Sivu 1/12

VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 15:22
Kirjoittaja mush
Aloitanpa tästäkin uuden aiheen, kun ei liene mieltä jatkaa tuonne vanhaan aiheeseen.

Eli tämä tuli hankittua hieman yli vuosi sitten. Auto on kovia kokenut ja huonollakin hoidolla ollut edellisessä elämässään.

Editoin jaksaessani tähän muita vaiheita, mutta aloitetaan viimeisestä:

Ihan ei vielä kerennyt 200tkm ilmestyä mittariin, kun viime perjantaina töistä lähtiessäni löin auton normaalisti käyntiin, mutta käynti oli vähän ontuvaa, mutta tasaantui melko pian normaaliksi. Tämä oli se lumimyräkkäpäivä täällä etelässä, joten ajattelin että kosteutta jossain (ja arvio osui kuin osuikin oikeaan).

Kävin vielä n. 50km kotimatkalla tankilla ja kaikki pelasi normaalisti, kunnes kerkesin kotikulmille, niin alkoi vikavalo vilkkua ja vähän haiskahtikin. Kotipihalle pääsin niin pellin alta nousee käryä, outo katku. Avasin pellin, ei ihmeempiä, mutta käynti puputtavaa. Annoin kaasua niin sain jotain kuumia tirskeitä naamalleni. Sammutin ja katsoin jäähdytysnestesäiliöön - tyhjä, kokeilin vesiletkuista, niissä oli vielä vettä.

No, ei kun auki.

Kuva

Liekkirengas oli tuollain auki ja sen välistä tiivistemateriaalia hävinnyt, suora yhteys vesikanavaan. Eli uutta pahvia kaipaa, ei vain löydy oikein mistään lyhyellä varoitusajalla.

Mikähän lienee 8v ja 16v kansipahvien ero? Lohkothan ovat samasta muotista, kannen pulteissa puolestaam eroa halkaisijassa, olisiko tuo ainut ero?

Kuva

Tuolta näyttää pikkaisen auki 200tkm ajettu 16v moottori sisältä.

Tirskeet naamalle puolestaan johtuivat haljenneesta pakosarjasta, olen aina luullut että se vuotaa hieman pakoputken ja pakosarjan välistä, mutta olikin pakosarjassa pari halkeamaa. Ne tuli hitsattua tänään samalla, näkyy tuossa kuvassakin korjaus.

Kuva

Kannessa oli aika paljon törkyä vesikanavissa, puhaltelin niitä vielä hieman puhtaaksi tuon kuvan oton jälkeen.

Kesällä vaihdoin tähän jäähdytysnesteet jakopääremontin yhteydessä. Haisee ihan omituiselle palaessaan kyseinen aine, ei lainkaan makea tunnistettava haju niin kuin silloin ennen.

Nyt vain odotetaan saako motonet järkättyä uuden tiivisteen huomiseen mennessä, vai pitääkö hakea perjantaina Hämeenlinnasta, kun sinne päin olen muutenkin menossa.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 17:56
Kirjoittaja TsarBomba
Hyvä kun on Lada osaavissa käsissä, moni ois jo luovuttanut tuossa vaiheessa. Eikö mansemotorsilla kansipahvia ole? Minun rojekti sedanissa 200 tuhatta rikki. Saa nähä millon siitäki kulkupeli tulee.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 18:19
Kirjoittaja mush
No niin, olisihan mansella ollut, koko yläpään tiivistesarjaa. Ensin katsoin kännykällä ja silmiin sattui vain metallisia joita en arvannut suinpäin tilata.

No, huomenna pitäisi motonetissä olla, jos vain Koivusella on maassa yhtään kappaletta.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 20:13
Kirjoittaja t tulppu
Äkkiseltään näyttää että Moottorissa ei pahoja syöpymiä ole että sylkkyputket toimii Ladassakin ihan hyvin. On se vaan hyvä että on näitä jotka osaavat ja jaksavat.. näitä etuvetoisijakin.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 20:31
Kirjoittaja mush
Ei mitään ihmeellistä kulumaa sylintereissä, normaaleja käytön jälkiä vain :)

Kuva

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 20:51
Kirjoittaja t tulppu
Ihan samanlaiselta näyttää Paremmankin merkkisissä autoissa. putket. oikein hyvä juttu. kyl tuosta vielä käyttökalu tulee.
Onko vuoto ollut tuossa pytyssä jossa on mustana venttiilit.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 21:16
Kirjoittaja samarai
mush kirjoitti: Mikähän lienee 8v ja 16v kansipahvien ero? Lohkothan ovat samasta muotista, kannen pulteissa puolestaam eroa halkaisijassa, olisiko tuo ainut ero?
Kannenpulttien reiät on tiivisteessä siitä huolimatta samankokoiset, 16V:ssä on päissä "vahvikkeet". Liekkirenkaat on 16V:ssä isommat ja on siinä muutakin eroa.

Kuva
toinen puoli
Kuva

Veli sanoi kanssa joskus, että hieman tussuttaa kylmänä sieltä "pakoputken ja pakosarjan välistä" ja loppuu heti kun kone vähänkin lämpiää. Taitaa olla silläkin varmaan joku halkeama siellä pakosarjassa.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 22:09
Kirjoittaja mush
samarai kirjoitti: Kannenpulttien reiät on tiivisteessä siitä huolimatta samankokoiset, 16V:ssä on päissä "vahvikkeet". Liekkirenkaat on 16V:ssä isommat ja on siinä muutakin eroa.
Havainnolliset kuvat, kiitos. Eli hätätapauksessa voisi mennä ristiinkin, mutta mitä ilmeisemmin 16v:n 10kW suurempi teho vaatii vähän enemmän tiivisteeltäkin.
samarai kirjoitti: Veli sanoi kanssa joskus, että hieman tussuttaa kylmänä sieltä "pakoputken ja pakosarjan välistä" ja loppuu heti kun kone vähänkin lämpiää. Taitaa olla silläkin varmaan joku halkeama siellä pakosarjassa.
Reunimmaisten sylinterien putkissa oli halkeamat, ykkössylinterin halkeama olisi näkynyt ihan konepellin avaamalla ja katsomalla, jos olisi osannut katsoa oikeaan paikkaan. Melko ohuesta tavarasta kasaan hitsattu koko pakosarja.
t tulppu kirjoitti: Onko vuoto ollut tuossa pytyssä jossa on mustana venttiilit.
Kyllä, eli ykkössylinterissä, jakopään puolella.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 24.11.2014 22:32
Kirjoittaja toktornivako
Saahan siihen sitten vielä sitä metalli tiivistettä :)

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 28.11.2014 20:40
Kirjoittaja mush
Tänään kerätty talteen "Suomen viimeinen" kannentiiviste, eli viimeinen mitä koko Suomen motoneteissä oli, eikä Koivuseltakaan löydy (tuskin tuleekaan enää ikinä).

Sieltä tuli espanjalainen Ajusa, muuten niin kuin lakuperäinenkin, mutta kulmavahvisteet puuttuvat ja vesireikien koossa pieniä eroja. Pakkaus varustettu suurella keltaisella tarralla joka muistuttaa vaihtamaan kannen pultit, jäävät kuitenkin vaihtamatta kun ovat vielä sallituissa mitoissa

Eli vastaisuuden varalle jos joku tarvitsee pahvia, niin suoraan Venäjänkävijöiden tai Mansemotorsin pakeille.

On muuten toinen avaamani 16v ja molemmista on puuttunut vaihteiston puoleinen kannen ohjuriholkki, miksiköhän?

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 28.11.2014 22:21
Kirjoittaja jta
mush kirjoitti:Ei mitään ihmeellistä kulumaa sylintereissä, normaaleja käytön jälkiä vain :)

*kuva sylinteristä*
Ei tuo kovin pahasti kulunu tosiaan ole kun hoonausjäljetkin vielä näkyy. Tuon puolesta vielä kilsoja edessä reilusti.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 1.12.2014 22:37
Kirjoittaja mush
Tänään oli vapaapäivä, joten tämä saatettu taas käyntikuntoon ja käytetty lämpimäksi. Vielä pitää hieman kiristää jakopään hihnaa ja laittaa kaikki muoviosat takaisin koneen ympärille.

Onnistuin hajottamaan tosin lisääkin... Tuossa seisonnan aikana tullut lunta, sulanut, pakastanut... Joten auto on joka paikasta umpijäässä. Siinä sitten autoon istuessani vahingiossa napsautin pyyhkijät päälle ja ilmeisesti tanko sieltä pamahti pois paikoiltaan. Surina kuuluu, pyyhkijät ei liiku. Eli pitää tuo vielä avata ja korjata.

Sen jälkeen täytyy mennä leimalle, viikko sitten olin suunnitellut vieväni, mutta sattuneesta syystä jäi väliin, joten leima kerkesi vanheta.

Selasin tuota Trafin avointa dataa, ja löysin tämänkin auton tiedot:
http://www.ajoneuvotiedot.fi/lada-vaz/5 ... 249/453601

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 1.12.2014 23:01
Kirjoittaja samarai
Tuli mieleen kun joku vuosi sitten oli Samarasta kansi irti palaneen venttiilin takia, niin asennuksen jälkeen kannenpultit löystyivät pienen ajomäärän jälkeen. Tehtaan ohjeissahan ei ole jälkikiristystä, mutta jostain syystä tässä tapauksessa ainakin se piti tehdä.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 1.12.2014 23:38
Kirjoittaja mush
Sanoisin näppituntumalta, että melko löysässä olivat tässäkin kun avaamaan aloin. Jotenkin myös tuntui ettei tuo kiristysmomentti ole muutenkaan loppupeleissä kovin kummoinen asennettaessakaan, ensimmäinen 90° menee ilman suurempaa vastusta, eikä toinen 90° vielä kummoista momenttia saa myöskään aikaan. Tottunut vain kun esim VW:n venyvät pultit tosiaankin venytetään niin että sen huomaa asentajakin.

Samarassa jälkikiristykseen hoitaa vielä pikkuvaivalla, 16V tässä suhteessa hankalampi, kun pultteihin ei noin vain pääse käsiksi.

Re: VAZ 21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Lähetetty: 3.12.2014 12:45
Kirjoittaja mush
No nyt on taas melkein vuosi ajoaikaa tälläkin. Oikean etuvalon valokuvio oli väärä, siitä korjauskehotus. Näytti paperille piirtävän melkolailla pyöreän jäljen, joten jotain lienee irronnut umpion sisällä. Epäily oli polttimossa, mutta se on kunnossa, eikä sen nitkuttelu auta saamaan valokuviota edes oikeaan suuntaan. Siellähän pitäisi käsitykseni mukaan olla sellainen peltiläpykkä, joka rajaa valokuvion oikean muotoiseksi.

Hiljeni paljon sisämelukin kun pakosarjan vuoto on nyt tukossa.