VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Pitkästä aikaa ihan vikaakin. Vikakoodit P0303 (kolmospytty pimeä) ja P0203 (kolmospytyn suutin, ei kuormaa). Eli ilmeisesti johtosarjavika tai sitten oikeasti yksi suutin veti herneen nenään. Pitää tutkia, veemäisessä paikassa suuttimien liittimet, varsinkin tuon kolmosen.

Pari päivää aiemmin käväisi P0303 hetkellisesti päällä, mutta korjaantui itsekseen. Tänään ilmestyi sitten tuon suuttimen koodin kanssa uudestaan ja ei enää lähtenyt itsekseen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Onko mahdollista, että suutin olisi vetänyt sen herneen E85:sta?

Tuli vaan mieleen kun 90- luvulla Transitin yksi suutin veti herneen nenäänsä Viron vetisestä naftasta, jolloin monen huoltoaseman säiliöt olivat vielä maan päällä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Eihän se täysin mahdotonta ole, mutta en oikein usko että menisi sähköisesti rikki polttoaineesta. Jos se olisi tukossa, "kusisi" tai muuta vastaavaa, saattaisin syyttää polttoainetta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eikö se vikakoodi näytä ollenkaan sitä, jos itse suuttimessa on jotain häikkää?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Kyseinen koodi syntyy kun ohjain ei havaitse sähköistä kuormaa kyseisellä suuttimella. Eli käytännössä joko johto poikki, suuttimen käämi poikki tai joku liitin prakaa. Toki jos esimerkiksi suuttimen muovirunko ei kestä etanolia ja olisi sen vuoksi vaurioitunut jotenkin, voisi se johtaa suuttimen sähköiseen hajoamiseen. Mutta epäilisin että jokin muu paikka pettäisi ennen, kun ovat kuitenkin kohtalaisen paineen alla.
Viimeksi muokannut mush, 19.10.2018 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kiitos selvennyksestä. Itse olen pihalla näistä sähköohjatuista ruiskuista, joita kaikki dieselitkin taitaa nykyisin olla.

Transitissa se suutinvika ilmeni voimakasäänisenä kolisemisena, ei siinä tarvittu vikakoodien lukutaitoa. Riitti kun aukaili suutinputkia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Suutinkauppaan käy ihmisen tie... Johdotus ehjä, itse suuttimen vastusmittaus näyttää ääretöntä. Olipahan kaivaminen, Laturi irti, jotta imusarja mahtui pois ja sitä ennen tietysti kaasuläppäkotelo ym. irti.

Uusi noin 30e, jos löytyy maasta, niin tiistaina saa, mutta selviää vasta maanantaina. Vähän epäilen kun on 1,6:n oma suutin, eli ei kovin yleinen tässä maassa. Boschin numero tälle 0 280 158 022.

Käytettynä löytyy sitten kyllä.

Mansen listoilla lienee virhe:
http://www.mansemotors.fi/ruiskusuutin-bosch-502
Tuo vaikuttaisi olevan etuvetoisissa 1,5:n kanssa käytetty suutin .

[ohi tämän aiheen] Tosiaan dieselin vanhanmallinen suutin osaa pitää kamalaa meteliä ollakseen niinkin pieni osa. Portterista meni kerran suutinputki ja korjaamolla Latviassa vaihtoivat siihen putken. Oliko epäpuhtautta tai ilmaa, mutta järkyttävä pauke siitä lähti, mutta saivat sen kuitenkin vaikenemaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja samarai »

Uskomattoman kova mekaaninen ääni siitä viallisesta suuttimesta Transitissakin silloin lähti. Ensimmäiseksi tuli mieleen, että joku paukahti koneesta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Auto taas kasassa. Ei löytynyt tähän hätään uutta suutinta tästä maasta, mutta lainattiin toisesta. Nyt on aikaa tilailla sitten uutta osaa.

Katsastus lähenee. Pientä huoltoa on luvassa:

Huomasin, että jarrupaineensäädin on kostea, ilmeisesti hikoilee vähän jarrunestettä. Pitänee laittaa vaihtoon.

Käsijarru ottaa ihan ok, mutta toivoisin sen pelaavan paremmin. Kahvan liikerata ei ole liian pitkä ja kengät tai rummutkaan ei ole vanhat, joten lienee neljännesmiljoonan verran kulumaa kenkien käyttövivuissa.

Oikea ajovalon korkeussäädin on vuotanut mehut pihalle ja valo näyttää liian lähelle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 9475
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja pressa »

mush kirjoitti:Katsastus lähenee...Käsijarru ottaa ihan ok, mutta...
Nyt kaikille varoituksen sana tiedoksi, katsastus perusteet ovat muuttuneet. Jos sinulla auton käsijarru ei toimi kunnolla, eli ero liian suuri ja yhteisjarruvoima alle puolet kokonaisjarruvoimasta niin seuraa AJOKIELTO!!. Saat siiss sen punaisen lapun tuulilasiin jolla voit ajaa korjaamolle ja takaisin katsastukseen. Ennen tuli perus hylkäys ja kuukausi aikaa korjata.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Hyvä kun muistutit pressa.

Voisi nuo käyttää auki talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Jos epäilyni osuvat oikeaan, ottaa käsijarruvaijerin käyttämä vipu kiinni pyörän napaan johtuen kuluneisuudesta vivustossa, etenkin siinä kenkien välisessä tangossa. Tästähän seuraa vain se, että vaikka nyt jarru pitääkin, niin kenkien kulumisen myötä se heikkenee pikku hiljaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Takajarrut avattu, ja lopputulos oli kuten arvelinkin. Kun käsijarrua vetää yhtä monta naksua ylös ilman rumpua, kuin rummun kanssa siihen asti että pysyy, oli oikealla käsijarrun vipu navassa kiinni ja vasemmalla millin pari irti. Kengät eivät paljoa uudesta ole kuluneet, joten ainoa vaihtoehto on kuluma käsijarrun pyörän puolen hiluissa. Silminnähden mitään erikoista ei löytynyt, mutta päädyin kuitenkin lisäämään pienen täpän materiaalia välitankoon.

Sen verran alkaa ikä painaa, että kaipasi paikkalapun pohjaan, tunkinkannakkeen viereen lattiaan.

Pitäisi vielä siihen paineensäätimeen paneutua, vähän ajattelin kyllä josko tuon vaihdon jättäisi näin poikkeuksellisesti jonkun muun huoleksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään jälkkärin kautta haettu vuosi lisää, ja uuden lain mukaan tämä tosiaankin on vuosi lisää, seuraavan kerran 19.12.2019 mennessä.

Vikoja oli tällä kertaa:

-toisesta alapallosta kumi rikki, toisessa pieni välys, vaihdettu molemmat. Rikkinäisessa kumissa oli vielä Ladan varaosanumero, joten taisi sillä olla ikää. Uudet oli motonetin tiskiltä Delphi-merkkiset.

-Toinen takaiskari oli vuotanut lähes kaikki liemet pihalle. Manselta uudet tilalle kuppeineen (supernopea toimitus, tilasin 16 aikoihin ja seuraavana päivänä puolilta päivin olivat jo täällä, kiitos taas). Samalla vaihdoin jouset, kun sellaiset oli shopista tilattuna, ei kyllä perä noussut juurikaan, vieläkin jää pyöränkaaren taakse rengas. Taisi iskari antautua lopullisesti vain juuri ennen katsastusta, oli viikon verran lentokentällä parkissa ja sieltä lähdettäessä jokin pamahti takajousituksessa monttuun osuessan.

-Takajarruissa epätasapainoa, vaihdoin kengät, sylinterit ja paineensäätimen. En sitä säädintä kerennyt ennen ensimmäistä näyttöä vaihtaakaan, mutta olisi kelvannut katsurin mielestä. Sen verran limaisen näköinen oli, että vaihtoon kuitenkin meni. Oikealla oli kengät sen näköiset, että jotain vierasta ainetta oli palanut kenkään kiinni, mutta sylinteri oli rutikuiva kumien alta, joten ei ainakaan jarrunestettä. Jäin miettimään että olisiko ollut iskarista peräisin sitten ja löytänyt tiensä sinne.

Nyt on poissa sellainen jenkkilullafiilis, perä löytää kyllä kaikki montut tiestä.

Samalla heitin rapsakan metallisen huurujentiivistyssäiliön mäkeen kuskin takalokarin sisältä ja hitsasin sen taakse takalokariin lapun. Oli kerännyt sellaisen kakun moskaa sinne säiliön taakse, että oli hautonut pitsiksi.

Paineensäätimen kaikki putket ja pultit aukesi ihan suosiolla. Uuden säätäminen kohdilleen oli vähän haastavaa, mutta sain kuin sainkin sen 2mm pyörillään sinne säädöksi.

260tkm ja rapiat ja vielä mennään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tämä seisoi reilun 10pv taivasalla lentokentän kupeessa kärpäspuistossa (flypark). Vähän jännitti miten käy kun tänään palailin auton luokse ja kaivoin sen lumikasasta esiin. Ihan hyvin kävi, lähti kun olisi siihen aamulla ajettu. Kuitenkin aika rapeita kelejä pidellyt ja nytkin mittari näytti karvaa vaille -20.

Onneksi sentään tuli tankattua parilla kympillä ysivitosta viinojen päälle ennen sinne vientiä, muuten olisi voinut olla vaikeampaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tämän kanssa on nyt jotakuinkin 100tkm yhteistä taivalta. Mittarissa reilu 270tkm

Pari päivää sitten alkoivat menohalut kadota, luulin jo että bensapumppu on antautumassa, kun meno oli sen oloista. Mutta ei ollut pumpussa vikaa, huomasin että "long term fuel trim" tippuu koko ajan päätyi lopulta jo -18% lukemiin (normilukemat bensalla on lievästi plussalla ja etanolilla 18-20%). Eli jostain syystä ruisku luuli moottorin koko ajan käyvän rikkaalla ja vähensi polttoaineen määrää. Loppujen lopuksi älysin katsoa lambdan kertomaa ja sehän näytti tekevän ihan mitä sattuu. Napsautin lambdan johdon irti, pidin akkua hetken irti (että trimmi nollautuu) ja nyt meno onkin lähestulkoon normaalia.

Tässä jo toista viikkoa toinen vetonivel naputellut, ja koska keli ulkona tehdä on surkea, olin jo varannut tälle korjaamoajan. Tämä onkin ensimmäinen kerta, jos päästölappujen hakua ei lasketa. Jos vain kerkeävät, saavat samalla vaihtaa öljyt ja heitinpä arkistoista yhden lambdankin mukaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin