VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Toivottavasti ei jarrulevy mennyt kieroksi tuolla vesitempulla. Joissakin merkeissä näin käy helposti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Toivotaan ettei mennyt kieroksi, ei tuntunut ainakaan loppumatkasta. Eiköhän sieltä jokin yllätys voi löytyä. Jarrupalat saattoivat tykätä huonoa tuosta kuumenemisesta myös.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jarruremonttia tehty viikonloppuna. Ei sieltä varsinaista yllätystä löytynyt kuin ehkä se, että jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan. Näin käy kun kierteet ovat täynnä ruostetta.

Katsastajan haluama jarrukilpien asennus tarkoitti että kaikkea piti purkaa tieltä pois jotta päästäisiin kilvet asentamaan.

Nytpä siis hakusessa jarrusatulan runkorauta osa 2108-3501155 vaikka molemmille puolille ja siihen kiinnityspultit 15970730 2kpl per puoli. Löytyisköhän keneltäkään käytettyinä tai vaikka uusinakin.

Kuva

Niitä kiinnityspultteja ei tuossa kuvassa näy. Yksityisviestinä tai vaikka tekstiviestinä voi laittaa tarjouksia.

Jouska, puh 040-700 5884
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja mush »

Onko minulla hahmotuskyky hukassa, mutta eikös tuohon rautaan tule se sylinteriosa liukutapeilla kiinni? Poraat vanhat pois ja haet motonetistä uudet liukutapit? Vaatii hieman tarkkuutta, mutta onnistunee sopivan kokoisella poralla, tuo rauta on varmaan kuitenkin kovempaa tavaraa kuin itse pultti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jouska kirjoitti:jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan.
mush kirjoitti:Poraat vanhat pois... rauta on varmaan kuitenkin kovempaa tavaraa kuin itse pultti.
Rauta on pehmeää ja pultti (muistini mukaan) kovempaa eli poraaminen erittäin vaikeaa ja siltikin jenka saattaa voittua, ehkä pylväsporakoneella onnistuu jos saa hyvin kiinni. Olen jo yksityisviestillä tarjonnut uusia rautoja mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kotiin vasta äsken tulin, niin eipä tässä ole oltu koneen ääressä.

Siis tuo kuva vähän antaa väärän kuvan, siinä on haluttu esittää vaan tuo rautakin mukaan ja vähän väärään paikkaan. Runkorautaa kiinnittyy siihen voisko sanoa vetoakselin möhkylään etupuolelle kahdella, olikohan 14 mm tiheäkierteisellä pultilla.

Koetettiin ensin hitsaamalla saada niitä katkenneita pultteja avatuksi hitsaamalla mutteri niihin kiinni, muttei onnistunut kun hitsaus petti. Hitsipillillä olisi varmaan auennut jossa sellainen olisi ollut käytettävissä Lopulta porattiin vapaalla kädellä pätkiä pois. No, siinähän kävi niin että tuli vähän porattua vinoon, pilattiin toisin sanoen raudat ja niiden reiät. Tuli sitten vähän isommat reiät lopputuloksena. Kyllähän niihin kierteitäkin kokeiltiin tehdä mutta lopputulos ei ollut kovin hyvä.

Lienee viisasta käyttää kuitenkin alkuperäisiä osia ettei se koko satula irtoa vaikka 100 km/h vauhdissa jarrutettaessa. On meinaan nuokin raudat 20 vuodessa ruostuneet siitä "vyötärön" kohdalta melko ohueksi. Että jos joku vastaavaa hommaa aikoo vanhaan Ladaan tehdä niin kannattaa melkein uudet raudat hommata ennekuin kuin purkaa mitään pois.

Juu, kyllä Pressan raudat kelpaa kun kohtuullinen on hintakin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

pressa kirjoitti:
Jouska kirjoitti:jarrusatuloiden rungon kiinnityspultit katkesivat vasemmalta puolelta siihen satulan rungon rautaan.
Rauta on pehmeää ja pultti (muistini mukaan) kovempaa eli poraaminen erittäin vaikeaa ja siltikin jenka saattaa voittua, ehkä pylväsporakoneella onnistuu jos saa hyvin kiinni. Olen jo yksityisviestillä tarjonnut uusia rautoja mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Juuri näin se on elävässä elämässä, hyvin Pressa tietää. Pultit ovat kovempaa ainetta, ainakin joissain traktoreissa on pulteissa enemmän hiiltä (0,4% kun taas tavallisessa tusinapultissa lienee sen 0,1-0,2%) ja siten saatu turvallinen, kulutusta hyvin kestävä pultti. Muutama vuosi sitten kävin FN steelin konkurssiin menneessä terästehtaassa, joista toisessa tehtiin pultteja autotehtaille. Niillä pulteilla oli kovat laatuvaatimukset, mutten huomannut kysyä niiden tyypillistä koostumusta.

Kyllähän tuossa meni muutama poranterä kun niitä tappeja pois yritettiin porailla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Koboltti poranterä pystyy aika hyvin noihin kovempiin metalleihin mitä olen kokeillut. Meni aika helposti läpi siitä takaluukun pumpun varrestakin, kun porasin reiän naulaa varten, että pysyy luukku ylhäällä. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Hyvä tietää.

Pressan raudat ovatkin satakymppiin, eikä sopivuus Samaraan ole varmaa. Eli edelleen hakusessa tuo rauta 1-2 kpl, kyselyitä lähetetty.


Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Mulla löytyy samaran kokonaiset jarrusatulat, että niistä ainakin saa tuon osan
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kiitos tarjouksesta. En tarvitse kuin vaan tuon osasen. Näillä näkymin tulossa on osa jostain raadosta. Palataan asiaan myöhemmin jos tarvetta vielä ilmenee.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Käytetty satularauta saatu, mutta menot ja kiireet ovat estäneet sen laittamista paikallensa. Kaiken lisäksi iski influenssa ja sitä nyt täytyy parannella tällä viikolla. Satularaudan kiinnittämiseen tarvittavat pultit 17mm M10x1,25 löytyvät Motonetistä, tosin sentin pidempinä mutta näyttäisivät mahtuvan kun alkuperäiset ovat sen verran liian lyhyet.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Vihdoin paranin influenssasta ja oli aikaa laittaa tuo satularauta paikalle. Lisäksi kunnon jarrumännät ValkoVenäjältä. Nyt on autosta sitten korjattu katsastuksessa havaitut puutteet ja jarrut toimivat mallikkaasti. Tuossa oli kuukauden verran vaurioitunut rauta vähän epävarmalla kiinnityksellä ja sen takia jarrulevy on hassusti kulunut.

Kuva

Samoin vaihdoin Samaraan uuden johtimen sulakerasialta tuulilasin pesumoottorille ja venttiileille. Nyt suihkii kunnolla pissapoika tuulilasille. Johdin oli lähes ilmainen Ladashopissa, joten kiitokset siitä kovasti. Vanhassa johtimessa oli hapettumaa siellä sulakeboksin päässä ja pesujärjestelmä toimi ainakin 10 viime vuotta vähän epävarmasti.

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Pääkaupunkiseudun toinen epävirallinen, ja mahdollisesti viimeinen Samara kokoontuminen järjestettiin tänään Itä-Pasilassa "Pasilan miehen" luona. Kokoontumispaikka oli pimeä autohalli jotta paikalliset automiehet eivät tulisi kateellisiksi. Valitettavasti vain sitkeimmät Samaramiehet saapuivat paikalle.

https://onedrive.live.com/redir?resid=e ... hoto%2cjpg

http://1drv.ms/1f3igo5

http://1drv.ms/1KWAGRs

Todettiin ruisku-Samaran ajo-ominaisuuksien olevan erinomaiset varsinkin suurissa nopeuksissa. Lisäksi naurettiin sellaisille härpäkkeille kuin ilmastointilaite ja sähköikkunat. Tarpeettomia, turhia varusteita.....
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Pisti silmään internetissä Lada Samara merkkisten autojen valmistusmäärä. Se on 5 291 047 autoa kaikkiaan 1984-2013 välillä. Viimeinen Samara oli valkoinen viirusilmäinen 4-, tai 5-ovinen Samara.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin