VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Hienoa että pelailee. mulla BK-10 valopalaa milloin haluaa. joskus palaa hetken, muttei ole haitannut niin paljon että olisin toimenpiteisiin ryhtynyt.....Muuten pelannut loistavasti 111. tänään laitoin seisomaan, kun otin Taas Nivan liikenteeseen..
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Ei toiminut ensimmäinen viritelmä pakoputken takakannakkeeksi, päästi pöntön heilumaan sivusuunnassa liikaa sillä seurauksella, että putki oli murtunut kartioliitoksen etupuolelta.
Hitsasin putkeen ehjän kartion (jonka pelastin vanhasta takapöntöstä), Samalla paransin takakannaketta siten, että hitsasin koukun tilalle M8 kierretangon pätkän ja laitoin kumin mutterien ja korialuslevyjen väliin. Tämä tukevoitti huomattavasti takapönttöä, kun kumista sai sivuttaisjoustoa pois.
Vieläkin tyhjäkäynti ajoittain heijaa, pitäisi lyödä OBD-lukija kiinni katsoa mitä siellä oikein tapahtuu. Hankala vain kun sitä ei tapahdu koko aikaa. Kokeilin jo vaihtaa koko kaasuläppäkotelon tk-moottoreineen ja asentotunnistimineen, mutta siinä selkeästi ei ollut ongelmaa.
Hitsasin putkeen ehjän kartion (jonka pelastin vanhasta takapöntöstä), Samalla paransin takakannaketta siten, että hitsasin koukun tilalle M8 kierretangon pätkän ja laitoin kumin mutterien ja korialuslevyjen väliin. Tämä tukevoitti huomattavasti takapönttöä, kun kumista sai sivuttaisjoustoa pois.
Vieläkin tyhjäkäynti ajoittain heijaa, pitäisi lyödä OBD-lukija kiinni katsoa mitä siellä oikein tapahtuu. Hankala vain kun sitä ei tapahdu koko aikaa. Kokeilin jo vaihtaa koko kaasuläppäkotelon tk-moottoreineen ja asentotunnistimineen, mutta siinä selkeästi ei ollut ongelmaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Oli sitten ilmeisesti kaksi rikkinäistä kaasuläpän asentotunnistinta, toinen tämän oma ja toinen vihreästä farkusta.
OBD-lukija kiinni ja käyrää ko. anturilta. Tyhjäkäynnillä koko ajan pientä heijausta ja välillä vähän enempi. Kaasua kun painoi ja vaikka piti polkimen paikallaan hyppi aika suurestikin ylös alas.
Otin sinisestä farkusta lainaan (mahdollisesti alkuperäisen yli 200tkm ajetun) DAAZ:n tekemän anturin ja kas, tyhjäkäynnillä piirtää viivasuoraa, samoin kun kaasua pitää tasaisesti kierroksia arvo pysyy eikä heittele mihinkään.
Sen tiedän että nämä on vaihdettu joskus, kun tuli alkuperäinen auton mukana. Ilmeisesti jokin merkitön halpisanturi kyseessä, kun ei lue muuta kuin varaosanumero ja sdelano v rossii.
OBD-lukija kiinni ja käyrää ko. anturilta. Tyhjäkäynnillä koko ajan pientä heijausta ja välillä vähän enempi. Kaasua kun painoi ja vaikka piti polkimen paikallaan hyppi aika suurestikin ylös alas.
Otin sinisestä farkusta lainaan (mahdollisesti alkuperäisen yli 200tkm ajetun) DAAZ:n tekemän anturin ja kas, tyhjäkäynnillä piirtää viivasuoraa, samoin kun kaasua pitää tasaisesti kierroksia arvo pysyy eikä heittele mihinkään.
Sen tiedän että nämä on vaihdettu joskus, kun tuli alkuperäinen auton mukana. Ilmeisesti jokin merkitön halpisanturi kyseessä, kun ei lue muuta kuin varaosanumero ja sdelano v rossii.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
139100km, vaihdettu pirteämmän väriset liemet, sopii paremmin pirteän korkin kanssa
Pesin ja huuhtelin koko järjestelmän kunnolla, niin että lopuksi pysyi vedet kirkkaina, sitten vain uudet vihreät liemet sisään.
Vanhat oli kirkkaan ruskeat, ämpärissä näyttivät enimmäkseen vihreiltä ja kaadettaessa punaiselta, liekö ollut sekaisin vihreää ja punaista?
Ajettu tällä jo se n. 8000km.
EDIT: Niin ja laitetaan muistiin, samoilla kilometreillä vaihdettu startti, kun välillä vain naksahti. Valkovenäläinen möhköstartti korvattu toisella samanlaisella.
Pesin ja huuhtelin koko järjestelmän kunnolla, niin että lopuksi pysyi vedet kirkkaina, sitten vain uudet vihreät liemet sisään.
Vanhat oli kirkkaan ruskeat, ämpärissä näyttivät enimmäkseen vihreiltä ja kaadettaessa punaiselta, liekö ollut sekaisin vihreää ja punaista?
Ajettu tällä jo se n. 8000km.
EDIT: Niin ja laitetaan muistiin, samoilla kilometreillä vaihdettu startti, kun välillä vain naksahti. Valkovenäläinen möhköstartti korvattu toisella samanlaisella.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Laturipäivitys saatu tähän valmiiksi, nyt saa talvi tulla. Aiheesta kirjoitin tänne: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 23&t=43846
Loppui kokonaan se valojen värinäkin, joka ilmeisesti johtui vanhan laturin säätimestä.
Joku joskus täällä boardilla kyseli mahtuuko näissä laturin alapultti pois - ei mahdu noin vain. Joutuu irrottamaan oikeanpuoleiset moottorin kannakkeet ja tunkkaamaan koko murikkaa sen verran ylös että pultti tulee palkin päältä pois. Tämä siis tehostimellisessa, jossa laturi on ylempänä. Laiton kasaan pultti "väärin" päin, ainoa haitta että joutuu pitämään avaimella vastaan kun kiristää.
Samalla kun könysin auton alla, huomasin että oikea ulompi vetarin kumi on vähän rikki. Uusi nivel olikin tallessa, joten se pitää jossain välissä vaihtaa.
Loppui kokonaan se valojen värinäkin, joka ilmeisesti johtui vanhan laturin säätimestä.
Joku joskus täällä boardilla kyseli mahtuuko näissä laturin alapultti pois - ei mahdu noin vain. Joutuu irrottamaan oikeanpuoleiset moottorin kannakkeet ja tunkkaamaan koko murikkaa sen verran ylös että pultti tulee palkin päältä pois. Tämä siis tehostimellisessa, jossa laturi on ylempänä. Laiton kasaan pultti "väärin" päin, ainoa haitta että joutuu pitämään avaimella vastaan kun kiristää.
Samalla kun könysin auton alla, huomasin että oikea ulompi vetarin kumi on vähän rikki. Uusi nivel olikin tallessa, joten se pitää jossain välissä vaihtaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Sai tämäkin tänään talvikumit, sinisen alla viime talvena pyörineet vähän ylikokoiset (185/65-14) Kleberit. Oli päässeet Fiatin peltivanteet aivan karseaan kuntoon, joten löin rumat muoviläpyskät peitteeksi.
Mallailin Ladan omia muoviläpsyjä vanteen peitoksi, mutta eivät sovi mielestäni niin yhtään tähän vehkeeseen, vaikka Kalinan alla samat on ihan ok näköiset. Ja kaiken lisäksi omat kapselit istuvat huonosti Fiatin vanteelle. Tuli sitten tarvikehirvitykset laitettua.
Valkovenäläinen möhköstartti ei ole kovin iloinen moottorin pyörittäjä näilläkään nollan tietämissä olevilla keleillä, tuntuu että pyörii hieman laiskan puoleisesti. Saa nähdä pitääkö tuolle tehdä vielä jotain ennen kovempia pakkasia.
Mallailin Ladan omia muoviläpsyjä vanteen peitoksi, mutta eivät sovi mielestäni niin yhtään tähän vehkeeseen, vaikka Kalinan alla samat on ihan ok näköiset. Ja kaiken lisäksi omat kapselit istuvat huonosti Fiatin vanteelle. Tuli sitten tarvikehirvitykset laitettua.
Valkovenäläinen möhköstartti ei ole kovin iloinen moottorin pyörittäjä näilläkään nollan tietämissä olevilla keleillä, tuntuu että pyörii hieman laiskan puoleisesti. Saa nähdä pitääkö tuolle tehdä vielä jotain ennen kovempia pakkasia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Vaihdoin termostaatin. Ei tämä huonosti lämmennyt, mutta kun tuolla sinisellä olen ajanut pari päivää, nousevat lämmöt siinä paljon rivakammin.
Seuraavaksi taitaa lentää raitisilmasuodatin odottelemaan parempia aikoja (kevättä). Sen verran paljon se ahdistaa sisätilanpuhallusta. Lisäksi suodattimen päälle satava lumi tuskin ainakaan auttaa tilannetta.
Tuli mieleen, että tähänhän voisi puhkoa takaoviin samanlaiset läpivirtauskanavat kuin farkuissa. Vaan jättääkö sitten peräpään kosteammaksi. Voisi joskus kokeilla.
Seuraavaksi taitaa lentää raitisilmasuodatin odottelemaan parempia aikoja (kevättä). Sen verran paljon se ahdistaa sisätilanpuhallusta. Lisäksi suodattimen päälle satava lumi tuskin ainakaan auttaa tilannetta.
Tuli mieleen, että tähänhän voisi puhkoa takaoviin samanlaiset läpivirtauskanavat kuin farkuissa. Vaan jättääkö sitten peräpään kosteammaksi. Voisi joskus kokeilla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Nopeusmittari alkoi viime päivien kosteilla pätkiä, kiihdyttäessä lopetti toiminnan, moottorijarrutuksessa alkoi toimia. Samalla muistiin jäi P0500 vikakoodi. Eli nopeusanturin kimppuun, epäily kohdistui johtosarjaan, kun kerran liikkeestä pätki.
Siellä olikin joku patentti jonkun jäljiltä, eristysnauhaa, jatkettua johtoa ym. Luulin tietysti että tässä vika ja nappasin purkuautosta liittimen ja poistin patentit. Ei vain toiminut vieläkään, ei mitään eloa. Mittasin sitten liittimestä ja kaikki sähköjen puolesta ok. Nappasin sinisen farkun vanhasta laatikosta anturin ja johan pelaa taas.
Vähän turhaa työtä siis tuli tehtyä, mutta ainakin on taas kunnossa. Ilkeä paikka tuo kun johdot ei riitä mihinkään järkevään työskentelypaikkaan, siinä sitten pitää röhnöttää moottorin päällä mahallaan.
Siellä olikin joku patentti jonkun jäljiltä, eristysnauhaa, jatkettua johtoa ym. Luulin tietysti että tässä vika ja nappasin purkuautosta liittimen ja poistin patentit. Ei vain toiminut vieläkään, ei mitään eloa. Mittasin sitten liittimestä ja kaikki sähköjen puolesta ok. Nappasin sinisen farkun vanhasta laatikosta anturin ja johan pelaa taas.
Vähän turhaa työtä siis tuli tehtyä, mutta ainakin on taas kunnossa. Ilkeä paikka tuo kun johdot ei riitä mihinkään järkevään työskentelypaikkaan, siinä sitten pitää röhnöttää moottorin päällä mahallaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Sinä Kuitennii tiedät mitä teet. vaikka ohikulkijat voisi kuvitella että olet rakastelemassa Ladan kanssa.
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
^Hyvä sentään että täällä metsän keskellä ohikulkijat on harvassa
Eilen BK-10:n lämpömittari näytti -13 ja kyllä oli surkeaa startin pyöritys. En tiedä mikä ongelma näissä valkovenäläisissä oikein on, kaapelointi kunnossa, akku kunnossa, synteettiset öljyt koneessa, mutta todella laiskaa vain on pyöritys. Toisen avasin ja oli päällisin puolin ihan kunnossa sisuskaluiltaan, hiilet kunnossa jne.
"tarrassa" (eli pakkausteipillä kiinnitetyssä paperinpalassa) valmistaja OAO "BATE", varaosanumerolla 2111-3708010-01, sylttytehdas täällä: http://eng.starter.by/
Pitänee hankkia jostain toinen startti.
EDIT:
Löytyihän se syykin kun nettiä penkoi. BATE:n startissa ei ole kenttäkäämejä, vaan kestomagneetit - huonolaatuiset sellaiset. Ajan myötä niistä magneettisuus katoaa ja lopputulema on laiska startti.
Eilen BK-10:n lämpömittari näytti -13 ja kyllä oli surkeaa startin pyöritys. En tiedä mikä ongelma näissä valkovenäläisissä oikein on, kaapelointi kunnossa, akku kunnossa, synteettiset öljyt koneessa, mutta todella laiskaa vain on pyöritys. Toisen avasin ja oli päällisin puolin ihan kunnossa sisuskaluiltaan, hiilet kunnossa jne.
"tarrassa" (eli pakkausteipillä kiinnitetyssä paperinpalassa) valmistaja OAO "BATE", varaosanumerolla 2111-3708010-01, sylttytehdas täällä: http://eng.starter.by/
Pitänee hankkia jostain toinen startti.
EDIT:
Löytyihän se syykin kun nettiä penkoi. BATE:n startissa ei ole kenttäkäämejä, vaan kestomagneetit - huonolaatuiset sellaiset. Ajan myötä niistä magneettisuus katoaa ja lopputulema on laiska startti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Nyt olisi pikkuriikkinen tsekkiläinen alennusvaihteellinen Magneton-merkkinen startti tulossa. Tällainen, mutta käytetty:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Tuli mieleen, että veli rassasi joku vuosi sitten 110:nsä starttia. Se on kuupallinen venäläinen "KZATE" (2110-3708010-10 ) ja siitä löytyy myös planeettavaihde.
Tässä on samanlainen purettuna: https://www.drive2.ru/l/1062290/
Tosta ei oikein näy, mutta muistaakseni oli ihan käämityillä kengillä.
sylttytehdas: http://katek.ru/
Tässä on samanlainen purettuna: https://www.drive2.ru/l/1062290/
Tosta ei oikein näy, mutta muistaakseni oli ihan käämityillä kengillä.
sylttytehdas: http://katek.ru/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Katekin vehkeet ovat olleet ihan hyviä, laturit ja startit, ei suurempia ongelmia minulla ikinä.
Näköjään sielläkin startissa muovinen planeettavaihteisto. Muistan vielä kun joskus kauan kauan sitten tuli ensimmäistä kertaa Boschin hajonnut startti josta alkoi muovin paloja tippua syliin avattaessa, olihan se pieni järkytys
Magnetonin startissa ihan tavallinen ratasvälitys, kun eivät ole akselit linjassa. Yleisistä ko. valmistajan kuvista päätellen vieläpä metallisilla rattailla.
BATE:n startissa ei muuten ollut edes kunnollista hiilien pidikettä (kuten esim. tuolla Katekin kuvissa), olivat vain kahden sellaisen muovisen palikan välissä hiilet.
Näköjään sielläkin startissa muovinen planeettavaihteisto. Muistan vielä kun joskus kauan kauan sitten tuli ensimmäistä kertaa Boschin hajonnut startti josta alkoi muovin paloja tippua syliin avattaessa, olihan se pieni järkytys
Magnetonin startissa ihan tavallinen ratasvälitys, kun eivät ole akselit linjassa. Yleisistä ko. valmistajan kuvista päätellen vieläpä metallisilla rattailla.
BATE:n startissa ei muuten ollut edes kunnollista hiilien pidikettä (kuten esim. tuolla Katekin kuvissa), olivat vain kahden sellaisen muovisen palikan välissä hiilet.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
On näissä vähän kokoeroa:
Nyt on uusi paikallaan ja ainakin lämmintä konetta pyörittää kuin viimeistä päivää. Näkee sitten miten toimii kun pakkaset kiristyy, näillä nollakeleillä BATE:kin pyöritti ihan ok, mutta jo yli viiden asteen pakkasilla kuulosti siltä kun akku olisi ihan loppumaisillaan.
Nyt on uusi paikallaan ja ainakin lämmintä konetta pyörittää kuin viimeistä päivää. Näkee sitten miten toimii kun pakkaset kiristyy, näillä nollakeleillä BATE:kin pyöritti ihan ok, mutta jo yli viiden asteen pakkasilla kuulosti siltä kun akku olisi ihan loppumaisillaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Heh, kuuntelin jo pitkään, että tuossa veljen 110:kin se Kzatekin starttasi vuosia kuin akku olisi ollut loppumaisillaan. Ja olihan se, kun oli ilmeisesti auton alkuperäisakku.
Nyt akun vaihdon jälkeen startti sahaa todella vauhdikkaasti.
Nyt akun vaihdon jälkeen startti sahaa todella vauhdikkaasti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»