Sivu 9/9

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 30.4.2018 21:36
Kirjoittaja t tulppu
Ei oo Valeokaan kovin ihmeellinen. Katohan missä levy on tehty. Siskon Pösöön ei ainakaan kovin kummanen Valeo mennyt.. Akseliin poorille ei mennyt kuin yhdessä asennossa..

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 11.5.2018 23:46
Kirjoittaja Smoppi
Valeon asetelma on huomattavasti painavampi ja järeämpi kuin paikoillaan ollut LuKin asetelma, ja myös kytkinlevyn runko-osa, johon kitkapinnat on niitattu, on yli kaksi kertaa paksumpaa peltiä. Toivottavasti tuli kestävyyden lisäksi myös enemmän liikkeellelähtövääntöä tuon painavamman asetelman myötä.

En muuten saanut vetareita irrottamatta tuota kytkintä vaihdettua. Yli tunnin ensin yritin longistella vaihdelaatikkoa erilleen moottorista, mutta kyllä vasemman puolen alapallonivel ja oikean puolen vetoakseli piti irrottaa, että sai riittävästi tilaa. Muuten tuo kytkimen vaihto ei kovin kummoinen homma ollut. Vaihteisto tipahti mittarinvaijerin varaan roikkumaan, mutta mittari näyttää toimivan yhä, eli vaurioita ei ilmeisesti tullut. Eipä tuo vaihteisto kyllä painakaan paljon mitään.

Vaihdoin samalla myös syylärin ja yhden letkun ja jouduin tekemään vesipumpun imuputkeen uuden laipantiivisteen. Nyt tuo tarvitsisi vain katsastuksen ja kovaa ajoa.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 13.5.2018 12:12
Kirjoittaja Smoppi
Vanhan kytkinlevyn vaimennusjouset olivat jo aivan kuoleutuneet ja helisivät koloissaan löysinä puolelta toiselle. Siitä aiheutui tyhjäkäynnillä kuulunut rollottava ääni. Ääni ei siis kuulunutkaan vaihteistosta.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 5.11.2018 17:18
Kirjoittaja Smoppi
Vaihdoin polttoainepumpun. Ei mennyt ihan putkeen, ensimmäinen silikoninen (!) bensaletku jonka sinne tankin sisään ostin (ja jonka piti kestää suurin piirtein kaikkea mahdollista mitä tankkiin voi kaataa) kesti siellä kaksi päivää ja sen jälkeen suli kolmeen osaan. Oikeaa polttoaineeseen upotettavaa kumiletkua ei saanut oikein mistään ja lopulta jouduin tilaamaan netistä Gatesin Submersible-tuotenimellä myytävää letkua. Tuli aika monta kertaa käytettyä tankkia auki ja istuttua kylmässä maassa auton alla tuon takia. :?

Kävin sitten katsastuksessa ja huomautuksitta meni läpi. Nyt ajaa taas vuoden, toivottavasti vielä aika halvalla.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 6.11.2018 16:40
Kirjoittaja Smoppi
Startti vähän korahti työharjoittelupaikan pihassa startatessa ekalla starttausyrityksellä. Alkavatkohan startin rattaan viisteet olla kuluneet huonoiksi?

Pyyhkimet alkoivat pätkimään. Täytin sekä pyyhkijänmoottorin sähköliittimen että sen sulakerasian taakse tulevan sähköliittimen rasvalla, nyt toiminee taas jonkin aikaa hapettumatta.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 4.5.2019 12:47
Kirjoittaja Smoppi
Tilasin Manselta läjän uusia osia, mm. uuden saksassa tehdyn tarvikemallin startin. Kurkkasin startin sisään, ja se näyttää olevan alennusvaihteellinen nelihiilinen kestomagnetoidulla staattorilla oleva startti, ja pieni kuin mikä. Pienikokoisuutensa ja kestomagnetoidun staattorinsa vuoksi tuo starttimoottori ei kyllä hirveästi herätä luottamusta, ja mielummin olisinkin kunnostanut vanhan startin laittamalla siihen uuden solenoidin, hiilet ja bendixin, mutta kunnon korjaussarjaa ei Suomesta saanut mistään. Täytyy pitää orkkisstartti tallessa ja kunnostaa se sitten joskus, kun saa osat hankittua.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 5.5.2019 13:40
Kirjoittaja Smoppi
Venäläinen ja saksalainen starttimoottori ovat kuvassa rinnakkain. Tuossa saksalaisessa tarvikkeessa luistaa bendix hieman jo uutena, kun startatessa ensin vinkaisee oikein korkealta ja sitten vasta hidastuu ja alkaa pyörittämään moottoria. :? Ja nimenomaan silloin tällöin luistavan bendixin takia tuon starttimoottorin vaihdoinkin.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 5.5.2019 14:41
Kirjoittaja Smoppi
Vaihdoin vilkkuviiksenkin. Suihkutin uuteen vilkkuviikseen valkoiseksi teflonpölyksi kuivuvaa kuivavoiteluainetta, että toimii jouhevammin.

Purin vanhan startin osiin. Huomio Samaran orkkisstarttia kunnostaville: Starttimoottorin akselin päässä on bendixiä paikoillaan pitämässä pieni painelaakerilta näyttävä holkki, joka näyttää intuitiivisesti irtoavan ulosvetäjällä. Kyseessä ei kuitenkaan ole painelaakeri, vaan lukitussokkaa paikoillaan pitävä holkki, joka pitäisi ilmeisesti lyödä sisäänpäin esim. sopivan kokoisella hylsyllä ja sen jälkeen irrottaa itse sokka. Holkki halkeaa, jos sen vetää väkisin pois ulosvetäjällä. Tilalle tosin sopinee samankokoisen painelaakerin ulkokooli ja haljenneen holkin voinee hitsatakin takaisin kuntoon.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 6.5.2019 1:24
Kirjoittaja Smoppi
Moottorin etummainen kiinnityskumi on jo aika surullisessa kunnossa, vaikka sen vaihdosta ei ole paljoa aikaa.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 10.5.2019 21:45
Kirjoittaja Smoppi
Eilen laitoin alle kesärenkaat, vaihdoin takajarruihin kaikki jouset, putsailin ja rasvailin etujarrujen liukutapit, vaihdoin sivuvilkut ja paikkasin pakoputken. Kehin takajarrut pintaan eli kiristelin käsijarruvaijeria, eipähän mene enää poljinkaan niin syvälle. Vaihdoin myös öljyt ja öljynsuodattimen ja jäähdytysnesteet. Otin sitten auton liikennekäyttöön ja laitoin Nissanin seisontaan. Kyllä Samara on vikkelä peli verrattuna samantehoiseen mutta kaksi kertaa painavampaan pickuppiin.

Re: VAZ-2109 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 13.5.2019 7:57
Kirjoittaja Lada-Jussi
Silmiinpistävän hassusti olet otsikoinut tämän, kyseessä varmaan kuitenkin VAZ-21093, kukaan ei missään käytä tästä 2109 merkintää ;)

Re: VAZ-21093 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 14.5.2019 20:26
Kirjoittaja Smoppi
Nyt on korjattu otsikko.

Re: VAZ-21093 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 26.8.2019 15:08
Kirjoittaja Smoppi
https://www.youtube.com/watch?v=W6sUkbP ... e=youtu.be

Tilasin AliExpressistä vilkkuviiksen, kun Mansemotorsin myymä lakkasi taas palauttamasta. Muuten tuo kiinalainen vaikuttaa laadukkaammalta (toiminta on pehmeämpää, keskellä oleva jousi on sen verran löysä etteivät ne palautusmekanismiin liittyvät heiluriosat ole melkein katki jo valmiiksi ja kärjetkin ovat messinkiä eivätkä jotain sinkittyä metallia kuten Mansemotorsin myymässä) mutta jouduin hiomaan yhtä muoviosaa hieman matalammaksi, ettei vilkuttele pitkiä liian herkästi.

Re: VAZ-21093 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 6.11.2019 1:38
Kirjoittaja Smoppi
Alkoi latausvalo palamaan, oli mennyt laturista yksi tasasuuntausdiodi oikosulkuun. Tilasin Mansemotorsilta uudet puolijohdeosat laturiin ja laitoin paikoilleen, nyt lataa taas. Boschilainen laturi kesti siis reilut 40 000 kilometriä ilman ensimmäistä hajoamista.

Leima meni kuitenkin pitkäksi, koska lisäongelmilta ei vältytty: Mansemotorsin myymät saksalaiset pyyhkijänsulat (eli nämä: http://www.mansemotors.fi/lasinpyyhkija ... -21-samara ) muuttuvatkin näköjään jo -15 asteen pakkasessa sirpalepommeiksi. Ilman pyyhkijänsulkia on huono viedä autoa leimalle. Mansemotors näyttää vieläpä edelleenkin olevan Suomen ainoa kauppa, joka edes myy Samaraan käyviä pyyhkijänsulkia. Motonetin myyjien kanssa tuli taas ihmeteltyä, että miten helvetissä näissä Boschin ja Valeon pyyhkijänsulkien pakkauksissa voi sopivuustaulukossa olla mainittu Samara, kun selvästikään sitä ei mitenkään saa sopimaan.

Re: VAZ-21093 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 6.11.2019 18:47
Kirjoittaja Smoppi
Laitoin varapyyhkimet paikoilleen ja ajelin katsastuskonttorille pyyhkimättä tuulilasia kertaakaan (ei onneksi tullut pakottavaa tarvettakaan). Nyt saa taas vuoden ajella.