VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ 11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

Nyt saatiin tähänkin ensimmäinen ihan oikea vika. Oikealla takana jarrusylinteri tihkuu nestettä, pitää huomenna hakea uudet saman tien molemmat. Samalla pitänee vaihtaa jarrunesteet, epäilen että tuossa on vielä tehtaalla laitetut liemet sisällä, joka osaltaan voi olla syy vuotoonkin.

Sylinteri on varaosakirjan mukaan edelleen 2105-alkuisella varaosanumerolla, vaikka motonetin järjestelmä ei sylinteriä tunnekaan. Eli yhtä helppo homma kuin aina ennenkin.

Muuten auto pelaa edelleen kuten auton kuuluu. Onhan tuossa jo useampi tuhat kertynyt mittariin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ 11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

Takasylinteri vaihdettu. Olisin molemmat hakenut samalla, mutta oli vain yksi hyllyssä. Muuten jarru täysin sama kuin muissa etuvedoissa, mutta rummun kiinnityspulteissa/vanteen ohjureissa tapahtunut kehitystä, vanhemmissa kun oli tosi matala 12mm kanta joka oli vanhemmiten hankala, niin tässä koko vannetta ohjaava tappi on yhtä 7mm kantaa. Vaikutti toimivalta parannukselta.

Joku oli jo käynyt tässä jarrussa, perinteisesti rummun ulosvetokierteet oli jo keretty rikkomaan.

Katselin jo jonkin aikaa sitten että hassusti takapönttö vinossa (Kalinassa kun on lyhyt perä, niin pönttö pilkottaa takapuskurin alta). Nyt kun lenkin kävin heittämässä, niin kuuntelin kun kitisee omituisesti takapäästä. No kuinkas muuten, se bensatankin kulmalla oleva kartiokiinnike oli löystynyt, joka oli päästänyt myös pöntön putoamaan vinoon. Kalinassa vielä takapöntön takakannake on sivussa, joten pönttö alkaa kääntyä kyljelleen kun kartio on löysällä.

Yhtä surkea kartion panta kuin 111:ssä oli, pitää mansesta tilata sellainen paremman mallinen kun seuraavan kerran muutakin osatarvetta ilmenee.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ 11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään sain sitten aikaiseksi sisätilan haaran asentaa lohkolämppärille. Ei löytynyt vapaata valmista läpivientiä, joten porasin apparin jalkatilaan uuden läpiviennin. Tulee nyt sisäpiuha raidetangon alapuolelta konetilaan, niin että sen sai näppärästi siihen aukon laitaan kiinni mistä raidetanko menee pyörälle. Siinä kohtaa oli sisäpuolella valmis reikä matossa ja eristeessä, mistä tuli ennestään johtoja eristeen takapuolelta etupuolelle.

Kuskin jalkotilassa rönytessä silmään sattui omituinen patentti:
Kuva

Hetken pähkäiltyä tulin tulokseen että varmaankin tuohon on laitettu 110:n lämppärinkenno. Tarranjämässä on luettavissa vielä "Delta Motor...".

Samannäköisethän nuo muuten on, Kalinassa puuttuu tuo (tulpattu) letkulähtö. Samoin nyt on jätetty tuo suojakansi pois kennolta.
Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3002
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ 11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Oliskohan se ilmauksen letku lähtö, joka menee sitten sinne paisuntasäiliölle.

Minulla tuollainen kenno Samarassa:

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ 11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

110:ssä nimenomaan ilmausletkun paikka. Kalinassa näköjään ei ole moista.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
TsarBomba
Viestit: 810
Liittynyt: 6.8.2013 14:10
Paikkakunta: Hypmec

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja TsarBomba »

Miten mushin "hairahdus" jakselee? :) Itelläkin kuumetta hairahtua Kalinaan, saas nähdä raskiiko hairahtua.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

Oikein hyvin pelaa kiitos kysymästä, toimii kuten autolta olettaa saattaa. Yllättävän mukava auto talvellakin, vähän pelkäsin käytöstä kun on varmasti paljon kevytperäisempi kuin esim. 110.

Tänään vaihtelin termostaatin ja pakkasnesteet. Se ei kyllä mennyt aivan putkeen, nimittäin tilasin pelkän sisäosan termostaattiin ja tuli sama osa kuin muissakin etuvedoissa, 2108-alkuisella varaosanumerolla. Kalinan termostaatti on kuitenkin erilainen, osa menee kyllä paikoilleen, mutta en ole oikein tyytyväinen nyt termarin sulkeutumiseen. Varaosakirjahan ei tunne ollenkaan termostaatin vaihdettavaa sisäosaa, pelkästään koko möykyn, eli ei pysty vertailemaankaan.

Ero näkyy tässä:
Kuva
Vasemmalla 110:n vanha, oikealla Kalinan vanha. 110:n tiivistyy kartioon termostaattikotelossa ollessaan kiinni, Kalinan tasaista pintaa vasten. Eli nyt on tuollainen kartiolle tarkoitettu termostaatti ja tasainen tiivistepinta.

Vaihdoin kuitenkin, koska vanhalla kävi melko kylmänä näillä talvisilla keleillä, jos olisi edes parempi kunnes saadaan oikea osa. Samalla tuli vaihdettua pois todennäköisesti tehtaalla laitetut pakkasnesteet.

Kalina olikin hankalampi saada ilmattua kuin 110. Ilma ei meinannut poistua vaikka avasi kaasuläppäkotelolta sen ohuen letkun. Loppujen lopuksi lähti ilmat kun antoi käydä hetken kaikki paikoillaan ja paisarin korkki kiinni. Kun korkin sitten avasi niin röyhtäisi ilmat pihalle. Meni melkein koko paisuntaäiliöllinen nestettä kerralla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hienoa että on pelannut auto, samaa on omat kokemukset omasta 111, pelannut vielä paremmin kuin viimevuonna, silloinkaan ei ollut suurempia murheita.. mitä takajarru kilpi räjähti paskaksi kun Montusta sai ihteensä..
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

Ei pysy lämmöt tuolla termostaatilla, mikä tuli asennettua. On vielä huonompi kuin vanha, mikä lähti vaihtoon.

Uusi yritys nyt viikonloppuna kun vähän lauhtuu, tällä kertaa pitäisi sitten asentaa tällainen:

Kuva

Pitää tutkia kun saa vanhan irti, onko ongelma tuossa termostaatin sopimattomuudessa, vai onko vain huono termariyksilö.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Joen musikka
Viestit: 1639
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Minun Vihervarpunen on "frigidin" oloinen vaikka kennonvaihto auttoikin.Termarin ja nesteet ym.vaihdoin jo ammoin.Tuumin että talvikelillä voisi laittaa kokeeksi jonkun kolmihaaraisen uponaalin tai vastaavan termarin paikalle.Sit jos palelee niin syy on muualla. 8)
2112,-02,sininen
2112,-04,hopea
1119,-08,hopea
2110,-99,vihreä
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110,2108,2111x2,2112,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

OBD-lukija kiinni tällä termarilla Kalinan lämmöt putosi hiljaisessa ajossa alle 70-asteen, vaikka silloin kun testasin ei ollut pakkasta kuin 13 astetta. En edes kehtaa ajatella miten kylmänä tänään mentiin. Lämmöt sahaa ees taas rasituksen mukaan, esim. moottoritiellä kun saa lämpöjä vähän ylös, alkaa se tippua jo poistumisrampissa vauhdilla.

111 puolestaan lämppiää nyt oikein hyvin. Tänäänkin kun aamulla mittari näytti -30, niin lämpeni olosuhteisiin nähden oikein hyvin. Se tuli huomattua, että tuo uudemmanmallinen 110:n lämmityslaite on sen verran tehokas, että lämpeneminen hidastuu jos laittaa 3-asentoon, nelosella alkaa tyhjäkäynnillä jo lämpö tippua, ei vain riitä lämmöntuotto. Ei sillä, tuntuu että kakkosasennossakin siirtää vähintäänkin sen mitä vanhanmallinen lämmityslaite täysillä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

10tkm tällä jo takana, ei ihmeempiä, toimii. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa öljyt ja tarkistaa/säätää venttiilit.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja mush »

Takapyörän laakerista löytyi väljää, vasemmalle käännyttäessä piti pientä hankaavaa ääntä. Nappasin pyörän pois ja paljastui että jarrurumpu oli haljennut navasta. Eli oli laakeri päästänyt sen verran napaa liikkumaan, että rumpu oli kilpeen osuessaan hajoittanut itsensä.

Tarkempi tarkastelu paljasti, että täälläkin oli käyty. Napamutterissa jollain ruuvarilla tms. hakattuja jälkiä lukitukseksi. Tehtaan tekemä on nätti pyöreä painauma mutterin sivussa. Napamutteri silminnähden löysä, aukeaa ihan kevyesti. Ilmeisesti joku joskus ei ole saanut rumpua irti (ulkoreunasta puuttuu klassisesti pala) ja ovat sitten avanneet napamutterin. Mutteria eivät sitten ole kasattaessa vetäneet momenttiin -> laakeri jää lyhytikäiseksi.

Nappasin tuosta vihreästä farkusta navan rumpuineen ja laakereineen, jonka heitin sellaisenaan paikoilleen ja vedin 200Nm momenttiin.

Ensimmäinen ikinä pyöränlaakeri mikä omista etuvedoista on mennyt.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 9475
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja pressa »

mush kirjoitti:Ensimmäinen ikinä pyöränlaakeri mikä omista etuvedoista on mennyt.
Ja tämäkään ei hajonnut ajamalla vaan väärin korjaamalla edellisen !sepän" toimesta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"

Viesti Kirjoittaja samarai »

Olisiko tullut vaikka väärinkäsitys ko. laakerin kiristyksestä ja "vanhasta muistista" vedetty sitten kiristys vain huulille kartiorullien tapaan?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin