat? Kun itsellä oli HB-Kalina, se oli 8v koneella, Delta ei käsittääkseni muulla koneella noita tuonut Suomeen ja puola oli samanlainen "kaikki yhdessä" -ratkaisu kuin myöhempien vuosimallien 110:eissä. Eri mallinen kuin siis vanhemmissa 110:eissä ja GM-Samaroissa, mutta kuitenkin lähes samanlainen.

Edellisessä 16v Kalinassani oli Boschin sytytyspuolat, nykyisestä en ole merkkejä tarkistanut. Ilmeisesti Mansemotorsin minulle tilaamat alkuperäisosat ovat Boschia myös, kuumella venäjältä saa halvempia tarvikeosiakin, joita Manse ei myy ja niitä ei suositellakaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

Tarkoitin HB:llä sekavasti tuota 112:sta, siinä on nuo erillispuolat. Kalina on toki 8v, eli hukkakipinäpuolalla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin