VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Smoppi kirjoitti:Pitää vaikka talvirenkaita vaihtaessa vedellä pyöröteräsharjalla alue läpi. Toisaalta jos tuo putki ruostuu vain vanteen puoleiselta sivultaan, niin eipä tuo mahdottoman hankala ole myöskään tilkitä kuntoon, isolla virralla kun hitsaa jotain 2- tai 3-millistä teräslevyä siihen. Samaran painoisessa autossa kestää varmasti.
käviskö 2003 akseli saattaisi löytyä. Kun purin navat talteen... Niin ehkä voisi keretä ottaa ennen puristimeen menoa...
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

t tulppu kirjoitti:
Smoppi kirjoitti:Pitää vaikka talvirenkaita vaihtaessa vedellä pyöröteräsharjalla alue läpi. Toisaalta jos tuo putki ruostuu vain vanteen puoleiselta sivultaan, niin eipä tuo mahdottoman hankala ole myöskään tilkitä kuntoon, isolla virralla kun hitsaa jotain 2- tai 3-millistä teräslevyä siihen. Samaran painoisessa autossa kestää varmasti.
käviskö 2003 akseli saattaisi löytyä. Kun purin navat talteen... Niin ehkä voisi keretä ottaa ennen puristimeen menoa...
Käytin takapyöriä irti, puhdistin teräsharjalla nuo riskialueet ja paukuttelin rengasavaimella niin kovaa kuin tuollaista ohutseinäistä putkea uskaltaa paukutella lommottamatta sitä, enkä saanut reikää aikaiseksi. Joka tapauksessa vastaisen varalle kyllä kannattaa varmaan purkaa noin uudesta Samarasta irti kaikki mitä saa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Töissä oli perjantaina vähän hommia joten puhdistelin saamiani Ladan osia irtoruosteesta.

lähtötilanne:

Kuva


Muutama tunti myöhemmin:

Kuva

Kuva

Täytyy vielä noita pulttien kierteitä puhdistaa enemmän.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samarani pohjan ruostevaurio on nyt paikattu, ja auto otettu pois liikennekäytöstä odottamaan parempia aikoja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tämä harraste otettu noin viikko sitten rankempaan työmatka-ajoon. Ehkä noin 150 tulee kilometrejä per päivä.

Ensimmäisellä paluumatkalla laturin johtojen huonon kontaktin takia latauksen mittari putosi nollaan ja latauksen merkkivalo syttyi himmeästi palamaan. Lisäksi vilkkujen sulake oli palanut. Auringon viime säteiden valaistessa puhdistin laturin johtojen ja akun napojen kontaktit. Vika korjaantui sillä.

En kyllä tiedä miksi se vilkkujen sulake paloi, mutta vaihtamalla sulake vilkutkin alkoivat toimimaan. Sen jälkeen kaikki toimineet moitteita.

Tuntuu siltä, että kapea nastarengas ja Samara ovat oiva yhdistelmä talven liukkaille ja lumisille teille.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tällä ajeltu pari tuhatta kilometriä tässä kuussa. Hyvin toimii paitsi parina kylmänä aamuna havainto jotta kierrokset ei palaudu kolmessa sekunnissa tyhjäkäynnille vaikka kaasun hellittää lämpimällä moottorilla.

Avasin tyhjäkäyntimoottorin ja kyllähän siellä oli sellaista mustaa pikeä oli runsain määrin. Koetin varovasti puhdistaa moottorin karaa. Katsotaan mahtaako olla vaikutusta. Ensimmäinen Tk moottorin avaus lähes 22 vuoteen!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samara kuvia:

Tyhjäkäyntimoottorin paikka, GM Samara:

Kuva

Ajoon:

Kuva

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja pressa »

Älkää klikatko kuvia, kun tulee taas sellainen tiedote...
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

pressa kirjoitti:Älkää klikatko kuvia, kun tulee taas sellainen tiedote...
Minkälainen tiedote mahtaa tulla?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja pressa »

Saman tyylinen (samasta asiasta eri sanamuoto) kuin 24.10.2015 eli tiedät kyllä, asiastahan keskusteltiin viimeksikin tässä ketjussa.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja jta »

Miksi ei saisi klikata? On vain yleismaailmallinen tiedote tuo eli kyseiseen palveluun on ladattu epäsopivia kuvia niin ilmoitellaan käyttäjille että nuo otetaan vakavasti ja niihin puututaan. Tuolla ilmoituksella ei ole mitään tekemistä näiden kuvien/lataajan kanssa. Muutenkin tuo kuvapalvelu on sellainen että sieltä ei kuvia pysty katteleen palvelimen sivustolta (kuten esim. aijaa) vaan ne näkyvät vain foorumilla niin turha muutenkaan klikkailla kun ei kuvat isommiksi avaudu.

Vaan ihan asiaankin niin kertoileppas että auttoiko putsaus? Joskus mazdassa tein vastaavanlaisen operaation eli putsasin tuon joutokäyntimoottorin niin siinä asettui tyhjäkäynnin huopaus kun ei jumitellu säätö enää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Mielelläni keskustelenkin autoista kun autokerhossa ollaan.

Kyllähän se auttoi se puhdistus. Siinä karassa oli paljon tervamaista likaa. Paljon ruiskutin CRC ihmeainetta karaan ja siihen karan varteen. Aina irtosi mustaa pikeä. Jäi tosin tuo "pesä" puhdistamatta. Ehkä olisi pitänyt sitä jollain pumpulipuikolla puhdistaa. 140 km tänään ajoin enkä huomannut vielä mitään häiritsevää.

Tosiaan aiemmin maantiellä ajettaessa kierrokset eivät oikein laskeutuneet tyhjäkäynnille. Oli mielenkiintoista kun autolla oli kovat menohalut ja vaihdetta vaihtaessa pyörät vähän ruopaisivat asfalttia. Eli se oli jo pikkuisen vaarallista ajoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja jta »

Se on mielenkiintoinen ajettava tuossa vaiheessa kun ei ole tyhjäkäyntiä vaan kierrokset on korkeammalla. Tuossa takapotkussa itellä tällä hetkellä vikaa että on keinotekoisesti pidettävä kierrokset siellä 1500rpm että liikkeelle lähtö onnistuu nykimättä niin nyt liukkaalla tekee vähän ongelmia kun ei voi tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tyhjäkäyntimoottori on toiminut niin kuin pitää. Nyt kuitenkin lämmityslaitteen puhallinmoottori on tullut tiensä päähän. Ensin epäilin sen virtajohdon liitosta, mutta kyllä se on se moottori. Onneksi isompaa vahinkoa ei ole tullut puhaltimen käyntihäiriöistä.

Vuosia sitten sain muovikassillisen vara-osia eräältä ystävälliseltä Lada-harrastajalta. Sisältäen myös täydellisen puhaltimen moottorin muovikuorineen. Aika pieni homma tuo vaihtaminen, toisin minun tapauksessa vanha maajohtoon niin vaikeassa paikassa, ettei uutta maajohtoa saa sinne mutterin alle millään. Siispä katkaisin vanhan maajohdon moottorin juuresta ja liitän jollain liittimellä uuteen maajohtoon.

Vanhan moottorin sain siis jo pois ja vielä sopivat liittimet vielä löytymättä. Remontti tehdään tietysti ulkona pakkasessa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä tuohon puhaltimen vaihtoon aikaa tuhraantui. Olin unohtanut miten vaikeaa on saada moottori paikallensa siellä ahtaassa vesikaukalossa. Ja sen päälle vielä se muovinen huppu. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Tämä moottori tuntuu puhaltavan pontevasti vanhaan verrattuna
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin