VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jouska kirjoitti:Moi,

Tästä on tullut täysverinen käyttö-auto. Kilometrejä tulee vähintään 500 km viikossa.

Kolinaa kuulunut ajettaessa takaa jostain. Syyksi paljastui löystyneet taka-akselin kiinnityspultit niissä korvakkeissa. Jarrupaineen säädintä säädetty kireämmälle". Jarruissa nyt hyvä teho perstuntumalla, mutta niiden toiminta selviäisi vasta jarrudynamometrissä. Ei taida viitsiä kun odottaa seuraavaa katsastusta jolloin selviää.

On harvinaista, että 22,5 vuotiaassa GM-Samarassa alkaa CE valo palamaan kesken ajon. Eilen alkoi siis tuo valo palamaan. Paloi ehkä viisi minuuttia tarmokkaasti kunnes sammui. En viitsinyt edes pysähtyä kun matka oli pitkä ja mitkään mittarit ja valot eivät hälyttäneet mitään. Kotona sitten vikakoodit paljastivat että alipainevuodosta oli kyse. Epäilen sitä jarrutehostimen liitintä josta lähtee paksu letku. Että vuoto olisi siinä. tänään ajeltu taas 122 km eikä valo enää palanut.

Mutta tänään metsäpeura yllätti juoksemalla keskellä kirkasta päivää auton editse. Nopeutta oli varmaan noin 70 km/t ja jollei olisi peura kiristänyt vauhtia siinä keula editse kulkiessaan olisi kolari ollut väistämätöntä. Siihen jäi varmaan vain metrin verran tilaa. Eli lähellä oli.

Jos kaikki pyörät menee hiekalla lukkoon niin kyllä niissä riittävä teho silloin on.

CE- valon syttymisestä en paljon stressailisi jos venttiilinvälykset on tarkistettu säännöllisesti ja kone toimii muuten normaalisti. Omassa se on palanut monia vuosia aina kun kylmällä koneella lähtee ja joutuu ensimnäisen kerran pysähtymään, moottori käy tyhjäkäyntiä ja liikkeelle lähdettäessä valo syttyy. Lämpöisellä koneella "uuden starttauksen" jälkeen lähtiessä liikkeelle ei enää syty tyhjäkäynniltä kaasuttaessa. Ilmeisesti johtuu väljästä koneesta? Ratkaisin ongelman laittamalla palan mustaa ilmastointiteippiä ärsyttäneen valon päälle. Noin vuoden sisällä ko. valon olemassaolo on käytännössä jo kokonaan unohtunut. Turha härpäkehän se enää omassa Samarassa on. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kone ei pitäisi olla väljä, mutta CE valo taisi syttyä kuvailemallasi tavalla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin se syttyi aikoinaan tuolla tavalla muistaakseni veljenkin -95 Samarassa, vaikka oli reilusti alle satkua ajettu. Eipä tuolla varmaan kannata paljoa päätänsä vaivata, jos "perstuntumalla" auto tuntuu normaalilta, venttiilit on säädöissään ja econ-mittarinneula reagoi kohtuullisesti. Ei ainakaan itseä voisi vähempää kiinnostaa kuin jotkut turhat vikakoodit, nörttien juttuja. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Alipainevuoto saa aikaan vaeltavaa, epävarman kuuloista tyhjäkäyntiä ja sytyttää sen valon. Jarrupoljinta nopeasti pumppaamalla saa helposti saman tilanteen aikaan ehjässäkin autossa, eli siitä saa vertailukohtaa. Jarrutehostimen letkun lisäksi siellä konehuoneessa on muutama muukin alipaineletku, jotka menevät helposti poikki eikä niitä huomaa yhtä helposti. Kannattaa käydä ne kaikki läpi.

En kyllä valurautalohkon väljyyteen nykyöljyillä usko, vaikka olisi miljoona kilometriä ajettu. Eri asia jos siellä on ollut jotain roskaa joka on naarmuttanut sylintereitä. Sitikan 330 000 ajetussa koneessa oli vielä sylinterit kuin uudet. Vähemmän ajetussa kannen luovuttaneessa purkumoottorissa tuntui jostain syystä kynnellä ihan pieni kynnys sylinterien yläreunan lähellä, mutta hoonausjäljet siinäkin näkyivät. Sitikassa tietysti on märkäputkikone, mutta tuskin sekään sen parempi on, valurautaahan ne putket ovat siinäkin. Öljykorkin reiästä voi kuulostella, vuotaako joku sylinteri kampikammion puolelle muita enemmän, eli ei tarvitse puristuspainemittaria.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin en minäkään usko, että se oletettu väljyys pelkästään kilometreistä johtuisi, veljelläkin on 110:llä ajettu yli 350tkm. ja sehän tuntuu olevan vielä loistokunnossa. Asia on vain omassa niin, että 22 vuoden aikana varmaan yli puolet öljynvaihdoista on jäänyt tekemättä, jolla voi olla osuutta asiaan. Toinen mikä on tullut mieleen, että kansi voi olla jostain halki, vuotaa öljyä pyttyyn ja kylmänä aiheuttaa savuttamista, tai pelkästään vaikka venttiilikumit. Se kyllä loppui miltei kokonaan kun laitoin jotkut "stopsmoke" mömmöt koneeseen.

CE-valokin palaa siis vain kylmällä koneella ensimmäisen tyhjäkäynnin jälkeen kun painaa kaasupoljinta. Näin on ollut jo varmaan yli viisi vuotta. Siihen asti CE-valo ei palanut koskaan aikaisemmin, ei edes silloin n. kymmenen vuotta sitten, kun oli pakoventtiili palanut ja HC-päästöt katsastuksessa yli 1800ppm. Eli tuohon valoon ei kannata sokeasti luottaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Venttiilinkumit voivat tuon ikäisessä autossa hyvinkin olla huonoina. Jotkut tietyt öljytkin taitavat kuluttaa venttiilinkumit nopeammin loppuun ja toiset taas ovat hellempiä kumiosille. Kannen halkeaminen on erittäin epätodennäköistä ja senkin kyllä kuulisi sieltä öljykorkista, jos vuotaisi sylinterin ja nokkatilan väliltä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

En viitsi kuitenkaan tehdä mitään kun kone toimii muuten täysin moitteetta. Eikä varmaan enää kannata muutenkaan kun auto on mätä. Viime katsastuksessa jo ajattelin tosissani , että auton tarina on vihdoin ohi, mutta kelpasi vielä kuitenkin. Jos vielä kerran yrittäisi. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Vanha Samarani toiminut suht hyvin syksyn aikana vaikka sillä on ajettu paljon. Pikkuvikoja on tosin ollut. Tuulilasin pyyhkijän viiksi katkennut ilman kovaa kosketusta. Syyksi paljastui valuvika. kevytmetalli valuissa tahtoo syntyä ilmataskuja metallin jäähtyessä. Tässä oli käynyt samalla tavalla viiksen kapeimmassa kohdassa. Siitähän se meni poikki.

Sunnuntaina kun olin lähdössä ajoon Samaralla, juuri ennen bensansuodatinta oleva kumiletku repesi haurauttaan ja bensaa suihkusi oikein kovalla paineella reiästä. Onneksi tämä oli auton alla peräosassa. Tämä letku oli vajaa kymmenen vuotta sitten kyllä vaihdettu satakympin huonolaatuisella vara-osalla. Ei näytä kaikki letkut kestävän pakkasta. Tuli letku vaihdettua ja samalla bensansuodatin. Aikaa tuhraantui kyllä tuohon korjaamiseen ihan tarpeeksi lyhyestä viikonlopustani. Saatinpahan auto taas kuntoon.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Päivitetäänkin tätäkin välillä. Tänä vuonna ajettu tällä Samaralla karvan verran yli 10 000 km ja on toiminut ongelmitta! Takakulmat autossa tosin alkavat hapantua.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tänään ajoin Samaralla 62km+10km+10km. Kun ajoin tuon viimeisen kympin ja pääsin perille huomasin että jäähdyttimen letku oli irronnut ja jäähdytysnesteet valuneet matkalle. Mitään isompaa vahinkoa ei moottorille tullut. Yksi letkun kiristin oli ollut huonossa kohtaa ja ajan saatossa oli sitten koko letku irronnut moottorin tärinässä. Jouduin irrottamaan ilmanputsarin kotelon jotta kumiletkun sai kiristettyä kunnolla paikallensa. Onneksi sattui olemaan jäähdytysnestettä kotosalla joten ei kun puhtaat nesteet jäähdytysjärjestelmään.

Onneksi taisi olla tuuria moottorin osalta ettei se tainnut kärsiä ylikuumenemisesta. Pahaksi onneksi kävi tuossa korjauksessa yksi pieni vahinko.

Nimittäin onnistuin huomaamatta irrottamaan konepellin avausvaijerin siitä salvasta. En huomannut koko asiaa ennenkuin löin konepellin kiinni. No nyt sitä konepeltiä ei saa auki avausvivusta. Kysymys kuuluu kuinka olette saaneet konepellin auki jos vastaavaa on sattunut? Ilmeisesti pitää rikkoa säleikköä jotta pääsee käsiksi avaus vieteriin.

Ajoin vielä Samaralla 62 km koeajon ja jäähdytysneste näytti pysyvän sisällä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Pitää kommentoida aiemmin tässä puituun CE-velon syttymiseen. Omassa Eurosamarassa alkoi tuota vikakoodia alipainevuodosta tulla jo muistaakseni kuusi vuotta sitten. On vaihdettu tiivisteitä ja metsästetty starttipilotnkin kanssa alipainevuotoja. Mistään ei löydy ja moottori käy kauniisti, usein jos auto on pitkään tyhjäkäynnillä, niin valo saattaa syttyä ja koodi jäädä muistiin, mutta ei ole löytynyt ratikaisua, missä vika piilee. Katsastuksessa on päästötestistäkin aina mennyt läpi jopa valon palaessa. Harmillinen vika, mutta auton käyttöä ei haittaa mitenkään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja mush »

Alakautta pitäisi päästä avaamaan pelti: https://www.youtube.com/watch?v=J8C6Oc0brV8
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kiitos, hyvä opetusvideo aiheesta. Täytyy viikonloppuna kokeilla tuota tapaa.

Omassa Samarassa alkanut myös tuo alipaine vuoto valitus CE valon kera. Liittynee jarrutehostimeen tuo vuoto. Ainakin itsellä syttyy valo ja välillä sammuu polkimen painamisen yhteydessä.

Varmaankin tiivisteet kuivuvat vanhemmiten ja varsinkin näin kylmänä talviaikana.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja mush »

GM-ruisku ei ole niin sivistynyt että koodit tulisi aina "oikeasta osoitteesta", eli alipainevuodon vikakoodi voi johtua useasta eri syystä, esimerkiksi lambdasta, ilmamassamittarista, suuttimesta, bensapaineesta... Samoin vastaavasti yhdestä viasta saattaa tulla liuta muitakin koodeja.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jarrutehostimen kalvo varmaan syyllinen, jos alipainevuotoa herjaa. Tai sitten ilmamassamittarin näyttämät arvot ovat toleranssien ulkopuolella. Kannattaa varmaan aloittaa putsaamalla se kuumalanka.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin