Sivu 15/16

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 5.3.2018 12:45
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Sen verran tarkistellut että ainakin Lambda, ilmamassamittari ja bensan paine ovat ainakin useimmiten kunnossa. Suuttimista en sitten tiedä.

Vielä kun saisi "vika päällä" hetkellä tutkittua parametrejä niin voisi olla varma näistä kaikista.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 5.3.2018 14:17
Kirjoittaja mush
Minulla ei ole tuohon ruiskuun mitään paperia tai muutakaan kättä pidempää, mutta arvelisin että ko. koodi syntyy kun ohjain havaitsee laihan seoksen ja jos polttoainetta lisäämällä trimmin puitteissa ei päästä haluttuun seokseen, ilmamäärän ollessa tietyissä rajoissa, olettaa ruisku jostain pääsevän mittaamatonta ilmaa järjestelmään.

Lisäksi tuo koodi ei taida olla GM:n "standardi" koodeja, vaan kyseisen ruiskun omia.

No joka tapauksessa edellä mainittu tilanne voi syntyä alipainevuodon lisäksi myös väärin mitatusta ilmamäärästä, tai siitä ettei polttoaineen määrä olekaan oletettu (tätähän ruisku ei mittaa, olettaa vain).

Muistelen että itsekin olen ko. koodin kanssa tuskaillut, mutta mitään alipainevuotoa en ikinä ole löytänyt. Taisi lähteä silloin lopullisesti lambdan vaihdon yhteydessä, tuli siinä välissä tosin ilmamassakin vaihdettua.

Bosch on siitä helpompi, että se osaa jo pitää silmällä paremmin antureidensa toimintaa ja koodit ovat yleensä paljon tarkempia ja diagnoosit oikeita, kun GM-vehkeissä näitä joutuu enempi järkeilemään.

Joka tapauksessa, ilmamassamittarin putsaus ei ainakaan pahaa tee.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 5.3.2018 14:54
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Joo, sen voisin tehdä kunhan saan ensin sen konepellin auki. :D

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 5.3.2018 17:09
Kirjoittaja JohnDoe
Kommenoidaanpa omaa kokemusta: Eurosamaraani uusin lambdan, kun itse asiassa kävi liian rikkaalla, eikä mennyt päästötestistä läpi. Korjaantui rikkaana käynnin ongelma, mutta alinapainevuodon vikakoodi jäi kummittelemaan edelleen. Ilmamassamittaria en olekaan vaihtanut, voisi huvikseen sitä ratkaisua testata. Jarrutehustimessa tuskin vuotoa on, sitäkin asiaa on tutkittu... Mutta oma kokemus myös sama, boschilainen on mukavampi ja selkeämpi näiden koodien suhteen. Kokemusta siisä pois myymästäni 110:stä GM:n ruiskulla, jossa oli kanssa mystistä vikaa, joka ei lopullisesti täysin ratkennut koskaan. Siihen autoonhan vaihdettiin bensapumppu suodattimineen, sytytysyksikkö, ilmamassamittari ja ruiskusuuttimet. Mutta koodikin oli eri eli sytytyskatkoksia, tosin taisi tuokin alipainevuotoa jossain välissä herjata myös. Jopa toisella moottorinohjaimella testattiin.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 5.3.2018 21:15
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Äsken taas ajoin Samaralla ja pari kertaa poljinta painaessa CE valo syttyi ja sammui. Eräs yksinkertainen selitys voi olla että jokin johdin maadoittuu kun sen kuori on kulunut puhki ja se sytyttää valon.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 5.3.2018 21:37
Kirjoittaja samarai
Olikohan se nyt pari vuotta sitten, kun lopetin vastaavan pohdinnan tuon valon syttymisen kanssa ja peitin sen siististi mustalla jeesusteipin palasella. Ei ole enää syttynyt kertaakaan häiritsevästi näkökenttään ja unohdettu mokoma nörttien turhake mieltäkin vaivaamasta.

Joskus aikoinaan sellaista turhaa mittaria millä ei ollut mitään virkaa kutsuttiin "insinöörimittariksi". Tuo valo kuuluu samaan kategoriaan.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 7.3.2018 13:31
Kirjoittaja Jouska
samarai kirjoitti:Olikohan se nyt pari vuotta sitten, kun lopetin vastaavan pohdinnan tuon valon syttymisen kanssa ja peitin sen siististi mustalla jeesusteipin palasella. Ei ole enää syttynyt kertaakaan häiritsevästi näkökenttään ja unohdettu mokoma nörttien turhake mieltäkin vaivaamasta.

Joskus aikoinaan sellaista turhaa mittaria millä ei ollut mitään virkaa kutsuttiin "insinöörimittariksi". Tuo valo kuuluu samaan kategoriaan.
No mutta Samarai, tämähän me ollaan jo kuultu kaksikin kertaa. Toiset vaan haluaa selvittää miksi "Sputnik" polttelee punaista valoa.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 7.3.2018 17:15
Kirjoittaja samarai
Ajattelin, että jos kaikki ei ole vielä kuullu, kun niin innokkaasti sitä lähdettiin selvittämään. Siihen voi mennä pitkänkin aikaa ennenkuin se selviää, ettei joku lannistu heti alkuvaiheessa.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 9.3.2018 13:26
Kirjoittaja Jouska
samarai kirjoitti:Ajattelin, että jos kaikki ei ole vielä kuullu, kun niin innokkaasti sitä lähdettiin selvittämään. Siihen voi mennä pitkänkin aikaa ennenkuin se selviää, ettei joku lannistu heti alkuvaiheessa.
Eipä mitään, täytyy tässä varmaan laittaa itsekin kohta sitä tummaa teippiä. Sen verran usein palaa tuo CE valo. Sitä samaa vikakoodia tyrkyttää 49. Onkohan tuolla koodilla mitään toista merkitystä kuin tuo alipainevuoto? Viikonloppuna ehdin jonkun verran harrastaa auton kanssa. Aloitetaan sillä konepellin auki saamisella. Sitten voin paneutua muihin juttuihin.

Tilasin katsastushuollon vanhalta tutulta Ladakorjaajalta vuosikymmenten takaa. Hän lienee enemmän paininut näiden kaasari Samaroiden kanssa. Huolletaan jarrut, ainaskin ilmataan edestä liiat ilmat pois. Käsijarru kaipaa kiristystä. Kysytään josko hän tietäisi punaisen "lyhdyn" salaisuuden.

Tällä Samaralla tulee noin 500 km ajeltua viikon aikana.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 10.3.2018 2:16
Kirjoittaja Lattarauta
Miksi joku ajaisi Samaralla yli 20tkm vuodessa?

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 10.3.2018 12:49
Kirjoittaja Jouska
Lattarauta kirjoitti:Miksi joku ajaisi Samaralla yli 20tkm vuodessa?
Moi,

Autolla ei ole paljoa rahallista arvoa, sen takia olen ajamassa sitä loppuun. Hyvin on toiminut tähän mennessä 23 vuotiaaksi autoksi.

Omassa Samarassa on mukavammat Euro penkit ja alustaa vähän paranneltu vakioon verrattuna.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 10.3.2018 19:32
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tänään tein ulkona Samaralle huoltoa. Konepellin sain auki alakautta irrottamalla pohjapellit. Juuri ja juuri käsivarsi riitti ylettymään siihen lukitsimeen. Pissapojan pumppu meni vaihtoon kun ei vanha enää toiminut. Se ohuin kumiletku venttiilikopasta kaasuläppäkoteloon oli löysällä sieltä kaasuläppäkotelon puolelta. Varsinkin kun letku oli hieman iso siihen kohtaan. Sieltä saattoi tehdä ohivuotoa, vaihdoin toisen letkun tilalle.

Lisäksi vaihdoin vielä ilmamassamittarin toiseen, vähän käytetympään. 20 km koeajossa ei enää CE valo syttynyt, niin olisko ohivuodot nyt tukittu. Seurataan tilannetta.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 18.3.2018 10:47
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kävin katsastamassa tämän, katsastus sujui alussa hyvin mutta päättyi hylkäykseen. Ohjauksessa liikaa väljyyttä. Jarrut puolestaan pitivät hyvin.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 18.3.2018 18:54
Kirjoittaja mush
^oliko raidetangon päissä vai itse hammastangossa?

Enkös minä sinulle heittänyt uudet raidetangon päät jossain välissä? Hammastankokin löytyy irtonaisena jos sellaista kaipaat, tuli sellainen irrotettua tehostetun tieltä.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 18.3.2018 20:26
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Muuten huomasin tuon väljyyden itsekin kerran. Nimittäin kun etupyörät olivat jäätyneet kiinni maahan ja pieni kääntö ohjauspyörästä kumpaankin suuntaa paljasti tuon välyksen.

Juu, kiitos raidetangon päät menevät käyttöön. Toinen alapallonivel, vai mikä sen nimi nyt olikaan menee myös vaihtoon.

Myös tuo imuvuoto näyttää olevan yhä päällä. Näyttäisi liittyvän tosiaan siihen jarrutehostimeen. Näkyy tyhjäkäynnin HC pitoisuudessa.