VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Itse anturi on kunnossa mittausten perusteella. Vaikka meinaakin hyytyä ajossa pintakaasulla niin käppyrä näyttää normaalilta. Alkaa ilmeisesti suhde syveneen auton kanssa kun tämä alkaa jo kertoileen että mikä vaivaa. :lol: Vihdoinkin sytytti vikavalon ja antoi koodin P0122 eli tps jännite alhainen. Lisänä kertoo tuolle koodille että oikosulku maihin niin pitääpä alkaa tutkiin johdotusta. Tuossa olikin aika tiukalla nuo johdot ja punottu vielä siten että oli jyrkällä mutkalla. Liekköhän sitten osittain poikki tuo johto mistä tulee jännite anturille. Kaivella vielä että mikä johto noista on se mikä antaa jännitteen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Niin joo tuo uusi anturi laukesi käsiin kun yritin sitä mittailla tuossa sunnuntaina autossa paikoillaan ollessa. Purkautui täysin vaan kaippa tuon saa takaisin kasaan vielä. Laitoin vanhan anturin takaisin ja nollasin vikakoodit niin nyt paremmin pelaa tuolla vanhalla kuin uudella osalla. Ei nyi lähellekkään samanlailla vaan tuollahan voi jopa ajaakkin. Nyt olis ukrainasta tulossa kontaktiton anturi niin saas nähdä kuinka tuo pelaa. Jännä että nyt muuttui odottaviin vikakoodeihin tps jännite korkea ja lämpötila-anturia herjaa. Muistaakseni koodit P0116 ja P0123. Vikavaloa ei kuitenkaan vielä polta. No seuraillaan tilannetta kun tulee nyt tuolla ajeltua kun kanttis on vuorostaan telakalla.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Eilen tuli ukrainasta se kaasuläpän asentotunnistinkin. Pitäisi olla kontaktiton eli periaatteessa pitäisi olla lähes ikuinen kun ei suoraan kuluvia osia pitäisi olla. Ja tuli vielä suklaatiakin mukana. :D

Tänään tuossa päivällä kävin vaihtaan tuon osan ja tutkin vikakoodit ennen nollausta. Olikin tullut lisää koodeja kun sytytyskatkoksiakin herjasi mutta melko varmasti johtui tuosta rikkinäisestä anturista. Kävin koeajolla niin jopas pelasi nätisti kun ei nykinyt yhtään ja tuntuu että tuli koneeseen puhtiakin enemmän. Kiihtyy aika herkästi nyt. Koeajon jälkiin kattelin vielä odottavia koodeja niin näkyy ruiskun lämpöanturia vielä herjaavan. P0116 koodin vielä pukkaa eli ilmeisesti anturi ei ole aivan arvojen sisässä. Kokeilla vaihtaa tuo vielä kun kerta löytyy hyllystä uusi.

Kuva Kuva

Vikakoodit vanhan tps-anturin kera
Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Päivitellääs nyt tätäkin. Kuukauden mitä tällä ajellut niin aika kiva tällä on ollut ajaa. Hyvä ajettava ja herkkä kulkuinen. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että termostaatti tästä menee vaihtoon kun ei lämpöjä saa nouseen normaaliajossa paljoa yli 60 asteen. Mittari ja tietokone kertoo samaa ja kylmä tuolla sisällä onkin. Saa lähes kokoajan ajaa lämmöt täysillä vaikka muutamaa plus astettakin ollut ulkona ja tuntuu ettei tuolla tarkene. Kylmää pukkaa molemmista sivusuuttimista ja keskeltäkin vain haaleaa. Samalla kuunnellut että alkaakohan tässä vetonivelet naputtaan kun hitaasti ajaissa kuuluu naputtava ääni ja varsinkin pihalta kun peruuttaa ja kääntää jyrkästi niin aikamoinen napse jo käy. Oikealta takaa jarruttaissa kuuluu kylmänä melkoinen kahina mutta sekin loppuu kun muutaman kerran jarruttaa tai kiskasee käsijarrua eli pitää vielä käyttää auki tuo.

Miettinyt että myisikö tässä kunnossa pois vai vieläkö raskis korjata. Kohta ei tästä enää omiaan saa pois jos joutuu enemmälti korjaamaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja samarai »

Harvoin näistä varmaan mitään voittoa saa, ainakaan jos omalle työlleen laskee jotain hintaa. Wheelers dealers ohjelman autotkin olisi varmaan kaikki menneet pakkaselle, jos Edd Chinan työpanos olisi laskettu kustannuksiin mukaan.

Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen oikeastaan kaikki rehellinen työ on käynyt kannattamattomaksi Suomessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ilman muuta kannattaa myydä pois ja ajaa takapotkulla. Siis jos ajatus edes käy mielessä.

Lämmityslaitetta voi saada fiksattua paremmaksi, mutta erinomaista siitä ei saa millään. Uskoisin erääseen venäläiseen korjaukseen sen osalta. Lämmityslaitteen kennolle menevä lähtö kannattanee siirtää termostaatilta lähteväksi. Itse kokeilisin sitä.§ Sitten pitää tottakai katsoa että kaikki luukut ja säädöt toimivat niinkuin pitää.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

samarai kirjoitti:Harvoin näistä varmaan mitään voittoa saa, ainakaan jos omalle työlleen laskee jotain hintaa.
Jos omat työtunnit laskisi mukaan niin auto olisi niin kallis ettei sitä ostaisi enää kukaan. :lol: Vaan harrastuksena kun tekee niin ei tarvi tuosta niin välittää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Päivitelläänpäs tätäkin. Ei tarvinutkaan vetoniveliä vaihtaa. Raidetangonpää tuli kuskin puolelle vaihdettua kun epäiltiin sitä äänen aiheuttajaksi mutta ilmeisesti onkin iskarin yläpäänlaakeri joka se ääntelee. Niin sopivasti tuo ääni kuuluu rattia käännellessä ja liikkeellelähdössä että ensin vaikutti vetoniveleltä. Vaihdoin myöskin uuden termostaatin niin ei tarvitse tuotakaan enää arpoa että pelaako.

Pari kuvatusta.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Noiden jälkeen tälle ei ole muuta tullut tehtyä kuin vain ajettua ja onhan tämä nyt tuntunut pelaavan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Niin sainhan mä tuota takaoven saranaakin sen verran säädettyä että menee nyt vääntämättä kiinni eikä hyppää heti itekseen sitä 15 senttiä auki kun kahvasta vääntää.

Nyt on saatu auto myöskin sisältä siistiksi eli on pesty kunnolla niin sisältä kuin ulkoakin.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja mush »

Siisti pelihän sieltä kuoriutui ensimmäisen sivun pölyisiin ja nuhruisiin kuviin verrattuna.

Mielenkiintoista, että vielä tämän ikäisessäkin on noita purkkitermareita vielä viljelty.

Muutama kilometri näillä etuvetovehkeillä on tullut ajettua ja ikinä ei ole raidetangon päätä tarvinnut vaihtaa, lienevät aika kestäviä. Alapalloja on sitten mennyt jo pieni kassillinen.

Oletko varma ettei ole vetonivel? Oli kuitenkin päässyt kosteus sisään sinne.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Kyllähän tää sisältä on aika siisti mutta päältä ei ihan niin siisti ole. Pientä kukkaa ja naarmua vähän joka puolella.

Onneksi vielä tuon termarin tarkistin että millainen tuolla on ennenkuin tilasin kun muutoin oisin tilannu väärän. Oletin että tässä ois ollu jo ruiskumallin termari.

Kävin bilteman parkkipaikalla kokeilemassa niin en saanu ääntä vetareista lähteen vaikka pakittelin ratti ääriasentoihin käänneltynä ja eri kaasulla ja sama myöskin etuperin ajettuna. Äänen saan kuitenkin epätasaisella pinnalla ajamalla. Melkosta narinaa pitää. Paikoillaan rattia kääntäissä tuntuu jousessakin tuo narina. Tuo raidetangon pää oli jo aavistuksen jumissa niin vaihdoin sen vähän ennakoivasti ja oletin että olisi tuosta se narinakin tullut mutta ei poistunut kokonaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Tiistaina vaihtelin sputnikkiin kuskinpuolen alapallin. Kai tuo oli jo aiheellinen vaihtaa kun selvästi oli väljä ja ihan kuivakin tuo oli. Kummasti loppui narina ja ohjauskin keveni huomattavasti. Jos viitsisi niin voisi käydä säädättään ohjauskulmat kun ratti on jonkin verran vinossa mutta toisaalta tää ei kyllä ihmeemmin vetele minnekkään.

Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Etutolpan yläpäässä on kääntölaakeri, joka voi narista. Sen voinee rasvata melko helposti tolpan ollessa irrallaan, mutta irroitus on operaatio sinänsä. Jos irroittaa pelkät yläpään kiinnitysmutterit, alapallonivelen, napamutterin ja raidetangonpään (tietenkin pyörittelemättä sitä raidetangonpään niveltä mihinkään suuntaan) niin pyöränkulmat eivät muutu takaisin paikoilleen laittaessa. Iskunvaimentimen ja olkakappaleen välisistä kiinnitysrei'istä toinen on soikea camberin säätöä varten, joten sen kiinnityksen avaaminen aiheuttaa pyöränkulmien säädön tarpeen. Etutolppa kannattaa siis irroittaa edellä kuvatulla tavalla, jolloin iskunvaimennin ja olkakappale napoineen päivineen tulee yhtenä pakettina ulos. Autosta kannattaa olla etupää molemmilta puolilta tunkattuna ilmaan, jotta kallistuksenvakain ei työntäisi alatukivartta ylöspäin, ja siitäkin huolimatta tarvitsee todennäköisesti sorkkarautaa vipuvarreksi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuota yläpäänlaakeria itekkin ensin epäilin mutta oli loppunut hyllystä mansella niin otin pelkän alapallon. Hyvä niin kun narina poistui pelkän alapallon vaihdolla niin ei tullut turhaan vaihdettua tuota yläpään laakeria.

Camberihan tosiaan säädetään tuolla iskarin alapäässä olevalla epäkeskopultilla. Tuon asennon kun vain merkkaa hyvin niin ei välttämättä ole tarvista käyttää säädätyksellä. Luonnollisestihhan siitä ei haittaa ole kuitenkaan vaikka käyttäisikin säädätyksellä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Piha tyhjeni yhden auton verran kun Samara lähti tänään uuteen kotiin. Ensimmäinen joka paikan päällä kävi ja sen mukaan sitten lähtikin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin