VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Ajelin tällä tänään ja virta meinasi loppua, vaihdoin suosiolla akun kun oli toinen latingissa oleva. Pitää mittailla mikä sitä laturia risoo, vai oliko akku vain kyllästynyt käyttämättömyyteen. Nyt taas tuntui toimivan, mutta lataako vain niin huonosti että käy akun päälle. Vuosi sitten tämä toimi tämän puolesta ihan ok.

Toinen ongelma oli, että meno meinasi olla vähän nykivää ajoittain, mutta sitten muistin että minähän lainasin tästä Sämpylään asentotunnistimen. Laitoin vanhan Daaz:n tekeleen takaisin tähän ja taas on sulavaa kyyti.

Hain tankin täyteen, laitoin kympillä 95:ta ja loput RE85:ta, tuntuu pelaavan mainiosti sen suhteen. Pelkkää viinaa en vielä ottanut, kun pitää säätää paineet kohdilleen tälle moottorille.

Pitäisi saada siihen kuntoon, että voi huoletta ajella, niin voi Sämpylän kytkimen vaihtaa rauhassa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Laturin vikakin löytyi. Oli laturin pyrstössä se pultti, johon johtimetkin tulevat, vähän löysällä diodisillasta. Johdot pois, kevyt kiristys ja johdot takaisin. Lataus taas Katekille ominainen 13,5v.

On tämä kaikkine kilometreineen edelleen parempi ajoltaan kuin 112. Tämä hieman eri paria oleva moottori-ruiskukombokin pelaa oikein nätisti. Alavääntö oikein mukava ja vetää tasaisesti, vain viinalla vähän ohut veto yläpäässä. Eli pikkaisen pitäisi paineita säätää ylös, alkaa vain mennä biltsun pumpun ohjearvojen yli tuollaiset päälle 4bar huitelevat lukemat.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

230tkm kääntyi mittariin töistä tullessa perjantaina. Nyt on tankissa pelkkää RE85:sta.

P0327 tulee saman tien takaisin nollauksen jälkeen. Pitää penkoa missä minulla on toinen käytetty nakuanturi, uuden seilatessa vielä jossain päin maapalloa.

P0137 ilmenee myös ajoittain, eli kakkoslambdan signaali heikko. Nyt kun muistaisi minkä anturin sinne laitoin. Tähän tuli uudemman pakosarjakatti, joten alkuperäinen kakkoslambdan liitin jäi aivan liian kauas itse anturista auton alle. Tähän tein jatkojohdon käyttäen alkuperäisiä liittimiä, joten voi toki olla siinäkin sanomista, vaikka yritinkin tehdä huolella. Vaihdan anturin ja katson jos vielä tulee koodia, pitää käydä johtosarja läpi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Kuva

Näin nämä anturit näköjään kuolevat, kuori halki tästäkin yksilöstä. Ilmeisesti ruostuvat tuosta liitoskohdasta ja kun tarpeeksi turpoaa, antaa muovi myöden ja halkeaa. Россия lukee tämän kyljessä, eli ei ole se minkä tähän aikanaan tarvikkeena uusin, vaan on tämän moottorin mukana tullut.

Vaihdoin tilalle toisen haljenneen (josta täällä olikin jo juttua), dipattuani sen ensin lakkaan kolme kertaa.

Nyt ei ainakaan tule P0327 koodi heti takaisin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Posti toi uuden lelun:
Kuva

Autool X50 Plus, kiinalainen BK-10:n korvike. Tämän BK-10 on sen verran sekaisin, ettei siitä ota tolkkua. Näytön oikea laita on seonnut, joten oikeastaan vain vikakoodit näkee, kun ne rullaavat näytön poikki.

Löin heti kiinni OBD-liittimeen Postin pihassa ja saman tien sai yhteyden moottorinohjaimeen ja dataa alkoi tulla. Osaa näyttää nopeuden, kierrosluvun, kulutuksen, jne ja toki vikakoodit myös.

Pitää vielä katsoa mihin loppusijoitan tämän, kävi mielessä tunkea kellon kuoriin BK:n tilalle, mutta aika siro tuo on vaikka johonkin kojelaudan päälle tälläisi.

On tässä ainakin loogisempi käyttöliittymä BK-10:iin verrattuna, heti pääsi jyvälle ilman ohjeita. Miinuksena tästä puuttuu kello ja lämpömittari.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Vaihdettu talvipyörät alle, mittarilukeman ollessa noin 230700. Samalla uusin moniurahihnan ja vaihdoin laturin Bosch-modattuun versioon.

Nyt ovat vikakoodit nakuanturin suunnalta pysyneet poissa, mutta nopeusanturin P0500 esikoodia on jäänyt silloin tällöin muistiin. Näitähän vaihtelin silloin joskus ristiin rastiin kun Sämpyläkin näistä vinkui. Eli taitaa olla vain epäluotettava anturi mikä tähän päätyi sitten loppujen lopuksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuolla pari sivua sitten manasin takavaloja ja nyt sain sitten aikaiseksi askarrella asiaan parannusta. Aikaa meni, mutta eihän tällä kauheasti ajettu tuolla välillä.

Lampunkannat vaihtui vähän helpommin sovellettaviin niihin verrattuna mitä aluksi ajattelin. Näissä on ihan oikea jousi painamassa lamppua ulospäin, joten luulisi olevan myös varmempitoiminen verrattuna liuskaviritelmiin.

Kuva

Nakuanturikin tuli jo hyvän aikaa sitten, mutta en ole vaihtanut kun tuo dipattukin on pelannut. Yhtään kertaa ei ole vikavalo enää syttynyt.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

232185km, puolayksikkö antautui.

Tulin vain reilua tuntia aiemmin kotiin ja kaikki pelasi, kun sitten piti lähteä uudelleen olikin julmettu tärinä ja hetken päästä alkoi vikavalo vilkkumaan.

Otin sitten HB:n ja takaisin kotiin tullessa lukaisin vikakoodit, P0300, P0301 ja P0304. Eli sytytyskatkoksia sylintereissä 1 ja 4, toisin sanoen aika selvä tapaus, puolayksikön toinen puoli pimentynyt. Kontista GM tilalle ja taas kehrää.

Mikä tekee mielenkiintoiseksi tämän asian on se, että tuolta löytyi vuonna 2001 syksyllä valmistettu АТЭ puolayksikkö. Eli se kuuluisa tyyppivikainen yksikkö. Joko tämä on vaihdettu joskus käytettyyn osaan tai sitten tehtaalla on ollut kolme vuotta vanhaa varastoa hyllyssä.

EDIT: mittarilukema
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Vaihteeksi taas ohjelmaa tämän kanssa. Ensimmäistä kertaa minulla ikinä, tuli etuvetoisessa Ladassa pyöränlaakeri tiensä päähän ihan vaan vanhuuttaan (n. 233tkm mittarilukemalla). Jonkun aikaa jo kuunnellut hiljalleen kasvavaa sisämelua, mutta mitään varmaa ei pystynyt sanomaan miltä suunnalta, kunnes eilen alkoi oikealle käännyttäessä pitämään rahinaa. Vasemman etupyörän laakeri oli antautumassa, kummoista klappia ei tuntunut, mutta ylös nostettuna ja vaihde silmässä pyöriessä piti aikamoista rallatusta.

No, vaihdoin vähän isomman osakokonaisuuden:
Kuva

Tuli reilu 100tkm vähemmän ajettu vetoakseli ja samalla vaivalla synteettistä öljyä laatikkoon.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tämäkin jaksaa vain, päivittäisessä ajossa, kohta 240tkm mittarissa.

Pientä kiusaa on keksinyt. Bensamittari alkanut näyttää lähinnä omiaan. Viimeksi kun oli pumppuyksikkö kädessä totesin kyllä ettei tule kestämään pitkään, kun langat olivat anturissa sen verran kuluneet. Tripillä mennään kunnes ilmasto lämpenee.

Sisälämpötilan säätöyksikkö on myös antautunut. Perinteisesti säätövara vain täysin kylmää tai taysin kuumaa. No, ainakin tarkenee :D
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Omistatko ylimäärisiä sisälämpötilan säätöyksiköitä? Minulta SAATTAISI jostain löytyä, taisin joskus mainostaakin, että voisin 110/112-varaosavarastostani luopua, kun tuskin noita malleja enää hankin lisää. Olisi myös ihan uudet käyttämättömät lämmitettävät sivupeilit tuohon mallisarjaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

On minulla yksi ylimääräinen "toimiva", mutta se sahaa läppää ees-taas turhan innokkaasti koko ajan, eli tuollaiselle uudemmanmalliselle voisi olla käyttöäkin, mutta akuutti tarve ei ole.

Peilitkin menee kategoriaan "ihan kivat", mutta tämän auton ollessa kyseessä, niin ei kovin korkealla listassa.

Joo oli puhetta kyllä, mutta on ollut niin hektistä tämä elämänmeno, että en ole kerennyt paljon keskittymään näihin asioihin. Isoja palikoita taas ei ole mahdollista hillota akuutin tilanpuutteen vuoksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Pitkästä aikaa "vikaa" tässäkin vehkeessä, tyhjäkäynti on ajoittain ollut hukassa viime päivät. Tyhjäkäyntisäätimen puhdistuksellahan siitä selviää, mutta kun samalla napsahti liitin hajalle, niin vähän pitemmän kaavan kautta. Purkuautosta ehjä liitin, niin pysyy kiinnikin. Vaihdoin samalla asentotunnistimen elektroniseen versioon.

Niin ja akun jouduin uusimaan jokin aika sitten, melkein kolme vuotta kesti halvin Sznajder. Näköjään tämän topicin sivulta kolme selviää että oli ostettu 6.5.2015. Samanmerkkinen tuli vähän pakon edessä tilalle. Otin tällä kertaa harmaakantisen 70Ah silver-mallin, kun edellinen oli halvin 55Ah musta.

Tuli myös viimein vaihdettua pyörät vuodenaikaan sopivammaksi, eli venäläiset talvirenkaat (Nordman) vaihtui... no.. venäläisiin talvirenkaisiin (Kama). Jälkimmäiset näyttävät kyllä huomattavan paljon vähemmän talvirenkilta, jos lainkaan, mutta väittävät olevansa "all season". Kormoranit ovat vielä 112:n alla, enkä jaksanut niitä alkaa sieltä kaivamaan.

Olen tässä viime päivinä askarrellut vihreästä farkusta purettujen luukkujen parissa, varsinkin takaluukku alkaa tässä vehkeessä olla niin roisin näköinen, joten kelien parantuessa viimein ryhdyin toimeen. Tästä päivitystä sitten kun on jotain näytettävää.

Neljännesmiljoona alkaa lähestyä mittarissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tästä lähdettiin:
Kuva

Ja tähän päädyttiin:
Kuva

Onhan se nyt paljon kivemman näköinen, vaikka pihalla maalattu onkin ja lakassa on kiinni pölyä, hämähäkkejä, kärpäsia, roskaa...

Olivat sitten keksineet tehtaalla pientä jäynää, menneet muuttamaan jossain 04 ja 06 välissä takaluukun pumput eri asentoon, ja tuossa luukussa olikin pumpun paikka aivan eri kohdassa. Ja tietysti siinä kohdassa missä vanhassa oli pumpun paikka, oli luukussa sen verta monta peltiä päällekkäin, että ei oikein päässyt mutteria taakse askartelemaan. Hitsasin sitten korvat luukkuun, että sai luukun pysymään auki.

Muutenkin istuvuuden kanssa oli pieniä ongelmia, kun meinasi luukku istua liian matalalla, mutta sain tämän kyllä tyydyttävästi säädettyä kohdilleen.

Puskuri pitää puunata vielä kunnolla, vanhasta luukusta valuneita ruosterantuja vielä näkyvissä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Näyttää Kuopiosta katottuna Ihan uudelle Autolle
Vastaa Viestiin