VAZ-2112 - 2005 - 1.6l 8v - jonkinasteinen projekti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eilen vaihdoin autoon kesärenkaat, viimeistelin lämmityslaiteasennuksen ja nyt lämmityslaite toimii, kuten pitääkin... Ilmaläppä aukeaa ja lämmintä sisälle tulee. Kun laittelin suojamuovit ja äänieristehuovat konetilaan paikoilleen, korvasin alkuperäiset venäläiset ruuvit miljoonalaatikon ruuveilla, purivat paljon paremmin sekä kiristyivät. Täytyy kyllä se kova muovi tuulilasinpyyhkijöiden alta uusia jossain vaiheessa: joku on koppuroinut sen rikki monesta kohtaa ja kiinnityspaikkojen pohjatkin halki niin, että piti kiinnittää paikoille isompien prikkojan ja pidempian ruuvien kanssa.

Yritän tänään ehtiä vielä vaihtamaan takapenkin, säätämään vielä vähän kytkintä ja käymään autoa läpi... Ja sitten katsastuskonttorille näyttämään. Saa nähdä, miten käy. Vikoja ei kyllä pitäisi mitään nyt enää olla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hyvä juttu... Peukut pystyyn.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tiukoille meni aika, takapenkkiä en ehtinyt vaihtaa... Katsastusmiehellä ei onneksi ollut kiire ja hyvänä asiakaspalvelijana hän katsasti auton yliajalla. Ja tuli yksi toinen esimerkki vielä hyvästä asiakaspalvelusta...

Eli en myöskään ehtinyt säätää kytkintä, ja katsastaja sai auton sammumaan useamman kerran, minkä jälkeen ilmeisesti mil-valo jäi palamaan, koska se ei palanut autoa Salosta hakiessani eikä tänäänkään katsastusasemalle ajaessani. OBD-testi meni läpi, jarrut pitivät tasaisesti, päästöt hyvät sekä iskunvaimentimet.... Kaikki siis kunnossa, mutta mil-valon palaminen olisi aiheuttanut ajokiellon, kun autoa ei ole kahteen vuoteen katsastettu. Muistiin tullut vikakoodi oli ajoneston liian alhainen jännite. Katsastaja antoi minun nollata vikakoodin akunkengän irroittamalla pariksi minuutiksi, ja kun sen jälkeen ei valo enää jäänyt palamaan, niin päästi auton läpi.

Voi olla, että johtui myös auton myyjältä saamastani huonohkosta kesäauton akusta - auton seisoessa pidempään lämmityslaitteen osia odotellessani oli akku jo purkautunut täysin tyhjäksi. Seuraillaan tilannetta, muistaakseni tätä vikakoodia on foorumilla mainostettu lähinnä BK-10:n yhteydessä esiintyväksi, mutta muuten ilmeisesti on harvinainen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tarkistin Konelan listasta, niin Ladan kohdalla vikakoodi P1513 tarkoittaakin tyhjäkäyntimoottorin alhaista signaalia... Googlella nopeasti haettuna koodi olisi liittynyt ajonestoon, mutta eipä ollutkaan siitä kyse. Olisikohan kuitenkin akkujännitteestä johtuva va pitäisikö tyhjäkäyntimoottorin vaihtoa harkita... No, kotimatka sujui ongelmitta, eikä valo ole enää syttynyt. Öljyt vaihdoin nyt vielä pihassa ja pesin auton. Lisäsin varusteluun myös tarvikepölykapselit ja Jussin Samara Sedanin mukana tulleen koneen muovisuojan. Alkuperäiset pölykapselit eivät tulleet kaupassa mukana ja omat nurkkiin jääneet 110:n pölykapselit ovat 14" vanteisiin. Täytyy huomenna verstaalta hakea se siistimpi takapenkki ja vaihtaa nykyisen tilalle. Lisäksi voisi tehdä myös kunnon sisustan putsauksen muutenkin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja mush »

Näitä voi myös ilmaantua juurikin akkuongelmista, kokeile jos mahdollista toisella akulla. Jos tulee takaisin, niin sitten voi alkaa miettiä vianhakua.
MP7.0 manuaali kirjoitti: DTC P1513
Idle Control Valve Power Stage, Circuit Low
Conditions for setting DTC P1513:
- engine is running;
- system voltage UBAT is within 7...16 volts;
- IAC valve driver self diagnostic has detected output short to ground.
The MIL (Check Engine light) illuminates immediately after a fault is detected.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Otin tämän nyt sitten liikennekäyttöön, vaihdoin takapenkin ja asensin poikittaistuen konehuoneeseen. Jospa huomenna ehtisi vielä imuroida ja putsata sisustan muuten.... Radio olisi asennettava ja vaihdettava oviverhoilut jossain vaiheessa. Plyyshioviverhoiluista puuttuu ikkunanavauskampien reiät, kun ne on purettu sähköikkuna-autosta. Tai onhan tässäkin yksilössä sentään sähköilkunat takana. Mikä lienee siinäkin syynä, että ensimmäisissä Suomessa myydyissä satakympeissä oli sähköikkunat joka ovessa, mutta näissä myöhemmissä vuosimalleissa vain takana? Vai olisiko syynä sitten sähköikkunoiden useat viat näissä ja Konela/Delta päätti olevan parempi myydä vähemmillä sähköikkunoilla. Venäjällä lienee ollut myynnissä myös malleja, joissa ikkunat aukeavat veivillä edessäkin.

Ohjaus tässä tehostamassa versiossa suuremmissa nopeuksissa on ehkä tarkempi ja parempi kuin tehostetussa, mutta parkkipaikalla ja muutenkin liikkeellelähdössä turhan raskas. Saa nähdä, jos Venäjän puolelta purkaamosta löytyisi tehostin järkevään hintaan, uusihan maksanee yli tuplaten auton hankintahintaan nähden.

Hieman kaipailen myös edellisen 112:seni 16v moottorin lisätehoja, mutta toisaalta siitä Ladasta maksoinkin kolme vuotta sitten 2200€ ja nykyisen hinta oli vain reilut 1/10 tuosta, 280€, ehkä se antaa vähän anteeksi. Aika näyttää sitten kulutuksen, lieneekö 16v versio paljonkin taloudellisempi.

8v versiossa rengaskulut ovat hieman pienemmät, kun on 13" vanteet ja renkaat halvempia ainakin toistaiseksi. Tosin joku voisi senkin laskea, kuluvatko nämä oienemmät renkaat nopeammin. 14" renkailla olisi myös ehkä vähän jämäkämpi ajettava.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja pieni työkeikkakin sekä äitienpäivävierailu tehty tällä autolla, pitää ostaa elektroninen ikkuna-antenni ennen radioasennusta. Samoin en löytänyt enää ostamaani ylimääräistä kaiutinsarjaa kokonaisena - ainoastaan toinen kaiutin oli tallessa. Eli pidempään työreissuun huomenna lähden jollain muulla autolla. Täytyy jossain välissä niihin takaovien plyyshiverhoiluihin porata levyporalla reiät ikkunakampia varten ennen paikoilleen asennusta.

Pesun jäljiltä huomasin myös, että jonkin verran on vanha mies ajossaan saanut oviin naarmuja aikaiseksi. Pitäisiköhän koettaa niitä ihmeellisiä naarmunpaikkauspuikkoja, vai ostaa ihan paikkamaalia... Vahatakin auton voisi, mutta taidan tehdä sen konepesussa, käsin on tuskaista hommaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eipä voikaan vaihtaa noita ovipahveja, turhaan ehdin purkaa kuskin ovesta pahvin pois. On näemmä näissäkin vuosimallikohtaisia eroja, ja kun muoviosia ei tullut säilytettyä autosta, mistä verhoilut purin, niin eivät käyneet 2005 muovit 2003 pahveihin. No, näillä mennään. Tärkeintä on, että penkit sopivat.

Radioasennus tämänvuotiseen satakymppiin on aika helppoa, kun johtosarjat asennettu valmiiksi. Tuulilasiin asennettavalle aktiiviantennille piti sähkönsyöttö lisätä auton johtosarjan liittimeen, mutta aika helposti onnistuu. Johtojen kuljetus A-pilarin muovin alla hanskalokeron kautta radion taakse ei paljoa aikaa vie ja antennin maadoituksen saa apuluskin aurinkolipan kiinnitysruuvin alta. Ovien alareunojen muoviosat, joissa myös kaiutinritilät ovat, on kiinnitetty aika suurpiirteisesti ja heppoisesti, ruuvit eivät kiristy edes kunnolla, sama ominaisuus oli jo edellisessäkin 112:ssani samalta vuodelta. Lisäksi kaiutinten aukot ovat vähän eurooppalaista standardia pienemmät, eli kaiuttimet eivät ihan täydellisesti aukkoihin uppoa, mutta kyllä ne kiinnitettyä saa, eivätkä vielä osu muoveihin. Lisäksi myös kaiuttimin liittimiä saa kiristää, että pysyvät johdot kunnolla kiinni.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

250 km luokkaa ajettu tämään, akun kenkä oli katsastuksen ilman työkaluja irtikäyttämisestä jäänyt löysälle ja oli pari starttausongelmaaa sen vuoksi. Lisäksi radio hiljeni, pitää ilmeisesti juottaa kaiutinjohdot kiinni, eipäilen liitinten irronneen hiekkatien täristyksessä kaiuttimista, kun muuten radio näyttönsä puolesta edelleen toimii ja toimi ennen liikkeellelähtöä. Tien päällä tarkistin, että johdot radion takana olivat pysyneet kiinni.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eivät olleetkaan kaiutinjohdot lähteneet irti, vaan vasemman kaiuttimen liittimen miinuspuoli onnistui jotenkin ottamaan oveen kiinni ja maadottui sitä kautta, tämä myös aiheutti luonnollisesti radion mylistymisen. Korjattu sähköteipillä ja muovipussilla.

Mutta tuli suurempi ongelma - moottori tuntui tärisevän tyhjäkäynnillä normaalia enemmän ja alkoi ajossa ilmetä tehonpuutetta, vitosella vauhdin ollessa alle satasen alkoi tehot hukkua ja koko auto tärisemään voimakkaasti, kiihtyvyys myös heikkeni huomattavasti. Mil-valo välkkyi hetken, mutta ei jäänyt palamaan. Pienemmillä vaihteilla ja korkeammilla kierroksilla sain ajettua kotiin ja tarkistin vikakoodit - muistissa p304 eli sytytyskatkoksia huomattu nelospytyllä.

Muutama asia siis tutkittavana...
- tulppa
- tulpanjohto
- ruiskusuutin johtoineen

Ilmeisesti koodi siis tulee siitä, että järjestelmä tunnistaa, että ko sylinterin aikaansaama kierrosnopeuden nousu on muita sylintereitä poikkeava, kuten toisaalla hienosti ilmaistiin. Mietin tässä vielä sitä, että voisiko juuri nelospytyn mäntä olla se, joka kolisee ja ongelma liittyisikin tähän eikä syrytykseen tai ruiskutukseen. Puristuspaineet ja venttiilivälykset taannoin tarkistettuna olivat ok.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja sytytysyksikkö tässä 1,6 l koneessa tosiaan eri näköinen kuin 1,5... Kun Motontkin myy kahta eri yksikköä, niin perinteinen jo GM-ruiskussa käytetty ei sitten taida tähän soveltua. Vaikeuttaa taas testailua. Onpa vaikeaa, kun noita vanhempia yksiköitä löytyisi jo useampi nurkista, tätä eri,aista on Motonetissä vain kahdessa toimipisteeasä ja maksaa sikamaiset 79 €.

Olisikohan joku täällä paneutunut enemmän asiaan eli näiden sytytysosien yhtensopivuulsiin?

Ja ovatko 1,5 ja 1,6 koneet vaihtokelpoisia keskenään, eli osaako 1,6 moottorinohjaus sopeutua pienempään koneeseen? Eurosamaran haen kohta varaosa-autolsi ja onhan Samara Sedanissakin toimiva 1,5 kone, jos lopulta päädynkin ko auton purkamaan. Jos siis tähän mäntää kolistavaan koneeseen onkokn iskenyt mekaaninen vika, joka vaatisi suurempaa remonttia.

Ja tosiaan tyhjäkäynnillä kone täristää nyt entistä enemmän (tulee mieleen paljon ajettu VW diesel huonoilla tukikumeilla) ja vaihdeleppikin vispaa vapaalla oikein reilusti koneen tahdissa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jopas jotakin, irrotin nelospytyn tulpanjohdon ja kytkin johdon ja tulpan väliin ko. tarkoitukseen olevan kipinätesterin. Testeri paikoillaan moottori kävi kuten pitääkin ilman normaalia suurempaa tärinää. Poistin testerin ja ajoin testilenkin, ja nyt taas kiihtyy kuin se kuuluisa sanonnan pieni eläin.

OBD-testeri antaa vielä vikakoodiksi p0327 eli nakutustunnistin. Mielenkiinto siis lisääntyy. Seurataan tilannetta ja odotellaan muiden mielipiteitä. Ajossa ei tosiaan enää huomaa mitään epänormaalia, eikä Mil-valokaan pala siitä huolimatta, vaikka koodi on muistissa, syttyy toki virrat kytkettäessä normaalisti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuokin ruisku varmasti osaa sammuttaa yhden pytyn polttoainesyötön suojellakseen katalysaattoria mikäli jokin ongelma ilmenee. Tuo viimeistään saa aikaan tärinää ja vedottomuutta.

Jäin vain miettimään, että voisiko ruisku tulkita ylimääräisen ääntelyn moottorista nakutukseksi jossain tilanteessa. Tuossa tilanteessa kyllä luulisi vikakoodin taas olevan P0328.

P0327 on minullekin tuttu, tuo nakutustunnistin tuntuu olevan aika herkkä, kun pienistä jännitteistä kuitenkin puhutaan. Lähtenyt pois aina liittimen putsauksella, etanolikäytöllä jostain syystä esiintynyt ehkä hieman useammin. Manuaali myös muistaakseni kehotti pitämään anturin johdotuksen erillään tulpanjohdoista.

EDIT: Tulipa löydettyä sinulle lukemista pikku tonkimisella, ettei minun tarvitse referoida väärää manuaalia koko ajan :)
http://www.warister.com/arkisto/M797-E3E4-ENGL.PDF
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kiitoksia, hyvä löytö... Pitääpä alkaa lueskelemaan, moista oleb kaivannutkin. Ladakerhon cd:llähön on korjaamokäsikirja vanhmpiin 110:ihin, mutta vähän hankalammin luettavassa muodossa, kun jokainen sivu on oma pdf, eikä tunne näitä uudempia järjestelmiä edes.

Seurailu muuten jatkuu, 35 km lenkki ajettu ingelmitta, 25 km vielä jäljellä tänään. Ja jos huomenna uskaltaisi ajaa sen 220 km työmatkoja... Ehkä enemmänkin, jos poikkena Tampereella samalla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

110 km ajeltu vailla ongelmia, olisikohan tosiaan ollut vain löystynyt tulpanjohto kyseessä. Tänään varmaan ajelen Tampereella, niin voisi kuitenkin ostaa varalle vähän tarvikkeita kuten nimenomaan uudet tulpanjohdot. En tiedä sitten raaskisiko Motonetistä ostaa myös sytytysyksikön varastoon, vai saisiko Mansemotorsilta halvemmalla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin