VAZ-21113,5 - 2004 - Elämää nähnyt

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään vasta sain aikaiseksi öljynvaihdon, tuli sitten tehtyä samalla vauhdilla kolmeen autoon. Kahteen Ladaan meni vajaa puoli tuntia ja yhteen Relluun reilu tunti :P No, ranskalaiseen piti tehdä työkalutkin lennossa, sen verran on omaperäistä tuo suunnittelu.

Samalla tuli pestyä kaikkien konehuoneet. Lähinnä sen takia tuli alettua, kun Rellu oli niin törkyinen, öljyä tihkuu joka raosta. Ja kun painepesuri oli käsillä, pesin Ladojenkin konehuoneet.

Onkohan tuo ranskalaisen insinöörin järjenjuoksu mennyt jotakuinkin näin: "kun ei saada pysymään öljyjä koneessa kuitenkaan, laitetaan sitä sinne 5,5 litraa ja tällätään mittaristoon öljyn pintaa osoittava mittari - ongelma ratkaistu".

Tuota maalihommaa pitää alkaa suunnittelemaan toden teolla, alkaa olla jo niin väsyneen näköinen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ei Ladaan liity, mutta ranskalaisiin... Siihen öljynmäärämittariin ei sitten kannata luottaa, ei "huomaa", jos öljyt karkaavat kesken ajon, vaan tsekkaa määrän ainoastaan moottoria käynnistettäessä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Ensiksi ihmettelin että mikä ihme tuo on kun pimenee heti startin jälkeen, mutta hetken päästä tajusin että niinhän sen kuuluukin tehdä. Luulisi nyt kuitenkin että öljyn määrä kierroksellaan on jotakuinkin vakio (toki lirumpi öljy palaa nopeammin, jne), jotta voisi mittarin suunnitella niin, että se mittaisi koneen käynnissä ollessa, eikä vain hetken aikaa, jos malttaa olla starttaamatta heti. Pääasia lienee kuitenkin että imusihti on koko ajan pinnan alapuolella. Öljyn pinta oli tuossakin tullessaan aika reilusti alle alarajan, mutta mittari oli vielä ihan tyytyväinen.

Turha kapistus joka tapauksessa, Ladan merkkivalo ajaa saman asian yksinkertaisemmin ja jää vielä muistuttamaan tilanteesta startin jälkeenkin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Lämpöiset kelit alkavat painaa päälle, joten tuli korjattua sähkölasit. Oikeanpuoleinenhan tässä ei ole toiminut minun aikana ikinä, vasen toimi vielä syksyllä, mutta jossain vaiheessa talvea oli pimentynyt.

Vasen oli saanut kosteutta ja moottorin takapään laakerihelan pidikkeestä oli ruostunut palanen irti. Tämä pala oli tarttunut magneettiin kiilaten ankkurin jumiin. Korjattu poistamalla irtopalat ja rasvaamalla laakerit. Toimii, vaikka osia puuttuu :lol:

Oikealle tuli auton mukana vaihtomoottori, joten sitä en ihmetellyt sen enempää, vanha ei ottanut edes virtaa.

Samalla rasvasin lukot etuovista, nyt aukeaa oikeakin keskuslukolla mukisematta, ennen jäi joskus aukeamatta.

Kummankin oven pohjalta löytyi muovipussi, vasemmalta pienempi, oikealta melko iso. Venäläisen oloisia, joten varmaankin tehtaalta.

Jännä että tuossa vanhemmassa sähköt pelaa täysin ongelmitta, kaikki neljä sähkölasia toimivat vuodesta toiseen, kaikkien ovien keskuslukot toimii, eikä muitakaan ihmeellisyyksiä juurikaan esiinny.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Eilen ihmeellistä sekoilua sähköissä: kun laittoi vilkun vasemmalle, alkoivat pyyhkijät toimia ja vilkku tikutti nopeasti. Syyksi paikallistui melko nopeasti vasemman etuvalon takana oleva maapiste. Jänniä ilmiöitä nuo maaviat saavat kyllä aikaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Vaihdettu tänään bensatankki shopista aikoinaan tilaamaani:

Kuva

Vanhahan oli ajettu johonkin kiinni, pienen reiän siitä tinasin umpeen jo aikoinaan ja pohja sen verran lytyssä ettei sinne mahtunut kuin kolmisenkymmentä litraa tavaraa.

Oli ilmeisemmin uudempaa mallia tuo uusi tankki, pumppuhässäkän kiinnityksen kehä hieman eri ja uudessa M4 kierteet kun vanhassa oli M6. No pientä viilailua ja kikkailua niin kasaanhan tuon sai, mutta ei mennyt ensimmäisellä putkeen. Jäi vuotamaan kiinnityspulttien kohdalta, uudessa ko. pultit menee tankista läpi, vanhassa erillisessä osassa joka pistehitasttu tankin päälle.Tuohon rakentelin vielä tiivisteet, niin alkoi pysymään bensat tankissa.

Uuteen tankattu 36 litraa takaisin kaadetun 7 litran RE85:n päälle, eli nyt mahtuu mitä pitääkin.

Näin "huonoon" kuntoon RE85 saa metallitankin vajaassa parissa vuodessa:
Kuva
(sitähän peloteltiin E10 tullessa ja RE85:n kanssa, että peltitankki ruostuu alta aikayksikön) Tummentumat kuvassa punppuasetelman hankausjälkiä osumaa saaneessa pohjassa, ruostetta ei näy missään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Mitä ilmeisemmin jotain roskia oli päässyt liikkeelle tankin vaihdon yhteydessä ja olivat joutuneet paineensäätimeen. Eihän tuossa ollut auki mitään suodattimen ja moottorin väliltä, mutta ilmeisesti letkuista/putkista jotain irronnut tjsp.

Ensimmäisen kerran ilmeni kun alkoi meno puutumaan moottoritienopeudessa, mutta kesti vain muutaman kilometrin ja korjaantui itsestään. Pari päivää myöhemmin alkoi uudestaan hieman pahempana. Kerkesin tällä kertaa avaamaan konepellin vian ollessa päällä ja säätimen painemittari heittelehti aika lailla, meinasipa jo sammuakin kun vähän kaasua antoi.

Onneksi säädin on purettavaa mallia ja kalvon välistä löytyikin ylimääräistä tavaraa. Putsaus ja niputus -> paine nousi ja paineen heittely tasoittui. Hyvin yksinkertainen tuo halpa säädin, kalvo jotain muovimateriaalia, mutta näyttää kestäneen käyttöä ja viinaa hyvin.

Samalla vaihdettu nyt polttoaineensuodatin, oli kyllä ikävässä kunnossa liittimet. Jouduin katkaisemaan toisen letkun jotta sain liittimet irti ja korvaamaan sen uudella letkulla ja klemmareilla. Pitäisi melkein kysellä saisiko nuo letkut uusina.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Eipä se sittenkään ollut säädin, bensapumppu se vain teki siellä kuolemaa. Pääsin tänään töihin vielä pienellä puutumisella, paluumatka oli jo paljon tuskaisempi. Auto sammui useamman kerran ja ihan kotinurkilla viimeinen ylämäki vaati neljä-viisi yritystä. Pumppu vain kävi aina jonkin aikaa ja sitten hyytyi pois, takapenkki pystyssä ja huoltoluukku auki sen kuuli jo äänestä milloin päästään eteenpäin.

Nyt korvattu Bilteman tuotteella 52260, jota onneksi löytyi hyllystä ja joka oli pienellä vaivalla sovitettavissa. Toivottavasti nyt pelaa taas.

Vanha pumppu näytti olevan kohtuu tuore, vuodelta 2012. Ilmeisesti tarvike, kun ei luo paljon mitään muuta päiväyksen lisäksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eli tässä vuosimallissa sai myös alkuperäisen sihdin sovitettua Bilteman pumppuun? Vanhemman pumppumallin kanssa mahdotonta, vaikka Bioteman pienellä työllä muuten saa paikoilleen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Käytin Bilteman sihdin, vanha oli sen verran kökköinen, että en viitsinyt alkaa putsaamaan. Olisi varmaankin kyllä sopinut. Vähän nirhasin pumpun muovikehikon kyljestä pois, niin meni uusi sihti paikalleen. Vähän jäi kyllä banaaniksi siihen kulhon reunaa vasten, mutta eiköhän se bensa siitä läpi tiensä löydä.

Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi varmaan tullut parempi, jos pumpun olisikin kääntänyt 180° pidikkeessään ja vähän muotoillut kannakkeen pohjaa. Vähän kiirus oli saada nippuun, niin saa kelvata toistaiseksi noin. Muutetaan jos ongelmia ilmenee tyhjemmällä tankilla.

Tosiaan tuo vanha pumppu oli tarvike, ei ole tietoa onko sihti alkuperäinen vai pumpun mukana tullut, tällainen se vanha oli:
Kuva
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

No jopas, itse kun ostin aikanaan sen Bilteman pumpun, niin siinä ei tullut lainkaan sihtiä mukana... Olisikohan pitänytkin?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos oli sama tuote, niin minun ostamassa paketissa oli kaikki nuo osat mitä tuon em. linkin kuvassakin on, myös sihti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Näinkin voi käydä:

View My Video

Näkyy vähän huonosti, mutta tänään murtui töistä tullessa pakoputki katin etulaipasta irtipoikki. Meinasi hävettää ajella ruuhkassa kotia päin, kyllä tuo varsinkin vedätyksessä pitää aika löpinää kun jäljellä on pelkkä alkukäyrä pakoputkesta. Tulipahan ajettua taloudellisesti :lol:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Näköjään saa halvalla Jenkkimallin Läpytyksen Ladaankin.......Joskus samajuttu käynyt Takavedon kanssa...
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21113 - 2004 - Elämää nähnyt

Viesti Kirjoittaja mush »

Melkein jäin tänään välille, mutta taas kerran päästiin kotiin omin voimin. Ei sinänsä Ladan vika, kun paineensäätimen ja suutintukin välinen letku alkoi vuotaa, tämähän oli mikä lie kiinalainen säätimen mukana tullut letku, jonka heikkona hetkenä asensin paikoilleen. Olen kyllä pitänyt silmällä kovettumisen ja halkeilun varalta, mutta päättikin antautua äkisti.

No, huoltsik... polttoainekaupan pihassa hetken pähkäilyä, että mitäs nyt kun ei enää paineet pysy bensalinjassa. Onneksi sentään ruuvari ja linkkuveitsi matkassa, eli ei muuta kuin osia lainaamaan toisaalta. Polttoainehöyryjen huuhteluventtiilin ja läppäkotelon välinen letkuhan oli "turha ja joutava", eli se vain koneen puolelta poikki ja tulppa päähän ja loput letkusta ähertäen (pimeässä) säätimen ja jakotukin väliin. Näin matka saattoi jatkua motonetin kautta kotiin.

Tilalle tuli Gatesin 3225 polttoaineletkua, jonka pitäisi kestää valmistajan mukaan alkoholia myös.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin