VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Putkiholkit taitaa hyvä myös laittaa ettei vain pelkät palkit puristu kasaan.. Parissa purkamistani vetokoukuissa on ollut mukana.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

^Niin juuri. Unohtui sanoa että Bosalissa oli kohtuullisen järeät 50x400mm lattaraudat kontin puolella. Eivät taida ne palkitkaan mitään kovin paksua peltiä olla, lattiasta puhumattakaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Kiitos Ladacatin lähettämän Kovilin asennusohjeen, huomasin vasta nyt, että Kovil on myös puskurin takaa kiinni palkissa. En taida viitsiä alkaa kahdesta autosta repimään puskureita, vaikka eivät nuo nyt ihan kovin ihmeellisesti kiinni olekaan.

Eli korjataan sen verran, että näistä kahdesta Kovilin koukku vaatii puskurin irroituksen, Bosalin ei.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Omassa 112:ssa on Venäjältä tuotu Bosal, 110:ssä Kovil ja taisi Kovil olla myös se purkuauton koukku....
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Ja sama juttu tässä autossa, järkyttävä kasa möhnää raitisilmasuodattimessa, osa putosi jo irroitusvaiheessa pois:

Kuva

Mahtaako moni omistaja edes tiedostaa tämän olemassaoloa. Kalinassa sentään tämän vaihto on tehty helpommaksi, tässä joutuu purkamaan kuitenkin aika paljon että suodattimen saa ulos.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja voimasika »

mush kirjoitti: Mahtaako moni omistaja edes tiedostaa tämän olemassaoloa.
Ei varmaan monikaan tiedä, isäkin ajeli omallaa vuosia, muistaakseni ainakin 5vuotta tietämättä raitisilmasuodattimesta mitään.
Käytti sentään uudesta asti ladan merkkikorjaamossa määräaikaishuolloissa ja niillekkin tuli yllätyksenä koko suodatin vasta kun lämmityslaitetta ensimmäisen kerran korjattiin.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

^Varmaan eivät sitten ikinä huollossa vaihtaneetkaan niitä, tai myyneet filttereitä sen puoleen.

Sämpylää tuunattu kevyesti tänään:

Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kävin tutustumassa viikonloppuna "Sämpylään". Sen sisäilmaa nuuhkaistessani olikin siinä mielestäni vähän sellainen ummehtunut kellarimainen haju.

Joka tapauksessa hieno auto. 1,6 16V moottorin hiljainen ja värinätön käynti teki minuun vaikutuksen. Tähän mennessä olen nähnyt vain karkeakäyntisiä neukkumoottoreita niin autoissa, Belaruksissa tai vaikkapa Ash-82FN lentomoottori. 1,6 16V vastanneen mitä tahansa nykyaikaista länsimoottoria.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään askarreltua:
Kuva

Pakoputkenkannattimen ratkaisin lopulta näin:
Kuva
Osat tuohon tuli seuraavan kuvan osasta.

Yllätyksiltäkään ei vältytty:
Kuva
Onneksi vihreässä farkussa oli ehjä pönttö, vieläpä HB:n, johon oli parilla täpällä hitsattu jatkopala.

Hyvin mahtui vielä Kama-208:kin paikalleen, sivulla näkyy koukkuun kuuluvat lattaraudat ja vararenkaan vieressä tuollainen kulmarauta:
Kuva
Ja kuten kuvasta näkyy, sähköt jäi vielä tehtäväksi.

Yllättävän siististi tuo kävi vaikka pöntössä oli reikä. Sinisessä kun oli sama, niin sen kyllä kuuli, ei epäilystäkään. Liekö pakosarjakatti viemässä mölyjä paremmin vai mistä lie johtuu.

Koukku upposi paikoilleen muuten ihan ok, mutta vain etummaiset valmiit reijät sopi, takimmaiset piti porata.

Samalla raaputin pöntön päältä repsottavia massoja ja vähän vetelin epoksia päälle.

Pitää hommata uudet kaasujouset takaluukkuun, ei tahdo pysyä ylhäällä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Sähköt tehty koukkuun, meinasi tulla vahingossa kytkimestä toimivat jarruvalot kärryyn. Enhän minä muistanut että tässä olikin arvottu jarruvalot luukkuun. Farkussa kun on luukussa sumuvalot ja pakkivalot, niin tässä olikin jarru- ja sumuvalot vaihtaneet paikkaa.

Takaluukkuun tehty köyhä patentti, ostettu yksi 500N yleismallinen kaasujousi, eli vähän tujumpi kompensoimaan toista vähän väsynyttä. Nyt pysyy luukku ylhäällä komeasti.

Posti toi tänään keskuslukon kaukosäätimen. Kuskin oven ovimoottori vielä uupuu, niin pääsee avaimella heilumisesta eroon.

Hiljenihän tuo vielä entisestään ehyellä takapöntöllä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Vähän joutui näppejä rasvaamaan tähän.

Tänään tuli käytyä Helsingissä ja huomasin että lämmöt kohoaa, punarajalla kävi jo, eikä flekti herännyt. Kotona löytyi palanut sulake, mutta uuden vaihtaminen aiheutti saman uudelleen. Tarkemmin tutkittuna flekti tosi jäykkä, lähes jumissa. Irroitin ja purkasin moottorin, tuomio oli että etulaakeriin pässyt kosteutta.

Ihan tavallinen pikkulaakeri, mutta en nyt jaksanut lähteä sellaista metsästämään, joten taas kerran tuosta vihreästä oli hyötyä. Otin koko hoidon sieltä ja asentelin paikoilleen. Nyt pelaa kuten olettaa saattaa.

Ovimoottorikin saapui tänään, pitää asennella lukkojen kaukosäätö. Tuskaa tuo avaimen kanssa leikkiminen, kun kaukosäätöön on tottunut.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Asennettu ovimoottori kuskin oveen ja kauko-ohjaussarja keskikonsoliin. Jotain on muuttunut vuosien varrella keskuslukon ohjaimessa. Enää ei riittänytkään pelkästään kuljettajan oven mikrokytkimen rinnalle kytkeminen, vaan mikrokytkimen johdot oli irroitettava. Eli nyt eivät enää kaikki ovet avaudu ja sulkeudu avaimella, ainoastaan kaukosäädöllä, mutta ei tuolla niin väliä olekaan. Jos innostun liikaa, niin asennan samantyylisen nappulan oveen kuin Kalinassa mistä saa ovet lukkoon ja auki.

Samalla kun ovi oli palasina vaihdoin kuljettajan sivulasin. Tähän oli joskus vaihdettu Saratov Steklo -merkkinen lasi ja omituisesti se veti sateella aina huuruun paljon herkemmin kuin muut lasit. Vihreästä farkusta Bor tilalle ja on nyt yhtä tumma sävylasi ja muutenkin samanlainen kuin muutkin, Saratov oli vaaleampi sävyltään.

Tämä on enemmän kuin suositeltava tuote jos ovipahveja joutuu venkslaamaan:
http://www.mansemotors.fi/ovipahvin-kii ... 50kplpussi
Pysyy taas pahvi paikoillaan nitisemättä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään vihdoin ja viimein sain aikaiseksi oikean ajovalon korkeussäätimen tankkauksen. Toimimattomasta korkeussäädöstä oli korjauskehotus katsastuksesta huhtikuulta, joten oli ehkä jo aikakin korjata.

Tässä jossain välissä alkoi tyhjäkäynti aaltoilla. Putsasin TK-säätimen, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Lopulta huomasin, että kun läppäkoteloa painaa kevyesti muuttuvat kierrokset. Ei muuta kun kiristys imusarjaan ja taas käynti ok. Tässähän on muovinen imusarja, joten ei sitä kehtaa kovin rankalla kädellä kiristääkään.

Vasemman eturenkaankin onnistuin jossain puhkomaan, joten sekin tuli paikattua. Onneksi alla on vielä auton mukana tulleet nokialaiset, ettei tarvinut uusia kumeja heti puhkoa. Odottelen M12x1,25 kierretappia saapuvaksi, kun oikeasta etunavasta on joku saanut ainakin yhden kierteen vähän huonoksi. Sen jälkeen kun kierteet on kunnossa (jos ei tapilla tokene, niin napa vaihtoon) vaihdan kumit farkusta tähän.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Kierretappi tuli ja etunavan kierteistä tuli vielä hyvät. Pari pientä lastua irtosi tapilla ja nyt pultit menee kaikkiin reikiin kevyesti nikottelematta.

Samalla sitten tuli renkaatkin vaihdettua, kuluneet Hakka I3:t pois ja tilalle sinisen alta keväällä ostetut Kormoranit Punton aluilla. Hiljeni kummasti rengasmelu.

Siniseen heitin sitten alle Kama-208:t jotka tuli vihreän farkun alla. I3:t sen verran loppu, että jäi talteen vain alkuperäisten alujen vuoksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Viesti Kirjoittaja mush »

Meinasin jo vaihtaa laturin tähän, mutta olikin vain laturin herätteen johto irtoamaisillaan liittimestä.

Ihme oireilua oli ja lopuksi lakkasi monesti lataamasta matalilla kierroksilla kokonaan. Vikakoodia ilmestyi satunnaisesti nakuanturilta ja epätasaisen tien tunnistimelta (pietsosähköisiä molemmat), ilmeisesti häiriöinen sähkö aiheutti ko. antureiden kohdalla virhetulkinnat. Kiinnitin myös lopuksi huomiota myös että BK-10:n taustavalo väräjää.

Johdon kun sai kunnolla kiinni, niin latausjännitekin nousi BK:n mielestä n. 0,5v, eikä heittele entiseen malliin. Tyhjäkäyntikin rauhoittui, kun ennen oli pientä seilaamista.

Muuten on vain painettu menemään ilman ihmeempiä. Kytkinpoljin on toisinaan jäykempi, toisinaan normaali, jossain lienee voitelun puutetta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin