VAZ-2109 - 1997 - Igor Liiba - Semisti käyttöauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Volgus

VAZ-2109 - 1997 - Igor Liiba - Semisti käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Volgus »

Tämä tulee ''vähän'' myöhässä, mutta eikait siinä.

Ostin Samara Vuonna 2015 siinä Syys-Lokakuun vaihteessa. Olin silloin siskon luona kyläilemässä Sastamalassa ja selasin paikallislehden automainoksia. Samara olla pollotti siellä ja patistelinkin vitsillä kaveriani TsarBombaa ostamaan sen pois. Loppujen lopuksi ostinkin sen sitten itse koeajun ja parin yön mietinnän jälkeen (auto oli Huittisissa).

Kilometrejä mittarissa ostohetkellä oli reilu 53 tuhatta. Aina on mahdollista että mittari olisi pyörähtänyt ympäri mutta hyvä yleiskunto ja kyrilliset tekstit kesärenkaitten kyljessä kielivät että ei olla vielä uudella kierroksella. Entinen omistaja oli vanhempi rouvashenkilö.
Koitti kotiinlähdön aika, matkaa oli tiedossa vähän päälle 600km Sastamalasta Kainuuseen. Pikkuisen huoletti että olikohan jakohihnaa muistettu vaihtaa ikinä ja että nyt se varmaan tällä matkalla rapsahtaa :( .
Perille päästiin kumminkin turvallisesti ja heti varasin jakohihnan ja vesipumpun vaihto ajan paikalliseen huoltamoon. Siellä kävi ilmi että ainakin joskus oli hihna ja pumppu uusittu.

Nyt on reilu vuosi opeteltu yhteiseloa ja hyvin on mennyt. Pari kertaa on check engine valo syttynyt tähän mennessä ja hävinnyt myös omia aikojaan pois. Pitää hankkia jonkunlainen lukulaite jotta näkee että mikä siellä ahistaa. Auto on tarkoitus pitää mahdollisimman alkuperäisenä ja haen osat ja öljyt itse Kostamuksesta.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2109 1997 Igor Liiba. Semisti käyttöauto.

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tällaisissa ei lukulaitteet auta, koodit kun luetaan ihan rautalangan pätkällä CE-valon vilkutuksia seuraten :)

Ohje: https://www.youtube.com/watch?v=1NkZ4gdbPCw

Onnea vaan samariinille 8)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2109 1997 Igor Liiba. Semisti käyttöauto.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mulla ei Samarassa ensimmäisen 15:n vuoden aikana palanut "Check engine"- valo koskaan moottorin ollessa käynnissä. Nyt viimeisen viiden vuoden aikana valo on palanut satunnaisesti ja syttyy lähinnä silloin kun lähtee kylmänä liikkeelle, joutuu pysähtymään liikennevaloihin ja moottori käy pitempään tyhjäkäyntiä, niin liikkeelle lähtiessä kun painaa kaasua valo syttyy. Lämpöisellä moottorilla käynnistäessä ei juurikaan enää syty pitemmällä tyhjäkäynnilläkään, eikä koneen toiminnassa ole mitään muuta ihmeellisempää, kuin että jo ilmeisen väljänä pöläyttää reilusti sinistä käynnistettäessä. Ehkä johtuukin sitten siitä.

Sen verran alkoi jo häiritsemään, että laitoin joku aika sitten mustaa ilmastointiteippiä pätkän valon päälle. Tuli siisti "porno". 8) Tommosia valoja ei välttämättä enää tarvita.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-2109 1997 Igor Liiba. Semisti käyttöauto.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

samarai kirjoitti: lähtiessä kun painaa kaasua valo syttyy. Lämpöisellä moottorilla käynnistäessä ei juurikaan enää syty pitemmällä tyhjäkäynnilläkään, eikä koneen toiminnassa ole mitään muuta ihmeellisempää, kuin että jo ilmeisen väljänä pöläyttää reilusti sinistä käynnistettäessä. Ehkä johtuukin sitten siitä.
.
Moi,

Juu, eiköhän johdu väljästä kokonaisuudesta :). Esimerkiksi GM mallissa ilman kulutus, tai vaikka ilman ja polttoaineen suhde, jäähdytysnesteen lämpötila, polttoaineen suihkutuksen korjaus pitää pysyä jossain toleransseissa. Kun ne ylittyvät alkaa valo ilmoittamaan viasta. Onneksi ei valo pala koko aikaa. Sitten on vika päällä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2109 - 1997 - Igor Liiba - Semisti käyttöauto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mä huomaan sen varmaan sitten itsekin kun on "oikeasti vika päällä", toimivaan vehkeeseen ei kannata koskea. Antaa sen valon vaan elää omaa elämäänsä, ei omasta elämästä kannata tehdä liian vaikeaa. :) Sitkeä valo se näkyy olevan kun hehkuu vieläkin himmeästi sen mustan teipin alta, mutta ei enää kuitenkaan häiritse ajamista.

Tulee jo mieleen muinoin 99 Saabistani sinnikäs "Fasten seat belts"-valo - tuntui ihan silloin, että se on varmasti viimeinen mikä tästä hajoaa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin