VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Läntisellä Uudellamaalla on paikkoja, jossa on kapeita sivuteitä ja erittäin jyrkkiä ja mutkaisia mäkiä. Vähän kuin Gruusiassa.

Kun tällainen tie on vielä peilikirkkaassa jäässä tai jää päällä vielä lunta. Monta kertaa on saanut huomata, että Samaralla pääsee tällaisista paikoista helpommin ylös ja alaspäin kuin nykyaikaisemmalla autolla jossa lukkiutumattomat jarrut ja luistonesto. Toki Samara on kevyempi, kapea rengas puree paremmin ja painopiste ehkä parempi kuin uudemmassa sedanissa.

Eikö se luistonesto jarruttele vetäviä pyöriä. Siinä tulee äitiä ikävä, kun jäisessä mäessä loppuu vauhti uudemmalla autolla ja auto alkaa valua hallitsemattomasti takaperin alamäkeen. Mäen alla on jyrkkä mutka ja lukkiutumattomat jarrut eivät auta tilanteessa yhtään. Olen sitten saanut takapään ohjattua pientareelle jossa edes vähän pitoa enemmän. No, onneksi ei ole vahinkoja sattunut vielä. Tänään varsinkin on ollut äärettömän liukas keli.

Joissain tilanteissa olisi parempi, että pyörät lukkiutuisivat. Esimerkiksi kun jään päällä on lunta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tänään ajoin 126km Samaralla josta noin 15 kilometriä ainakin kaupunki ajoa. Laskettu kulutus 7,14 litraa / 100 km kohti.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Sain tämänkin vanhuksen katsastettua. Ei varmaan koskaan ole jarrut toimineet näin hyvin. Jarrujen hyvä toimintakunto johtuu kovasta käytöstä, nimittäin Samara on ollut käyttö-autona koko talven ajan. Sellainen 7500km on tullut ajettua autolla talvella.

Kuva

Toki pieniä ruostevaurioita autossa on. Katsastusmies oli huolissaan parista jarruputkesta jotka ovat vaihtokunnossa. Mennään nyt vuosi kerrallaan tämän kanssa.

Niin, Samarahan täyttää tällä viikolla kokonaista 22 vuotta!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 1976
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja mush »

Komeastihan tuo on kelvannut. Tulikin tässä juuri joku päivä sitten mieleen että mitenhän tälle kävi, kun sanoit silloin katsastuksen olleen näihin aikoihin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juu, olisin kai katsastanut vähän aiemmin tämän. Takapakoputki piti vaihtaa ennen katsastusta. Mutta ekalla kerralla meni läpi katsastuksesta.

Näissä GM versioissa ei ole pikkuvikoja. Tekniikka toimii kuin junan vessa.

Huomasin, että 5-ovisessa pienet ikkunat sivulla päästävät vettä auton sisään sateella. Pitää ne tiivistää jollain massalla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hienosti on mennyt läpi. Itsellä ei ole ollut katsastuksessa takajarrut kuin yhden kerran balanssissa ja sekin johtui viallisesta pääsylinteristä. Jouduin nimittäin etujarrujen liian suuren heiton takia vaihtamaan pääsylinterin ja uusintanäytöllä etujarrut otti kohtuullisesti mutta takapyörissä vasen oli jo taas jäljessä. :) Ja jokapäiväisessä ajossa oma Samara on jo 21v. ollut, että ei sekään välttämättä takaa jarrujen tasaisuutta. 8)

Tiivistin omasta koko takaikkunan pahasti mädäntyneen karmin alareunan monta vuotta sitten Bilteman tuulilasiliimalla, hyvin on pitänyt ja se samalla jäykisti ko. kohdan onnistuneesti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samara otettu pois liikenteestä toistaiseksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara on käytössä ilmeisesti talviautona?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

samarai kirjoitti:Samara on käytössä ilmeisesti talviautona?
Moi,

Kyllä talviautona varmaankin enemmän ja vähemmän ajoa sitten kesällä. Loistava etenemiskyky vaikeissa olosuhteissa talvella ja moottorilla hyvä käyntiinlähtö.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Postissa tuli 3000 euron tarjous vaihtaa Samara uuteen Renault Clioon. Näitähän on tullut viimeisen 15 vuoden aikana useasti.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tämäkin otettu taas ajoon. Tänään joku tuli vastaan noin vm. 1989 Samaralla. Ajattelin että onpas vanha auto.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minä aloin rakentaa Samaraani ajokuntoon. Pikku vikoja ;)

Kuva

Kuva

Kuva

Jos saisi vaikka noin kuukauden päästä ajoon takaisin. Täytyy olla tietysti päästään vähän vialla että näihin hommiin alkaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei päässyt oikein kartalle missä se "ajettavuusongelma" piilee? Ilmeisesti olet vaihtamassa taka-akselia ruostevaurion takia?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Kyllä joo. Vanha hajonut akseli on vielä kiinni autossa. Rakennetaan tästä nyt parempi tilalle.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3001
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Yritä tässä sitten tehdä autoremonttia kun sataa kaatamalla 15 min välein. Näin huonoa kesää en muista pitkään aikaan olleen. Viime kesä oli sentään kai parempi.

Joka tapauksessa olen jo saanut vaihtoakselin rakennettua Samaraan:

Kuva

Ainakin vanhasta akselista irrotettu laakeripesä oli piukassa kiinni. Muitakin muttereita jouduin liuottamaan päiväkausia.

Tässä vielä kuva ruostevauriosta. Alapuolella on vielä toinen samanlainen reikä. Viime kesänä koetin hitsata tuon umpeen ihan vaan väliaikaisesti. Ei se hitsaus sitten pysynyt kun akseli on kovin ruosteinen ja talvella ajoin yli 8000 km muutamassa kuukaudessa.

Kuva

Noin 6 kuukautta sitten auto katsastettu huomautuksitta. :shock:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin