VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

samarai kirjoitti:e. ihan mielenkiiinnosta tutkin Kalinan systeemiä, siinähän ei juurikaan tuota joustopätkää saakaan kuin katalysaattorin takapuolelle.
Euro-4:ssa on tuo pakosarjakatti, sen myötä tulivat myös satakymppeihin.

Onhan nuo eri mallit Kalinassakin rinnan käytössä, jostain syystä Euro-2 ja Euro-3 malleissa on jousikiristeinen liitos ja Euro-4 on tuo "kiinteä" jousto. Kaikissa kuitenkin Kalinan tapauksessa ilmeisesti tuo pakosarjakatti. Eli varmasti kumpikin ajaa asiansa.

Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Varmaan toimivia molemmat. Olikos muuten siinä kaasari-Samarassa (katiton malli) minkäänlaista joustoa pakoputkessa kumilenkkikiinnitysten lisäksi?

Tuntuisi äkkiseltään, että tuossa jousikiristeisessä olisi kuitenkin parempi "pitkittäisjousto"?
Aika heppoisen näköinen systeemi mielestäni Kalinan pakosarja katteineen. Samarassahan se on patarautaa tuohon verrattuna. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

En minä ainakaan enää muista miten kaasarissa, ei ole minulla varaosaluetteloitakaan sen ikäisiin.

Tuo pakosarjakatti, no tuskin se heikompi on kuin peltinen pakosarjakaan. Näyttäisi olevan melko tukevasti lohkon kyljessäkin kiinni, niin ei pitäisi vääntyillä mihinkään. Samarankin pakosarja muuten muuttui jossain vaiheessa peltiseksi, missähän se oli, olisiko ollut Eurossa jo sellainen tökerön näköinen putkihässäkkä.

Mitä tulee otsikon autoon, pitäisi vielä vaihtaa loputkin bensaletkut viinankestäviin, hain lisää letkua ja kiristimiäkin jo. Tehtaan muovisiin kyllä luotan jotenkin, mutta auton alla on vielä suodattimen luona kangaspintaista tarvikeletkua.

Katsastuskin alkaa lähentyä, pitäisi ainakin vaihtaa vetokouokun pistoke, siitä tuli korjauskehoitus viimeksi. Muuten ei pitäisi mitään ihmeellistä olla. Niin ja se pikkasen vuotava liitos pakoputkessa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Veljen 110:ssä korjattiin myös se takaliitos katsastukseen. Siinä oli takapöntön kartiosta syöpynyt pala pois. Oli vielä jäljellä romuissa ehjä kartio, kun aikoinaan lyhentelin kaasariSamaran väliputkea sille laippakiinnitykselle, niin laitettiin siitä tilalle.

Tuo kartioliitos on siitä huono, että sitä aika mahdoton hitsaamalla korjata niin, että se pitää, jos ei ole vaihtaa uutta kartiota. Sellaisen muhviliitoksen parsiminen on helpompi. Tietysti jos muutenkin on pehmeä, parempi vaihtaa kokonaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Jollain aikavälillä tarvitsee kyllä uuden takaputkenkin, mutta ei ole akuutti tähän hätään, katsotaan nyt. Jos tulee asiaa Lohjan suuntaan niin siellä olisi hyllyssä takaputki, jonka voisi kyllä kerätä talteen. Muuten mennään pelkällä välirenkaalla ja klemmarilla (sen vajaa 9e näyttävät olevan motonetissä).

Muhvi olisi mielestäni hyvä tuohonkin, mutta eivät taida olla aivan suorassa linjassa putket, kartio antaa tässä suhteessa paljon anteeksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Nyt on takaputki vaihdettu, sittemmin pörinä vähän voimistui ja ilmeni että pöntön päälläkin oli reikä. Lohjalta motonetistä hain takaputken, kartioliitin tuli Mansesta muiden pikkutavaroiden mukana.

Tuo Mansesta tullut kartioliitin palautti vähän uskoa tuohon ratkaisuun. Klemmariosa oli järeämpi kuin mitä noissa yleensä on nähty ja samalla muotoiltu reunoistaan vastaamaan kartion muotoa.

Samalla vaihdoin vetokoukun pistokkeen. Siitähän oli korjauskehoitus viime vuodelta, kun kansiläppä puuttui.

Jarrutkin tuli testattua eilen kun Hämeenlinnan motarin lopussa Keimolan jälkeen tuli rampista bemari eteen lukkojarrutuksen arvoisesti.

Alkaisi olla leimakunnossa noilta osin. Pitääpä kysyä kerkeäisikö rengassesongilta saamaan päästölapun tuolta kylän korjaamolta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Ja nyt on päästölappukin haettu. Huomasin että muistiin oli jäänyt P0327, eli nakutustunnistin. Kosteallahan tuo usein oireilee, epäily on että on hiushalkeama anturissa. Eli nollasin koodit ennen päästölapun hakua, jolloin tietysti itsevalvonnan osatestitkin nollautuivat. Onneksi on hienot vehkeet korjaamolla, joten testeri ajoi vähän laajemman testin ja hyväksytty lappu tuli.

Jälkeenpäin vielä kerrottiin että poistuessani paikalta rekisterikiven valot oli pimeinä. Ne pitää vielä katsoa illalla, huomisaamuksi laitoin katsastusajan varaukseen. Jarrupaineensäätimenkin "tikutin" jo.

EDIT:

Ja tänään hankittu vuosi lisää ajoaikaa kommentilla "ihan hyvähän se on". Korjauskehotus ainoastaan ajovalojen korkeussäädöstä, vasemmalla ei toimi. Oikeanpuoleisenhan minä tankkasin pari vuotta sitten, vasempaan en ole kajonnut.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tällaista tällä kertaa:

Kuva
Kuva

Heti kun jättää jotain tekemättä niin... Yleensä aina renkaanvaihdon yhteydessä tulee katsottua jarrupalat ym. mutta tällä kertaa tuo tuli tehtyä hämärässä ja sateessa niin jäi. Olisi sitten tämänkin huomannut ennen kuin alkaa pitää meteliä.

No onneksi oli tallessa käytettyjä paloja toisesta kun tuli silloin joskus vaihdettua palat ja levyt, joten heitin paikoilleen tuohon kulmaan. Pitää hakea tässä vielä uudet palat ja vaihtaa kaikki uusiin. Pehmeitä ilmeisesti nuo tarvikepalat, eihän noilla ole ajettu kuin noin 35tkm. Vasen kyllä jumitteli toissa talvena, joka tuli silloin myös korjattua, mutta sen takia taisivat loppua ennen oikean puoleisia, joissa on vielä muutama milli jäljellä. Tilalle meni toisen alkuperäiset n.70tkm ajetut, joissa vielä yli 50% jäljellä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ehkä nuo pehmeämmät palat säästää sitten puolestaan jarrulevyä kulumasta? :)

Veljen 110:iin jouduttiin levyt pari vuotta sitten uusimaan kun olivat ohentuneet jo liikaa. Oli Tallinnan Autoladussa edulliset levyt siihen 17e/kpl, joten eihän ne paljon paloja enempää maksanut.
sama hinta näköjään vieläkin:
http://www.autoladu.ee/varuosa/2558/17938/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Jep, tuon vanhemman levyt oli melkein kulumismerkeissä kun palat oli alle puolessa välissä. Hyvin todennäköisesti oli alkuperäiset palat, eli olisivat kestäneet yli levyn iän. Sen takia osittain hyllytinkin ko. palat. Toivoisi jonkinlaisen välimuodon ettei tarvitse joka vuosi vaihdella. Alkuperäisillä paloilla olisi ajanut sen yli 140tkm jos kuluminen olisi jatkunut samaan tahtiin ja tarvikkeella ajoi sen 35tkm.

Tuo kauppahan olikin oikein tutulla paikalla Tallinnassa entisen liimatehtaan nurkilla, pitääpä joskus poiketa taas kun tuonne lahden taa tulee asiaa. Kuten kuvasta näkyy, eivät nuokaan levyt enää nuoruuden voimissaan ole. Silmään pisti tuo pikku yksityiskohta tuossa listassa " Lisa info: jäähd. "
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään kerkesin heittämään uudet palat eteen. Italialaiset LPR merkillä tuli tiskiltä tällä kertaa, vaikutti olevan asialliset kitinänvaimentimet näissä. Mielenkiintoista oli, että palojen mukana oli kaksi M8:n pulttia. Neljähän noita tarvisi jos vaihtaisi likujen pultit samalla. Pistin toimitetut pultit talteen ja kasasin alkuperäisillä.

Samalla vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin. Mittarilukema nyt 219800, eli vähän on ennakoitua vähemmän kertynyt ajoa tänä vuonna.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Pakkasilla keksi sitten heittää vikakoodin P0116 (Engine Coolant Temperature Sensor, Range) ja käynnistää flektin. Muuten ok, mutta kun flekti pyörii -26 asteen lämpötilassa, ei moottori juuri lämpene, eikä kabiinikaan. Pitää tarkistaa mitä lukemaa sieltä tulee, onko joku tilapäinen härö, vai oikea vika. Nollaamalla häipyi eikä tullut takaisin parin kilometrin matkalla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Lämpöanturin vikakoodi on ainakin pysynyt poissa. Nakutustunnistimelta tulee esikoodi nykyään melkein heti kun nollaa pois, vikavaloa ei sentään sytytä. Uusi on postissa tulossa, odotellaan sitä.

Tähänkin vaihdoin termostaatin ja pakkasnesteet tänään, meni paremmin putkeen kuin Kalinan kanssa. Tässä on vielä tilaa paljon paremmin konehuoneessa, niin homma hoituikin nopeammin. Aika rumaksi oli vanhat nesteet päässeet, vaikka ne oli silloin vaihdettu kansipahvin vaihdon yhteydessä. Sekin tuli silloin talvella ulkona tehtyä, niin ei tullut huuhdeltua sen kummemmin. Tänään sitten huuhtelin Kalinan vanhoilla nesteillä, ne kun olivat vielä aivan kirkkaat :lol:

Tämä ainakin lämpenee nyt paljon paremmin, nopeammin ja kuumemmaksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Nakutusanturi vaihdettu, vanhassa pienen pieni halkeama, mutta ilmeisesti tarpeeksi että vetää kosteutta. Tämähän aluksi oireili vain sadekeleillä.

Kuva
(pitihän sitä uutta kameraa kokeilla :P )

Tästä kun joskus juttelin tutulle autokorjaajalle, niin sanoi näitä joskus tekohengitetyn vetämällä kirkas lakka päälle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Minä tekohengittelin Yamaha perämoottorin Sytytys käämin, oli joku esine tai kivenmuru pyörähtänyt ja tehnyt orkosen niin kaivelin vähän johtoja erilleen ja lakkaa pintaan niin nyt on 2vuotta moottori pärissyt.. uusi ois maksanut 120 eur niin selvittiin vähällä hommalla..
Vastaa Viestiin