Sivu 5/9

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 14.9.2015 10:49
Kirjoittaja Smoppi
Mansemotorsin myymässä öljynsuodattimessa ei ilmeisesti ole takaiskua ollenkaan, kun parin päivän sammuksissa olon jälkeen öljynpaineiden nouseminen kestää useita sekunteja.. Laihalla käyminen pahenee, mutta ei ole oikein paikkaa jossa voisin polttoaineensuodattimen vaihtaa.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 21.9.2015 12:50
Kirjoittaja Smoppi
Vaihdoin polttoainesuodattimen parkkipaikalla ilman tunkkia, ramppeja tai mitään. Samalla jatkoin kohonneen tyhjäkäynnin ihmettelyä. Huomasin, että tyhjäkäynti laskeutuu normaaliksi, kun otan kaasuläpän asentoanturin johdon irti. Irroitin sitten anturin ja otin tutkittavaksi. Se räjähti käsiin. Siinä on sisällä se palautusjousi, ja näköjään anturin kotelointi ei kestänyt sitä jousen voimaa. Kyseessä oli tarvikeanturi, jonka joskus vaihdoin kun käskettiin se vaihtamaan, mutta alkuperäinenkin anturi oli kunnossa sen perusteella, että testasin sen antamat arvot yleismittarilla. Laitoin nyt alkuperäisen anturin takaisin sinne paikoilleen ja tyhjäkäynti toimii normaalisti eikä ole koholla. Tuossa tarvikeanturissa oli ilmeisesti fyysiset mitatkin vähän väärät, koska se anturia pyörittävä uloke ei ollut mahtunut kunnolla sitä anturia pyörittämään, ja se oli sitten myös hajottanut sitä anturia vähän. Noiden tarvikeosien laatu on kyllä usein ihan uskomatonta paskaa. Noh, nyt hävisi sekä laihalla käyminen että korkea tyhjäkäynti, eli moottori käy niinkuin pitääkin.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 21.9.2015 16:24
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Likaantuuko se joutokäynnin säätömoottori vanhemmiten? pitää sitä puhdistaa tai voidella? Vanhemmiten voiko alkaa jumittamaan? Välillä tuossa omassanikin pikkasen röpöttää se joutokäynti.

Vikakoodi säätömoottorille näyttäisi olevan 35 "joutokäynnin kierrosluku virheellinen"

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 21.9.2015 16:38
Kirjoittaja Smoppi
Siihen kertyy sellaista mustaa karstaa ja sen voi puhdistaa vaikka jollain liuottimella ja paineilmalla. Itse käytin ihan sitä CRC:n yleisöljyä ja paineilmaa. Toiminut sen jälkeen jo pari vuotta kunnolla.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 26.11.2015 17:29
Kirjoittaja Smoppi
Ilmeisesti pakoputken karstaisuudesta johtuen ruisku alkoi herjata vikakoodia 61. Käyntikin oli hieman epävarmaa ja kertaalleen auto sammuikin vauhdista, kun valuttelin vapaalla alamäkeen ja poljeskelin jarrua. Ilmeisesti pelkkä kuudenkympin ajaminen kolmosvaihteella ei riitä karstojen poltteluun. Viime aikoina tuolla on lähinnä tullut tuota erästä vajaan kymmenen kilometrin pätkää ajeltua, eikä vauhti siinä juuri yli kuudenkymmenen nouse, koska tie on niin huonossa kunnossa. Olen kiinnittänytkin huomiota siihen, että pakoputken loppupään sisäpuoli näyttää olevan täysin mustan noen peitossa. Kun testasin pari päivää sitten pakoputken tiiveyttä tukkimalla pakoputken suun kädellä, niin kun otin lopulta käden pois ja vapautin pakokaasut, niin melkoiset mustat savut sieltä suhahti naamalle ja hanskakin on ihan noessa sen takia. Ajelin nyt vähän ympäriinsä kakkosvaihteella kuuttakymppiä ajellen ja muutaman täyskiihdytyksenkin otin maantielle, jolloin vauhti nousi kakkosvaihteella hetkellisesti yli kahdeksaankymppiin. Ruisku lakkasi herjaamasta vikakoodia.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 27.11.2015 18:07
Kirjoittaja Smoppi
Saattaa tuo lambda kyllä olla oikeastikin mennyt huonoksi, kun puolikylmällä moottorilla on nyt alkanut ikään kuin käymään laihalla. Kuinkas monen johdon lambda tuossa GM-ruiskussa onkaan? Yritin Googlella etsiä sitä johtokaaviota tältä foorumilta, mutta eihän tuo mitään löydä, kun ne hakualgoritmit ovat nykyään niin "viisaita" ja yrittävät arvata mitä yritän etsiä, mutta arvaavat aina väärin.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 27.11.2015 18:32
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Olisko neljä? Musta, harmaa ja kaksi valkoista johtoa.


Kyllähän nuo AC lambdat ovat lähes ikuisia.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 27.11.2015 19:45
Kirjoittaja Smoppi
Tuossa on varmaan lambdan ulkopuoli kontaminoitunut siitä taannoisesta öljyvuodosta, kun se tarvikeöljykello ruiski moottorin öljyt pitkin pakosarjaa ja auton pohjaa.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 27.11.2015 19:50
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Heti tulee mieleen sen maadoitus siinä lambdan rungossa. Tarkista nyt vaikka että saa maata.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 1.12.2015 21:02
Kirjoittaja Smoppi
Kyllä se varmaan maata saa, ja onhan siinä maadoitus myös johtojen kautta. Auto käynnistyy helposti mutta tykkää nykiä tietyn lämpöisellä moottorilla, eli vaikuttaa tosissaan lambdavialta. Yhtäkkiä on mennyt huonoksi, eli varmaan se sen taannoisen öljyvuodon öljy on nyt tavoittanut lambdan ulkopuolen. :-x Kaikkea harmia voikin yhdestä huonolaatuisesta öljynpaineanturista seurata. Hyvä että sentään sytytti sen öljynpainevalon, ettei päässyt koko moottori silloin kuivaksi ja leikannut kiinni.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 1.12.2015 22:24
Kirjoittaja samarai
Mulla on tullut vastaavia oireita viime aikoina Samaraan. Kylmällä koneella pelaa kyllä hyvin mutta kun kunnolla lämpiää tulee noita samoja oireita. Voi olla lambda ehkä finaalissa? Löytyykö joltain joku varaosanumero tms., niin voisi alkaa metsästää uutta. Itselläkin siis tällainen -96 GM Samara.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 1.12.2015 23:00
Kirjoittaja t tulppu
Mitään asiasta ymmärtämättömänä voisi ehkä lämpötila anturi hujestella..

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 2.12.2015 1:23
Kirjoittaja Smoppi
Käynnistyisi huonosti, jos olisi lämpötila-anturissa vika. Lambda vaikuttaa vain käynnistymisen jälkeen.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 6.12.2015 19:24
Kirjoittaja JohnDoe
Omaan Eurosamaraan vaihdoin tarvikelambdan ja silläkin toimii hyvin. Työtä vain vähän enemmän, kun piti liittää alkuperäiseen liittimeen sellaisilla omintakeiseilla jatkospaloilla. Olihan niissä oikein kunnon tiivisteetkin, niin eivätköhän kestä.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 15.1.2016 16:28
Kirjoittaja Smoppi
Pakkasten takia piti laittaa Xantia seisontaan, kun vähän jäykästi tahtoo ranskanpatonki toimia alle -25 celsiusasteen pakkasissa. Meinasin hajottaa Samarasta kytkimen, kun yritin nelosvaihteella irroittaa sitä jumista (Xantiassa on siinä kohdassa vaihdekarttaa pakki). Muutaman kytkinpommin jälkeen riuhtaisin auton käsin irti siitä jumista ja tajusin, että eihän minulla edes ollut pakki päällä. :-? Johtuneeko siitä, että asuttamassani vuokra-asunnossa kuuluvien talotekniikan äänien vuoksi en ole taaskaan viikkoihin saanut kunnolla nukuttua, niin tulee tuollaisia ihme kämmejä. Ulkona on niin kylmä, ettei telttakaan toimi, kepit ovat ihan jäykkiä ja yhtä katkennutta keppiä yritin korjata jeesusteipillä josta oli liima mennyt pakkasen vuoksi ihan kovaksi, eli sekään ei toimi noin kovassa pakkasessa.

Melkoiselta raketilta Samara tuntuu Xantian jälkeen, 80 on mittarissa kun vähän vain polkaisee, etenkin näin kovalla pakkasella kun moottori saa paremmin happea. Moottori on huomattavasti Xantiaa hiljaisempi, mutta vaihteisto pitää tietysti enemmän ääntä ja tyhjäkäynnillä rollottaa ja kolkottaa, ja tärinöitä on enemmän. Kaikki kuitenkin toimi kuukauden seisonnan jälkeen ilman ongelmia, mitä nyt pientä jähmeyttä oli odotettavissa, öljynpaineiden nousussa kesti melko pitkään moottorin lämmityksestä huolimatta ja kun nostin kytkimen ylös niin auto meinasi sammua. Ohjaustehostimettomuudesta huolimatta Samaran ohjaus on kyllä paljon kevyempi kuin Xantiassa.

Rikkinäisestä termostaatista huolimatta Samara tuntuu lämpimämmältä autolta, vaikka suulakkeista tuleva ilma ei olekaan yhtä kuumaa kuin Xantiassa. Xantiassa tulee vain sellaista tulikuumaa ilmaa käsille ja naamalle, ja jalat jäävät kylmiksi ja vaihdekeppi on kuin pakastimesta vedetty salamitanko. Samarassa tulee koko kabiiniin tasainen 20 astetta, jalatkin sulavat ja vaihdekeppiä käsitelläkseen ei tarvitse laittaa ensin hanskaa käteen.