VAZ-2112 - 2005 - 1.6l 8v - jonkinasteinen projekti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

VAZ-2112 - 2005 - 1.6l 8v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tuli sitten vietettyä tämä päivä Ladan haussa. Kyseessä foorumilla myynnissä ollut punainen "karvalakkimallin" 112 vuodelta 2005 eli 13" peltivanteilla, 8v koneella ja ilman ohjaustehostinta. VDO:n kaukosäätöisen keskuslukituksen on ensimmäinen ostaja kuitenkin lisävarustelistalta raksinut, vaikka muut hienoudet puuttuvatkin. Ajettua tuli vajaat 300 km tänään ja vakaastihän tämä kulkee.

Tähänastisia kokemuksia

+ kori siistissä ja ruosteettomassa kunnossa
+ uudenveroiset Hakkapeliitta 4 talvirenkaat ja ei paljoa huonommat Kleber kesärenkaat
+ pohja kova ja suurimmaksi osaksi massaus kunnossa
+ ajettu vain vähän päälle 78 tkm
+ kaikki avaimet ja ajonestopampulat tallessa
+ hankintahinta todella edullinen
+ keskuslukituksen kaukosäätö toimii

- kytkin ottaa aivan liian ylhäällä kiinni ja on tosi äkkinäinen (paranee kyllä säädöllä)
- katsastettu viimeksi 2013
- massauksessa jo muutamia vauriopaikkoja, jotka on korjattava pian
- lämmityslaite ei toimi: puhaltaa vain kylmää ilmaa
- penkit ovat tosi likaiset, vaikuttavat öljyn tahrimilta
- kuskin turvavyöstä nirhauma, on poikki n. 1/4 leveydestä, menee vaihtoon katsastusta ennen
- toisen takaoven lukkomoottori takertelee, ei jaksa vetää nuppia lukkoon asti
- venttiilit nakuttavat vähän kylmänä (säädön paikka näissäkin)
- pakoputkessa vakiopaikallaan alkavaa ruostetta, muuten putki on jopa kirkas

Ei siis isoja miinuksia, suurimpina erona edelliseen 2005 112:seen tosiaan on, että tästä puuttuu ohjaustehostin ja kone on heikkotehoisempi. Pimputtelulaatikko pitää ärsyttävämpää ääntä tässä, on ilmeisesti vanhempi versio kuin edellisessä yksilössäni ja penkit ovat tässä myös todella pehmeät, edellisessä autossani ne olivat paljon kovemmat. Tai sitten tämä on oikeasti 2004 vuosimallia ja otettu vain käyttöön vasta 2005 huhtikuussa. Kytkin on harvinaisen ärhäkkä ja polin on paljon kytkintä ylempänä, mutta tähän kyllä auttaa säätö. Pitää Joen musikalta kysyä, jos saisi purkuautostaan purettua ehjän kuskin turvavyön. Lisäksi haussa olisivat puhtaat oviverhoilut ja penkit. Pari vuotta sitten foorumilla joku myi vähän käytettyä täydellistä penkki- ja verhoilusarjaa, mikä jäi silloin ostamatta, kun 112:seni myin... Löytyisiköhän vastaavaa vielä joltain. Kerhon kaupassa on hajakappaleita oviverhoiluja, mutta ei täydellistä sarjaa. Tässä autossa on kuljetettu tosi likaisia miehiä, tai sitten etu- ja takapenkillä on ollut kyydissä moottorisahoja tms. Sen verran likaiset penkit ovat, että en usko niitä puhtaaksi saavani. Muuten auto kyllä on siisti ja tärkeää juuri on tuo korin ruosteettomuus - helpompaa on sisustaa vaihtaa kuin maalailla autoa uudelleen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Miten meinaat kytkintä säätää?? Näissähän on vaijeritoiminen kytkin ja painelaakeri "kelluu" valmiiksi asetelmaa vasten. Nyt jos säädätt vaijerin niin paljon tiukemmalle että poljin laskee jarrupolkimen tasalle niin saat hajotettua vielä kytkimen irrotushaarukankin. Tee viiden euron sijoitus ja osta uusi kytkinlevy lada shopista, asennat sen niin saat taas normaali kytkimen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kytkinvaijerissa on tuota säätövaraa reilusti. Noudatin edellisen 112:n kanssa tätä ohjetta, ettei säädetty, vaikkei kytkin kovin mukava ollut siinäkään. Sitten tuon vanhan autoni uusi omistaja ensitöikseen säädätti kytkimen AD korjaamolla, ja on ainakin tähän asti toiminut haarukkaa ja levyä rikkomatta, kohta kaksi vuotta siis, kilometreistä ei tietoa.

Mutta idea näissä siis on, että mitä kuluneempi levy, sen ylemmäksi kytkinpoljin nousee ja vaijerissa olevan säädön käyttö on aina kielletty? Yli 40 vuotta ammatikseen autoja korjannut (kaikki merkit, myös Ladan kaikki Suomeen tuodut mallit) kaveri tuota vilkaisi ja oli kanssa sitä mieltä, että voisi säätää. Nyt tosiaan poljin on niin korkealla, että miltei ottaa polvi kojelautaan kiinni kytkintä nostettaessa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voihan sitä säätää jos haluaa, mahdollisuus vaurioon on silti olemassa (vaikkei heti hajoaisikaan, omassa kesti muutaman vuoden ja muutaman kymmenen tuhatta).
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja mush »

Paljon pahempana itse näen ainakin liian pitkän liikeradan. Siinä on asetelma kovilla (ja haarukkakin imo) ja tarpeeksi pitkäksi kun venyy saattaa asetelman jousi alkaa ottamaan kytkinlevyyn. Itse olen kaikissa säätänyt kytkimen jarrupolkimen tasalle, eikä mitään ongelmia ole ollut, enkä kyllä keksi mikä tuossa ongelman voisi aiheuttaa.

Äkkinäisyys voi johtua osaltaan myös käyttämättömyydestä. Toki levy on halpa, mutta onhan siinä vähän hommaa vaihtaa se.

Tuossa vanhemmassa meillä kytkin teki sitten äkkikuoleman, niitit kuluivat pois ja kitkapinta lähti irti. Ei luistanut ollenkaan tuohon päivään asti. En kyllä syytä säätämistä tästä, se vain kului kunnialla loppuun. Mutta tämä siis pienenä varoituksena, että näinkin voi käydä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Joen musikka
Viestit: 1931
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Molemmat 111 -autoni ostin naiselta. En ole sovinisti.Molemmissa kytkinpoljin oli tosi ylhäällä.Pelkäsin mutta säädin pedaalin jarrupolkimen tasoon.Ekalla ajoin viitisenkymmentä tkm ilman kytkinremppaa ja toinen on ajossa. :?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Unohtui kirjoittaa, että tästä autosta on vielä huoltokirja hukassa. Pappansa puolesta auton myyneen mukaan huoltokirjan kyllä pitäisi vielä papalta löytyä jostain, saan sen postissa mikäli onnistaa. Jakohihnan vaihdosta sentään on moottoritilassa tarra. Pappa on ollut auton toinen omistaja, vaihto 2107:n siihen autoliikkeessä, olisiko ollut vuosi 2006.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja mush »

Anteeksi JohnDoe, kun lainaan vähän tätä aihetta, mutta liittyy etäisesti tähänkin.

Yritin tonkia haulla, mutta en onnistunut löytämään vastausta. Osaisiko joku selittää mihin tämä kytkimen hajoaminen säätämäällä poljin jarrupolkimen tasolle oikein perustuu? Itse en keksi oikein mitään järkevää selitystä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Taitaa olla vähän sama juttu kuin kapitalismissa kommunistin mielestä:
Kyllähän se käytännössä toimii, mutta entäs teoriassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

mush kirjoitti: Yritin tonkia haulla, mutta en onnistunut löytämään vastausta. Osaisiko joku selittää mihin tämä kytkimen hajoaminen säätämäällä poljin jarrupolkimen tasolle oikein perustuu? Itse en keksi oikein mitään järkevää selitystä.
Juttelin sen yli 40 vuotta alalla olleen asiantuntijan kanssa ja hän sanoi, että asia nimenomaan on päinvastoin: noin ylhäälle säädettynä asetelma juuri kuluu ja kytkin hajoaa nopeastikin. Ilmeisesti tämä toinen teoria on lähtenyt juurikin siitä, että pressalta kytkin hajosi muutaman kymmenen tuhannen päästä siitä, kun sääti kytkimen jarrupolkimen tasoon. Ei ole vain vielä auennut selitys siitä, miksi näin tapahtui. Ehkä johtuikin jostain aivan muusta kuin tuosta säädöstä, mutta viisaammat vastatkoot. Tuossa vanhassa kokemus topicissani "Lada 112 16v 2005" taisi jotain asiasta ollakin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Pohjan massauksia vähän korjailtu tänään ja purin helmakoteloiden suojamuovit pois: suunnittelussa kyllä mennyt jotain pieleen näiden kanssa, kun keräävät alleen rapaa ja suolamäskiä. Oli nimittäin jo ruostuminen muovien alla hyvässä alussa. Täytyy hioa kevyesti pahin pois, sitten sopiva ruosteenestomaali sekä massa päälle. Kehitys on mennyt huonompaan suuntaan vanhempiin vuosimalleihin verrattuna, kun tällaiset muovit menty lisäämään... Sitten takapuskurin alta löytyi kaksi ihan läpireikää, pientä tosin, lasikuidulla tarkoitus paikata.

Lämmityslaitteen ihmettely menee myöhempään ajankohtaan, ensin nyt nämä koripuolen hommat kuntoon, kun on vasta pääsääntöisesti pintaruostetta, niin tässä vaiheessa korjaamalla pääsee helpommalla kuin projektia siirtämällä pisteeseen, jolloin suurempaa vauriota on jo ehtinyt tapahtua.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Helmakotelossa oli jopa hitsaamalla paikattava reikä, huono idea nämä helmamuovit. Hioin ruostepaikat ja pensselillä niihin Zink182-pohjamaalia, huomenna pitää vielä maalata toinen kerros. Takapuskurin alareunoissa molemmilla puolilla myös reiät (taisin mainitakin), mutta nämä sai paikattua lasikuidilla. Tarkoitus on maalata tuota sinkkimaalia kaksi kerrosta ja päälle massaa, en ala näin pieniä paikkoja varten paikkamaalia ostamaan ja nuo helmatkin jäävät sinne muovien alle. Tuo Zink182 on muuten hyvä maali (käytin aikanaan kuplavolkkarissakin tätä joskus 15 vuotta sitten), mutta oli päässyt unohtumaan, kuinka juoksevaa on. Vaikeaa maalata valuttamatta ja sotkematta.

Otin takajarrutkin auki, eikä tarvinnut tehdä muuta kuin putsailla paineilmalla, hyvältä näytti. Jossain rapateillä tällä autollakin on ajettu, kun kerännyt takalokasuorien sisään paksut mutakerrokset ja tankkausputkesta jo massat irtoilleet, kun on oikein muhinut... Pitää nyt tuokin putsailla hyvin ja sitten massata.

Menikin sitten tämän auton kanssa iltapäivästä iltaan, enkä vanhemman projektin pariin ehtinyt. Alkaa kyllä hirvittää, mitä ruostevaurioita siitä paljastuu, kun tässä näin vähän ajetussa ja uudemmassakin oli jo reikiä tullut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Joen musikka
Viestit: 1931
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Panetko muovit takaisin? Itse olen suunnitellut heittää ne............
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tarkoitus on kyllä laittaa muovit takaisin, kun ilman niitä nämä korjaukset näyttävät liian rumilta. Seuraillaan sitten tilannetta, miten toimii käytännössä, luulisi tällä kunnon sinkkimaalauksella ja massauksella kestävän pitkään muovien kanssakin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2112 - 2005 1.6l 8 v - jonkinasteinen projekti

Viesti Kirjoittaja mush »

Joen musikka kirjoitti:Panetko muovit takaisin? Itse olen suunnitellut heittää ne............
Kerää muuten uskomattoman määrän moskaa oven ja kynnyskotelon väliin ilman niitä muoveja, eli jos heivaat muovit, niin joudut melkeinpä laittamaan vanhanmalliset alatiivisteet.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin