VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja mush »

^ihan sama tuli mieleen.

Kansipahvin välistä nyt ei ainakaan, ei ole tuolla päässä öljykanavaa. Jostain pumpun luota sen tarvitsee tulla. Mitä jos vain siivoaa hyvin ja kokeillee aluksi pyöräyttää vaikka vain kierros kerrallaan startilla konetta, eiköhän siihen vuotokohtaan jossain vaiheessa pisara ilmesty.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tästä löytyy aika hyvät kuvalliset ohjeet:

http://car-exotic.com/vaz-cars/vaz-2108 ... ne-25.html

Eli vaatii todellakin sen öljypohjan irrotuksen (mainittu kohdassa 5) ja pitää irrottaa vielä yht. 3 pulttia sieltä sisältä (6/7) ennen kuin pumppua voi kammeta irti. Tuossa ohjeessa ne näkyy irrotettavan jo ennen kannessa olevia pultteja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Joen musikka
Viestit: 1933
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Kiitokset jta:lle!Noin pitää valokuvausta ja somea soveltaa.Nämä selfiet ym. ovat ihan .. :evil: :twisted: :mrgreen:
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Noita meitsie kuvia en itekkään ymmärrä isommissa määrin eli jos niitä pitää olla joka välissä ottamassa. Reissulla ymmärrän jos haluaa muutaman ottaa että uskoo muutkin että on jossain oltu mutta jos niitä kotioloissakin tulee kymmeniä päivittäin niin ei ihan mahdu järkeen tuollainen. No jokainen toki tyylillään. Tuo yksi vanha kamera on kokonaan pyhitetty näille remonttikuville mitä voi surutta käsitellä likaisin käsin niin tulee sitten myöskin kuvattua jos jotain isompaa tekee. Pitäisi vaan jostain saada tuohon parempi akku kun tuo halpis tarvike ei oikein pakkasesta tykkää. Pitää olla kokoajan akku taskussa että pysyy lämpimänä.
mush kirjoitti: Kansipahvin välistä nyt ei ainakaan, ei ole tuolla päässä öljykanavaa.
Tätä mä vähän tuolla kysymyksellä hainkin kun en tuota samaran kannen rakennetta tunne.

Ja noissa samarain linkin kuvissahan olikin aika havainnollistavat kuvat. Tekstistä ei paljon tosin ymmärtänyt kuin muutaman sanan. :lol: Ja näkyi tuolla korjausrompulla olevan myöskin samaran korjausopas mistä löytyi aika hyvät ohjeet pumpun irrottamiseen kuin huoltoonkin. Oli tuossa korjausoppaassakin mainittu tuo paineensäätimen jumittumimen mutta oireeksi ei tosin mainittu tuota öljyn karkaamista ainakaan pikaisella lukemisella. Joskus olisi hyvä istahtaa hetkeksi alas ja lukeakkin noita oppaita (ja foorumiakin) päättömän tekemisen sijaan. :mrgreen:

Vaan kiitokset taas kullan arvoisista vinkeistä. Eiköhän näillä eväillä päästä taas etiäpäin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuollainen kaaviokuva löytyi, eipä tuossa kovin montaa paikkaa ole, mistä öljyä painepuolelta pääsisi karkaamaan.
http://21092115.ru/uploads/nimages/5/5b ... 590058.jpg

Tästä tulikin sitten mieleen, että liekö tuo vesipumpun alakiinnityksen luona oleva tulpattu poraus öljykanava:
Kuva
Voisiko vuotaa sieltä. Kannesta kai pitäisi löytyä myös tulppa jakopään puolelta, öp-anturin korkeudelta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Pitääpäs tuokin tulppa muistaa tarkistaa kunhan seuraavan kerran pääsee tuon kimppuun. Taisi vain pahimmoilleen jäädä sen suojapellin alle mutta kokeilla kurkkia josko näkisi. Kiitokset tuostakin vinkistä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään sai käytettyä tuon öljypumpun irtaallaan. Tuo paineensäädin taisi olla jumissa kun vaati kompurastakin 6 baria että mäntä tuli ulos kolostaan. Oli jotenkin hiekkasen tuntosta tuo öljy mitä oli tuossa männässä. Nyt ainakin liikkui herkästi kun tuon putsasin ja öljysin kevyesti. Toivottavasti nyt loppuisi se öljyn syytäminenkin. Kurkkasin samalla sitä tulppaa tuolta vesipumpun läheltä niin näyttäisi tuo olevan kunnolla paikoillaan ja on sen näköinen ettei ole tuolta vuotanut.

Olipa ihmeen kovaksi menny tiivisteet kun tuo öljypumpun tiivistekkin piti ottaa aivan pieninä paloina irti ja öljypohjan tiivistekkin lähti kappaleina irti. Imuputken o-rengaskin oli lähes kivikova kun katkesi heti kun yritti sitä pois ottaa. Onneksi oli tuossa o-rengas sarjassa sopiva niin sai uuden.

Tuolla auton alla ryömiessä huomasin että pitää näköjään molemmat vetonivelten suojakumit vaihtaa kun ovat revenneet. En kyllä aiemmin ole huomannut että rikki olisivat vaikka niitä vähän sillä silmällä katellu. Liekkö nyt sitten revenneet kun tuossa rattia pyöritellyt. Mansella näkyi olevan silikoonisena noitakin eivätkä ole edes kalliita niin laitella tilaukseen kunhan ensi saa taas vähän rahaa kerättyä että saa samalla muutakin laittaa tilaukseen.

Josko seuraavalla kerralla kun tuon kimppuun pääsee niin saisi koekäytettyä tuon kun tänään ei jaksanut enää alkaa lotraileen noiden nesteiden kanssa.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Pietään peukkua että vika olis tuossa..
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Eräänlainen taisteluvoitto tämäkin. Vielä ei vuoto loppunut mutta nyt oli maltillisempi niin kerkesi jopa näkemään mistä tuo öljy tulee. Näkyy tulevan öljynpaineanturin läpi. Ilmeisesti oli jumissa se paineventtiilikin pumpussa kun nyt tosiaan ei enää niin voimakkaasti vuotanut. Pieni vika vaan olipahan pirullinen löydettävä.

Näyttäis tuo anturi olevan sama kuin takavetoisessa niin mulla pitäisikin olla varastossa ehjä mutta käytetty tuohon tilalle. Ei vain tuota muistanut aikasemmin niin olisin voinut tuon jo tälle iltaa vaihtaakkin niin olisi päässyt käyttään koneen lämpimäksi ja saanut tehtyä muutaman muunkin homman loppuun.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Olipas tiukassa löytää se ö-paine anturi varaston perukoilta. Noita pitäisi olla useampikin kappale mutta ei mitään hajua että missä vaan onneksi edes se yksi löytyi niin sai tuon vaihdettua. Loppui se öjyn vuotaminen jo viimeinkin.

Nyt sitten onkin yhenlainen taistelu taas saada tuo jäähdytysjärjestelmä puhtaaksi. Ainakin kuudesti jo vaihtanu vedet eikä vielä ole kirkasta vaan aivan ruosteista. Mietin että oiskohan noista jäähdyttimen puhdistusaineista mihinkään vaan pesiskö suosiolla pyykkipulveri vedellä niinkuin nappiksessa tein.

Melkoisen kuumaksi pääsee ainakin mittarin mukaan kone ennenkuin flekti lähtee päälle. Reilusti yli puolenvälin menee. Pari kertaa jo aikasemmin sammutinkin kun ei uskaltanu päästää lämpöjä ylemmäksi. Tuossa kuvassa mitä mittari näyttää niin ei vielä flekti pyöriny.

Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja mush »

Olen pessyt nestemäisellä omolla muutaman auton jäähdytysjärjestelmän. Saa vain huuhdella monta kertaa ennen kuin lakkaa vaahtoamasta, mutta tulos on ollut tyydyttävä.

Lämpötila nousee yli sadan asteen ennen kuin flekti käynnistyy näissä, olikohan 105 astetta tai niillä nurkin.

Joka tapauksessa, voiton puolella jo tämä projekti :)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Aika kovat on lämmöt ennenkuin flekti lähtee päälle.

Tänään taas pääsi tämänkin kimppuun kun lauhtui ilma. Pariin otteeseen laskin vielä vedet läpi ja käytin paisuntasäiliönkin pois ja huuhtelin senkin kun oli melkonen sakkakerros sielläkin. Enimmät tuosta lähti niin uskalsi laittaa sitten puhdistusaineetkin koneeseen. Oli taas sen näköinen vesi mitä tuli ekalla kerrallakin pihalle. Varmaan kymmenkunta kertaa vielä tuon jälkiin huuhtelin järjestelmän ennenkuin alkoi oleen kirkasta tuo vesi. Välillä käyttelin lämpöseks ja välillä vaan laskin suorilta vedet läpi. Nyt uskalsi jo laitella oikeat nesteet sisälle. Varmaan tuolta vieläkin saattaa jotain sakkaa irrota vaan se on myöhemmän ajan murhe.

Sitten taas arvotaan listalta että mitä aletaan tekeen seuraavaksi.

Muutama kuvatus. Oli tuo puhdistusaine jännän väristä kun oikein hohti vihreänä.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja tässä kun tätä on nyt joutunut paljon paikoillaan käyttämään niin tullut huomattua hieman erikoisempaa käytöstä käynnissä. Jos yrittää pitää kierrokset siinä 3000rpm niin alkaa ikäänkuin katkoon käyntiä ja kierrokset putoaa ja alkaa taas nouseen hieman röpöttäen. Ongelma korostuu jos sattuu oleen esim. valot tai muuta raskaampaa sähkökuormitusta päällä.

Video tuosta ongelmasta. https://youtu.be/okSOG_7Y5M8

Tuon videon ottamisen jälkeen kun flekti lähti pyörimään niin autokin sammui samantien. Lähti kuitenkin normaalisti uudelleen käyntiin.

Kuitenkin ensin teen nuo perusasiat kuntoon eli tulpat, johdot jne. vaihtoon ja sitten ihmetellään lisää. Sitä vielä mietin että voiko huono maadoitus aiheuttaa tuota kun tuo akun maakenkä on sellainen ettei se ole käytännössä oikein mitenkään kiinni akussa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja jta »

Tällä kertaa ei mitään isompia saatu aikaseksi kuin että putsailin enimmät öljyt ja kurat tuosta moottorin kyljestä ja vaihtelin tulpat ja tulpanjohdot. Ja laittelin tietenkin puolan kunnolla paikoilleen. Vanhat tulpat oli ihan hyvässä kunnossa mutta ei vissiinkään ole olleet kunnolla kiinni ainakaan siitä päätellen kun olivat paksun lian päälle kiristetty ja kun oli tiivisteen ja tulpan rungon välissäkin hiekkaa/öljyä.

En tiedä että oliko sykolokinen vaikutus mutta tuntui että kierrosherkkyyttä tuli lisää ja tyhjäkäynti parani hieman. Kuitenkaan ei ollut vaikutusta tuohon kierrosten humpaamiseen. Tps-sensorin käytin irti ja kokeilin hieman eri asentoon sitä sen verran mitä ruuvinreiät antoi myöten niin toisessa laidassa tyhjäkäynti alko elään ihan omaa elämäänsä eli välillä kaasutteli itekseen ja piti tyhjäkäyntiä korkealla ja toisessa laidassa ei temppuillut vaan kävi nätisti tyhjää mutta kierroksilla temppuili.

Tuossa samalla huomasin että taitaa alkaa bensapumppu sanoon työsopimusta irti kun kuulosti pitävän vähän kiljuvaa ääntä kun ensimmäisen kerran käytti virrat päällä. Käydä hakeen biltemasta painemittari ja tarkistaa tuokin asia. Tai oikeastaan ensin tarkistaa etteihän mulla satu tuollaista mittaria jo olemaan valmiina.

Muutama kuvatus.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 2002 - "Sputnik"

Viesti Kirjoittaja mush »

TPS:n asennolla ei ole sinänsä merkitystä kuin hetkellisesti, ohjain oppii kyllä ajallaan tyhjäkäyntitason. Silti tuollainen kierrosten sekoilu voisi olla kyseisen anturin ongelma. Omalle kohdalle ei ole kyllä sattunut ihan noin terävää kierrosten vaihtelua. Saatko lukijan perään ja käppyrää TPS:ltä, varmistaisi ongelman lähteen.

Tulihan kampiakselin asentotunnistin kunnolla paikoilleen ja kiinni?

Uudet tulpat eivät ole vastuksellista mallia (BPR)?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin