Sivu 1/9

VAZ-21093 - 1996 - SAMARA - KÄYTTIS

Lähetetty: 11.9.2013 4:53
Kirjoittaja Smoppi
Kun on tullut jo kohta pari vuotta kuluneeksi otsikon auton hankinnasta, niin päätin perustaa lopultakin sille oman ketjun. Tähän mennessähän olen kirjoittanut vain sellaisiin yleisautoketjuihin kuin esimerkiksi "Kokemuksia halvasta Samarasta"-ketju. Tämän auton ostin siis yksityiseltä myyjältä 270 eurolla. Kilometrejä oli silloin autolla takana 222tkm, nyt 235tkm. Ostohetkellä autossa oli puoli vuotta leimaa ja kahdet renkaat, tällä hetkellä vuosi leimaa ja vain yhdet renkaat. Jonkinlaiset kelvolliset talvirenkaat on tosin tulossa. Kuva autosta:

Kuva

Tälle autollehan onkin sitten tullut tehtyä vähän kaikenlaista turhaa ja vähemmän turhaa remppaa. Suurin osa on ollut lähinnä turhaa hifistelyä. Ainoat rempat, joita ilman auto ei olisi liikkunut, ovat tainneet olla vesipumpun vaihto (olisi kuitenkin vuotava vesipumppu leikannut kiinni ennen pitkää) ja etupyörännavan vaihto (kolmella kierteellä rengas ei välttämättä pysy yhtä hyvin kiinni kuin neljällä). Tähän on kuitenkin tullut niiden lisäksi vaihdettua muiden muassa vesiletkut, jarruletkut ja -putket, takajarrusylinterit, alipaineletkut, sivupeilit, vilkkuviiksi, käsijarruvaijeri, moottorin etutuki jne... Venttiilin välykset olen säätänyt toleransseihinsa, kun ei huoltokirjassa edes lukenut milloin on viimeksi säädetty. Liekkö säädetty ollenkaan ennen minua.

Kori tässä on kilometreihin nähden suhteellisen hyvässä kunnossa. Sisähelmoissa oli pikku reikiä, jotka korjasin liimaamalla uutta peltiä päälle polyuretaaniliimalla. Etuovien alakulmista oli myös vähän lähtenyt peltiä pois, mutta hitsasin niihin uutta peltiä, joten ovetkin ovat nykyään kokonaiset. Takaluukun ikkunan ympärillä on ruostekukkaa. Pikku käytön jälkiä on. Oikean etulokasuojan pelti on venynyt jonkun ajettua siihen kolarin parkkipaikalla. Oikeassa C-pilarissa on pikku vekki oman tolppaan peruuttamisen seurauksena ja vieressä on ollut joku vanha lommo, jonka suoristin.

Olen varustellut tätä mm. penkinpäällysillä, kattotelineillä (joita tosin en ulinan takia jaksa pitää kiinni jos en tarvitse) ja etusumuvaloilla. Vakiovarustuksena tässä on se paras varustelutaso mitä venäläiseen Samaraan on saanut, mutta kartanlukuvalo on mennyt rikki ja olen laittanut siihen tilalle tupakansytytysliittimen.

Ensimmäinen katsastus tällä meni läpi ilman huomautuksia. Toisessa katsastuksessa tuli huomautus alapallonivelen rikki menneestä suojakumista. Vaihdoin alapallonivelet ja samalla vasemman käsijarruvaijerin. Samara on helppo auto huoltaa. Tähän vaihtaa osia vaikka huvikseen ja samalla tulee opittua paljon autojen tekniikasta.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 11.9.2013 9:27
Kirjoittaja t tulppu
:D hyvä juttu.. Asiat on niin vaikeita kuin itse ajattelee.. Mihin muuhun merkkiin voi halvalla toteuttaa itseään.
Ai niin saikos tähän osioon kommentoida.. Kaikkiin ei saa..

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 11.9.2013 15:17
Kirjoittaja Smoppi
Saa toki kommentoida.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 11.9.2013 16:05
Kirjoittaja manni
Oletko kirjannut tankkauksia ylös ja laskenut kulutuksia? Nuo olisivat mielenkiintoisia tietoja, onhan Kuopio huomattavasti mäkisempi paikka kun mikään muu.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 11.10.2013 15:24
Kirjoittaja Smoppi
Laitoin akun paikoilleen 1,5 kuukauden ajamattomuuden jälkeen ja laakista lähti tietysti tulille. Ajelin porukoiden luokse ja öljysin pohjaa ja koteloita öljyruiskulla. Puhdistin myös ilmanvaihtokanavat paineilmalla, aika paljon tulikin biojätettä sieltä ulos. Nyt jopa takajalkatilan suulakkeista tulee ilmaa.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 3.11.2013 14:11
Kirjoittaja Smoppi
Pyhäinpäivän takia en pystynyt tasapainottamaan rengasraudalla vanteille väänneltyjä talvirenkaita. Yllätyksekseni auto kulkee kuitenkin täysin ravistamatta ainakin 80kmph vauhtiin asti, eli eipä noita välttämättä tarvitsekaan tasapainottaa.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 3.11.2013 14:46
Kirjoittaja t tulppu
Se hyva.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 22.12.2013 15:56
Kirjoittaja Smoppi
Nyt syttyi öljynpainevalo kesken matkan. Rullasin bussipysäkille ja yritin kuunnella moottoria, mutta ruuhkan takia en kuullut mitään. Öljyä kyllä ruiski nokat niinkuin kuuluukin. Satuin autoa penkomalla löytämään toisen öljynpaineanturin (näiden saksalaisten antureiden kanssa on ennenkin ollut ongelmaa), ja toisen anturin mielestä öljynpaineet olivat kunnossa. Uskalsin sitten ajaa takaisin kotipihaan. Kotipihassa moottori kuulosti normaalilta ja öljynpaineet olivat edelleen olevinaan kunnossa. Mittailin sitten pyöränpumpulla ja yleismittarilla tuota öljykelloa ja huomasin sen olevan oikosulussa riippumatta siitä mitä painetta siihen syöttää. :( Lisäksi kännykkä jostain syystä hukkasi liudan puhelinnumeroita enkä pystynyt soittamaan apua, mistä ajattelin että taitaa olla viisainta olla lähtemättä yhtään mihinkään täältä enää. Liikaa ihmeellisiä yhteensattumia kerralla.

Mistä saisi venäläisen öljynpaineanturin?

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 22.12.2013 18:02
Kirjoittaja Smoppi
Kävin motonetissä takuuseen vaihtamassa uuden öljynpaineanturin, sain vaihdon kaupanpäällisiksi ilmaisia karkkeja ja uuden öljynpaineanturin mielestä koneen öljynpaineet ovat kunnossa, eli loppu hyvin kaikki hyvin. Huomasin että saksalaiset osat ovat muutenkin laadultaan epämääräisiä, Bosch-merkkinen öljynsuodatin nimittäin vuotaa enenevässä määrin kumitiivisteen välistä :lol: Ja eihän tuo öljynpaineanturikaan ole kuin vasta neljäs takuuseen vaihdettu yksilö...

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 22.12.2013 18:59
Kirjoittaja t tulppu
Ootkos miettinyt THaara liittimen asennusta. Niin siihen voisi sitten laittaa Toyotan tai muun HUippu merkin Anturan laittaa.niissä kun ei Kuulemma milloinkaan mitään vikaa ole.. Toiseen Haaraan voisi Laittaa sitten Jonkun toisen Laatumerkin... Ei Koske Ooppeleita Ja Pösöjä... Tai jos kokee niin sellaisenkin voi laittaa.. Ehkä soveltaa voi Jos ei alkuperäiset ja tarvikkeet pidä..

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 22.12.2013 19:04
Kirjoittaja Smoppi
Alkuperäinen venäläisanturi voisi toimia ihan hyvin. Joku entinen omistaja oli vain sen orkkisanturin saanut katkipoikki, niin sen takia jouduin laittamaan tarvikeosan siihen tilalle ja sillä tiellä olen vieläkin. Motonetistä tuli öljynpainemittareita katseltua, mutta kaikissa oli tuumakierteet eli ei sovi eurooppalaisiin autoihin.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 22.12.2013 19:14
Kirjoittaja t tulppu
Sen takia haara niin saa sovitettua ihan millaiset kierteet haluaa..

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 26.12.2013 20:24
Kirjoittaja Smoppi
Nyt ihmettelin kun tuulilasille ei tullut pesunestettä. Oli letku päättänyt yön aikana pullahtaa irti ja säiliöstä oli kaikki nesteet valuneet laturin päälle. Kalliiksi tuli nesteiden menetys, mutta onpahan nyt puhdas laturi.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 4.1.2014 23:52
Kirjoittaja Smoppi
Venakopan tiiviste näytti vieläkin tihkuttavan vähäsen. Kiristin tällä kertaa niitä muttereita ihan meisselillä, jonka päässä oli 10mm kuusiohylsy. Meisselillä kiristämisessä on hyvä tatsi ja tuntee selvästi, kun pultti pohjaa. Nyt ovat ainakin pohjassa molemmat. Vielä pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa öljyt ja samalla se tiivisteestään vuotava öljynsuodatin uuteen. Piti taas lisätä muutama desi öljyä.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 5.1.2014 0:05
Kirjoittaja t tulppu
Aja rikki se kone niin voit ostaa multa halvalla siihen vaihtokin. sulle voin myyvä evullisesti.