VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Tehdään tästä nyt sitten ketju tännekin. Tällainen tuli hankittua huhtikuussa 2014, pari kuukautta sen jälkeen kun olin koeajanut Jaakkiman ja Helkan Kalinan ja jopas alkoi himottamaan moinen kapistus. Olin jo kerran aiemmin käynyt vastaavaa Kalinaa katsomassa eräässä liikkeessä, mutta kun tulin sovittuna päivänä sovittuun aikaan paikalle, ei autoon ollut edes avaimia.. ilman koeajoa ei kauppoja tullut. Paikalliselta jobbarilta löytyi sitten tämä yksilö josta saatiin kaupat hierottua.
Ostettaessa mittarissa oli 26tkm. Nyt mittariin on jo pyörähtänyt 41tkm. Jämäkämmän ja laadukkaamman oloinen kapistus on kyseessä kuin edelliset satakympit tai samarat. Osat istuvat paremmin paikoilleen, luukut menevät kevyesti ja hiljaisesti kiinni jopa tunkin päällä, rengasmelua ei kuulu niin selvästi sisään.. Ohjaus on kevyempi kuin 110:n tehostettu, keskittää paremmin, mutta selvästi hitaampi, samaten kaasupoljin on jäykempi, mutta tähän tottuu nopeasti. Kesällä tuli vuorattua ovet, takaluukku ja tavaratila ääneneristysmatolla. Myös kojelautaa on vuorattu jonkinverran. Koeajamani Kalina ei niinkään rämissyt, tässä omassa tuntuu muoviosat resonoivan enemmän.. projekti etenee pikkuhiljaa.
Umpiot ovat tässä yksilössä muovia toisin kuin muissa näkemissäni, eteen tuli uusittua kaikki polttimot kerralla kun muutama pimeä löytyi, tilaa on riittävästi, saa helposti vaihdettua. Myös takavalojen polttimoiden vaihto käy näppärästi, kaksi mutteria auki ja koko umpio on kädessä, peruutusvalo oli toiselta puolelta pimeänä. Antennin piiska oli vääntynyt, kenties konepesusta, vaihdettu uuteen.
Pikkuhuoltoja tehty, uusittu mm: Ilmansuodatin, tulpat, kaikki pyyhkijänsulat, venttiilikopan tiiviste, venttiilikopan kumipuslat, bensansuodatin, vaihteistoöljyt, tulpanjohdot, jarrupalat, öljypohjan tiiviste, öljyt ja suodatin.
Pikkuvikoja ostaessa oli mm. rattiakselin ylempi muovi josta oli mutterit murtuneet irti ja rämisi siinä alemman muovin päällä jokaisessa töyssyssä, vaihdettu uuteen. Äänimerkki ei pelannut, itse torvi oli viallinen, vaihdettu uuteen. Kuskin ovipahvi irvisti ikävän näköisesti, toppauspala joka painaa itse pahvia ovenkahvaa kohden oli pudonnut oven sisään, laitettu paikoilleen sekä laitettu puuttuva ruuvi kahvan pohjalle. Muutamia ovipahvien kiinnikkeitä joutui uusimaan, nämä ovat hitusen erilaisia kuin satakympissä ja samarassa, ovat tukevamman tuntuisia ja pysyvät tiukemmin kiinni, mitoiltaan identtisiä eli käy ristiin.
Classic Motor Showsta kotiinpäin tullessa oli toinen rekisterikilvenvalo pudonnut pelkän johdon varaan, kiinnityskynsi oli murtunut, vaihdettu uuteen. Sivuvilkut vaihdoin kirkkaisiin ihan vain ulkonäön takia. Myöhemmin murtui myös takaluukun kahvan yksi kiinnityskynsi, uutta odotellessa.
Keskuslukituksen kaukosäädin tässä toimi nihkeästi, sai painaa kymmeniä kertoja ennekuin otti vaikka pariston vaihtoi uuteen, tarkempi tutkailu paljasti että paristotelineen yksi nasta oli irronnut piirilevyltä, juotettu ja taas pelaa kuten pitää. Ensimmäisellä painalluksella aukeaa vain kuskin ovi, eli emännän voi jättää kyydistä Avaimesta löytyy painike takaluukullekin, mutta tämä on lisävaruste, pitää perehtyä mitä tuo vaatii jotta saa toimintaan.
Ostaessa tässä oli satakympin kumimatot jotka eivät oikein istuneet paikoilleen, varsinkaan edessä, nyt paikoillaan on mallikohtaiset kaukalomatot. Edellinen omistaja oli ilmeisesti tykännyt kaasutella sen verta kovasti että kaasupoljin oli vääntynyt, vaikka tuon taivutti oikeaan asentoonsa, antoi pelti periksi sen verran että poljin lähti aina pikkuhiljaa kohti keskitunnelia kohti.. Kaasupoljin vaihdettu uuteen. Mallikohtaiset sivulistat tuli myös laitettua paikoilleen, josko ei parkkipaikalla niin kolhiintuisi.
Ostaessa alla oli uudenkarheat Michelinin kitkat sekä alkuperäiset Kaman kesäkiekot mukana. Nuo vaihdatin heti pois ja tallista löytyneet ajamattomat irto Nordmanit tilalle.. Tosin kun netin syövereistä löysin uudet silmää miellyttävät 15" vanteet 4x98 jaolla niin ostoonhan ne meni ja kumeiksi tuli Nokian Hakka H kokoa 185/55/15.. Vanteiden mukana tosin tuli keskikupit Fiatin logoilla, myyntikuvassa oli vannevalmistajan logo.. pitääpi etsiä sopivat Lada merkit tilalle. Myös talvipyörät menivät vaihtoon kun hyvän tarjouksen sain Bridgestonen nastoista.
Heti oston jälkeen vaihdoin tähän öljyt, ihmettelin kovaa öljynkulutusta, useaan kertaan sai lisätä vaihtovälillä.. seuraavan vaihdon yhteydessä huomasin että öljypohjan tiiviste on märkä, pultit olivat niin löysässä että niitä sai sormin kiristettyä.. tiukkasin pultit mutta öljynkulutus jatkui, tahti noin 1,25dl / 1000km. Maahan asti ei vuotanut sillä moottoritilan roiskesuojan vaahtomuovinen äänieriste imi öljyn hyvin. Seuraavan vaihdon teinkin etuajassa, samalla vaihtaen öljypohjan tiivisteen, nyt on öljynkulutus kurissa, öljynä olen käyttänyt Teboilin Diamondia 5w-40.
Keskikulutusta seurasin kesällä tarkkaan kun olosuhteet ja matkat pysyivät samoina.. 98:lla keskikulutus 6,3l/100km, 95:lla 6,5l/100km, auton käyttäytymisessä ei mitään havaittavaa eroa eri bensalaatujen välillä. Nyt kun ilmat ovat kylmenneet niin kulutuskin on kasvanut 6,6l/100km 98:lla.
Ladaksi tätä ei kanssaihmiset tunnista, luultu on jo Fordiksi, Kiaksi, Opeliksi, Nissaniksi..
Ostettaessa mittarissa oli 26tkm. Nyt mittariin on jo pyörähtänyt 41tkm. Jämäkämmän ja laadukkaamman oloinen kapistus on kyseessä kuin edelliset satakympit tai samarat. Osat istuvat paremmin paikoilleen, luukut menevät kevyesti ja hiljaisesti kiinni jopa tunkin päällä, rengasmelua ei kuulu niin selvästi sisään.. Ohjaus on kevyempi kuin 110:n tehostettu, keskittää paremmin, mutta selvästi hitaampi, samaten kaasupoljin on jäykempi, mutta tähän tottuu nopeasti. Kesällä tuli vuorattua ovet, takaluukku ja tavaratila ääneneristysmatolla. Myös kojelautaa on vuorattu jonkinverran. Koeajamani Kalina ei niinkään rämissyt, tässä omassa tuntuu muoviosat resonoivan enemmän.. projekti etenee pikkuhiljaa.
Umpiot ovat tässä yksilössä muovia toisin kuin muissa näkemissäni, eteen tuli uusittua kaikki polttimot kerralla kun muutama pimeä löytyi, tilaa on riittävästi, saa helposti vaihdettua. Myös takavalojen polttimoiden vaihto käy näppärästi, kaksi mutteria auki ja koko umpio on kädessä, peruutusvalo oli toiselta puolelta pimeänä. Antennin piiska oli vääntynyt, kenties konepesusta, vaihdettu uuteen.
Pikkuhuoltoja tehty, uusittu mm: Ilmansuodatin, tulpat, kaikki pyyhkijänsulat, venttiilikopan tiiviste, venttiilikopan kumipuslat, bensansuodatin, vaihteistoöljyt, tulpanjohdot, jarrupalat, öljypohjan tiiviste, öljyt ja suodatin.
Pikkuvikoja ostaessa oli mm. rattiakselin ylempi muovi josta oli mutterit murtuneet irti ja rämisi siinä alemman muovin päällä jokaisessa töyssyssä, vaihdettu uuteen. Äänimerkki ei pelannut, itse torvi oli viallinen, vaihdettu uuteen. Kuskin ovipahvi irvisti ikävän näköisesti, toppauspala joka painaa itse pahvia ovenkahvaa kohden oli pudonnut oven sisään, laitettu paikoilleen sekä laitettu puuttuva ruuvi kahvan pohjalle. Muutamia ovipahvien kiinnikkeitä joutui uusimaan, nämä ovat hitusen erilaisia kuin satakympissä ja samarassa, ovat tukevamman tuntuisia ja pysyvät tiukemmin kiinni, mitoiltaan identtisiä eli käy ristiin.
Classic Motor Showsta kotiinpäin tullessa oli toinen rekisterikilvenvalo pudonnut pelkän johdon varaan, kiinnityskynsi oli murtunut, vaihdettu uuteen. Sivuvilkut vaihdoin kirkkaisiin ihan vain ulkonäön takia. Myöhemmin murtui myös takaluukun kahvan yksi kiinnityskynsi, uutta odotellessa.
Keskuslukituksen kaukosäädin tässä toimi nihkeästi, sai painaa kymmeniä kertoja ennekuin otti vaikka pariston vaihtoi uuteen, tarkempi tutkailu paljasti että paristotelineen yksi nasta oli irronnut piirilevyltä, juotettu ja taas pelaa kuten pitää. Ensimmäisellä painalluksella aukeaa vain kuskin ovi, eli emännän voi jättää kyydistä Avaimesta löytyy painike takaluukullekin, mutta tämä on lisävaruste, pitää perehtyä mitä tuo vaatii jotta saa toimintaan.
Ostaessa tässä oli satakympin kumimatot jotka eivät oikein istuneet paikoilleen, varsinkaan edessä, nyt paikoillaan on mallikohtaiset kaukalomatot. Edellinen omistaja oli ilmeisesti tykännyt kaasutella sen verta kovasti että kaasupoljin oli vääntynyt, vaikka tuon taivutti oikeaan asentoonsa, antoi pelti periksi sen verran että poljin lähti aina pikkuhiljaa kohti keskitunnelia kohti.. Kaasupoljin vaihdettu uuteen. Mallikohtaiset sivulistat tuli myös laitettua paikoilleen, josko ei parkkipaikalla niin kolhiintuisi.
Ostaessa alla oli uudenkarheat Michelinin kitkat sekä alkuperäiset Kaman kesäkiekot mukana. Nuo vaihdatin heti pois ja tallista löytyneet ajamattomat irto Nordmanit tilalle.. Tosin kun netin syövereistä löysin uudet silmää miellyttävät 15" vanteet 4x98 jaolla niin ostoonhan ne meni ja kumeiksi tuli Nokian Hakka H kokoa 185/55/15.. Vanteiden mukana tosin tuli keskikupit Fiatin logoilla, myyntikuvassa oli vannevalmistajan logo.. pitääpi etsiä sopivat Lada merkit tilalle. Myös talvipyörät menivät vaihtoon kun hyvän tarjouksen sain Bridgestonen nastoista.
Heti oston jälkeen vaihdoin tähän öljyt, ihmettelin kovaa öljynkulutusta, useaan kertaan sai lisätä vaihtovälillä.. seuraavan vaihdon yhteydessä huomasin että öljypohjan tiiviste on märkä, pultit olivat niin löysässä että niitä sai sormin kiristettyä.. tiukkasin pultit mutta öljynkulutus jatkui, tahti noin 1,25dl / 1000km. Maahan asti ei vuotanut sillä moottoritilan roiskesuojan vaahtomuovinen äänieriste imi öljyn hyvin. Seuraavan vaihdon teinkin etuajassa, samalla vaihtaen öljypohjan tiivisteen, nyt on öljynkulutus kurissa, öljynä olen käyttänyt Teboilin Diamondia 5w-40.
Keskikulutusta seurasin kesällä tarkkaan kun olosuhteet ja matkat pysyivät samoina.. 98:lla keskikulutus 6,3l/100km, 95:lla 6,5l/100km, auton käyttäytymisessä ei mitään havaittavaa eroa eri bensalaatujen välillä. Nyt kun ilmat ovat kylmenneet niin kulutuskin on kasvanut 6,6l/100km 98:lla.
Ladaksi tätä ei kanssaihmiset tunnista, luultu on jo Fordiksi, Kiaksi, Opeliksi, Nissaniksi..
Viimeksi muokannut mikko853, 27.10.2014 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Hyvä juttu ootellaanhan lisää kilometrejä ja kokemuksia.
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Pari viikkoa sitten kalina sai pusun etupuskuriin, tuloksena naarmut ja vääntynyt rekisterikilpi. Kilpi oikaistu ja puskuri maalattu, ei huomaa jollei tiedä. Rekisterikilvenpolttimo vaihdettu, taas, taitaa olla jo neljäs kerta. Takapönttö sanoi tänään räkspoks, päivällä pesin auton enkä huomannut mitään erikoista, ajelin ~100km ja kotona ihmettelin pientä pörinää ja huomasin että pakoputkenpää on erikoisessa asennossa.. Putki heiluikin jo vapaasti pöntön huulilla.. Uusi pönttö olikin jo tallissa valmiina, vaan vanhaa irroittaessa laipankiristimestä katkesi toinen pultti eikä sopivaa tietysti löytynyt omista kätköistä, saati että mikään pulttipuoti olisi ollut enää auki.. Huomenna sitten uutta pönttöä paikalleen.
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Hieno homma. kuntoon vaan vehkeet.
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Tuo on juuri niin tyypillinen kohta mistä putki monesti katkeaa.
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Nyt on uusi pönttö paikoillaan Olikin jo melko koomiset pörinät kun ilman takapönttöä ajeli töihin ja takaisin
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Tuntuiko kulkevan paremmin kun ei ollut putki paikoillaan.
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Eipä tuossa kulkupuolessa mitään eroa huomannut..
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Tästä vasta muistin että meidän vanhemmassa 111:ssä on melkein sama. Toki alkoi pöristä eräänä sunnuntaina, joten löin pöntön läpi pätkän vanhaa pressutallin putkea ja hitsasin päistä kiinni. Piti hommata uusi, mutta olin jo autuaasti unohtanut - no pikakorjaus ilmeisesti toimii kun vielä puoli vuotta myöhemmin edelleen kasassa
Vaimennus... no ei kai tuo takapönttö niin tärkeä ole
Vaimennus... no ei kai tuo takapönttö niin tärkeä ole
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Mulla kun 110 puhkesi takapönttö niin tuntui että herkemmin otti kierroksia. Mutta se voi olla mielikuva kun paremmin kuuli pakoputken törinät. Nyt kun on tuplaeristykset lattiassa niin ei pakoputkesta juuri mitään tiedä.
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Keskuslukituksen kaukosäädin lakkasi jälleen pelaamasta.. avain auki ja vika sama kuin viimeksi, paristo telineen toinen nasta murtunut juotoksesta irti, tällä kertaa toiselta puolelta kuin viimeksi.. Juotettu takaisin kasaan, laitoin avaimen sisään vähän fylliä niin ei nappia painaessa pääse piirilevy vääntymään ja aiheuttamaan moista vikaa enää kolmatta kertaa.
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Kovemmilla pakkasilla apparin takaovi temppuili, ihmettelin kun sisävalo alkoi vilkkumaan itsestään, kohta suhisikin raollaan oleva ovi joka ei aiemmin avautunut ulkoa taikka sisältä kun oli jäässä.
Tänäänkin temppuili, yön ulkona seisonnan jälkeen lähti vasta 7. yrityksellä käyntiin.. Aina vain hörähti ja sammui heti. Käsijarrukin oli jäässä apparin puolelta, ei meinannut pakilla pääsyä ruudusta, edessä oli toinen auto joten eteenpäin ei ollut asiaa.. Mitään tarpeita ei toki ollut lähistöllä kun 30lm päässä kotoa.. Eipä siinä muu auttanut kun ajaa pari kilometriä jotta jarru pamahti auki.
Tänäänkin temppuili, yön ulkona seisonnan jälkeen lähti vasta 7. yrityksellä käyntiin.. Aina vain hörähti ja sammui heti. Käsijarrukin oli jäässä apparin puolelta, ei meinannut pakilla pääsyä ruudusta, edessä oli toinen auto joten eteenpäin ei ollut asiaa.. Mitään tarpeita ei toki ollut lähistöllä kun 30lm päässä kotoa.. Eipä siinä muu auttanut kun ajaa pari kilometriä jotta jarru pamahti auki.
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Vaihdettu lähivalojen polttimot, sytytystulpat, öljyt ja suodatin. Käsijarru säädetty. Uudet nastarenkaat hankittu ja vanteet tilattu.. vanteiksi tulee samanlaiset kuin kesäpyörissä, kumeiksi pyöräytetään Hakkapeliitta 8:t.. Turhan kovaa meteliä pitävät nuo Bridgestonet omaan korvaan, nämä vapautuvat lähiaikoina, saapi esittää tarjouksia Siis 185/65/14 Bridgestone Blizzak Spike-01 nastarenkaat, ostettu uutena syksyllä 2014, alle 3000km ajettu, 14" Ladan peltivanteilla..
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Jälleen toinen rekisterikilven valo pimahtanut.. ostin nyt ledit josko kestäisivät paremmin, laittomathan ne on. Pyyhkijänsulat vaihdettu eteen. Renkaat ja vanteet ovat saapuneet, pitää huomenna viedä pajalle jotta pyöräyttävät kumit vanteille.
Njet problem, normal katastroof
Re: VAZ-1119 - 2007 - Kalina - Käyttis
Hyvä juttu..että saapuivat... miten plussat ja miinukset autosta onko enemmän plussia kuin miinuksia.. millainen on ilman vaihto ja miten lämpiää. ajoominaisuudet kiharoissa..