VAZ-2112 - 2006 - 1.6 8v - Käyttis

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

VAZ-2112 - 2006 - 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kuva

Tarinoidaampa tästäkin jotakin, reilu kuukausi sitten tuli moinen kullitettu 112 hommattua.

Heti ensimmäisenä päivänä pimeni nopeusmittari, pelasi hyvin koeajon ja kotimatkan, mutta illemmalla mittarissa ei ollut eloa kuin ihan satunnaisesti muutaman sekunnin ajan. Vaihdettu nopeusmittarin anturi ja lähti pelaamaan. Raitisilmasuodatin poistettu, oli aivan lehtien, neulasten ja mullan peitossa, puhaltaa nyt paljon paremmin. Pieniä naarmuja ja kiveniskemiä oli siellätäällä, värikoodia ei löytynyt huoltokirjasta, vararengaskotelosta eikä kuskin ovenkarmista.. Googlettelun perustella veikkasin värikoodia 270 nefertiti ja kävin Kouvolan automaalista hakemassa kynsilakkapullon ja veikkaus meni juuri oikeaan, sai hieman meikkailtua.

Vaihdettu kaikki pyyhkijän sulat, tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodatin, öljyt ja suodatin. Kun ilmat vähän lämpenivät niin totesin ettei termostaatti avaudu kunnolla vaan lämmöt nousevat noin 100 asteeseen. Tässä on avattava termostaattikotelo, kävin hakemassa motonetistä termarin, illalla sitten irroitin pohjapanssarin, valuttelin nesteet pois samalla rikkoen alavesiletkun letkuklemmarin johon ei meinannut omista kätköistä tietysti sopivaa löytyä kunnes jokaisen paikan katsottuani yhden vihdoin löysin.. termari ei tietenkään sopinut, kynnet liian lyhyet, ei yletä loviin asti.. Niinpä uusilla nesteillä ja vanhalla termarilla kasaan ja osa takaisin moponettiin, hyllystä löytyi toinen, mutta oli aivan samanlainen, tilattu mansemotorsista uusi.

Seuraavana päivänä sitten ihmettelin kun ei puhalla lämpöistä enää, äänestä kuuli että lämppärin säätömoottori yrittää kyllä mutta mitään ei tapahdu, irroitin moottorin ja avasin sen, totesin että rattaista puuttuu puolet hampaista, uusi tilattu mansemotorsista.

Auton mukana tuli vain yhdet avaimet, ovien lukkopesiin ei avainta saa työnnettyä, liekkö koskaan käytettykään sillä tässä on VDO:n kauko-ohjattu keskuslukitus. Viikonloppuna tuokin alkoi renaamaan, ovet kyllä aukesivat kahteen eri kertaan hyvin, mutta kiinnipäin ei meinannut saada ja tietysti kylillä ollessa lopetti toimintansa kokonaan.. Lähikaupasta uusi 2032 paristo ja vaihdon jälkeen pelaa taas, sama juttu muuten tässä kaukossa kuin kalinan avaimessa josta paristotelineen juotokset pettivät kertaalleen molemmin puolin, tästäkin on molempien nastojen juotokset irronneet piirilevyltä, sai tarkkaan asetella paikoilleen jotta lähti pelaamaan, pitää jossain vaiheessa juottaa takaisin kiinni. Mansemotorsilta tilattu uusi lukkosarja jossa ovien, takaluukun, bensatankinkorkki sekä virtalukko samalla avaimella.

Asennettu sony cd-soitin ja kattoantenni, Ladashopista löytyi taakse kaiutinritilät joista molemmat oli saatu rikottua, kiinnityskynsiä poikki. Samassa paketissa tuli vinopino tiivisteitä, vaihdettu molempien etuoviaukkojen tiivisteet sekä vasemmalle puolelle tuo pitkä tiiviste joka kulkee tuulilasin alareunasta oviaukkojen yli, tämän viimeisen vaihdettuani hiljeni viimein ärsyttävä vihellys ääni kun kuskin ikkuna oli raollaan.

Apukuskin peili vaihdettu kirkkaaseen, aiemmin kuskilla oli kirkas ja apparilla sininen. Vaihteistoöljyä lisätty 0,5l ja kytkinvaijeri säädetty. Kuskin puolen etuiskarin yläkupista mennyt poikki yksi pulteista, ei ole kuin kahdella mutterilla kiinni, mansemotorista tulee ehjä tilalle. Pitää aurauskulmat säätää kun tämä tulee ja saa laitettua paikoilleen, nyt ratti on parikymmentä astetta vinossa oikealle kun auto kulkee suoraan.

Kadonneita ruuveja korvattu sinne tänne. Takaluukun lukko säädetty, nyt sulkeutuu herkästi, aukeaa hyvin sekä avaimella että nappulasta. Aiemmin toimi vain avaimella samalla kun luukkua painoi alaspäin. Vetokoukun pistokepelti oli vääntynyt lähes 90 astetta, käännetty suoraksi. Pieniä ruostevaurioita korjailtu. Apparin sähköikkuna nostaa vinoon, pitää rempata samalla kun lukkopesän vaihtaa. Lohkolämmitin ei toimi. Vasen sivuvilkku kerää kosteutta sisälleen. Takaluukun heijastinpaneeli rikki. Jarrulevyt on urittuneet, pitää ne ja palat vaihtaa ennen leimalle menoa, marraskuun puoleen väliin asti olisi aikaa. Takapenkin niskatuet poistettu, näkee paremmin peruutella. Takaspoilerinkin meinasin vaihtaa vanhanmalliseen, mutta eipä istunutkaan paikoilleen joten orkkis sai jäädä. Mittarissa nyt 65tkm, keskikulutus ollut alle 6 litran sen 3tkm mitä tällä olen ehtinyt ajelemaan, katsotaan kauanko tämä kestää tai kauanko tätä kestän :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Hieno peli! On varmaan ohjaustehostimella, kun on -06? Hukkasitko Kalinan jonnekin?

Mitä muuten tuli maksamaan tuo lukkosarja? Kiinnostaisi itseäkin moinen. Et ajatellut samalla vaihtaa Prioran virtalukkoa, jotta ajonestopampulan käytöstä pääsisi eroon?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

65€ oli lukkosarja, pampulasta otan sirun ja laitan avaimen sisään, näyttää sitä avainta sitten pampulan sijasta. Ohjaustehostin löytyy juu ja Kalinasta luovuttiin vikojen sekä osien huonon saannin takia.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Harmin paikka, olisit mainostanut Kalinasta luopumisesta, itse olisin voinut sellaisen taas ostaa takaisin. Ja vaikka vaihtaa 112:sen siihen välirahan kanssa. Ilmeisesti joku jobbari otti Kalinan vaihdossa, vai miten sait kaupaksi?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Paketillinen osia tuli, ilmaläpän moottori vaihdettu, taas saa kuumaa kabiiniin tarvittaessa. Termostaatti vaihdettu, jäähdytysjärjestelmä pesty ja laitettu uudet 50/50 nesteet.. edelleen lämmöt mittarin mukaan 95-100c paikkeilla :?
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuntuupa ilmaläpän moottori olevan oikein tyyppivika. Oliko tässä vilä vanhemman mallinen moottori ilman muovisuojusta ja oransseilla pidemmillä johdoilla? Uuden moottorin vaihto sen tilalle om vähän tuskaista, kun johtosarja jää naftiksi. Entä olivatko tuulilasinpesi,en suuttimet konepellissä vai pyyhkimien alla olevassa muovihärpäkkeessä? Näistä jälkimmäinen hankaloittaa myös moottorin vaihtoa, kun letkut ovat tiellä.

Itsellä on nyt pihassa kaksi 2005 vm 112:sta ja molemmissa erilainen tuulilasinpesin, molempiin myös piti moottori vaihtaa, tai toiseen jopa koko lämmityslaite, kun oli sen ilmaläpänkin joku korjausta yrittänyt rikkonut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Pissiksen suuttimet ovat muovissa kuten kaikissa muissakin näkemissäni. Uudemman mallinen moottori oli, johdoissa oli reilusti varaa. Itse lämmityslaite oli erinäköinen kuin edellisessä 2006 1.6 16v farkussa johon jouduin lämppärin kennon vaihtamaan, näytti hakalammalta vaihdettavalta.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kaikki lukot vaihdettu uusiin, samalla korjattu apparin sähköikkuna.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Vesipumppu rääkäsee startatessa, laakerointi lopussa, kuulee koneen käydessä pelti auki pieni ruksutus.. toivotaan että pelaa vielä pari päivää kunnes ehtii vaihtamaan. Jakopää tehty edellisen omistajan toimesta 58tkm kohdalla, eli joko vesipumppua ei ole vaihdettu kun ei kuulu huolto ohjelmaan tai sitten oli laatupumppu ja kesti 7tkm :lol: Onneksi Grafin pumppu ja Gatesin jakopääkitti löytyy jo valmiina.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Olisikohan tosiaan, ettei pumppua ole vaihdettu. Eikös joku aikanaan kirjoittanut, että kestäisi niin, että kannattaa vaihtaa vasta joka toisella jakohihnanvaihtokerralla?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

JohnDoe kirjoitti:Olisikohan tosiaan, ettei pumppua ole vaihdettu. Eikös joku aikanaan kirjoittanut, että kestäisi niin, että kannattaa vaihtaa vasta joka toisella jakohihnanvaihtokerralla?
Näin epäilisin, huoltokirjaan on meinaan itse kirjoitettu jakohihna, kiristin, öljyt ja suodatin.. ei mainintaa vesipumpusta, mutta kiristin on erikseen mainittu.. vanha vesipumppu oli myös orkkis osa ja siivekkeet jo ruosteessa.. vaihdon ajankohdan muistin väärin, olikin 55800km eikä 58500km.. No kuitenkin, 10tkm kesti ylimääräistä tuo pumppu. Nyt siis vaihdettu jakohihna, kiristin ja vesipumppu. Uusi kiristin oli metallirunkoinen, vanha näytti olevan muovia. Jakohihnan ajoitus oli myös pielessä, nokka oli yhden hampaan edellä.. ajattelin jo pienessä mielessäni että tämä voisi aiheuttaa ylimääräistä kuumenemista kun on ajoitus pielessä, mutta ei, lämmöt ajossa edelleen 95c tuntumassa mittarin mukaan.. Mittarin anturiakaan ei ole vaihtaa, Samaraan ja Kalinaan sopivia malleja löytyy, mutta nepä eivät tähän passaakaan, on lyhyempi kuin Samaran tai Kalinan osa.. Syyläri on hyvännäköinen, jäähdytysjärjestelmä on pesty, on uudet 50/50 nesteet, uusi termostaatti ja uusi vesipumppu.. Syylärin ilmavirtaakaan ei ole mikään estämässä, ei ole roskia tms, lämppäri puhaltaa kuumaa.. on se jännä peli :lol: Edellinen omistaja on myös jäähdytysnesteet vaihtanut 2.2.15, että nuokin on nyt neljästi vaihdettu 4kk sisään kun itsekin joutui termarin vaihdon tekemään väärän osan takia kahdesti ja nyt vielä vesipumpun vaihdon yhteydessä uudet liemet :lol:

Tulipahan tuosta kuvakin räpsäistyä, aloitusviestissä on vielä myyntikuva.

Kuva
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

mikko853 kirjoitti:[img]Takaluukun lukko säädetty, nyt sulkeutuu herkästi, aukeaa hyvin sekä avaimella että nappulasta. Aiemmin toimi vain avaimella samalla kun luukkua painoi alaspäin.
Saitko säädettyä ilman mitään ylimääräisiä prikkoja ja lukon tai vastakappaleen modifioimista? Tarvitsiko molempia osia säätää,,vai riittikö pelkän vastakappaleen asennon muuttaminen?

Et ole vielä ajotietokonetta asentanut tähän? Voi myös olla, että mittaristo näyttää lämmöt väärin tai epätarkasti. Omassa 8v 112:ssa näen ainakin ajotietokoneen kautta realistisempia arvoja, esim. nopeusmittari heittää noin 10 km/h, mutta ajotietokoe näyttää ihmeenkin lähelle samaa mitä gps.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

JohnDoe kirjoitti:
mikko853 kirjoitti:[img]Takaluukun lukko säädetty, nyt sulkeutuu herkästi, aukeaa hyvin sekä avaimella että nappulasta. Aiemmin toimi vain avaimella samalla kun luukkua painoi alaspäin.
Saitko säädettyä ilman mitään ylimääräisiä prikkoja ja lukon tai vastakappaleen modifioimista? Tarvitsiko molempia osia säätää,,vai riittikö pelkän vastakappaleen asennon muuttaminen?

Et ole vielä ajotietokonetta asentanut tähän? Voi myös olla, että mittaristo näyttää lämmöt väärin tai epätarkasti. Omassa 8v 112:ssa näen ainakin ajotietokoneen kautta realistisempia arvoja, esim. nopeusmittari heittää noin 10 km/h, mutta ajotietokoe näyttää ihmeenkin lähelle samaa mitä gps.
Vastakappaleen säätö riitti, otin luukun verhoilun ja hattuhyllyn pois niin ikkunasta näki hyvin miten lukko kohtaa vastakappaleen.. ei meinannut tappi mennä reikään. En ole ajotietokonetta asentanut enkä aikeissa moista hankkiakaan.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eli sulla ei ollut sitä ongelmaa, mitä omassa autossani, että pystysuunnassa lukko ei tullut tarpeeksi alas? Vähän erikoinen tuo oma ongelmani, mutta saa nähdä, tuliko korjattua lopullisesti. Sivusuunnassa tosiaan vastakappaleessa on ihan kiitettävästi säätövaraa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-2112 - 2006 1.6 8v - Käyttis

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jottei elämä kävisi tylsäksi, alkoi tänään uusi ominaisuus :lol:

Kun jarrupolkimen päästää ylös, kuuluu kumimainen narskahdus.. Tämä kuuluu vain kun moottori on käynnissä, kenties jarrutehostin vetelee viimeisiään.. jarrut itsessään kyllä pelaavat normaalisti.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Vastaa Viestiin