VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Liitetään tämä minun Samaranikin tänne kortistoon. Vuodesta 1999 alkaen omistuksessani ollut vuoden 1995 mallinen, GM-ruiskuinen, 5-ovinen Samara. Auto on rekisteröity 30.3.1995 ja auton koko historia on tiedossa. Auto on ollut käyttöautona aina vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen se on siirtynyt lähinnä kesäautoksi.
Tuo "Ässä" lempinimi tulee auton tyyppikilvestä, eli on S-sarjaa
Kuvia:
Auto Toukokuussa 2000 :
Auto syksyllä 2010, käyttövuodet jo autossa näkyy:
Auto talvella 2011 kunnostettuna:
Auto keväällä 2014 jo 19-vuotiaana:
Autoa alettu vuonna 2009 kunnostaa pikkuhiljaa ja tuunaten joillain venäläisillä tuunausosilla. Vuonna 2009 autoon vaihdettu takaiskunvaimentimet ja lisätty huvikseen venäläiset korotuspalat samalla. Vaihdettu myös urheilullinen ratti.
Autoon on vaihdettu 2012 Euro-Samaran hyväkuntoiset penkit ensin ja sitten ovipahvit. Lisäksi jossain vaiheessa uusittu kojetaulu ja lämmityslaitetta paranneltu kiertovesipumpulla ja paremmalla lämmityslaitteen kennolla. Myös sähkölämmitteiset sivupeilit asennettu.
Vuonna 2014 vaihdettu moottorin kiinnitin/vaimennuskumit, ja samalla vaihdettu uusi AC orginaali katalysaattori. Noiden kannatinkumien vaihto olikin toi hyvä juttu, sillä kaikenlainen auton rungon tärinä ja moottorin huojunta poistuivat tehden autosta "uuden karhean" ja jämäkämmän. Myös moottorin asento muuttui "normaaliksi".
Auto on siirretty pois päivittäisestä ajosta täysin harrastepeliksi. Auton tekninen kunto on hyvä ikäisekseen. Tällä hetkellä jarrupaineen rajoitin on tulossa vaihtokuntoon ja kiukuttelee. Muutoin kaikki toimii normaalisti.
Auto on ollut erittäin käyttövarma ja luotettava. Erinomainen auto talvikäyttöön, pois lukien ehkä auton alkuperäinen lämmityslaite. Autoon ylläpitoon olen hommannut GM:n vikatesterin vuodelta 1994, vara-osakirjan sekä korjaamokäsikirjan. Nämä apuvälineet ovat osoittautuneet aika turhiksi tässä vaiheessa.
Lisätään vielä auton ostohinta vuonna 1999, se oli euroissa noin 2800 euroa.
Liitetään tämä minun Samaranikin tänne kortistoon. Vuodesta 1999 alkaen omistuksessani ollut vuoden 1995 mallinen, GM-ruiskuinen, 5-ovinen Samara. Auto on rekisteröity 30.3.1995 ja auton koko historia on tiedossa. Auto on ollut käyttöautona aina vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen se on siirtynyt lähinnä kesäautoksi.
Tuo "Ässä" lempinimi tulee auton tyyppikilvestä, eli on S-sarjaa
Kuvia:
Auto Toukokuussa 2000 :
Auto syksyllä 2010, käyttövuodet jo autossa näkyy:
Auto talvella 2011 kunnostettuna:
Auto keväällä 2014 jo 19-vuotiaana:
Autoa alettu vuonna 2009 kunnostaa pikkuhiljaa ja tuunaten joillain venäläisillä tuunausosilla. Vuonna 2009 autoon vaihdettu takaiskunvaimentimet ja lisätty huvikseen venäläiset korotuspalat samalla. Vaihdettu myös urheilullinen ratti.
Autoon on vaihdettu 2012 Euro-Samaran hyväkuntoiset penkit ensin ja sitten ovipahvit. Lisäksi jossain vaiheessa uusittu kojetaulu ja lämmityslaitetta paranneltu kiertovesipumpulla ja paremmalla lämmityslaitteen kennolla. Myös sähkölämmitteiset sivupeilit asennettu.
Vuonna 2014 vaihdettu moottorin kiinnitin/vaimennuskumit, ja samalla vaihdettu uusi AC orginaali katalysaattori. Noiden kannatinkumien vaihto olikin toi hyvä juttu, sillä kaikenlainen auton rungon tärinä ja moottorin huojunta poistuivat tehden autosta "uuden karhean" ja jämäkämmän. Myös moottorin asento muuttui "normaaliksi".
Auto on siirretty pois päivittäisestä ajosta täysin harrastepeliksi. Auton tekninen kunto on hyvä ikäisekseen. Tällä hetkellä jarrupaineen rajoitin on tulossa vaihtokuntoon ja kiukuttelee. Muutoin kaikki toimii normaalisti.
Auto on ollut erittäin käyttövarma ja luotettava. Erinomainen auto talvikäyttöön, pois lukien ehkä auton alkuperäinen lämmityslaite. Autoon ylläpitoon olen hommannut GM:n vikatesterin vuodelta 1994, vara-osakirjan sekä korjaamokäsikirjan. Nämä apuvälineet ovat osoittautuneet aika turhiksi tässä vaiheessa.
Lisätään vielä auton ostohinta vuonna 1999, se oli euroissa noin 2800 euroa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Hieno peli. Nyt varmaan helppo pitää hyvässä kunnossa kun vain välillä ajelee. Otahan sisustastakin kuvia..
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Moi,
Kuva löytyi sisustasta, ennen ovipahvien laittoa. Kyllä ne alkuperäiset venäläiset penkit olivat aivan surkeat. Voisi sanoa että ne pilasivat koko auton koska eivät antaneet mitään tukea ristiselälle, tai sivuttaistukea heiluvassa autossa. Mutta tuohon aikaan 90-luvulla sekin oli mahdollista. Taisi vuonna 1996 autoon jo saada paremmat penkit maahantuojan toimesta.
Eli sisusta on Euro-Samaran tyylikkäät mustat, väripilkulliset penkit.
Jossain vaiheessa oli valkopohjainen nopeusmittari, mutta paperi kellastui eikä sen painojälki ollut hyvä. Poistin sen muutaman vuoden jälkeen. Katsastusmies ei ollut moksiskaan tuollaisesta itsetehdystä virityksestä.
Viimeksi kun auton katsastin, tuntui että koeajolenkillä katsuri vaan nautiskeli ajelemisesta vanhalla autolla. Ei se koetellut mitään vipuja kummemmin. Taisi hänelläkin tulla nuoruus mieleen kun autolla ajeli.
Kuva löytyi sisustasta, ennen ovipahvien laittoa. Kyllä ne alkuperäiset venäläiset penkit olivat aivan surkeat. Voisi sanoa että ne pilasivat koko auton koska eivät antaneet mitään tukea ristiselälle, tai sivuttaistukea heiluvassa autossa. Mutta tuohon aikaan 90-luvulla sekin oli mahdollista. Taisi vuonna 1996 autoon jo saada paremmat penkit maahantuojan toimesta.
Eli sisusta on Euro-Samaran tyylikkäät mustat, väripilkulliset penkit.
Jossain vaiheessa oli valkopohjainen nopeusmittari, mutta paperi kellastui eikä sen painojälki ollut hyvä. Poistin sen muutaman vuoden jälkeen. Katsastusmies ei ollut moksiskaan tuollaisesta itsetehdystä virityksestä.
Viimeksi kun auton katsastin, tuntui että koeajolenkillä katsuri vaan nautiskeli ajelemisesta vanhalla autolla. Ei se koetellut mitään vipuja kummemmin. Taisi hänelläkin tulla nuoruus mieleen kun autolla ajeli.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Katsurikin näkee milloin oikeesti on hyvä auto johon on joskus edesyritetty jotain tehdä.. maailmalla on kuitenkin niin pommi autoja liikenteessä, enkä tarkoita räjähdysaineita vaan kuntoa..
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
On niitä aikaisemminkin saanut kun omassa -88 samarassa on suomi penkit ja ovipahvit. Ne kyl tuntuu hyviltä penkeiltä vaikka en olekaan istunut samaran venäläisillä orkkis penkeillä kuin parin sadan kilometrin matkanJouska kirjoitti:Taisi vuonna 1996 autoon jo saada paremmat penkit maahantuojan toimesta
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Moi,
juu, kyllä minä sen tiedän, että ennen saikin. En oikeastaan tiedä, miksi vuonna -95 oli näitä tiikerikuviollisia tai vastaavia. Ei tainnut silloin olla maahantuojan valikoimissa parempia penkkejä. Oletan että noin 1995 ei Samara enää kilpaillut länsi-autojen kanssa kuten aiemmin, vaan kilpaili lähinnä omassa sarjassaan. Näin kai saatiin autolle mahdollisimman edullinen hinta kun varustelutaso pidettiin matalana.
juu, kyllä minä sen tiedän, että ennen saikin. En oikeastaan tiedä, miksi vuonna -95 oli näitä tiikerikuviollisia tai vastaavia. Ei tainnut silloin olla maahantuojan valikoimissa parempia penkkejä. Oletan että noin 1995 ei Samara enää kilpaillut länsi-autojen kanssa kuten aiemmin, vaan kilpaili lähinnä omassa sarjassaan. Näin kai saatiin autolle mahdollisimman edullinen hinta kun varustelutaso pidettiin matalana.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Olikos Jouska tuo Samarasi väriä "märkä asfaltti"? Kuvat ei jostain syystä nyt näy ainakaan omalla koneella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Moi,
Kyllä, märkä asfaltti. Aito orginaali tehtaan väri. Vielä tummemman harmaa ehkä vielä parempi väri.
Terveisiä täältä lahden takaa Eestistä!! SNTL vai mikä lie...
Kyllä, märkä asfaltti. Aito orginaali tehtaan väri. Vielä tummemman harmaa ehkä vielä parempi väri.
Terveisiä täältä lahden takaa Eestistä!! SNTL vai mikä lie...
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Millainen keli siellä nyt on. Tuleeko vettä kuin Esterin persiistä.. Milloinkahan saamme lukea että Urheilukilpailussa lukee Viro eikä Eestland tai mikä se nyt onkaan.. Mutta hyvä väri sulla autossa. Ukilla Ruskea tummempi.. Mutta hyvin käy siihenkin se väri.
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Moi,
Täällä sataa aika kunnolla. Huomenna sataa kai vieläkin enemmän. Kyllähän paikalliset tykkää, kun puhuu Eestistä. Таллин mikä lie..
Täällä sataa aika kunnolla. Huomenna sataa kai vieläkin enemmän. Kyllähän paikalliset tykkää, kun puhuu Eestistä. Таллин mikä lie..
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Vaz-21093-1995-"Ässä"-harraste
Moi,
Ruskeakin hyvä väri, muistuttaa kai kultaa enempi..
Ruskeakin hyvä väri, muistuttaa kai kultaa enempi..
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Tämä Samara otettu ajoon viiden kuukauden ja kolmen päivän seisonnan jälkeen. Vähän jarrusylinterit jumittaa mutta osittain jo jarrut palautui pienen koeajolenkin jälkeen.
Ensin vaati vähän totuttelua, kun vaihdekeppi 20 cm alempana, ja tehoa 50% vähemmän moottorissa kun vertaa Avensikseen. Mutta mikä tärkeintä, kyllä matkanteko maittaa Samaralla.
Tämä Samara otettu ajoon viiden kuukauden ja kolmen päivän seisonnan jälkeen. Vähän jarrusylinterit jumittaa mutta osittain jo jarrut palautui pienen koeajolenkin jälkeen.
Ensin vaati vähän totuttelua, kun vaihdekeppi 20 cm alempana, ja tehoa 50% vähemmän moottorissa kun vertaa Avensikseen. Mutta mikä tärkeintä, kyllä matkanteko maittaa Samaralla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Kannattaa varmaan tehdä se jarrupaineensäätäjän jumppaus, ennen kuin menet tarjoamaan konttorille.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Jumppausta täytyy tehdä tosimielellä, sillä viimeksi pääsin juuri ja juuri jarruista läpi katsastuksesta. Alkaa noi etupään jarrutkin olla jumissa. Ensimmäisellä 10 kilometrin testilenkillä alkoi toinen vanne kuumentua kun jarru taisi laahata päällä. Takaisin tullessa vanne oli onneksi kylmä.
Jumppausta täytyy tehdä tosimielellä, sillä viimeksi pääsin juuri ja juuri jarruista läpi katsastuksesta. Alkaa noi etupään jarrutkin olla jumissa. Ensimmäisellä 10 kilometrin testilenkillä alkoi toinen vanne kuumentua kun jarru taisi laahata päällä. Takaisin tullessa vanne oli onneksi kylmä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Oletko jarrunesteet vaihtanut viimeksi koska? Entä onko mitattu, paljonko on vettä kertynyt sekaan?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT